Vad gör att aspergare blir arbetslösa eller får låg inkomst?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad gör att aspergare blir arbetslösa eller får låg inkomst?

Inläggav rdos » 2007-10-23 8:16:53

Nuvarande lista från Aspie-quiz (n=320) i signifikansordning:

1. Att ha svårt att klara sig själv
2. Att ha ovanliga ätvanor (!)
3. Att stänga av eller bryta ihop under stress
4. Att ha starkare bindningar än normalt med vissa personer (!)
5. Att gå upp i specialintressen för mycket och ignorera annat
6. Att gilla djur (!)
7. Att prata för högt eller för tyst
8. Att ha udda reaktioner för smärta.

En del oväntade drag här.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-10-23 8:53:06

Har du mätt det faktum att vårat avvikande kroppspråk förvirrar personalchefer vid en ev arbetsintervju?
Vet att jag själv framstår så kolugn att jag lätt tas för att vara påtänd. I situationer som NT darrar som asplöv.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:49:53, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-10-23 11:56:25

ufo skrev:Har du mätt det faktum att vårat avvikande kroppspråk förvirrar personalchefer vid en ev arbetsintervju?


De som inte angett inkomst (= de som aldrig lyckats med anställningsintervjuer) ingår inte i materialet eftersom de då inte valt sin inkomst. Jag är också lite förundrad över att kroppsspråk & mimik inte är högt relaterat till inkomst, utan bara till taskig barndom (och troligen då till mobbing).

ufo skrev:Vet att jag själv framstår så kolugn att jag lätt tas för att vara påtänd. I situationer som NT darrar som asplöv.


Inkomsten lär ju inte påverkas så mycket av om man lyckats med 99% av sina intervjuer eller 5%.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-10-23 13:50:00

rdos skrev:Inkomsten lär ju inte påverkas så mycket av om man lyckats med 99% av sina intervjuer eller 5%.

Nähä?

Och vad är det som säger att de mest högavlönade jobben finns bland de 5% jag lyckas med?
Jag är helt övertygad om att de intervjuer jag inte framstår som den mest knäppa sökande h*n har sett på länge är just de som ingen annan vill ha.(lönen?)

Dessutom så ger ett underbetalt rent skitjobb mer ekonomi än inget jobb alls.

rdos skrev:De som inte angett inkomst (= de som aldrig lyckats med anställningsintervjuer) ingår inte i materialet eftersom de då inte valt sin inkomst

Rubriken var ju "Vad gör att aspergare blir arbetslösa eller får låg inkomst?"
Hur i helsike får du ihop det här? om de arbetslösa står utanför undersökningen?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:49:53, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-10-23 14:19:46

rdos skrev:Rubriken var ju "Vad gör att aspergare blir arbetslösa eller får låg inkomst?"
Hur i helsike får du ihop det här? om de arbetslösa står utanför undersökningen?


Ähuum, Lite virrigt skrivet.

Alltså, vissa har inte valt någon inkomst (ca 3%). Dessa ingår inte i undersökningen (man skulle iofs kunna placera dem som "mycket under normal inkomst"), men det har jag inte gjort. Sannolikt så har dock vissa som valt låg inkomst ändå inget jobb, utan går på bidrag istället. Så egentligen så ingår nog en del arbetslösa i statistisken, men en del går som sagt bort för att de inte valt inkomst.

En del av de 3% procent som inte valt inkomst kan också vara för unga för att jobba ö.h.t.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonte » 2007-10-23 20:35:17

Får jag fråga hur du gjort? Har du korrelerat lön mot alla de andra frågorna och listat de högsta korrelationerna? Antar att du får signifikanta korrelationer?

Har du tänkt på problemet med multipla jämförelser? Har du gjort 80 jämförelser (det är väl något i den stilen i quizet) och räknar 5% som signifikant ska du förvänta dig 4 falska korrelationer.

Annars var ju en del av resultaten inte oväntade men det är alltid kul se siffror på det.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:49:53, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rdos » 2007-10-23 21:10:19

Jonte skrev:Får jag fråga hur du gjort? Har du korrelerat lön mot alla de andra frågorna och listat de högsta korrelationerna? Antar att du får signifikanta korrelationer?


Man ska se detta som en tidig jämförelse. Jag är inte säker på att alla i nuläget uppnått 95% signifikans med bara drygt 300 svar.

Jonte skrev:Har du tänkt på problemet med multipla jämförelser? Har du gjort 80 jämförelser (det är väl något i den stilen i quizet) och räknar 5% som signifikant ska du förvänta dig 4 falska korrelationer.


Det är betydligt mer än 80. Det borde snarare vara 180.

Baserat på erfarenhet så kan det nog bli små ändringar i vilka frågor som hamnar högst. Det är inte heller så att jag listat alla frågor som nått någon slags signifikans, utan jag brukar lista alla frågor som har högre korrelation med en viss fråga än med Aspie-poäng. Det har visat sig vara en bra metod. I det här fallet så var korrelationen mellan inkomst och Aspie-poäng kring -0.18 om jag minns rätt. Denna korrelation är inte på långa vägar 95% signifikant med drygt 300 svar. Den behöver snarare minst 3000.

Jonte skrev:Annars var ju en del av resultaten inte oväntade men det är alltid kul se siffror på det.


Man kan studera slutresultatet kring årskiftet då jag lägger ut nya utvärderingar. Just kopplingen mellan frågor finns numera redovisad för varenda fråga, och mycket av detta är intressant & lärorikt att studera.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ford » 2007-10-24 9:21:00

Jag undrar om det verkigen finns något samband mellan as., låg lön och arbetslöshet.

De aspergianer som inte anses vara arbetsföra, för tillfället eller permanent står av naturliga skäl utanför arbetsmarknaden, men kan inte heller räknas som arbetslösa, i ordets rätt mening, då de har ersättning från försäkringskassan.

Men hur är det med oss andra då?

Själv tjänar jag ganska bra, men har det problemet att jag stämplar fyra månader om året (p.g.a. mitt yrskesval, inte min as.).
Om man bortser från det så har jag inte varit mer arbetslös än de flesta NT:s, Doom är t.o.m. egenföretagare, och du, Rdos kan väl knappast ha en dålig lön, som är ingenjör?

Då det finns såväl lönebidrag, siuskonsulenter och särskilda insatser för att hjälpa funktionshindrade ut på arbetsmarknaden. Det har fungerat bra för min del, och även när jag går ut på stan ser jag många, som jag vet har olika typer av funktionshinder, som arbetar inom vitt skilda branscher, från akademiker, till städare (jag bor i en småstad, där "alla känner alla, för den som undrar hur jag kan veta vilka som har funktionshinder).

Finns det en överrepresentation av lågavlönade beror det troligtvis på att det finns en överrepresentation av lågutbildade, och utan utbildning skall man inte räkna med att få ett välbetalt jobb (därmed inte sagt att jag inte tycker de med låga löner tjänar för lite).
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:49:53, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2007-10-24 10:31:39

ford skrev:Jag undrar om det verkigen finns något samband mellan as., låg lön och arbetslöshet.


Det återstår väl att se hur det är det med det. Just nu är det -0.15 i korrelation, chi-2 är 11, vilket är signifikant på p < 0.0266. Detta är med n=448.

Just nu är listan enligt följande:
1. Att ha svårt att klara sig själv (-0.29 i korrelation)
2. Att stänga av eller bryta ihop under stress (-0.23 i korrelation)
3. Att ha udda reaktioner för smärta. (-0.19 i korrelation)

De andra frågorna har fallit under gränser -0.15 i korrelation
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in