Vad är era specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Joosen » 2008-05-24 19:24:30

Det räknas nog inte som ett specialintresse, eftersom hälften av alla personer i min ålder var besatt av det för 6-7 år sen, men jag kan patetiskt mycket om Harry Potter-böckerna. Numera läser jag dem inte lika mycket, men det är nog den största besatthet jag har haft.

Just nu är mitt största intresse olika tv-serier. Jag har fastnat helt för NCIS, Lost och House. Jag kan allt om karaktärerna, skådespelarna, varje avsnittsnamn, namnen på bakgrundsmusiken, vilka olika producenter och manusförfattare som arbetar med serien, och har också en mental kalender över deras födelsedagar, när de är gäster hos olika talkshower, vilka andra tv-serier de har gjort, och gör dessutom komplicerade fortsättningar på tv-serien i huvudet, där jag slipar till perfektion hur jag tror att en scen skulle kunna se ut.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Min egen rubrik

Inläggav Nilale » 2008-05-24 19:48:47

Hmm jag tycker det är svårt när folk frågar om mitt specialintresse. Folk som "vet" vad AS är (och som vet att jag har det) brukar alltid säga "Jaha, och vad är ditt specialintresse då?". Jag HAR inget och jag har flera, men att orka förklara att jag inte har doktorerat i något (som de förväntar sig att jag ska ha gjort) etc det pallar jag inte, så jag brukar bara mumla något, MEN, för er mina kära vänner kan jag dra lite längre om mitt/mina intressen.

Har alltid varit intresserad av sagor och fantasy. När jag var barn var det Narniaböckerna, och Ronja/MIo/Lejonhjärta och sånt som gällde. När jag blev lite äldre blev jag fashinerad av fantasykonst, och läste lite om det.
Rollspel började jag också med (och håller fortfarande på med i viss mån).

Jag har haft en ca 10-årsperiod då jag inte gjorde annat än spelade boule på heltid. Det var jätteroligt, men som alltid så ställer jag för höga krav på mig själv och när jag kände att jag tog det hela för allvarligt så att det bara blev ångestladdat så slutade jag.

För ca 10 år sedan fastnade jag för lajv (levande rollspel, typ interaktiv teater) och då specifikt vampyrlajv. Detta blev min värld. Här kunde jag kombinera mitt intresse för fantasy/historia/kläder/människoöden och jag fick möjligheten att spela apa och tramsa runt hur mycket jag ville. Jag kunde spela ledare, eller baglady och verkligen prova på det mesta. Dessutom var många av de andra som sysslade med detta ganska speciella personer och underbara på sina egna sätt. Jag kände mig inte särskillt främmande här.
Men som allt roligt, så hade även detta ett slut. Det var då jag fick min första större depression, och jag tror att det kan ha ett stort samband.

Sedan dess har väl mitt största intresse varit World of Warcraft, men även detta intresse har börjat ebba ut nu efter ett par år, och just nu är jag lite i en tom fas där jag konstant är rastlös och inte har något som slukar hela min tid.

Men eftersom jag håller på att flytta så är jag dock inne en hel del på inredning och pyssel just nu, och framför allt decoupage. Kan sitta hela nätterna med detta, men det känns som om det är en "i-brist-på-annat-hobby", fast jag har iofs allt pysslat med att skapa, typ måla, rita, göra hemsidor, fotografera etc etc, så man får väl se. Ju mer man kan om en grej desto intressantare brukar det bli.

Men som sagt, jag har inget "nyttigt" specialintresse som jag kan försörja mig på eller som jag är proffs/doktor i, men jag antar att den "myten" inte stämmer på alla med AS.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Re: Min egen rubrik

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-24 19:54:38

Nilale skrev:Men eftersom jag håller på att flytta så är jag dock inne en hel del på inredning och pyssel just nu, och framför allt decoupage. Kan sitta hela nätterna med detta, men det känns som om det är en "i-brist-på-annat-hobby", fast jag har iofs allt pysslat med att skapa, typ måla, rita, göra hemsidor, fotografera etc etc, så man får väl se. Ju mer man kan om en grej desto intressantare brukar det bli.


Synd att du bor så långt bort... Kände plötsligt att det hade varit roligt att pyssla ihop nångång. Jobba ihop kan man ju göra, man måste ju inte prata... Eller så kan man prata om skumgummiapplikator är värt pengarna (Panduro är ju så sjukt dyrt) eller om det går lika bra med att klippa sönder en bit disksvamp! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-24 19:59:34

Har alldeles för många intressen! Läsande och böcker; skönlitteratur, historia, sociologi, reportage, biografier etc.
Tatuering; japanskt , old school, gråskala.
De enda sporter & motionsformer som intresserar mig är styrketräning & boxning.
Krogen, uteliv. Analyserande, diskuterande, debatterande. Film. Gammal punk & metal. Två intressen sedan barnsben är pipor & sköldpaddor.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Nilale » 2008-05-24 20:00:32

Ja, synd. Vi får ta med lite pyssel om det blir nån träff dit vi båda ska, hehe.
Och självklart funkar disksvamp utmärkt :D
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-24 21:24:09

ASterix skrev:Men om vi börjar med dom teoretiska så är det bl.a tanatologi, existensialism

En till som intresserar sig för existentialismen! Är det Sartres eller Kierkegaards version? Har fastnat för Sartre sen ett par år tillbaks, och läser det mesta jag kommer över. Fast den fullständiga versionen av Varat och intet finns ju inte på svenska. Har den engelska, men den är lite för krävande.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Mystiqa » 2008-05-24 21:29:20

Jag har inga "special"intressen. Men mina intressen är att förstå mig själv psykologiskt och andligt. Självterapi. SjälvCoaching. Det är vad jag håller på med en del nu..även att studera andra människor, deras kroppspråk, mimik. Hur människor talar, vad dom menar. Jag verkligen älskar att studera hur människor beter sig, analysera hur dom tänker och känner och varför dom säger som de säger, kunna se vilka som flirtar. Allt som har med kroppspråk!
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Nilale » 2008-05-25 1:13:41

Mystiqa skrev:Jag har inga "special"intressen. Men mina intressen är att förstå mig själv psykologiskt och andligt. Självterapi. SjälvCoaching. Det är vad jag håller på med en del nu..även att studera andra människor, deras kroppspråk, mimik. Hur människor talar, vad dom menar. Jag verkligen älskar att studera hur människor beter sig, analysera hur dom tänker och känner och varför dom säger som de säger, kunna se vilka som flirtar. Allt som har med kroppspråk!


Japp, sånt är verkligen jätteintressant, och visst kan man väl se det som ett specialintresse. Det är även ett av mina "intressen" som jag glömde nämna. Vi får ta en dag på stan i en mystisk bil och bara spana på folk :P
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Pontus » 2008-05-25 10:16:38

Dom intressena som har hållit i sig längst måste nog vara personlig utveckling och AS, det har nog hållit i sig ungefär 10 år nu. Visserligen svalnar mina intressen lite då och då men just dom här två har aldrig försvunnit.
Sen har jag även en tendens att samla på mig prydnadsdrakar. :roll:
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-25 10:25:37

Nilale skrev:
Mystiqa skrev:Jag har inga "special"intressen. Men mina intressen är att förstå mig själv psykologiskt och andligt. Självterapi. SjälvCoaching. Det är vad jag håller på med en del nu..även att studera andra människor, deras kroppspråk, mimik. Hur människor talar, vad dom menar. Jag verkligen älskar att studera hur människor beter sig, analysera hur dom tänker och känner och varför dom säger som de säger, kunna se vilka som flirtar. Allt som har med kroppspråk!


Japp, sånt är verkligen jätteintressant, och visst kan man väl se det som ett specialintresse. Det är även ett av mina "intressen" som jag glömde nämna. Vi får ta en dag på stan i en mystisk bil och bara spana på folk :P


Det där är liksom grundläget, nåt så självklart att jag inte ens räknade det som specialintresse... och detta fast jag som tretton-fjortonåring hade läst mig igenom hela psykologihyllan på den lokala bibblan. Snacka om att bli hemmablind!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DC » 2008-05-25 20:44:10

Djur, främst kattdjur men de flesta djur är intressanta. Beteende, kommunikation etc hos djur.

Mitt specialintresse har nog varierat. En period var det att göra hemsidor och då ägnade jag större delen av dygnet åt det.

Men att vara intresserad av djur går bra att kombinera med barn så det lär jag nog kunna forsätta med.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav OnionKnight » 2008-05-26 4:39:06

Datavetenskap och allt runt omkring det området. Pillra med hårdvara är också mycket kul men inget jag fördjupar mig i. Matematik och fysik har jag stort intresse av så länge jag känner att jag har nytta av det jag lär mig, annars brukar intresset svalna väldigt fort.
Programmering och TV/dator-spel spenderar jag mesta av min tid med.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Grimuald » 2008-06-02 0:03:37

Släktforskning är mitt stora intresse.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav DC » 2008-06-02 8:52:27

Grimuald skrev:Släktforskning är mitt stora intresse.


Jag började med släktforskning men insåg att det inte är den bästa hobby att kombinera med livet som småbarnsmamma så det får bli ett mycket långsamt projekt. Men det är oerhört intressant.

Att få läsa mormors namn och födelsedatum direkt ur kyrkboken i original var en smått svindlande upplevelse.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav thojoh370 » 2008-06-02 8:59:35

Jag är djupt insatt i datorer och allt vad datorer heter. Jag är utvecklare på min fritid, och gör lite allt möjligt. Där fick du veta vad jag gör :P
Senast redigerad av thojoh370 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
thojoh370
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-26
Ort: Linköping

Inläggav Grimuald » 2008-06-02 11:29:10

DC skrev:
Grimuald skrev:Släktforskning är mitt stora intresse.


Jag började med släktforskning men insåg att det inte är den bästa hobby att kombinera med livet som småbarnsmamma så det får bli ett mycket långsamt projekt. Men det är oerhört intressant.

Att få läsa mormors namn och födelsedatum direkt ur kyrkboken i original var en smått svindlande upplevelse.


Ja, det är en resa i tid och rum. Väldigt fascinerande.

Jag forskade en gång på en bekant och det visade sig att han var ättling till Johan III, Gustaf I ur Vasa-ätten som i sin tur enligt forskare ska vara ättling till Olof Skötkonung och Knut den Helige. En annan kunde vidare hitta kopplingar ända bak till Ramses II, farao i Egypten.

Så visst är det spännande.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Nymåne » 2008-06-10 21:51:20

Mina intressen är djur, skriva, läsa, spela teater, gå på teater, träffa vänner, gå på café, shoppa, kläder, internetcommunities m.m.

Numera har jag inget specialintresse men jag hade en hel del sådana när jag var yngre. Under flera års tid läste jag telefonkatalogen med mycket stort intresse och lärde mig till och med vissa namn, adresser och telefonnummer utantill.
Ett tag var jag totalt fixerad vid meteorologerna på samtliga tevekanaler och tillbringade timmar framför datorn med att läsa på om dessa personer.
När jag var i 12-årsåldern var jag extremt fixerad vid sådana där bilkuddar för barn och köpte en riktigt risig sådan för 1 krona på en loppmarknad. Det slutade med att jag i bilen på väg hem satt med huvudet ända uppe i biltaket eftersom jag var över 1,60 lång och alldeles för lång för den där bilkudden. Men jag var helt fixerad vid den under en period och brukade till och med sitta på den i sängen. :P
Senast redigerad av Nymåne 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Nymåne
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2008-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2008-06-10 23:36:27

DC skrev:
Grimuald skrev:Släktforskning är mitt stora intresse.


Jag började med släktforskning men insåg att det inte är den bästa hobby att kombinera med livet som småbarnsmamma så det får bli ett mycket långsamt projekt. Men det är oerhört intressant.

Att få läsa mormors namn och födelsedatum direkt ur kyrkboken i original var en smått svindlande upplevelse.

Åh, här har jag stora vänner!!

Släktforskning, framför allt kartläggande av alla ättlingar från släkten Pemer, har varit ett av mina intressen i drygt 25 år nu. Här på forumet var jag för första gången med om att lära känna en ny bekant och inse att hon ju för sjutton var en Pemer-ättling jag redan hade i mina uppställningar (Ensamflickan).

För ungefär två år sedan kom jag äntligen förbi min mammas farfars farfar, som jag hade kört fast på 1988, och upptäcker tre generationer längre bak att dessa Janssons och bönder med fadersnamn var en gren av släkten de Val/de Wall/de Wahl m fl stavningar, och nu är mammas släkt nästan ett ännu större intresse än pappas... :-)

Retligt egentligen att jag bara fastnade på korkad okunnighet. Hade jag greppat redan 1988 på Uppsala landsarkiv att Sko församling och socken låg i Uppland som alla övriga församlingar släktingarna hade rört sig i, och att det finns ett kloster där, hade jag hittat alla de tre ytterligare generationerna i Skokloster redan då. I sådana fall är bara frågan hur många år det sedan hade gått innan jag upptäckte att alla de tre generationerna förfäder var omnämnda i en artikel i Släkt och hävd 1958 om Anders de Wahls släkt.

Nu när jag hittade dem 2006 tog det någon vecka innan jag sökte på de olika namnen på DISBYT på Internet, och upptäckte vad det var för släkt och den vägen snart hittade mer hänvisningar på Internet och upptäckte att det fanns en Släkt och hävd-artikel av intresse. Men min moster som var det av syskonen som verkligen var intresserad av släkt och släktingar hade hunnit dö 2005. Det känns lite synd, det var bra onödigt att jag skulle fastna i 18 år på Anders Petter.

Men åter till det positiva nu, släktforskning är fantastiskt roligt!!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Mystiqa » 2008-06-10 23:45:01

Nu när jag tänker efter så har jag haft olika intressen i olika perioder.

Först var det andlighet som jag blev helt besatt av, meditation, yoga, magi och allt flummigt. Höll mig ifrån människor för att läsa och utöva andlighet.

Träning och gym har varit ganska hett för mig också, flera timmars motion varje dag och hälsosam mat. Mat blev en fixering och det slutade inte så bra. Träningsmani och ätstörningar.

Sen fick jag intresse för psykologi och började låna en massa psykologiska böcker från biblioteket mest om olika diagnoser, även internetsökning.

Och nu, mitt intresse för självcoaching och självterapi.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav MsTibbs » 2008-06-11 7:19:20

Jag har suttit i hela natt och översatt från holländska, jämfört information för att försöka få rätt översättning, skrivit, klippt och klistrat och donat för att fixa svensk information om McDD. Håll ögonen öppna, godkänns den kommer den dyka upp som artikel snart här på aspieforum... :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-06-11 19:01:48

Nymåne skrev: Under flera års tid läste jag telefonkatalogen med mycket stort intresse och lärde mig till och med vissa namn, adresser och telefonnummer utantill.


Det här lätt spännande! Hur gjorde du? började du från början typ alfabetiskt eller letade du efter något speciellt?

Frågar för att jag gjorde något liknande när jag var yngre. Kollade att se hur många hade samma efternamn som mig och min mammas släkt, var de bodde, kollade också ovanliga efternamn och efternamn som jag tyckte var roliga. Sedan tyckte jag också att läsa landskoder till olika länder, destinationskoder till olika län/städer. Gillade även gula sidorna, typ leta efter något slags firma eller affär och dylikt. Och allt detta utan att behöva något speciellt. Jag var bara nyfiken och tyckte det var roligt och avslappnade.
I mitt fall ser jag inte det som specialintresse, men det var något som var kul att göra när jag var ensam hemma.

Jag undrar alltså om du gjorde på samma sätt?
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav mnordgren » 2008-06-11 19:51:21

Egentligen har jag haft många specialintressen genom åren. De kommer och går. De kan i mitt fall delas in i tre olika kategorier: spel (inte nödvändigtvis elektroniska), historia (ett tag var jag väldigt inne på trettioåriga kriget t.ex.) och konst. Mina specialintressen inom dessa områden har uppstått genom att jag hittat en nisch inom det och koncentrerat mig på det, och förr eller senare hittar jag en ny inriktning. Intressena förändras och utvecklas hela tiden, men en sak består: fokuseringen.

Ett specialintresse jag haft ett par år nu är figurativ skulptur, och det har blivit mitt största intresse hittills. Jag håller mig till en ganska smal inriktning: liten skala (ca 30 mm el. mindre), fantasymotiv, materialet i huvudsak epoxy.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Jonte » 2008-06-11 21:37:57

mnordgren skrev: Ett specialintresse jag haft ett par år nu är figurativ skulptur, och det har blivit mitt största intresse hittills. Jag håller mig till en ganska smal inriktning: liten skala (ca 30 mm el. mindre), fantasymotiv, materialet i huvudsak epoxy.
Antar att din avatar är en av dina skulpturer? Huvudet skulle vara nån halvcentimeter? Snyggt!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav mnordgren » 2008-06-12 0:21:54

Jonte skrev:
mnordgren skrev: Ett specialintresse jag haft ett par år nu är figurativ skulptur, och det har blivit mitt största intresse hittills. Jag håller mig till en ganska smal inriktning: liten skala (ca 30 mm el. mindre), fantasymotiv, materialet i huvudsak epoxy.
Antar att din avatar är en av dina skulpturer? Huvudet skulle vara nån halvcentimeter? Snyggt!


Tack. Jo det är en av mina. Figuren i sin helhet nedan.

http://www.cheddarmongers.org/prod/pic/ ... t.JPG.html
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:34:17, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Återgå till Intressanta intressen



Logga in