Vad/hur ska jag packa till dottern (19 mån), tips?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad/hur ska jag packa till dottern (19 mån), tips?

Inläggav Dalalvan » 2012-03-30 8:50:06

Hejsan!
Skulle behöva råd från nån klok människa. Jag, vår dotter på 19 mån och min man ska åka till mina föräldrars landställe några dagar nästa vecka. Jag har varit där förut vid den här tiden på året och har därför en färdig packlista som heter typ "åka till landet på våren" så jag vet vad jag behöver vad det gäller kläder och så.
Vår dotter har bara varit där mitt i sommaren.

Hur ska jag veta vad hon behöver ha med sig?
Kan jag packa typ samma saker/kläder till henne som till mig själv, tro?

Det är ganska blött och geggigt där, lite kallt innomhus och blåser mycket eftersom det ligger vid havet. Samma kläder som hemma funkar inte. Min man bör inte packa för han är typen som tar med sig tanborste och kalsonger, han tror att alla klarar sig på väldigt lite.

Jag är med på att hon behöver varma kläder, regnbyxor och stövlar. Innetofflor till henne finns där.
Det känns som att jag behöver nåt knep för hur jag ska tänka för att inte få världens ångest. Jag har ingen packlista som passar... Det vore så jobbigt att glömma nåt viktigt, vi är långt hemifrån och långt från affärer.

Tacksam för tips!

Hur brukar ni andra göra när ni ska packa till en ny aktivitet??
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Re: Vad/hur ska jag packa till dottern (19 mån), tips?

Inläggav geocache » 2012-03-30 10:09:41

Hej Dalalvan!

Precis. Samma sorts kläder som du tar med dig att ha till dig själv. Ett litet knep har du kanske redan, när det gäller att barnet inte ska ta av sig/tappa bort sina vantar; någon form av lagom lång elastisk rem som träs genom ärmarna, bakom ryggen och fästs i vantarna med hjälp av "hängsleknäppen" eller liknande.

Lycka till så mycket!

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vad/hur ska jag packa till dottern (19 mån), tips?

Inläggav Titti » 2012-03-30 10:57:34

Tänk så här:

Det gör inte så mycket om kläderna blir smutsiga, det viktiga är att hon är torr och tillräckligt varm. Dessutom skall det vara kläder hon kan röra sig lätt i på det sätt man gör där.

Då blir packlistan enklare. Antag att hon behöver ett komplett byte innekläder per dag. Då finns det marginal för att kläder blir blöta, det finns andra hon kan ha medan de torkar. Ytterkläder behöver du ha ett komplett byte till dem hon åker dit i - åker hon i jacka och ytterbyxor så ta med en overall också. Regnkläder följer alltid med utöver ytterkläder, dem drar man ju på utanpå. Skor under resan, kängor och gummistövlar med. Raggsockor till stövlarna är alltid bra. Skor och kängor att byta mellan, vädret växlar och det kan bli för varmt med kängor. Extra vantar och mössa, gärna två par olika tjocka vantar extra.

Innetofflor tänkte jag skriva men det har du redan nämnt. En extra pyjamas skadar inte och går att använda som underkläder i reserv.

Så tänker jag (som har fem barn och några barnbarn). Glöm inte att ta av en del av ytterkläderna om det blir soligt och varmt ute!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Vad/hur ska jag packa till dottern (19 mån), tips?

Inläggav Dalalvan » 2012-03-30 12:13:42

Tusen tack!
Nu blev jag helt otroligt glad!
Vilken underbart utförlig packbeskrivning, Titti. Den är guld värd. Nu kommer packningen gå fint :D (och till nästa år har jag en färdig lista).
Så snällt av er båda att ta er tid att dela med er av er erfarenhet.
Jag tar även till mig dina tips, Geocache: Lika tjocka ytterkläder till henne och mig och samma typ av innekläder. Samma grejer i övrigt, typ tandborste, hudkräm och sånt.Toppen! Snoddar till vantar är också ett bra tips.

Tack tilll er! :-)122
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in