Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-17 21:18:24

Alyana skrev:
Alien skrev:
Heliora skrev:Du har alltså bara sett en film med andra ord. Du har inte läst några av de vaccinkritiska artiklarna skrivna av läkare, men ändå så förkastar du dem med ord som "ovetenskapliga stolligheter"? Hur seriöst är det?

Och om vaccinmotståndarna inte är så hederliga själva, varför måste det "opartiska" SVT vara lika ohederliga? Och varför måste du vara med och sprida denna närmast hatliknande partsinlaga utan att ens vara påläst? Två fel gör ett rätt, eller?

Jag är inte påläst och därför avstår jag från att uttala mig om sakfrågan. Men jag tycker att alla har rätt att bemötas med respekt oavsett vad de tycker om vaccin.

Vilka läkare (förutom Andrew Wakefield) är emot vaccin och anser att trippelvaccinet är farligare än sjukdomarna själva?

Jag litar på vetenskapen och de läkare (dvs majoriteten) som förordar vaccin. Varför skulle jag lita på diverse amatörer på nätet?

Nej, jag bemöter inte alla åsikter med respekt. För mig låter det som:
En del tror att 6 miljoner dog i Förintelsen, andra tror att det var en bråkdel el inga alls. Båda åsikterna och de som framför dem är värda att mötas av samma respekt.

En del anser att sex med barn ska motarbetas, andra förespråkar sex med barn. Båda åsikterna och de som framför dem är värda att mötas av samma respekt.

En del tror att jorden är rund, andra att en är platt. Båda åsikterna och de som framför dem är värda att mötas av samma respekt.

Ikväll sändes det tredje avsnittet.

Antivaxxarna påstår att läkemedelsföretagen bara vill sälja sina vacciner för att tjäna en massa pengar. En del går längre och menar att "eliten" ligger bakom för att kontrollera oss andra. Ju mer folk vaccinerar sig, desto dummare/mer handikappade blir de och lättare att kontrollera. En del tror på "The New Order" som vill minska befolkningen, vaccinet dödar nämligen barn.

Linda Karlström är en antiintellektuell person som misstror all vetenskap. Att någon var utbildad läkare var en grund för misstro. Helt outbildade "forskare" trodde hon däremot på, de var ju inte "indoktrinerade". Däremot helt beredd att svälja vilken amatörvideo som helst som förnekade Förintelsen.

De föräldrar som förlorat sina barn el som sett dem bli handikappade för livet, de var förtvivlade. Läkarna hade inte svar på deras frågor. Hos antivaxxarna träffade de andra förtvivlade föräldrar och en enkel förklaring. Den som frågar efter bevis, den skulle ses som en som ifrågasatte deras berättelser och deras sorg.

Varför ska åsikten att vuxna människor ska få ha sex med Barn "respekteras"? :shock:



Hon tog upp det som ett exempel på en åsikt hon INTE tycker bör respekteras. Det Alien menar är, om jag måste acceptera alla människor och alla människors åsikter, måste jag då även acceptera t.ex. att vissa tycker det är okej att ha sex med barn? Och måste jag acceptera människor som har sex med barn?
Hon accepterar det alltså inte själv!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alyana » 2020-12-17 22:01:35

Kahlokatt skrev:
Alyana skrev:
Alien skrev:Vilka läkare (förutom Andrew Wakefield) är emot vaccin och anser att trippelvaccinet är farligare än sjukdomarna själva?

Jag litar på vetenskapen och de läkare (dvs majoriteten) som förordar vaccin. Varför skulle jag lita på diverse amatörer på nätet?

Nej, jag bemöter inte alla åsikter med respekt. För mig låter det som:
En del tror att 6 miljoner dog i Förintelsen, andra tror att det var en bråkdel el inga alls. Båda åsikterna och de som framför dem är värda att mötas av samma respekt.

En del anser att sex med barn ska motarbetas, andra förespråkar sex med barn. Båda åsikterna och de som framför dem är värda att mötas av samma respekt.

En del tror att jorden är rund, andra att en är platt. Båda åsikterna och de som framför dem är värda att mötas av samma respekt.

Ikväll sändes det tredje avsnittet.

Antivaxxarna påstår att läkemedelsföretagen bara vill sälja sina vacciner för att tjäna en massa pengar. En del går längre och menar att "eliten" ligger bakom för att kontrollera oss andra. Ju mer folk vaccinerar sig, desto dummare/mer handikappade blir de och lättare att kontrollera. En del tror på "The New Order" som vill minska befolkningen, vaccinet dödar nämligen barn.

Linda Karlström är en antiintellektuell person som misstror all vetenskap. Att någon var utbildad läkare var en grund för misstro. Helt outbildade "forskare" trodde hon däremot på, de var ju inte "indoktrinerade". Däremot helt beredd att svälja vilken amatörvideo som helst som förnekade Förintelsen.

De föräldrar som förlorat sina barn el som sett dem bli handikappade för livet, de var förtvivlade. Läkarna hade inte svar på deras frågor. Hos antivaxxarna träffade de andra förtvivlade föräldrar och en enkel förklaring. Den som frågar efter bevis, den skulle ses som en som ifrågasatte deras berättelser och deras sorg.

Varför ska åsikten att vuxna människor ska få ha sex med Barn "respekteras"? :shock:



Hon tog upp det som ett exempel på en åsikt hon INTE tycker bör respekteras. Det Alien menar är, om jag måste acceptera alla människor och alla människors åsikter, måste jag då även acceptera t.ex. att vissa tycker det är okej att ha sex med barn? Och måste jag acceptera människor som har sex med barn?
Hon accepterar det alltså inte själv!

Puh! Misstänkte det var det hon menade när jag läste igen.
Skönt, för blev riktigt skärrad där ett tag.
Ser bara vissa saker ibland...
Med tanke på pedofilpolitikerna som poppar upp lite överallt nu så känns det som att man inte vet vad man kan vänta sig. :-)004
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Heliora » 2020-12-21 22:30:10

Jag trodde vi pratade om vacciner här, inte om förintelsen och pedofili. Jag förstår inte varför det "opartiska" SVT drar upp förintelsen i sina s.k "opartiska" intervjuer med vaccinmotståndarna. Guilt by association. Folk här inne hakar glatt på med associationsnedsvärtning och drar upp pedofili.

Med en sådan låg debattnivå säger jag tack och hej. Jag vägrar sjunka så lågt. Inte undra på att samhället ser ut som det gör med näthat och polarisering på alla fronter när debattnivån ser ut så här. Man måste väl ändå kunna skilja på vad som är lagligt (att avstå från ett vaccin) och inte lagligt (pedofili).

Jag är som sagt ingen vaccinmotståndare (även om jag är lite orolig för snabbt framtagna vacciner) och skulle inte tveka att ge mitt barn (om jag hade) ett så väl beprövat vaccin som mässlingen. Men jag går inte runt och kör hetsjakt eller hatpropaganda mot folk som är negativa till vacciner och skulle aldrig komma på tanken att jämföra det med förintelseförnekare eller pedofili. Jag respekterar folk som tycker annorlunda än jag, så länge det rör sig inom det lagligas gränser.

Jag lämnar härmed denna tråd och önskar en god jul utan förakt, hat och onda tankar om folk som tänker annorlunda. Men ni väljer själva!
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-21 23:27:45

Min poäng som du tycks medvetet missuppfatta är att man inte alls behöver respektera alla åsikter lika mycket, i synnerhet inte när vissa åsikter leder till död för barn.

Vad Förintelsen beträffar så framgick det att vaccinmotståndaren Linda Karlström hade sett en video på Youtube och därefter var övertygad om antalet mördade judar var överdrivet. Det var alltså inte SVT som "drog upp" Förintelsen, utan dokumentären visade på hur långt konspirationsteoretiker kan gå. Antisemitism och tron på en "elit" bestående av judar framfördes i dokumentären.

Jag tycker inte personer som öht inte sett dokumentären Vaccinkrigaren ska yttra sig om den och sätta sig på höga hästar ang vad andra anser om vaccinmotståndare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav sussi83 » 2020-12-22 0:41:18

Nej man behöver inte respektera alla åsikter, och man behöver inte tycka om alla människor.
Folk som man kan avslöja är falska mot vad de utger sig för att vara kommer tappa mig mer och mer.

Karlström levde på sina förvridna åsikter bara hon fick sin berömmelse.
Jag blev kräkfärdig när hon säger de sakerna hon gjorde om förintelsen och såg ner på andra som mindre värda.
Hon tar garanterat platsen som mindre värd för mig hur mycket hon än tjänar på sitt skojeri.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-22 1:49:31

I Samoa dog två barn efter att ha fått vaccin. Myndigheterna stoppade då vaccinationsprogrammet. Antivaxxare triumferade. "Vaccinet är farligt, det dödar barn!" Mässlingen spred sig och det dog totalt 83 personer, de flesta barn. Ja, de personerna hade säkert andra sjukdomar och var extra svaga, säger antivaxxarna då.

svt 2 DECEMBER 2019 skrev:I ett nytt försök att stoppa sjukdomens framfart har landet nu beslutat att på torsdag och fredag stänga viktiga samhällsfunktioner och departement för att även offentligt anställda ska kunna vaccinera sig. I november utlyste regeringen nödläge och införde obligatorisk vaccinering. Sedan dess har 57 000 av Samoas 200 000 invånare fått mässlingsvaccin, skriver Hufvudstadsbladet.

Vaccinationsnivån har varit mycket låg i landet, bara omkring 31 procent jämfört med de 95 procent som rekommenderas för mässling av Världshälsoorganisationen, vilket har gjort ett utbrott av den här storleken möjligt.

Förra året stoppades landets vaccinationsprogram tillfället efter att två barn dött efter att de fått vaccin. Det visade sig att barnen istället dött av felaktiga mediciner de fått, men skepsisen mot vaccinet lever kvar, skriver TT.
---
Att de flesta som avlidit är små barn är tyvärr inte förvånande.

– Barn som smittas av mässling före fem års ålder löper större risk att avlida än barn som smittas senare i livet, säger Adam Roth.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mynd ... ngsutbrott

DN 2020-02-16 skrev:På Samoa dog 83 personer i mässling förra året, de flesta barn. Ursprunget till utbrottet kan kopplas till att två barn dog när vaccin av misstag blandades ut med muskelavslappnande istället för vatten.

Människor blev rädda. Det utnyttjades av vaccinmotståndare, som spädde på deras rädsla. Vaccinationstäckningen sjönk drastiskt och inom kort sågs de dödliga konsekvenserna. Det som fick stopp på utbrottet var – just det – vaccin.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/amina ... a-dodliga/

Antivaxxarna säger att det är mycket bättre att bli immun genom att genomgå mässlingen istf att vaccineras (om man överlever). Men det stämmer inte heller.

Svenska Yle 1.11.2019 skrev:Barn som överlever en infektion av mässling riskerar nedsatt immunförsvar i flera år framåt. Kroppen "glömmer" hur den ska stå emot andra sjukdomar. Det visar en ny studie som presenteras i tidskriften Science.

I studien undersökte man antikropparna hos 77 ovaccinerade nederländska barn före och två månader efter att de insjuknat i mässling, i samband med en epidemi som härjade i Nederländerna 2013.

Resultaten visar att barnen förlorade mellan 11 och 73 procent av sina antikroppar mot andra sjukdomar än mässling. Det gällde både sjukdomar som orsakas av virus och bakterier. Exempelvis influensa, herpes, vattkoppor (virus) och lunginflammation (bakterier).
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/ ... svaret-for
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Leibniz » 2020-12-22 1:53:15

Alien skrev:Min poäng som du tycks medvetet missuppfatta är att man inte alls behöver respektera alla åsikter lika mycket, i synnerhet inte när vissa åsikter leder till död för barn.

Vad Förintelsen beträffar så framgick det att vaccinmotståndaren Linda Karlström hade sett en video på Youtube och därefter var övertygad om antalet mördade judar var överdrivet. Det var alltså inte SVT som "drog upp" Förintelsen, utan dokumentären visade på hur långt konspirationsteoretiker kan gå. Antisemitism och tron på en "elit" bestående av judar framfördes i dokumentären.

Jag tycker inte personer som öht inte sett dokumentären Vaccinkrigaren ska yttra sig om den och sätta sig på höga hästar ang vad andra anser om vaccinmotståndare.


Nja, inte riktigt så.

SVT bjöd ut henne på kafé upprepade gånger med dolda kameror och tog upp ämnen som inte är PK i Sverige för att provocera fram känsligt material. En typ av brottsprovokation med andra ord. Det var för övrigt den här dokumentären hon såg: https://www.imdb.com/title/tt4963496/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Leibniz » 2020-12-22 2:00:51

Kan vara bra att veta om vaccineringen mot Covid 19 att Läkemedelsbolagen har ansvarsfrihet. Om det skulle hända något så får man 0 kr i ersättning. Och lycka till att få något av Försäkringskassan.

https://www.dagensarena.se/innehall/lak ... onavaccin/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Zia1985 » 2020-12-23 10:51:07

Kanske det bästa inlägget jag sett i vaccindebatten hittills.
Nils Littorin (läkare) samtalar med cellbiolog Ann-Cathrin Engwall. Dom är alltså inte emot vaccinationer, men kommande massvaccination är inget dom stödjer. Det finns vissa som ska ta covid-19 vaccin och vissa som inte borde ta det..



(Inget att göra med oro för autism att göra)
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in