Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav Miche » 2013-09-02 14:23:23

Det beror nog på vilka riktlinjer som boendestödjarna måste hålla sig efter. I kommunen där min älskling bor så har boendestödjarna väldigt fria händer (eller snarare är det så att personen som behöver stöd kan få stöd med de mest skiftande saker), i andra kommuner verkar sådana möjligheter inte alls existera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav Fenrizia » 2013-09-02 14:38:16

Tack för svaret! Då får jag nog helt enkelt fråga hur det fungerar i min kommun, antar jag. :)
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav Miche » 2013-09-02 14:43:01

Fenrizia skrev:Tack för svaret! Då får jag nog helt enkelt fråga hur det fungerar i min kommun, antar jag. :)

Om du har boendestödjare redan nu så fråga denne/dessa, det är väl enklast.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav Chrilleb » 2013-09-02 15:35:01

Jag tror det är olika slags folk som jobbar som boendestödjare. En jag känner har jobbat med barn&ungdomar med Autism tidigare, andra vet jag inte om de har nån utbildning, det varierar nog...Ett par bra ur "den gamla stammen" har slutat, men tillkommit några bra senare :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav Fenrizia » 2013-09-02 16:17:59

Miche skrev:Om du har boendestödjare redan nu så fråga denne/dessa, det är väl enklast.


Tack, men jag har inget boendestöd än, utan funderar på att ansöka om det.
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav Alien » 2014-08-18 23:48:21

Bump!

Tydligen har de flesta boendestödjare gått "den gamla mentalskötarubildningen", iaf i Stockholm:

Boendestödjare i Stockholm - en kartläggning, 2007 skrev:Som tabell 5 visar är mer än hälften av boendestödjarna utbildade mentalskötare. Det syftar på den ”gamla” mentalskötarutbildningen som inte
längre finns. Den näst största gruppen, personer med annan vårdutbildning på gymnasienivå, omfattar i de flesta fall det treåriga omvårdnadsprogrammet där endast några veckor psykiatri ingår. I materialet finns en osäkerhet huruvida alla chefer har gjort denna uppdelning vilket gör att siffrorna bör tolkas med en viss försiktighet. Det råder trots det inte några tvivel om att mentalskötare är den vanligast förekommande utbildningsbakgrunden bland boendestödjare i
Stockholms stad.

Tabell 5. Utbildningsbakgrund för gruppen boendestödjare i Stockholms stad.
Antal Procent
Mentalskötare 153 60
Annan vårdutbildning, högst gymnasium 53 21
Annan universitetsexamen (socionom,
beteendevetare) 22 9
Arbetsterapeut/Sjukgymnast/Sjuksköterska 5 2
Socialpedagog/fritidspedagog 4 1
Annan utbildning 18 7
Totalt 255 100
http://www.esh.se/fileadmin/erstaskonda ... apport.pdf

Men vad är då den nya mentalskötarubildningen, är det gymnasiets omvårdnadsprogram?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav kullan » 2014-08-19 0:02:45

Ok. I Norrköping är de flesta boendestödjare utbildade till sjukgymnaster eller Arbetsterapeuter. Här i Ludvika har de gått omvårdnadsprogrammet med vidareutbildning inom NPF via arbetsgivaren. Så det kan nog se olika ut.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav plåtmonster » 2014-08-19 0:55:06

kiddie skrev:En vet jag vad hon har för utbildning för hon skröt om den. Blev lite tyst när jag berättade om min utbildning. Som hon självklart inte trodde jag hade...

Vad har du för utbildning? ;-)

(uppenbart tillräckligt för att tysta en skrytis ;))

Finns det boendestödjare som ordnar långvariga kramar? :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav kiddie » 2014-08-19 1:07:02

Jag har bland annat två terminer psykologi på högskolan. Hon hade någon eftergymnasial kurs som verkade vara på ca 5 poäng eller något.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav onionhttps » 2017-11-02 15:03:30

:-)179 BUMP! :-)179

Blue86 skrev:Om du ogillar vederbörande eller tycker denna är inkompetent så behöver du ju bara säga till, ibland kan ju själva person kemin också inte gå ihop och då ska man ju inte fortsätta ha denna person.

Kemin kan vara en avgörande faktor. En gång när jag var på mitt boendestöds fritidshus, var det vissa sidor som var blockerade, t.ex wikipedia ville jag besöka men datorn ansåg att det är en "farlig sida" så jag skulle leta efter proxy för att få tillgång. Då kallade en av personalen(som också råkar vara boendestödjare) mig för "hacker".

Det var ju bästa sättet att göra bort sig att sätta in folk i 'boxar' och att ha fördomar om folk bara för att de kanske känner till nåt som inte alla gör. Mitt specialintresse är ju teknologi så...hmm, jag ville inte ha den boendestödjaren när de frågade "Du har ju träffat X, vill du ha boendstöd imorgon med honom?" och då blir ju mitt svar naturligtvis: Nej. Jag sa också att vi hade en konflikt och att jag inte hade fått någon diskussion med den boendestödjaren angående det jag anser är ett missförstånd/konflikt. Det bästa man kan göra är att prata om saker istället för att i evighet grubbla. Jag sa till mina boendestödjare att jag kan tänka mig att vi sitter alla tre och pratar om saken. Det lät dock inte så intressant för mitt boendestöd så hittills har det bara varit så att de vet att jag hittills inte vill ha den boendestödjaren men de har inte visat något särskilt intresse att lösa problemet, men det kanske är så att jag inte borde ha den boendestödjaren.

Har ni någon boendstödjare där ni har dålig personkemi om du inte kan säga ifrån, säg till någon du litar(stavning) på eller helst chefen på boendestödet att kemin inte fungerar. Det är mitt bästa tips. Fast å andra sidan om man inte får stöd av vissa, då har det hänt ibland att jag inte fått stöd alls en viss dag och det kan ju vara trist. Man får väga fördelarna och nackdelarna antar jag. Ingen lösning fungerar för alla.
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav vofff » 2017-11-16 17:59:19

Det är ju i princip människor i det område som jobbar socialt med andra.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vad är det för folk som jobbar som boendestödjare?

Inläggav Toblerone » 2017-11-16 19:08:48

Jag har jobbat som boendestödjare, när det inte fanns lärarjobb för att de flesta ju finns på hösten. De tar ju även folk som är överkvalificerade men som har jobbat med människor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in