Vad är era specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-14 13:25:20

Sherlock Holmes, intressant.

Vad var det som gjorde att du fick upp ögonen för den karaktären?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kattmat » 2015-02-14 14:08:56

Jag har ofta haft svårt att relatera till huvudpersoner i böcker såväl som folk omkring mig, så under tonåren var jag mer eller mindre desperat på jakt efter karaktärer att relatera till. Jag tyckte redan om gamla äventyrsböcker och Sherlock Holmes var en klassiker, så jag beslöt mig för att ta reda på om böckerna var något för mig. Jag hittade en samling noveller och gillade omedelbart Watsons beskrivning av honom.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-14 14:15:49

Var det igenkänning? Ser du nåt aspergianskt hos Sherlock Holmes?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kattmat » 2015-02-14 17:28:01

Ja, jag tycker han har flera aspiga drag.
Det var inte bara igenkänning utan det att hitta en påhittad karaktär som är udda precis som en själv fast coolare (dvs en förebild), och som skildras positivt.

Jag trodde att Holmes var en karaktär som allmänt uppfattades som aspig?
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Pieohpah » 2015-02-20 22:42:15

Jag tror absolut att Sherlock var baserad på någon med AST. Maniskhet, detaljer, excentriskhet, tobak och opium. Knivskarphet och ett behov av att skärma av när intrycksfloden hotar med att rämna sundhetsvallarna.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav colaflaska » 2015-02-20 22:56:49

Kom på härom dagen att antropologi nog kan räknas som ett specialintresse för mig. Läser artiklar på wikipedia om det flera gånger i veckan och har ett gäng böcker också. Men har aldrig tänkt på det som ett specialintresse eftersom jag inte kan ett skit egentligen. :oops: Har aldrig fått någon ordentlig utbildning om det och har svårt att ta till mig information som bara är i ren text. Men jag tycker att det är jävligt intressant och har gjort det sedan jag fick lära mig om neandertalarna i lågstadiet. Ett långvarigt intresse dvs. Skulle vara jättekul att gå en kurs eller två på Komvux men vet inte om det finns någon passande.

Specialintressen som jag faktiskt kan något om är kaniner (genetik, beteende osv), pokémon och lost.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav JCSweden » 2015-02-27 23:52:36

Zorro :mrgreen:
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav notwoodstock » 2015-02-27 23:58:09

Jag kom på att jag kunde alla bilmärken när jag var två år gammal. Kan det räknas?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Laika » 2015-03-01 2:09:51

notwoodstock skrev:Jag kom på att jag kunde alla bilmärken när jag var två år gammal. Kan det räknas?

Det räknas helt klart.

Som tioåring memorerade jag alla hundraser.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kahlokatt » 2015-03-01 15:06:10

Laika skrev:
notwoodstock skrev:Jag kom på att jag kunde alla bilmärken när jag var två år gammal. Kan det räknas?

Det räknas helt klart.

Som tioåring memorerade jag alla hundraser.


Jag var expert på huvudstäder.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-01 15:21:04

KrigarSjäl skrev:Var det igenkänning? Ser du nåt aspergianskt hos Sherlock Holmes?

Kom att tänka på att den fiktiva Sherlock Holmes förmodligen uppfyller flera viktiga ideal för dig? intellektuell skärpa, böcker, pipa, miljöer med anor, resonerande osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Gonzo » 2015-03-01 15:37:12

Fotboll, kläder och träning. Men främst fotboll.
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2015-03-01 16:27:28

Som litet barn kunde jag namnet och rasstandarden på över 100 hundraser, var nog för att jag så förtvivlat ville ha en, men fick ingen som tur var, haha :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Meppe » 2015-03-01 16:33:54

För närvarande kretsar stora delar av mitt liv runt Babylon 5.

Serien var planerad från början till slut innan dom börja filma och det märks. Där var visserligen några skådespelare som av varierande anledningar inte kunde fortsätta, men alla karaktärer hade minst 3 inbyggda sätt att skrivas ut.

Tror det är därför jag gillar serien. Den verkliga bonusen kommer när man ser om den och upptäcker hur tidigt olika händelseförlopp startades. Första säsongen verkar först vara diverse ensamma episoder, helt plötsligt är en större del av vad som hänt under det året viktigt.

Har lyckats boka en plats på en podcast senare den här våren. Jag hade tur, jag upptäckte dom en vecka före man fick börja skicka in önskemål om vilken episod i säsong 3 man vill vara med och diskutera. Det är den säsongen som min favoritepisod är i och jag fick den, så något att se fram emot har jag den här våren.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav snejk » 2015-03-01 23:46:58

Jag har för närvarande tre intressen: film, löpning och ölprovning. Det förstnämnda har varit ett stående intresse sedan tre års ålder, fyller snart 28. De senare har funnits i mitt liv sedan fem-sex år tillbaka.
snejk
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-04-17

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Rogge_850 » 2015-03-09 20:57:12

Hej!

Jag har flera starka intressen men mest är det musik, film, böcker och att läsa och fotografera fordon.

Jag har tidigare sjungit i punk/hardcoreband men det som hela stannat kvar är skivsamlandet. Enligt min pop.nu har jag runt 1200 skivor. Det håller sig runt det eftersom jag brukar hitta sånt jag inte vill ha kvar, men nu måste jag passa mig för jag har sålt en del plattor jag ångrar. Argh! Jag brukar sälja av skivor enligt principen skivor jag aldrig tyckt om eller skivor som jag lyssnar på enligt principen "den här borde jag ju lyssna på, den är ju bra"... Också händer det aldrig. Detta jag började inlägget med är fördelat på cd, vinyl, kassett och en och annan musik-dvd och musik-videokassett. Jag har även en Ipod där många av mina cd-skivor finns i sämre ljudkvalité. Genrer som finns representerat i samlingen är punk/hardcore, olika former av hårdrock, rock, hiphop, reggae, pop, soundtracks.

Jag är lite av en sund komplettist med några ständiga favoritband/artister: Bad Religion, Discharge (skivor där Cal sjunger), Disclose, Doom, Entombed, Extreme Noise Terror, Napalm Death, Ulf Lundell och Totalitär. Jag samlar dock inte olika pressningar. Någon måtta får det vara. Om någon vill bli av med Bad Religion-singlar, cd och vinylsinglar, hör av er.

Vad jag gräver efter för nytt/gammalt brukar variera men just nu är jag inne i sydamerikansk extrem metal, i synnerhet Cogumelo Records, men jag är även och ränner runt i andra länder och dess scener givetvis och från förra stora skivmässan grämer jag mig över att jag inte lade vantarna på Sadus - Swallowed in black förstapress och Overdose/Sepultura, förstapress. Från förra mjäkiga skivmässan/loppisen grämer jag mig över Blasphemy - Fallen angel of doom... i förstapress på Wild Rags Records. Men man slantar inte upp 1500 spänn på en loppis, det händer inte.

Just nu sitter jag och lyssnar på chilenska Pentagram. En relativt ny upptäckt av ett gammalt band.

Film är väldigt viktigt för mig, det var ett intresse som kom i mellan tonåren. Jag såg ingen film när jag var liten förutom tecknat och Jönssonligan, ungefär. Inget fel på det men ja... Jag ser en film om dagen eller mer, men det räcker med en, jag lånar mycket dvd på Film och Musik-bibblan på Kulturhuset och gör tvåveckorslån på Filmhuset. Jag köper få dvd men köper en hel del gamla hyrfilmer på VHS. Både det jag plockar upp på loppisar men även över internet. Har en del skådisar och regissörer jag vill se allt med. Jag samlar i synnerhet på en amerikansk skådis/regissör som heter Fred Williamson, filmer med honom som skådis och/eller regissör på svenska hyrsläpp. Jag vill även se allt med Clint Eastwood. Just nu ser jag även mycket Almódovar och försöker hitta mer kvinnliga regissörer. Filmintresset delar jag med min sambo vilket jag är evigt tacksam för.

Utöver all kurslitteratur jag läser, så läser jag också biltidningar, i synnerhet Klassiker och Klassiska Bilar som jag tycker är de bästa motortidningarna som getts ut i detta land. Jag läser även musiktidningar som Close-Up och olika fanzines, även om jag inte köper Close-Up så mycket längre, brukar läsa valda artiklar på bibblan. Jag läser även filmböcker, musikböcker och bilböcker. Jag försöker också alltid ha en skönlitterär bok vid nattduksbordet/golvet. Just nu är det Ulf Lundell - Sömnen som är godkänd, svår att ta sig igenom. När jag läst klart den ska jag se filmen, undrar om den är bättre... :roll:

Jag köper och läser också gärna böcker från fantastiska Trafiknostalgiska Förlaget. Både Stockholmiana, Göteborgiana och böcker om bussar och tåg. Nu har de tokrea i TNF-butiken så jag har köpt på mig här senast Järnvägsminnen 12 och Postens gula bussar. Härnäst tänkte jag köpa Södertur 1 och boken om dubbeldäckarbussar i Stockholm.

Jag älskar att promenera och då brukar kameran hänga med, jag tar kort på bilar/fordon jag tycker är intressanta. Jag tycker inte om att köra bil eller så mycket andra fordon heller (cyklar nån gång om året men går helst och åker kollektivt), åker helst inte bil heller. Däremot älskar jag att läsa om bilar/fordon och att fotografera intressanta sådana.

Jag tycker även mycket om att gå på museum. Spårvägsmuseet är min favorit, och Stockholms Stadsmuseum givetvis. Utomlands är jag impad av Forum Marinum i Åbo, Finland. Baserat på mitt fjärde stora intresse har jag valt att läsa Museum och Kulturarv-programmet på universitetet med inrikting Etnologi.

Så, slutbabblat! :o
Rogge_850
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-03-09

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Flinta » 2015-03-14 20:48:25

gadas skrev:En liten travesti på en viss hyllad sketch med Sven Melander...

Hej, NN, du är 40 år och har Asperger Syndrom - Vad är ditt specialintresse?
- ...tja, jag gillar att dricka Coca-Cola...
- Ja, det gör jag också, men nu tänkte jag mer på något intresse...
- Spela dataspel?
- Ja, det är det många som är intresserade av, men något speciellt?
- Historia!
- Ja, det är ju inte heller särskilt ovanligt - jag menar något som är speciellt just för dig med AS!
- Psykologi...
- JAMENNVAFFAAAN, coca-cola å dataspel å historia å psykologi - du vill väl inte komma för sent heller !!??
- NEJ !!
- Nää, om man inte ska komma för sent, vad behöver man då?
- En kalender?
- JA!... och här hör vi nu vad alla med Asperger Syndrom är mest intresserade av: Kalendrar!


:-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Flinta » 2015-03-14 20:49:44

Kahlokatt skrev:
Laika skrev:
notwoodstock skrev:Jag kom på att jag kunde alla bilmärken när jag var två år gammal. Kan det räknas?

Det räknas helt klart.

Som tioåring memorerade jag alla hundraser.


Jag var expert på huvudstäder.


Jag läste o memorerade rekord i Guinness Rekordböcker.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Frimodig » 2015-03-14 23:25:54

Jag hade en period i tonåren när jag läste alla mest märkvärdiga (internationellt sett) romaner före någon av mina läsande kompisar. Tänk grabben från Algeriet som jag glömt namnet på. Han var samtida med Sartre. Fast Sartre hade fel. Sartres fru, Beauvoir, eller nåt sånt, tidig feminist, hade också fel.

Kerouac, on the road, hade också fel. Jag har en tendens att fastna för folk som har fel.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Hettan » 2015-03-14 23:34:27

Andlighet, droger, psykologi, filosofi är mina största.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav lebannen » 2015-03-14 23:38:13

rdos skrev:Aspie-quiz, neandertalsteorin, neurodiversity, evolutionspsykologi. paleoantropologi och RDOS operativsystem.

syftar du på "edenism"?

jag har läst en hel del om det. lite sådär småintressant och visst är det kul att leka med ideér i sitt huvud utan att lägga någon större värdering på det? :-)063
lebannen
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2012-12-16

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Julianus » 2015-03-15 11:41:41

När jag var mellan 8 och 10 år gammal så memorerade jag alla bilmärken, vad det är för motor på en viss modell, hur många exemplarer som producerades osv för jag har ett stort intresse av bilar. Som tonåring memorerade man också tidtabeller. Buss, pendeltåg, tunnelbana, roslagsbana och tvärbana.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav lebannen » 2015-03-15 19:59:48

själv har jag typ inga starka intressen. gillar att lyssna på musik och att slösurfa. jag skapar ibland musik själv men jag är så förbannat lat. har ingen mental ork, till och med att kolla på film blir för jobbigt att fokusera på. jag kanske har som specialintresse att gnälla på internet? eller blev jag feldiagnostiserad och borde egentligen ha diagnosen ADD? :-)063
lebannen
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2012-12-16

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Winterblues » 2015-03-16 18:18:27

Att skriva! Det tar upp stora delar av min tid. Svenska språket och ord intresserar mig därmed mycket :)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Återgå till Intressanta intressen



Logga in