Vad är AS och vad är normalt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är AS och vad är normalt?

Inläggav Karamell » 2018-03-28 22:38:10

Funderar ni också på när ni känner något, är detta p.g.a. att jag har autism eller är detta en normal känsla... Kan vara så svårt att veta. Vet inte om man kan skylla på diagnosen eller om man bara är dum. :roll:
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Vad är AS och vad är normalt?

Inläggav TheWonderer92 » 2018-03-28 23:27:16

Karamell skrev:Funderar ni också på när ni känner något, är detta p.g.a. att jag har autism eller är detta en normal känsla... Kan vara så svårt att veta. Vet inte om man kan skylla på diagnosen eller om man bara är dum. :roll:


Kan du komma på en specifik situation där det är oklart om en viss känsla/tanke är kopplad till AS eller om det är en "normal" känsla/tanke?

Jag brukar mer fundera på vad som beror på psykisk ohälsa och vad som är AS. De udda tankar och känslor som jag haft innan jag blev psykiskt sjuk i depression kan man möjligen länka till AS. Sen blir det mer förvirrande. De dagar jag mår bättre upplever jag att jag har mer gemensamt med andra och därmed känner jag mig hyfsat normal. Dåligt mående och därmed dålig självkänsla förstärker AS-dragen och i dessa perioder värderar man normalitet högre och man känner sig ännu mera konstig. Så tror jag det ofta ligger till.

Kan inte komma på en konkret situation just nu...men jag vet att jag uttalat vissa känslor/tankar jag haft i ett sammanhang och så kommer det nån och påstår att det minsann inte är normalt att resonera så. Min upplevelse är alltså inte OK enligt denne. Dock har det visat sig senare att mitt annorlunda perspektiv har varit till gagn. Så min poäng är alltså att man inte nödvändigtvis behöver värdera det här med att vara normal. Vilket jag uppfattar att du gör, Karamell :-)063
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Vad är AS och vad är normalt?

Inläggav Karamell » 2018-03-29 15:13:38

Om jag är trött t.ex. Hur vet jag om det är p.g.a. AS eller om jag bara är lat.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Vad är AS och vad är normalt?

Inläggav Dandelo » 2018-03-29 15:46:57

Karamell skrev:Om jag är trött t.ex. Hur vet jag om det är p.g.a. AS eller om jag bara är lat.


Är man lat så orkar man nog egentligen, men låter det vara?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Vad är AS och vad är normalt?

Inläggav Liljan » 2018-03-29 19:14:10

Att ha Asperger och vara lat är inga motsatser, med det menar jag att en med AS kan vara lat precis som en NT. Lathet är inte alltid kopplat till prestation heller, två personer t.ex kan få samma betyg på en skoluppgift men en av dem har pluggat varje vaken minut medan den andra inte ens har öppnat boken, de har olika förutsättningar helt enkelt och den som inte ens har öppnat boken är lat och den andra ambitiös.

Min personliga erfarenhet är att har man gjort sitt bästa känner man det också.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in