Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Detta gör jag på vardagen:

"Vanligt" lönearbete
23
23%
Anpassat arbete eller daglig verksamhet
7
7%
Arbetslös
10
10%
Sjukbidrag eller dyl.
23
23%
Sjukskriven
10
10%
Studier på "vanligt" sätt
20
20%
Studier med t.ex. sjukbidrag
8
8%
 
Antal röster : 101

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Kristofer » 2007-11-27 16:59:35

Jag är nyfiken på hur forumets användare använder sin tid på vardagarna. Jag vet att det funnits liknande trådar förut, men jag saknar en mer formell omröstning. Därav denna tråd.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ufo » 2007-11-27 17:11:33

Du glömde varna för att troll läser denna tråd för att kunna skrika parasiter till de som inte lönearbetar.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kristofer » 2007-11-27 17:16:20

Ptja, man kan ju alltid då göra en tråd till med bakgrunden till varför man inte arbetar. Om nu fallet är sådant.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Mardröm » 2007-11-27 17:18:53

Parasiter är som de är, skapade av naturen.
Jag är glad för att jag är parasit, tänk att bidraga till de RIKTIGA parasiterna...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Parvlon » 2007-11-28 6:30:42

Bidrag me bidrag :D
jag är arbetslös på papperet för tillfället, men sysslar oxå en del med anpassade arbeten och anpassade studier. Försöket att klicka i allihop men det gick inte :(
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav msitua » 2007-11-28 8:55:19

mm parasiter - jag är inte en parasit bara för jag har aktivitetsersättning

jag gör nytta till samhället genom min dagliga verksamhet

=================================
parasiter:
det är kapitalismen!
företag som utnyttjar barnarbete!
som bara köper och köper för att det finns pengar!
aktiemarknaden!
företag som anställer utan kollektivavtal!
internetpoker!
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Charley? » 2007-11-28 13:05:48

Typ sjukskriven, men inte för någonting AS-relaterat.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav MsTibbs » 2007-11-29 0:46:06

Jag är typ arbetslös, så jag röstade på det. Dock går jag egentligen sedan sista halvåret och väntar på att diverse aspie-relaterde apparater ska börja rulla för min del. Förhoppningsvis har jag ett riktigt jobb snart, tillsammans med diverse annat, det är vad jag önskar :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav rezuth » 2007-11-29 2:59:23

msitua skrev:mm parasiter - jag är inte en parasit bara för jag har aktivitetsersättning

jag gör nytta till samhället genom min dagliga verksamhet

=================================
parasiter:
det är kapitalismen!
företag som utnyttjar barnarbete!
som bara köper och köper för att det finns pengar!
aktiemarknaden!
företag som anställer utan kollektivavtal!
internetpoker!

Utan kapitalismen hade du knappast kunna njuta av allting du tar förgivet idag och inte heller hade du kunnat få några bidrag.
Att likt en maffia tvinga på stackars företag något avtal som tvingar dom stänga ner är sjukt.
... När jag läser din text så hoppas jag att du är medveten om vilka extremt korkade åsikter du har. (Exkluderat barnarbete förstås)
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav Pupillus » 2007-11-29 3:56:03

- Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag håller på med och inte är det någon som berättar det för mig heller...

- Det enda jag tror jag vet är att de helst inte vill att jag ska göra något alls vilket jag inte instämmar i...

- Så positionerna är låsta, skyttegraven uppgrävd och sen får jag se vad jag orkar kämpa mig fram till...

- Det värsta är kanske att de låtsas...

- Mer begripligt skulle det vara att i det minsta befinna sig mellan två jobb så att jag var arbetslös åtminstone...

http://www.sighost.org/sigs/baby57.gif
Senast redigerad av Pupillus 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Pupillus
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2006-10-16

Inläggav msitua » 2007-11-29 8:25:29

rezuth skrev:
msitua skrev:mm parasiter - jag är inte en parasit bara för jag har aktivitetsersättning

jag gör nytta till samhället genom min dagliga verksamhet

=================================
parasiter:
det är kapitalismen!
företag som utnyttjar barnarbete!
som bara köper och köper för att det finns pengar!
aktiemarknaden!
företag som anställer utan kollektivavtal!
internetpoker!

Utan kapitalismen hade du knappast kunna njuta av allting du tar förgivet idag och inte heller hade du kunnat få några bidrag.
Att likt en maffia tvinga på stackars företag något avtal som tvingar dom stänga ner är sjukt.
... När jag läser din text så hoppas jag att du är medveten om vilka extremt korkade åsikter du har. (Exkluderat barnarbete förstås)



Nej - jag har inte korkade åsikter.

Jag drömmer om en utopi där folk hjälper varandra utan kommersialism. Min aktivitetsersättning ser jag inte som ett bidrag utan som en ersättning för de uppgifter jag gör på min dagverksamhet.

"Av var och en efter egen förmåga, åt var och en efter eget behov"

Jag blir ledsen och kränkt för att bli kallad korkad (jag kan faktiskt spela schack och har kvalificerat för Mensa) - det är ett påhopp jag inte förtjänar - vi har faktiskt yttrandefrihet.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav rezuth » 2007-11-29 16:12:27

msitua skrev:
rezuth skrev:
msitua skrev:mm parasiter - jag är inte en parasit bara för jag har aktivitetsersättning

jag gör nytta till samhället genom min dagliga verksamhet

=================================
parasiter:
det är kapitalismen!
företag som utnyttjar barnarbete!
som bara köper och köper för att det finns pengar!
aktiemarknaden!
företag som anställer utan kollektivavtal!
internetpoker!

Utan kapitalismen hade du knappast kunna njuta av allting du tar förgivet idag och inte heller hade du kunnat få några bidrag.
Att likt en maffia tvinga på stackars företag något avtal som tvingar dom stänga ner är sjukt.
... När jag läser din text så hoppas jag att du är medveten om vilka extremt korkade åsikter du har. (Exkluderat barnarbete förstås)



Nej - jag har inte korkade åsikter.

Jag drömmer om en utopi där folk hjälper varandra utan kommersialism. Min aktivitetsersättning ser jag inte som ett bidrag utan som en ersättning för de uppgifter jag gör på min dagverksamhet.

"Av var och en efter egen förmåga, åt var och en efter eget behov"

Jag blir ledsen och kränkt för att bli kallad korkad (jag kan faktiskt spela schack och har kvalificerat för Mensa) - det är ett påhopp jag inte förtjänar - vi har faktiskt yttrandefrihet.
Du drömmer om någonting som aldrig skulle fungera och attackerar saker som finns i världen och fungerar. Du attackerar hela plattformen för världen som den ser ut idag och kallar den för "parasit" men samtidigt så ser du din aktivitetsersättning som är stämplat som ett bidrag (för det är exakt vad det är) som någon slags ersättning för att staten så gärna skulle vilja behöva ge dig pengar för ingenting i princip.

Det är ett hån mot hela världen och jag hoppas du inser att spela schack inte har något med intelligens att göra. Om du absolut vill börja slänga runt med ditt lilla gulliga Mensa test så kan även jag nämna att jag är kvalificerad (Inte för att det är relevant när vi pratar om åsikter).

Vill du visa att du är intelligent så börja spela Go ;)

Jag tvivlar även lite på din förmåga att läsa då jag inte kallade DIG korkad utan bara dina åsikter.
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav Saninaé » 2007-11-29 16:18:08

Jag går på gymnasium i IVAS linje, asperger anpassat alltså.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav rezuth » 2007-11-29 16:28:50

Saninaé skrev:Jag går på gymnasium i IVAS linje, asperger anpassat alltså.

Hur är det att gå i en sån klass? Jag vet inte om du har erfarenhet från andra klasser men jag antar att den är mycket mindre och lugnare tempo? Något annat som är speciellt?
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav Saninaé » 2007-11-29 16:57:04

rezuth skrev:
Saninaé skrev:Jag går på gymnasium i IVAS linje, asperger anpassat alltså.

Hur är det att gå i en sån klass? Jag vet inte om du har erfarenhet från andra klasser men jag antar att den är mycket mindre och lugnare tempo? Något annat som är speciellt?

Jag har gått på vanligt gymnasium tidigare också, men det gick inte. Normalt gymnasium var stökigt och schemat var krångligt.

På IVAS så har vi en egen korridor och är alltid i samma klassrum utom på gymnastiken. Lärarna är insatta i dom problem man har. Och ser till att man förstår vad man ska göra. Är man osäker på att gå till ställen såsom lunch eller skrivmaskinen så får man en "eskort" dit om man vill. Klasser har bara 7 elever.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav msitua » 2007-11-29 21:40:57

rezuth skrev:=================================
parasiter:
det är kapitalismen!
företag som utnyttjar barnarbete!
som bara köper och köper för att det finns pengar!
aktiemarknaden!
företag som anställer utan kollektivavtal!
internetpoker


Du drömmer om någonting som aldrig skulle fungera och attackerar saker som finns i världen och fungerar. Du attackerar hela plattformen för världen som den ser ut idag och kallar den för "parasit" men samtidigt så ser du din aktivitetsersättning som är stämplat som ett bidrag (för det är exakt vad det är) som någon slags ersättning för att staten så gärna skulle vilja behöva ge dig pengar för ingenting i princip.

Det är ett hån mot hela världen och jag hoppas du inser att spela schack inte har något med intelligens att göra. Om du absolut vill börja slänga runt med ditt lilla gulliga Mensa test så kan även jag nämna att jag är kvalificerad (Inte för att det är relevant när vi pratar om åsikter).

Vill du visa att du är intelligent så börja spela Go ;)

Jag tvivlar även lite på din förmåga att läsa då jag inte kallade DIG korkad utan bara dina åsikter.


Jo jag kan läsa.

Så om jag förstår rätt så är vi överens om att barnarbete är fel.
Tänk vad många liv internetpoker förstör.

Aktiemarknaden är ju faktiskt vuxna människor som leker med pengar som om de inte hade någon viktigare funktion.

Jag kan medge att jag uttryckte mig klumpigt angående kapitalism utan att mer definiera den så där ger jag dig rätt.

Pengar är det viktigaste som finns och skall behandlas med respekt tycker jag.

Jag spelar Go på KGS server sedan en vecka tillbaka - det är ett svårt spel men det artar sig.

Att spela schack har med egenskapen att se mönster.

Aktivitetsersättning är inget bidrag - det är belagt med skatt som annan inkomst. Aktivitetsersättning är en utjämnare för att jag har nedsatt arbetsförmåga.

Jag är LIVRÄDD för denna värld - allting rör sig så snabbt och min fossilhjärna hänger inte med.

Nej hela världen är inte en parasit - bara den del som utnyttjar andra människor utan att ge något tillbaka (eller på tok för lite tillbaka). Resten av världen lever i en sorts symbios. Ta kriget i Irak - det är ett krig enbart av ekonomiska intressen för USA att stjäla olja som skadar människor av kött och blod.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Tomtenissa » 2007-12-01 0:27:22

Jag vet inte vad det räknas som...

...men jag är obetald praktikant på ett post-produktionsföretag som sysslar med specialeffekter.. å andra sidan har jag lyckats producera och leverera egna effekter så jag kommer att få betalt retroaktivt.

Annars är jag mentor för A-nivåarna på Engelska instutitionen på Sthlms Universitet, frilansar som illustratör och översätter texter mellan engelska och svenska för mindre företag eller för forskare och universitetsstuderande.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Milyc » 2007-12-03 13:38:29

Jag bedriver universitetsstudier med sjukersättning. Det går bra så jag ser inga hinder för att jag skulle kunna jobba efter avslutad utbildning.

Jag har ingen särskild hjälp med studierna för att jag har AS och får ganska bra betyg så omgivningen på universitetet antar antagligen att jag har studielån precis som kurskamraterna.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav snyggsmartosexig » 2007-12-04 15:02:10

Milyc skrev:Jag bedriver universitetsstudier med sjukersättning. Det går bra så jag ser inga hinder för att jag skulle kunna jobba efter avslutad utbildning.

Jag har ingen särskild hjälp med studierna för att jag har AS och får ganska bra betyg så omgivningen på universitetet antar antagligen att jag har studielån precis som kurskamraterna.


Vad är argumenten som ligger till grund för att du ska få studera med sjukersättning? Om du får ganska bra betyg i kurserna verkar ju din studieförmåga vara minst lika hög som andras, och om du dessutom tror dig kunna jobba efteråt antar jag att du där vill utnyttja din utbildning? Är det så att det du får ut av din utbildning p g a din AS bedöms vara mer begränsat än vad gemene icke-AS person får ut av sin utbildning, och att du därför inte ska behöva bekosta den med ex studiemedel?

Vore intressant att höra, då det kanske kan komma på tal för mig nån gång i framtiden. Om jag får ex en AS-diagnos.
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav elmindreda » 2007-12-06 5:13:01

Det här var märkligt.

Jag kan hålla med om att vanlig arbetslöshet i dagens samhälle är en daglig sysselsättning, eller i alla fall är tänkt att vara det, men hur är sjukskrivning, sjukersättning och aktivitetsersättning saker man gör? Det vittnar om en väldigt märklig syn på vad vi som uppbär någon av dessa ersättningsformer faktiskt gör med våra liv.
Senast redigerad av elmindreda 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
elmindreda
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2006-03-06
Ort: Sverige

Inläggav msitua » 2007-12-06 8:57:05

elmindreda skrev:Det här var märkligt.

Jag kan hålla med om att vanlig arbetslöshet i dagens samhälle är en daglig sysselsättning, eller i alla fall är tänkt att vara det, men hur är sjukskrivning, sjukersättning och aktivitetsersättning saker man gör? Det vittnar om en väldigt märklig syn på vad vi som uppbär någon av dessa ersättningsformer faktiskt gör med våra liv.


Mycket intressant inlägg men jag kan inte riktigt förstå vad som menas. Alla gör väl något även om det är att äta eller skriva på tangentbord.

Aktivitetsersättning är just en ersättning för att kompensera nedsatt arbetsförmåga, även om man inte har arbetsförmåga så finns det små saker man kan göra.

Det krävs väldigt mycket av arbetsförmåga för att kunna hålla ett arbete i dagens Sverige - det är inte bara att gå till ett snickeri och bli lärling. Om du har utbildning 11 år så är det hopplöst - man måste ha 15 år utbildning. Det är som den där reklamen

"i Malmö är taxi chaufförer högskoleutbildade - är det så svårt att köra taxi i Malmö"
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Kristofer » 2007-12-06 17:33:14

elmindreda skrev:Det här var märkligt.

Jag kan hålla med om att vanlig arbetslöshet i dagens samhälle är en daglig sysselsättning, eller i alla fall är tänkt att vara det, men hur är sjukskrivning, sjukersättning och aktivitetsersättning saker man gör? Det vittnar om en väldigt märklig syn på vad vi som uppbär någon av dessa ersättningsformer faktiskt gör med våra liv.


Möjligt att min formulering blev tvetydig, men jag tror ändå att det gick fram vad jag menade. Man kanske ska kalla det hmm... Det här benämns jag som då det kommer till min vardag eller nått... men hmm.. det blev inte heller bra. Någon annan som har en idé?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Moggy » 2007-12-06 22:15:32

msitua skrev:Tänk vad många liv internetpoker förstör.


Vad har du emot internetpoker?

Jag spelar rätt mycket poker på nätet och har stort nöje utav det.

Att det sen finns dåliga spelare som förlorar pengar är ju synd för dom, men att förbjuda poker på nätet för att det finns några som inte klarar av det är ju absurdt. Om inte annat så gör ju dom att bra spelare kan vinna pengar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2007-12-06 22:18:18

Milyc skrev:Jag bedriver universitetsstudier med sjukersättning. Det går bra så jag ser inga hinder för att jag skulle kunna jobba efter avslutad utbildning.

Jag har ingen särskild hjälp med studierna för att jag har AS och får ganska bra betyg så omgivningen på universitetet antar antagligen att jag har studielån precis som kurskamraterna.




Inget personligt mot dig men det känns faktiskt lite surt när man tar studielån som ska betalas tillbaka samtidigt som vissa pluggar och har mer pengar i bidrag än vad jag får i lån....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in