Vad är din dröm?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är din dröm?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-19 15:19:35

Abbreviation skrev:Jag vill bli läkare men det känns lite meningslöst med tanke på stundande samhällskollaps. Annars vill jag flytta till ett ställe där jorden är bördig, bygga mitt eget hus, bunkra för katastrof och bli självförsörjande genom odling.


Satsa på att samhället inte kollapsar (för det kommer det inte att göra) och bli läkare istället. Det är ett bra liv. Go girl!
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Vad är din dröm?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-19 15:22:03

Många här verkar drömma om livet på landet, med gård, djur och lantbruk. Synd att ni inte känner varandra och skulle kunna samsas på en gård och driva den tillsammans. Då tror jag inte att det hade varit svårt att ordna. På riktigt alltså. Det hade inte varit svårt att skaka fram pengar till en gård i Mellansverige.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Vad är din dröm?

Inläggav slackern » 2012-11-19 15:24:00

Archpsyche skrev:
Abbreviation skrev:Jag vill bli läkare men det känns lite meningslöst med tanke på stundande samhällskollaps. Annars vill jag flytta till ett ställe där jorden är bördig, bygga mitt eget hus, bunkra för katastrof och bli självförsörjande genom odling.


Satsa på att samhället inte kollapsar (för det kommer det inte att göra) och bli läkare istället. Det är ett bra liv. Go girl!


Säg inte det. Tydligen är det här ett framtids scenario.

Stor temperaturhöjning befaras

Jordens klimat håller på att bli fyra grader varmare, enligt en ny rapport från Världsbanken. Det är en dubbelt så stor temperaturhöjning som det mål som länderna enades om vid klimatmötet i Köpenhamn för tre år sedan och följderna kan bli katastrofala.

En så kraftig uppvärmning har inte skett på jorden de senaste 20 miljoner åren och konsekvenserna kan bli allvarliga.

- Då talar vi inte om en framtid som är farlig för mänskligheten, utan om en framtid som är katastrofal för mänskligheten, säger miljöprofessorn Johan Rockström till Ekot.

I sin rapport varnar Världsbanken för att framför allt fattiga och invånare i världens kuststäder står inför en katastrof om inte omedelbara åtgärder vidtas för att rädda klimatet.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stor- ... 680302.svd
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är din dröm?

Inläggav slackern » 2012-11-19 15:29:37

Archpsyche skrev:Många här verkar drömma om livet på landet, med gård, djur och lantbruk. Synd att ni inte känner varandra och skulle kunna samsas på en gård och driva den tillsammans. Då tror jag inte att det hade varit svårt att ordna. På riktigt alltså. Det hade inte varit svårt att skaka fram pengar till en gård i Mellansverige.


Fan jag hade fått uppfattningen om att du var antikommunist. Men det där förslaget tycker jag låter helt klart kommunistiskt med ett jordbruks kollektiv/kooperativ.

Obs inget värderande eller dömande i orden.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är din dröm?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-19 15:50:12

slackern skrev:
Archpsyche skrev:Många här verkar drömma om livet på landet, med gård, djur och lantbruk. Synd att ni inte känner varandra och skulle kunna samsas på en gård och driva den tillsammans. Då tror jag inte att det hade varit svårt att ordna. På riktigt alltså. Det hade inte varit svårt att skaka fram pengar till en gård i Mellansverige.


Fan jag hade fått uppfattningen om att du var antikommunist. Men det där förslaget tycker jag låter helt klart kommunistiskt med ett jordbruks kollektiv/kooperativ.

Obs inget värderande eller dömande i orden.


Haha, dra inte för stora växlar på det. Skillnaden mellan en kommunist och en antikommunist kan även uttryckas som skillnaden mellan att en opersonlig stat äger allt, visavi personligt ägande. Jag äger, och kan göra vad jag vill med pengarna, inklusive bidra till en gård om det skulle glädja en massa AS-syskon. Dessutom vet jag att det troligen skulle gå att få loss pengar från Allmänna arvsfonden, EU-bidrag etc etc.

Men i det här fallet handlar det nog mest om pragmatism. Det finns en massa statliga/överstatliga pengar som skulle kunna finansiera ett projekt som skulle göra massa med AS potentiellt lyckligare. Då spelar ideologin mindre roll.

Det kollektiva ligger väl kanske iofs i det gemensamma ägandet. Det är en praktiskt detalj. Jag tror inte det finns pengar för en gård åt var och en. Däremot finns det en massa halvstora gårdar som absolut skulle kunna bära sig om folk bleve nöjda bara med att kunna leva enkelt av vad jorden ger.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Vad är din dröm?

Inläggav Flawed » 2012-11-19 17:15:32

Det var stort med kooperativ i det fascistiska Italien så det är inget hinder.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad är din dröm?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-19 17:20:26

Flawed skrev:Det var stort med kooperativ i det fascistiska Italien så det är inget hinder.


Haha. Och det är fortfarande stort i det föga kommunistiska Israel.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Vad är din dröm?

Inläggav slackern » 2012-11-19 17:31:05

Flawed skrev:Det var stort med kooperativ i det fascistiska Italien så det är inget hinder.


Du blandar nog ihop det med Korporativism som har en snarlik stavning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korporativism
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är din dröm?

Inläggav Flawed » 2012-11-19 17:36:16

slackern skrev:
Flawed skrev:Det var stort med kooperativ i det fascistiska Italien så det är inget hinder.


Du blandar nog ihop det med Korporativism som har en snarlik stavning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korporativism

Njaa?
http://www.cooperazione.net/eng/pagina. ... 88&uid=383
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad är din dröm?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-19 17:47:49

En gård med egen försörjning kan nog ses mer som en försäkring för om det går åt h-vete och man behöver odla vete ;)

Räknade ut att det räcker med 10 x 10 meter åker där varje potatisplanta är 2 dm ifrån nästa för att man ska kunna klara sig energimässigt. Sedan kan det vara bra med lite kryddor osv.

De katastrofer som ligger nära tillhands är väl finanskollaps, peak oil, pandemi, osv. En hake är dock att kärnkraftverk behöver elström i ca 1 år efter avstängning för att inte övergå till härdsmälta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är din dröm?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-19 17:51:10

Äh, om ni bara bildar en ekonomisk förening och är villiga att satsa så kan jag köpa ett par hektar i Hälsingland åt er. :)
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Vad är din dröm?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-11-19 18:13:35

Finns som inga drömmar utan allting hänger på mig :( . Men jag kan väl drömma om att jag är kapabel till att renovera klart mitt hus så jag kan bo i det, handlar mest om att skrapa ihop pengar egentligen. Sedan så hoppas jag att jag är död inom 20 år för jag orkar inte leva längre än så.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vad är din dröm?

Inläggav Kristofer » 2012-11-19 18:45:35

Att få ordning på ett yrkesliv. Befinner mig just nu i ovisshet.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Vad är din dröm?

Inläggav Parvlon » 2012-11-19 18:55:13

Noll olja- och elnätsanvändning och inga slavande djur. Ingen brevlåda heller.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad är din dröm?

Inläggav slackern » 2012-11-19 19:04:12

Parvlon skrev:Noll olja- och elnätsanvändning och inga slavande djur. Ingen brevlåda heller.


Sol och vinkraft på torpet?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är din dröm?

Inläggav Parvlon » 2012-11-19 19:06:53

slackern skrev:Sol och vinkraft på torpet?
Ännu bättre är att bli av med elbehovet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad är din dröm?

Inläggav slackern » 2012-11-19 19:12:39

Parvlon skrev:
slackern skrev:Sol och vinkraft på torpet?
Ännu bättre är att bli av med elbehovet.


Ved och fotogen då? Eller går att använda T-sprit i en fotogenlampa. Så slipper du oljan. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är din dröm?

Inläggav Parvlon » 2012-11-19 19:19:00

slackern skrev:
Parvlon skrev:
slackern skrev:Sol och vinkraft på torpet?
Ännu bättre är att bli av med elbehovet.


Ved och fotogen då? Eller går att använda T-sprit i en fotogenlampa. Så slipper du oljan. :)
Skulle vart något. Klara vintern med en fotogenlampa och brygga sin egen sprit utan att dricka upp den. :-)Happy

Ved finns det gott om, ja.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad är din dröm?

Inläggav blink » 2012-11-19 22:42:10

Är också inne på någon typ av ekoboende, och framförallt jordskepp känns riktigt intressant. Dessutom är de ofta väldigt vackra enligt mig.
Den orealistiska drömmen vore att skapa ett ekosamhälle tillsammans med likasinnade på varmare breddgrader. Helst off the grid och utnämnd till en egen stat. Med anarki eller äkta demokrati (dvs. inte "folkets tyranni").
blink
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-11-14

Vad är din dröm?

Inläggav Abskissa » 2012-11-19 23:35:24

plåtmonster skrev:En gård med egen försörjning kan nog ses mer som en försäkring för om det går åt h-vete och man behöver odla vete ;)

Räknade ut att det räcker med 10 x 10 meter åker där varje potatisplanta är 2 dm ifrån nästa för att man ska kunna klara sig energimässigt. Sedan kan det vara bra med lite kryddor osv.


Hihi nu ska jag vara petig och fråga om du verkligen tror att 2dm:s avstånd ger den avkastningen du räknat på? :wink: :D
(Bara skojar dock, det finns säkert nån potatissort som maximeras vid 2dm:s plantavstånd. )

blink skrev:Den orealistiska drömmen vore att skapa ett ekosamhälle tillsammans med likasinnade på varmare breddgrader.

Ja, jag drömmer också om det nuförtiden. Lite rädd förr sektkänsla dock, är jävligt rädd för människor i grupp. Man kanske kan ha ett rejält avstånd mellan varje hus, så att det känns lite mer ensamt? :D
För övrigt, är inte det svenska klimatet riktigt bra egentligen? Man skulle kanske kunna trolla fram lite ljusterapi till tider som dessa.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vad är din dröm?

Inläggav Gafsan » 2012-11-19 23:46:50

Jag har inga drömmar, tror jag. Jag har nog inte den föreställningsförmågan som krävs för det. Mina förhoppningar inför framtiden är rätt så vaga, jag hoppas att det blir trevligt på ett eller annat vis. Bra med att ha den typen av ospecifika förhoppningar är att man sällan blir besviken. Men jag önskar att jag kunde drömma.

Avsaknaden av drömmar är nog den av mina egenskaper som jag tycker är mest aspig. Att inte ha några drömmar är att vara väldigt, väldigt annorlunda och det är jag inte säker på att jag vill vara. Men eftersom jag har väldigt svårt att föreställa mig hur det vore att vara annorlunda än jag är så kan jag inte påstå att jag drömmer om att kunna drömma, heller...
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad är din dröm?

Inläggav Zombie » 2012-11-19 23:52:11

Jo, något slags självförsörjningskollektiv hade kunnat vara en pusselbit. Om det hade kunnat ordnas medan jag var frisk och utan att mer än en mindre del av ens tid gick åt till primärnäringen och just någon tid alls till korkat tjafs. Har sett i min dar hur sådant har snärjt in folk och gjort dem oförmögna till mer än att nätt och jämnt gå runt själva...

Annars är en dröm att få dö utan dödsångest före katastrofen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vad är din dröm?

Inläggav slackern » 2012-11-19 23:56:45

Abskissa skrev:
blink skrev:Den orealistiska drömmen vore att skapa ett ekosamhälle tillsammans med likasinnade på varmare breddgrader.

Ja, jag drömmer också om det nuförtiden. Lite rädd förr sektkänsla dock, är jävligt rädd för människor i grupp. Man kanske kan ha ett rejält avstånd mellan varje hus, så att det känns lite mer ensamt? :D
För övrigt, är inte det svenska klimatet riktigt bra egentligen? Man skulle kanske kunna trolla fram lite ljusterapi till tider som dessa.


Jo att bosätta sej på någon söderhavs ö vore underbart. Läste om ett litet pytte land som på något sätt styrs utav New Zealand. Har övergått helt till att producera sin egen el med hjälp utav solkraft.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är din dröm?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-20 0:02:27

Jag vill se norrskenet innan jag dör, och gärna resa till Arktis medan det finns kvar...
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in