Vad f-n har hänt med det här forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-25 11:07:17

Titti skrev:Kan bara hålla med. Efter så många år på båda sidor om kulisserna här har jag allt mindre lust att läsa. Jag autoskrollar förbi det mesta och finner allt mindre jag har lust eller ork att läsa. Tyvärr.

Vad fanns det att läsa förr som du saknar nu?

Titti skrev:Jag har också i många år efterlyst en utveckling av själva forumformatet

På vilket sätt skulle du vilja utveckla forumformatet?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kullan » 2015-01-25 11:41:52

Ok jag tänker nu skriva min högst personliga önskelista. Jag är medveten om att merparten aldrig kommer bli verklighet på detta forum men så här vill jag att ett forum ska fungera och byggas upp.

* Gästbok intill profilen - Det ska gå att välja om andra har åtkomst till den eller inte.

* I mitt tycke spaminlägg som innehåller en pik om att en tidigare skribent stavat fel på ett ord i ett inlägg ska just behandlas som spam och plockas bort. Har forumet en språklåda kan man ha en tråd där man skriver rätt stavning istället.

* En avdelning där nykomlingar får husera ett tag. Kanske de första 14 dagarna - räknas kalendervis från det datum man registrerat sig. Man kan säga en lära sig forumet avdelning. Där kan man lära sig hur man laddar upp profilbild , hur man postar bilder , youtubeklipp och hur man skapar en ny tråd och postar inlägg.

* Jag tror på olika avdelningar för olika ålderskategorier. Typ Unga avdelningen där man snackar om tonårshormoner , Tv - serier som just tonåringar ser och dyl. Vuxna avdelningen där det diskuteras ämnen som dyker upp när man söker jobb , ska söka partner , vänner och dyl. Avdelningen för äldre där man kan diskutera allt från klimakterium och bostäder till seniorer.

*Släng ut de som spammar om religion och politik. Att posta bibelcitat som kommentar i varje tråd borde leda till att medlemmen blir bannad. Att man postar bibelcitat i religionstrådarna, det skiter jag i då jag inte ens läser dom trådarna.

* En ignorefunktion på chatten. Och den skulle vara inställd så medlemmen själv kan klicka på ignore om man känner det nödvändigt. Tyvärr tillåter inte programkoden för chatten just den funktionen.

Ja, det får räcka så där. Ja, jag vet att troligen ingenting blir verklighet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-01-25 11:42:59

Tiblan skrev:Efterlyser en mapp där jag själv bestämmer vilka trådar som ska finnas där typ "Dina egna inlägg" men om man ledsnat på att följa en tråd ska man kunna ta bort den och slippa se den där.
Du menar något liknande som föreslås här.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2015-01-25 11:58:16

Tiblan skrev:Efterlyser en mapp där jag själv bestämmer vilka trådar som ska finnas där typ "Dina egna inlägg" men om man ledsnat på att följa en tråd ska man kunna ta bort den och slippa se den där.
Du kan bokmärka intressanta trådar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Parvlon » 2015-01-25 12:02:42

Miche skrev:Det är enormt irriterande och jobbigt att du hela tiden kommer in på ämnet, nästan oavsett vad tråden handlar om (undantaget är faktiskt IT-avdelningen vilket är enda orsaken till att jag inte blockat dig för länge sedan).
sätt mig på ignore bara. Jag kopplar ihop det mesta till Gud det är sant.

Jag ska sluta skriva inlägg i IT avdelningen så du behöver inte oroa dig för att missa något intressant. :-)Happy

edit, såg att du påstår att jag hotar folk med helvetet i en annan tråd. Snyggt jobbat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2015-01-25 12:22:44

Vill folk nämna gud/jesus/religion i inlägget så låt dem göra det. Jag anser att forumet blir mindre trevligt när folk hela tiden ska klaga över de som faktiskt känner en tillhörighet med religionen på ett eller annat sätt.
Låt folk få vara den dem är.

Edit: Jag har noll intresse för religion.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-25 12:36:42

kullan skrev:* En avdelning där nykomlingar får husera ett tag. Kanske de första 14 dagarna - räknas kalendervis från det datum man registrerat sig. Man kan säga en lära sig forumet avdelning. Där kan man lära sig hur man laddar upp profilbild , hur man postar bilder , youtubeklipp och hur man skapar en ny tråd och postar inlägg.

Folk bör få tillgång till hela forumet på en gång annars blir värdet av att vara med för lågt. Vill man ha svar på något så väntar man inte 2 veckor. Dessutom kommer intressanta trådar att hamna i nykomlingsavdelningen och då är man tillbaks i det man ville undvika.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav DIProgan » 2015-01-25 12:37:03

Det försigår alltid en förflyttning av befolkningen pga. hur vi värderar människor olika. Det som först framstår som oaser för en del blir senare mer av en öken pga. en tillströmning av oönskade människor och då flyr några vidare till nästa oas. Inneställen blir ute, plagg går från häftiga till gårdagens. Samma med samlingsplatser på nätet vare sig det är forum, PHP-chatter, IRC eller Instant Messengers. Det är inte alltid så mycket snobberi utan mer ett sätt att kunna behålla den man är eller vill vara.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-01-25 12:56:07

Parvlon skrev:
Miche skrev:Det är enormt irriterande och jobbigt att du hela tiden kommer in på ämnet, nästan oavsett vad tråden handlar om (undantaget är faktiskt IT-avdelningen vilket är enda orsaken till att jag inte blockat dig för länge sedan).
sätt mig på ignore bara. Jag kopplar ihop det mesta till Gud det är sant.

Jag ska sluta skriva inlägg i IT avdelningen så du behöver inte oroa dig för att missa något intressant. :-)Happy

Klart man vill bli ignorerad av sina kritiker. Så man kan spamma vidare i lugn och ro.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Titti » 2015-01-25 14:17:17

plåtmonster skrev:
Titti skrev:Kan bara hålla med. Efter så många år på båda sidor om kulisserna här har jag allt mindre lust att läsa. Jag autoskrollar förbi det mesta och finner allt mindre jag har lust eller ork att läsa. Tyvärr.

Vad fanns det att läsa förr som du saknar nu?

Jag vet inte om jag har rätt men jag minns diskussionerna som mer aspergerrelaterade och reflekterande. I vart fall de jag läste. Eller så har jag själv förändrats? När jag kom hit först hade jag ganska nyss fått min diagnos och jag försökte orientera mig i förhållande till den. Nu har jag levt såpass länge med den att jag känner mig hemma i och trygg med den. Jag har ett mindre personligt intresse av att läsa sådant.

Jag minns också många forumister som mer närvarande. Chatten har tagit uppmärksamhet från forumet och jag chattar mycket sällan - i praktiken har jag bara varit inne där när jag velat vara tillgänglig i samband med modererings-/adminingripanden vid större konflikter. Och någon gång i samma situationer när jag velat lyssna av vad som sägs.

Jag kände mig också mer bekant med forumisterna. Det beror delvis på att forumet var mycket mindre. Det mindre formatet gjorde att man lärde känna dem man diskuterade med på ett annat sätt, vilket präglade diskussionerna. Det var mer av "min virtuella kvarterskrog", som jag har betecknat det förr. Jag känner det inte så längre.

plåtmonster skrev:
Titti skrev:Jag har också i många år efterlyst en utveckling av själva forumformatet

På vilket sätt skulle du vilja utveckla forumformatet?


När det gäller hur jag vill förändra forumet skrev jag för snart tre år sedan ett inlägg här. I allt väsentligt gäller det fortfarande och det var inga nya tankar för min del ens då. Sedan dess har ingenting hänt. Det gör naturligtvis att det känns rätt uppgivet och bidrar väsentligt till min känsla av att jag tror det när jag ser det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav nescio » 2015-01-25 14:50:46

Titti skrev:När det gäller hur jag vill förändra forumet skrev jag för snart tre år sedan ett inlägg här.
Där skrev du:
Titti skrev:I dagsläget postas det ungefär tusen inlägg per dygn
Är det verkligen så många nya inlägg här nu? Har det gått upp eller ner sen dess?
nescio
 
Inlägg: 3831
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Diskutia » 2015-01-25 15:27:18

Citering

Något som kanske skulle vara av godo för Aspergerforum är att ha en Citera flera-funktion (i stället för som nu att man om man ska kommentera flera poster i samma inlägg behöva skrolla upp-ner-upp-ner etcetera).

Liknande som bl.a. Flashback har (titta på FB-moderatorn Hamilkars inlägg här längst ned i högra hörnet, knappen till vänster av de två - obs, man måste vara inloggad med konto där för att se detta, annars syns bara den enkla, vanliga citeringsknappen): https://www.flashback.org/sp52007767

Med en "Citera flera. Klicka 'Citera' på det sista inlägget för att citera samtliga"-knapp man kan klicka på och sedan ha de tre inlägg (som exempel) man tänker kommentera i ett och samma inlägg direkt ihopsamlade.

Bara ett förslag.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-25 15:47:24

Kanske en wiki kan fungera för att samla upp det som Titti skrivit om i sitt länkade inlägg?

Och sedan med tanke på hur internet fungerar i dagsläget.. slå på https.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-01-25 15:57:52

Diskutia skrev:Något som kanske skulle vara av godo för Aspergerforum är att ha en Citera flera-funktion (i stället för som nu att man om man ska kommentera flera poster i samma inlägg behöva skrolla upp-ner-upp-ner etcetera).

Jag har också tänkt på nåt sånt. Om man inte automatiskt hoppar ner när man klickar på Citera så kan man läsa vidare i tråden och citera så mycket man vill på vägen. Jag vill ändå inte svara förrän jag läst färdigt tråden. Det får väl samma funktion som ditt förslag, men utan Citera-flera-knapp, eller? Jag har inget flasbackkonto så jag fattar inte riktigt.

Den nuvarande automatiken finner jag både irriterande och onödig; det är lätt att scrolla ner till botten av sidan för den som vill det, men mindre lätt att hitta tillbaka till inlägget.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-25 16:18:21

Ett tips är att öppna samma sida i tråden i en annan flik och sedan markerar och samlar man ihop i den andra fliken medan man läser klart i den första.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-01-25 17:31:27

plåtmonster skrev:Ett tips är att öppna samma sida i tråden i en annan flik och sedan markerar och samlar man ihop i den andra fliken medan man läser klart i den första.
Funkar hyfsat på en dator men när man kör forumet på en mobil (jag använder inte Tapatalk) så blir det struligare...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-25 18:15:11

En trådad struktur skulle sannolikt vara enklare att hantera på en smartphone då man dels kan skriva svar direkt på ett inlägg och det blir knutet rent grafiskt dit samt att man slipper klumpa ihop svar i slutet av en tråd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-01-25 19:17:06

plåtmonster skrev:En trådad struktur skulle sannolikt vara enklare att hantera på en smartphone då man dels kan skriva svar direkt på ett inlägg och det blir knutet rent grafiskt dit samt att man slipper klumpa ihop svar i slutet av en tråd.
Låter som ett rimligt antagande. Jag tycker dock att trådade strukturer med tiden blir så spretiga så det är jobbigt att få en sammanhängande diskussion mellan flera deltagare. För varje gång någon svarar på ett specifikt inlägg så skapas det en ny trådände och diskussionen börjar spreta direkt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2015-01-25 19:20:34

Miche skrev:
plåtmonster skrev:Ett tips är att öppna samma sida i tråden i en annan flik och sedan markerar och samlar man ihop i den andra fliken medan man läser klart i den första.
Funkar hyfsat på en dator men när man kör forumet på en mobil (jag använder inte Tapatalk) så blir det struligare...

Har du inte en webbläsare med flikar på mobilen?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-01-25 19:23:01

Zirre skrev:
Miche skrev:
plåtmonster skrev:Ett tips är att öppna samma sida i tråden i en annan flik och sedan markerar och samlar man ihop i den andra fliken medan man läser klart i den första.
Funkar hyfsat på en dator men när man kör forumet på en mobil (jag använder inte Tapatalk) så blir det struligare...

Har du inte en webbläsare med flikar på mobilen?
Jo, jag kör Chrome men det blir ändå betydligt mycket bökigare på mobilen.

När jag gör samma sak på datorn så lägger jag en webbsida på varje skärm (jag har två) och drar mellan, det är otroligt mycket enklare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-25 19:56:29

Miche skrev:Jag tycker dock att trådade strukturer med tiden blir så spretiga så det är jobbigt att få en sammanhängande diskussion mellan flera deltagare.

Problemet är att man försöker pressa in ett spretigt problem i en linjär låda vilket leder till ett spaghettitrassel.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav alixha » 2015-01-25 20:00:17

Förslag till forumledningen:

- Fler avdelningar/forumdelar som ger bättre struktur och organisation.
Ej subforum, det ser bara kluddigt ut.

Jag tror att det skulle bli mer användarvänligt för nya medlemmar också, enklare att hoppa in och komma med i diskussionerna vilket leder till mer aktivitet.

Till exempel:
http://wrongplanet.net/forums/

Här har dom oerhört många forumdelar, jag menar inte på att att detta forumet ska ha så många men man kanske kunde ta det som är populärast att prata om och dela upp det alla fall.

Exempelvis skulle politik och religion kunna ha ett eget forum då många verkar vilja diskutera det men som det är nu hamnar det lite varstans vilket bara leder till tjafs.
- Politik och Religion

En media- och konst del kanske för musik, konst, spel och så vidare där vi kan dela med oss av egen konst, tips och diskussioner om allt inom det området.
Just nu har vi Tipsa medlemmarna vilket är bra men det blir lite rörigt ibland.
Böcker blandas med tips om hur vi kan få saker från Försäkringskassan.
- Media och Konst

Tips och nyheter från myndigheter tycker jag borde ligga på ett samlat ställe.
Ett forum för myndigheter och vård, liknande Aspergare och vården fast det skulle kunna vara:
- Vården och Myndigheter


Ja, det var bara några förslag.
I det stora hela önskar jag alltså mer struktur i form av mer forumdelar för enklare överblick samt sökning inom rätt delar.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav nescio » 2015-01-25 20:09:52

alixha skrev:- Fler avdelningar/forumdelar som ger bättre struktur och organisation.
Använder ni forumavdelningarna för att navigera? Jag går bara på länken "Nya inlägg" och trådämnet.
nescio
 
Inlägg: 3831
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav alixha » 2015-01-25 20:14:11

nescio skrev:
alixha skrev:- Fler avdelningar/forumdelar som ger bättre struktur och organisation.
Använder ni forumavdelningarna för att navigera? Jag går bara på länken "Nya inlägg" och trådämnet.


Om jag letar efter något, ja (sökfunktionen ger ju mer att önska)
Om jag är ny medlem, ja.
Om jag vill hitta rätt del att skriva ett nytt inlägg, ja.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in