Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Alien » 2023-03-09 2:39:43

Jag tänkte på detta när det började brinna i en lägenhet i Alby. (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8J ... -mordbrand)

Jag tror att jag läst att man ska ringa brandkåren och vänta på den. Alla har ju inte en brandsläckare hemma. Brinner det inte i ens egen lägenhet kan man nog avvakta. Brinner det i ens egen lägenhet så vill man ut. Men vad göra om det brinner i hallen framför dörren? Bor man i eget hus finns det alltid minst en utgång till. Men i en lägenhet finns det bara en utgång. Bor man en trappa upp kan man hoppa, man bryter kanske benet men överlever. Men bor man högre upp blir det att välja: Dö genom brand el dö genom hopp?

Jag tänker också på branden i Rinkeby 2009 där en mamma och sex flickor dog i trapphuset, antagligen rökförgiftade. Branden startade i en lägenhet på bottenvåningen. De som bodde där rusade ut och lämnade dörren öppen och fönstret var också öppet. Röken spred sig snabbt i trapphuset.

I det fallet kom brandkåren inom 10 minuter. Hade inte kvinnan gripits av panik och velat ut till varje pris hade ingen dött.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Richard » 2023-03-09 6:24:17

Jag har brandvarnare, brandsläckare o brandfilt.

Sen bor jag på andra våningen så jag o mina katter klarar ett hopp ner, men jag har ändå tänkt fixa nån form av repstege. Men annars är det som du säger, man ska försöka undvika att öppna dörrar o fönster, då elden får mer syre.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Chrilleb » 2023-03-09 10:58:53

Har brandvarnare, och en brandsläckare samt en brandfilt. En gång per år ( om jag säger rätt ), kommer en kille och ser över utrustningen. Och personal på boendet testar brandvarnarna.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Alien » 2023-03-11 14:36:00

Vi har bara brandvarnare, ingen brandsläckare och ingen brandfilt.

Borde kanske köpa en brandfilt.

Brandfilten är oumbärlig om du behöver släcka en brand på spisen eller i kläderna. Brandfilten är ett effektivt komplement till brandsläckaren i hemmet. Filten använder du för att släcka mindre bränder, till exempel i kläderna på en person eller på spisen på grund av torrkokning eller brand i olja eller fett. Filten läggs på branden och släcker den genom kvävning. Till skillnad mot en pulversläckare lämnar filten inga spår av pulver som smutsar ner. Förvara brandfilten på en plats där du lätt kan ta fram den, exempelvis i köket där det är vanligt att bränder uppstår. ---
Våra brandfiltar är silikonbelagda och följer standarden EN 1869. Köp din brandfilt och ditt designade brandfiltsfodral online eller i någon av våra butiker.
https://www.clasohlson.com/se/El/Larm-& ... tar/c/1940

Dag att promenera till köpcentret. Men först måste snö och is försvinna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Alien » 2023-03-11 14:54:32

Vet ju att man inte ska använda vatten om oljan börjar ryka el rentav brinna. Locket på i stället och stänga av plattan. Är det höga lågor, ja då behöver man brandfilten.

För att återgå till branden i Rinkeby år 2009, där en kvinna och sex flickor dog, så gjordes flera fel. Om det var i panik el pga de drabbade kom från ett annat land och kultur och aldrig lärt sig vad mans ska göra och inte göra.

1. Om det börjar brinna i lägenheten och man rusar ut ska man stänga dörren efter sig.

2. Om det brinner i någon annans lägenhet ska man inte rusa ut utan stanna inne i sin egen lägenhet och vänta på brandkåren. Definitivt inte springa nerför ett trapphus fullt av rök. (Men vad gör om det brinner i närmsta grannens lägenhet, är man säker i sin egen lägenhet då?)

3. När branden är släckt är det dags att vädra, annars är det farligt att tillföra luft/syre till branden.

Fast här står det ju att vädringen av trapphuset borde satts igång tidigare.

SR 3 november 2010 skrev:Det fanns flera brister vid branden i Rinkeby i nordvästra Stockholm förra sommaren, då en kvinna och sex barn omkom. Det slår Statens Haverikommission fast i sin utredning om olyckan som presenterades idag.

Ventileringen av brandgaser kom igång för sent. Spridning av sot och brandgaser till trapphuset visar att det är möjligt att koncentrationen av giftiga gaser skulle ha stannat på en avsevärt lägre nivå om en röklucka och en öppning för tilluft öppnats omedelbart med hjälp av till exempel rökdetektorer, skriver Haverikommissionen i sin rapport.

Dessutom stod dörren till lägenheten som brann öppen, vilket gjorde att den livsfarliga brandröken spreds i trapphuset.

Kvinnan och de sex barnen avled av rökförgiftning och påträffades i trapphuset på Kuddbygränd i Rinkeby. Fyra av dem dödförklarades direkt på sjukhuset, medan den sista och sjunde personen avled två och ett halvt dygn efter händelsen.
https://sverigesradio.se/artikel/4151706

En del kan alltså hänföras till "den mänskliga faktorn".

Branden fick ett hastigt förlopp och när de personer som fanns i lägenheten flydde glömde de att stänga ytterdörren, vilket gjorde att trapphuset fylldes av rök och giftiga gaser.

Samtidigt sprang en mamma som hade sina döttrar i en lägenhet högst upp i huset in för att rädda dem. Det var den kvinnan, hennes fem döttrar och ytterligare en flicka som var släkt med familjen som senare hittades i trapphuset.

Hade hon stannat kvar utomhus så hade kanske varken hon el barnen dött. Men om barnen själva fått för sig att ta sig ut hade de dött ändå.

Många kritiserade att det bara stod på svenska vid ytterdörren hur man skulle göra vid brand. Men jag tror inte det hjälpt om det stått på somaliska m fl språk.

Spoiler: visa
Har läst att för t ex somalier hjälper det inte om man t ex skickar informationsblad/sätter upp anslag på deras eget språk. De läser dem inte och tar inte till sig informationen. Det måste bara en betrodd person från deras egen kultur som informerar dem muntligt, först då går det fram (se post1613062.html#p1613062).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav slackern » 2023-03-11 15:38:25

Alien skrev:Vi har bara brandvarnare, ingen brandsläckare och ingen brandfilt.

Borde kanske köpa en brandfilt.


Vi fick brandfiltar utav våran hyresvärd för ett gäng år sedan så jag äger en brandfilt.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav nescio » 2023-03-11 17:46:15

Alien skrev:Men vad göra om det brinner i hallen framför dörren? Bor man i eget hus finns det alltid minst en utgång till. Men i en lägenhet finns det bara en utgång. Bor man en trappa upp kan man hoppa, man bryter kanske benet men överlever. Men bor man högre upp blir det att välja: Dö genom brand el dö genom hopp?
Om man kommer åt vatten kanske man kan försöka släcka elden så pass mycket att man kan komma fram till dörren. Eller så kanske man kan linda in sig i en, helst blöt, filt och springa genom elden till dörren. Om dörren är låst med säkerhetslås med nyckel på insidan blir det ju svårare att komma ut snabbt. Om man inte kan komma ut blir man ju tvungen att öppna ett fönster att sticka ut huvudet genom för att inte dö av rökförgiftning.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Alien » 2023-03-11 19:53:03

Vem låser säkerhetslåset om man är hemma? Det gör man väl bara om man åker bort.

Jag läste om branden i Alby att den 18-åriga flickan inte hoppat ner utan försökt klättra över till grannbalkongen. Först hade hennes pojkvän klättrat över, så skulle hon göra det och då föll hon. :(

Men pojkvännens mor som inte hoppade dog ju också, av branden el giftig rökgas. Så pest el kolera. :-)063

Funderar på om det varit säkrast att stänga in sig i badrummet och rikta duschen mot dörren.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav nescio » 2023-03-11 20:14:42

Alien skrev:Funderar på om det varit säkrast att stänga in sig i badrummet och rikta duschen mot dörren.
Jag tror att röken snart tränger sig in genom dörrspringorna.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav slackern » 2023-03-11 20:34:17

Alien skrev:Vem låser säkerhetslåset om man är hemma? Det gör man väl bara om man åker bort.


För oss som bor i lägenhet är det att rekommendera i och med att inbrottstjuvar använder samma verktyg som låssmeder där dom för in det genom brevinkastet och vrider om låsvredet, kul att vakna mitt i natten att någon rotar runt i lägenheten.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Alien » 2023-03-12 0:04:38

Men då gör man det väl först när man går och lägger sig? Man vill väl inte krångla med säkerhetslåset när man går ut och in under dagen.

Samtidigt så blir det en dödsfälla om det börjar brinna och det är mycket rök. Man behöver snabbt komma ut och kanske inte hittar nyckeln.

Och brevinkastet behövs avskaffas av två anledningar: det kan användas av tjuvar och av mordbrännare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav nallen » 2023-03-12 14:42:40

slackern skrev:
Alien skrev:Vi har bara brandvarnare, ingen brandsläckare och ingen brandfilt.

Borde kanske köpa en brandfilt.


Vi fick brandfiltar utav våran hyresvärd för ett gäng år sedan så jag äger en brandfilt.

Det är ett bra tips, de brukar dela ut brandvarnare också...

Ytterligare ett tips är att många försäkringsbolag brukar ha web-shoppar där man som försäkringskund kan köpa blan annat brandsläckare och brandfiltar för bra pris.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav nallen » 2023-03-12 14:44:45

Alien skrev:Funderar på om det varit säkrast att stänga in sig i badrummet och rikta duschen mot dörren.

De allra brandoffer flesta dör av röken, så badrummet är nog ett av de sämre alternativen.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Alien » 2023-03-12 16:12:56

Men vart ska man ta vägen då? Ska en hel familj på fem (el fler) personer trängas på balkongen medan elden kommer allt närmare? Vad göra om man inte har någon balkong? I badrummet finns åtminstone vatten och duschslang.

Jag har läst en del om vad man ska göra. Det står bl a att om det brinner hos grannen så står ytterdörren emot brand i en timme och då hinner ju brandkåren komma. Men om det är just ens egen ytterdörr som brinner?

Ingenstans står det vad man ska göra om någon häller bensin genom brevinkastet och tuttar på. Det anses kanske för ovanligt. Eller så är det bara kört.

Vad familjen borde haft är detta:

Brandsläckningspaket som består av en 6 kg pulversläckare samt en brandfilt. Perfekt som grund till villan, lägenheten, fritidshuset, husvagnen eller båten.
https://www.if-sakerhet.se/stort-brands ... paket.html

Fast det har ju inte vi heller. Iofs har vi inga kriminella släktingar. Men de flesta bränder börjar i köket. Tänk om man ligger och sover i sovrummet, brandvarnaren tjuter och när man tittar ut är det fullt med rök utanför. Då får man slå sönder fönstret och hoppa ut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Richard » 2023-03-13 6:44:52

Alien skrev:Vad familjen borde haft är detta:

Brandsläckningspaket som består av en 6 kg pulversläckare samt en brandfilt. Perfekt som grund till villan, lägenheten, fritidshuset, husvagnen eller båten.
https://www.if-sakerhet.se/stort-brands ... paket.html

Det var dyrt...
En 6 kg-släckare kostar bara 449 kr på Biltema o en brandfilt 269 kr (men de har jag sett ännu billigare), jag köpte min (oanvänd) på loppis för 50 kr.
https://www.biltema.se/hem/sakerhet/brandslackare/

Men något jag funderar på att skaffa är en sån här, litiumsläckare; https://www.biltema.se/hem/sakerhet/bra ... 2000047225 Eftersom jag har väldigt många litiumbatterier, främst min sparkcykel som jag ju laddar inomhus...

Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Skogkatt » 2023-04-29 1:58:11

Alien skrev: Alla har ju inte en brandsläckare hemma.


Köp en brandsläckare. Eller två. Det är en billig investering i säkerhet. Jag köpte en ny nyligen, ersatte en av de gamla, 500 kronor.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav slackern » 2023-04-29 17:43:22

Alien skrev:Jag har läst en del om vad man ska göra. Det står bl a att om det brinner hos grannen så står ytterdörren emot brand i en timme och då hinner ju brandkåren komma. Men om det är just ens egen ytterdörr som brinner?


Det beror på vilken typ utav ytterdörr du har, har du en modern säkerhetsdörr så ska den klara åtminstone 30 minuter, har du en gammal ytterdörr från låt oss säga 60-70-talet så kan du glömma bort dom där 30 minuterna.

Entrédörrar som monteras i lägenheter ska enligt svensk lag vara brandklassade och skydda mot brand i minst 30 minuter oavsett om det är nya lägenheter eller dörrar som byts ut i befintliga flerbostadshus. Detta anger Boverket i sina nya byggregler, BBR avsnitt 5:534, som gäller från 1 januari 2013.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetsd%C3%B6rr

Bor du i eget hus verkar inte dom här reglerna gälla så ja 1 timmes brandklassning lär ni inte ha om ni inte har investerat själva i en sådan dörr. Själv bor jag i en lägenhet som dom stambyte runt 2009 tror jag det var då satte dom in nya säkerhetsdörrar som klarar av att stå emot brand under 30 minuter.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Zima33 » 2023-04-30 15:19:17

Alien skrev:Men då gör man det väl först när man går och lägger sig? Man vill väl inte krångla med säkerhetslåset när man går ut och in under dagen.

Samtidigt så blir det en dödsfälla om det börjar brinna och det är mycket rök. Man behöver snabbt komma ut och kanske inte hittar nyckeln.

Och brevinkastet behövs avskaffas av två anledningar: det kan användas av tjuvar och av mordbrännare.

Jag låser båda låsen när jag är hemma och har nyckeln hängande på väggen vid säkerhetslåset. Förut lät jag nyckeln sitta i låset men en natt hade nån försökt peta in den, antagligen för att fiska upp den från golvet innanför dörren … så efter det började jag hänga upp den.

Går oftast ut och in bara en gång om dagen så det är inte så besvärligt att låsa båda låsen.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Zima33 » 2023-04-30 15:25:57

nescio skrev:
Alien skrev:Men vad göra om det brinner i hallen framför dörren? Bor man i eget hus finns det alltid minst en utgång till. Men i en lägenhet finns det bara en utgång. Bor man en trappa upp kan man hoppa, man bryter kanske benet men överlever. Men bor man högre upp blir det att välja: Dö genom brand el dö genom hopp?
Om man kommer åt vatten kanske man kan försöka släcka elden så pass mycket att man kan komma fram till dörren. Eller så kanske man kan linda in sig i en, helst blöt, filt och springa genom elden till dörren.


Jag har läst att vatten leder värme väldigt bra så tror det är bättre att inte linda in sig i en blöt filt. :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav Richard » 2023-04-30 16:33:20

nallen skrev:
Alien skrev:Funderar på om det varit säkrast att stänga in sig i badrummet och rikta duschen mot dörren.

De allra brandoffer flesta dör av röken, så badrummet är nog ett av de sämre alternativen.

Man kan klara sig i badrummet, om man andas via toaletten... Kanske inte så trevligt, men är alternativet döden så...
https://www.brokenhousecompany.it/blog/ ... ng-a-fire/
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad gör man om det börjar brinna i hemmet?

Inläggav slackern » 2023-04-30 17:28:38

Zima33 skrev:
Alien skrev:Men då gör man det väl först när man går och lägger sig? Man vill väl inte krångla med säkerhetslåset när man går ut och in under dagen.

Samtidigt så blir det en dödsfälla om det börjar brinna och det är mycket rök. Man behöver snabbt komma ut och kanske inte hittar nyckeln.

Och brevinkastet behövs avskaffas av två anledningar: det kan användas av tjuvar och av mordbrännare.

Jag låser båda låsen när jag är hemma och har nyckeln hängande på väggen vid säkerhetslåset. Förut lät jag nyckeln sitta i låset men en natt hade nån försökt peta in den, antagligen för att fiska upp den från golvet innanför dörren … så efter det började jag hänga upp den.

Går oftast ut och in bara en gång om dagen så det är inte så besvärligt att låsa båda låsen.


Samma för mig, bara en rutin att få in går liksom mer eller mindre på autopilot.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in