Vad göra med inkompetent läkare ?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad göra med inkompetent läkare ?

Inläggav Lupus » 2011-02-12 20:14:50

Hej,

Min första post här :)

Jag har försökt att hitta fler med samma problem men hittar bara dom som har problem med utredningen.

Bakgrund: Vår son (i dag drygt åtta är) har ADHD med aspergerdrag, tidigare har aspergerdragen varit tydligare men nu så märks ADHD'n mer (koncentrationssvårigheter i skola etc).

Skola och habilitering är mycket bra, utredningen gick mycket bra med supertrevliga psykologer, kuratorer etc. Psykologen vill självklart inte "spika" sin diagnos innan läkaren sagt sitt. Vi är helt överens (min fru är utbildad assistent inom autismspektrat) med habiliteringen.

Nu till problemet, i går skulle vår son få sin diagnos. Läkaren gav efter en timmes intervju diagnosen: svår ADHD ??? Tilläggas ska att det var vår son som intervjuades, han fantiserade fram nästan alla svar, han gillade sport, att brottas, hade jättemånga kompisar etc (m.a.o motsatsen). Normalt är han jätteharig, har aldrig slagit någon, svår att få att pröva på nya saker. Han har ett schema vad och när han ska göra saker och det blir ett himla liv om man ska ändra något (vilket man undviker då ingenting över huvud taget fungerar utan schema). Läkaren körde över och ignorerade psykologens utvärdering. Vad kan man göra ?

Det var tur att jag inte kunde vara med för jag hade exploderat. Psykologen sa efteråt att diagnosen ÄR ADHD med aspergerdrag och var bedrövad även hon. Kan en läkare vara så här inkompetent ?
Vår son fick rita en detaljerad "tavla", det kunde man inte om man hade asperger. Min fru förökte förklara att han har en helt block med samma motiv (motivet är vårt hus med träd, sol etc som han kopierat från sin lillasyster efter att min fru blev jätteglad när vår dotter hade ritat en så fin tavla), han skrattade åt skämt (han skrattar alltid om han tror att man ska göra det och skrattar lika ofta på fel ställen).

SUCK, kan man begära ett nytt "sista utlåtande" ?

Tack på förhand
Lupus
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-02-12

Inläggav A » 2011-02-13 0:39:40

jajamen, skriv ner vad ni anser vara fel i den delen av utredningen så noga som möjligt, era argument och hur sonen fungerar osv o att det var bara han som blev intervjuad och vad i hans svar som itne stämmer med verkligheten.

skicka brevet till högste chefen för den enhet som gör utredningen och begär en förnyad bedömning av den del som ni inte är nöjda med

antingen görs det på samma enhet men av en annan läkare, eller så får ni remiss nånstans för en second opinion, då kan ni själva välja var det ska göras.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Lupus » 2011-02-13 10:27:03

Tackar!
Lupus
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-02-12

Inläggav Marabou » 2011-02-13 21:25:25

Ni ska absolut be om en ny läkarbedömning och då med en ny läkare!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in