Vad gör ni på dagarna och hur försörjer ni er? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad gör du på dagarna?

Vanligt jobb
11
19%
Jobbar på Samhall
1
2%
Arbetslös
6
10%
Arbetsmarknadsåtgärder via Arbetsförmedlingen (arbetsträning etc.)
2
3%
Studerar
6
10%
Går på dagverksamhet
11
19%
Sjukskriven
4
7%
Sjukpension/förtidspension/motsv.
16
28%
Ålderspension (är över 65)
1
2%
 
Antal röster : 58

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Chrilleb » 2021-01-02 13:43:37

@yumxi


Lycka till med studierna :).


Jag är ledig tills måndag, då digitalt möte igen ( om jag minns rätt )
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Jicac » 2021-01-02 14:57:25

Inte ett jävla piss. Allt är meningslöst.
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav yumxi » 2021-01-02 15:32:20

Chrilleb skrev:@yumxi


Lycka till med studierna :).


Jag är ledig tills måndag, då digitalt möte igen ( om jag minns rätt )


Tack :D
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Furienna » 2021-01-02 22:32:51

Flinta skrev:
Furienna skrev:Jag har ibland försökt förklara för folk att jag lider av kronisk värk och flera sjukdomar.
Och då kommer de med en lista på bekanta, som minsann har jobbat trots alla krämpor.
Det är dock anmärkningsvärt att ingen har haft alla mina problem på samma gång.
Men ändå tycks det vara helt okej att spy ut hat mot oss förtidspensionärer.


Jag tror att det ibland kan handla om att folk har svårt att kännas vid och ta in andras brister, andras elände och hur det slår i vardagen. Kanhända har man svårt att förhålla sig till sin egen och andras maktlöshet och då är det lättare att dra till med något hurtigt som blir jäkligt fel för mottagaren? Den som spyr upp sånt där kan ha fullt sjå med att hålla kontrollen på sina egna känslor (så att man inte får för mkt obehag själv att hantera)!

Med ovanstående i åtanke kan det kanske på sikt gå lättare att skaka av sig deras skit/spyor?
Jag har varit belastad med liknande.

Fast det framstår inte ens som hurtigt, utan bara som fördömande.
"Alla vi andra kan minsann jobba, så nu får du sluta vara en lat parasit!"
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2021-01-02 22:47:04

När det inte är pandemi, är jag på en praktikplats två dagar i veckan och på DV två dagar. Egentligen skulle jag kunna få en riktig tjänst på min praktikplats, men då får jag inte vara kvar på min DV och det skulle vara förödande för mig, eftersom det är där jag har nästan alla mina vänner.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2021-01-02 23:00:10

Furienna skrev:
Flinta skrev:
Furienna skrev:Jag har ibland försökt förklara för folk att jag lider av kronisk värk och flera sjukdomar.
Och då kommer de med en lista på bekanta, som minsann har jobbat trots alla krämpor.
Det är dock anmärkningsvärt att ingen har haft alla mina problem på samma gång.
Men ändå tycks det vara helt okej att spy ut hat mot oss förtidspensionärer.


Jag tror att det ibland kan handla om att folk har svårt att kännas vid och ta in andras brister, andras elände och hur det slår i vardagen. Kanhända har man svårt att förhålla sig till sin egen och andras maktlöshet och då är det lättare att dra till med något hurtigt som blir jäkligt fel för mottagaren? Den som spyr upp sånt där kan ha fullt sjå med att hålla kontrollen på sina egna känslor (så att man inte får för mkt obehag själv att hantera)!

Med ovanstående i åtanke kan det kanske på sikt gå lättare att skaka av sig deras skit/spyor?
Jag har varit belastad med liknande.

Fast det framstår inte ens som hurtigt, utan bara som fördömande.
"Alla vi andra kan minsann jobba, så nu får du sluta vara en lat parasit!"


Hurtigt utifrån ett utifrånperspektiv då som blir elakt och fördömande för dig (och tidigare även mig, numera har jag något lättare att inte ta åt mig eller åtminstone släpper jag det efter kortare tid).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav sussi83 » 2021-01-03 3:15:17

smulgubbe skrev:Ålderspension tycker jag ska finnas som alternativ, men utan den parentes som finns ovan. Det finns ålderspensionärer som inte fyllt 65. Under ett antal år har det varit möjligt att få allmän pension från den månad man fyller 61, nu är det höjt till 62 och kommer att höjas till 64 inom några år.

Jo men i praktiken blev det lite pengar för många, går inte att leva av och Soc får man inte om man inte är arbetssökande. :-)063
Kontorsråttor jobbar över pension och de med större andel kroppsskada får gå i förtid om de inte får sjukskrivning eller avtalspension. Går ej att placera om i många fall så då hamnar de hos AF om man ej vill ta ut någon förtid.
Sjukersättning är man restriktiv med i högre åldrar samma med att få assistans.
Soc kräver man tar ut sin pension i många fall också för de vill bli av med vissa.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav sussi83 » 2021-01-03 3:30:33

Jicac skrev:Inte ett jävla piss. Allt är meningslöst.

Skickar ut lite kramar. :-)Hug
Jag tycker samma som dig men försöker att se mot våren.
Har legat drogad några dagar, duschat första gången efter operationen. Nice. :-)132
Ser bra ut men springa är inget jag gör och tung depp faller och slår en i skallen bland.
Men älskar att bli sövd, det måste vara så att dö, typ lulla iväg bara.
Som ett moment när man väcks.
Nu har man tid att tänka på sitt slum life man kommer ha :-)006
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Furienna » 2021-01-03 4:23:34

Flinta skrev:
Furienna skrev:
Flinta skrev:
Jag tror att det ibland kan handla om att folk har svårt att kännas vid och ta in andras brister, andras elände och hur det slår i vardagen. Kanhända har man svårt att förhålla sig till sin egen och andras maktlöshet och då är det lättare att dra till med något hurtigt som blir jäkligt fel för mottagaren? Den som spyr upp sånt där kan ha fullt sjå med att hålla kontrollen på sina egna känslor (så att man inte får för mkt obehag själv att hantera)!

Med ovanstående i åtanke kan det kanske på sikt gå lättare att skaka av sig deras skit/spyor?
Jag har varit belastad med liknande.

Fast det framstår inte ens som hurtigt, utan bara som fördömande.
"Alla vi andra kan minsann jobba, så nu får du sluta vara en lat parasit!"


Hurtigt utifrån ett utifrånperspektiv då som blir elakt och fördömande för dig (och tidigare även mig, numera har jag något lättare att inte ta åt mig eller åtminstone släpper jag det efter kortare tid).

Nej, jag tror ju inte alls att de ens försökte vara hurtiga.
De ville nog bara få mig att skämmas och börja arbeta fast jag har värk och är sjuklig.
Utan att de ens funderade på vem som skulle vilja anställa mig.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Jicac » 2021-01-03 15:37:10

Inte ett jävla piss.

Ibland gör jag inte ett jävla skit också.
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav BellaBelle » 2021-01-04 4:11:04

Vad är syftet med den här tråden? Den är rätt vildvuxen. Men från början var det någon slags enkät kring försörjning och/eller ev sysselsättning?

”Vad gör ni om dagarna” om ”ni” ”bara” är hemma är ju en intressant fråga.

Jag tycker dagarna går alldeles för fort, men det är nog för att jag gör så många sysslor så långsamt. Skulle vilja vara snabbare.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2021-01-04 6:32:07

BellaBelle skrev:Jag tycker dagarna går alldeles för fort, men det är nog för att jag gör så många sysslor så långsamt. Skulle vilja vara snabbare.


Jag kan ha någon eller några få sysslor jag gör relativt långsamt och jag gör dom noga och länge. Att hoppa från syssla till syssla x antal ggr under en dag fungerar inte.
Hjärnan bearbetar allt mycket långsamt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2021-01-04 15:48:51

Det förmånligaste som arbetslös är att vara sjukskriven iom att du kan som sjukskriven ansöka om boendetillägg och andra bidrag som boostar upp pengarna du får medans dom som går på a-kassan och dess olika former är fast på dom pengarna dom får och likadant med försörjningsstöd.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2021-01-04 18:53:07

...skottar snö ibland.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör ni på dagarna? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2021-01-04 19:14:47

Moderator:

Tråden låses under moderering.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in