Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Datakillen » 2014-11-17 20:27:39

Jag har varit på Daglig Verksamhet i flera år då ingen vågat anställa mig och jag mår dåligt över att vara sysslolös. Sedan några är jag på kommunens dagliga verksamhet med data-inriktning. För en månad sedan kom jag i bråk med en personal som bara jobbat där i några månader då jag inte ville slänga ett fungerade Appel-tangetbord men hon ville det för någon hade sorterat det som trasig. Detta eftersom en annan brukare hade testat tangentbordet på en Windows-dator men det fungerar inte på den. Jag vet att den fungera på Apple-dator då det testat tidigare. Jag skrek till henne att det inte ska slängas, har svårt ibland att uttrycka mig och hon stängde in sig på kontoret och ringde hennes chef och nu får jag inte jobba där längre.

Jag är bättre på datorer är de flesta andra och de flesta på verksamheten har inte kompetensen eller arbetar så mycket vid datorn som jag gör, de flesta bara surfar då de är där. Nu får jag jobba hemma istället men en personal som kommer 2x2 timmar med en timmes lunch. Jag kan hemma bara arbeta med en dator i taget istället för tre som jag kunde förut och jag saknar både program och tillbehör som jag hade förut. Kommunen påstår att de letar efter någon ny plats men vad jag vet finns ingen annan plats med den mängd datorer som jag behöver för att kunna arbeta. Mår dåligt då inte kan arbeta och är sysslolös. Kommunens handläggare gör ingenting för att få mig tillbaka till datorverksamheten, vet inte vad jag ska göra.

Jag tycker personalen borde kunna hantera en som råkar skrika för att de inte vill slänga ett tangentbord och inte bli rädd som de påstår och kastar ut mig.
Datakillen
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-11-17

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Zima33 » 2014-11-17 20:44:46

Kan du inte be om ursäkt för att du skrek och fråga om du får komma tillbaka?
Tangentbordet som de tänkte slänga hade du kanske kunnat få om du inte skrikit utan bett om det på ett lugnt sätt.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav antonius » 2014-11-17 20:47:45

Datakillen skrev:Jag tycker personalen borde kunna hantera en som råkar skrika för att de inte vill slänga ett tangentbord och inte bli rädd som de påstår och kastar ut mig.


Kan du inte bara ringa hennes chef och säga att du vill prata och berätta att du ångrar dit tilltag, sen ber du henne du skrek åt om ursäkt för det som hände och fråga om du inte kan få en till chans att vara där... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav enkille » 2014-11-17 22:35:05

Lite väl hårt att bli utslängt för en sån sak. Borde få en chans att be om ursäkt och kanske få en varning att inte göra om det.
enkille
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2014-05-20

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 0:29:03

Man skriker inte men gömmer undan tangentbordet så de blir nöjda. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Alien » 2014-11-18 0:42:40

Det är en av de oskrivna reglerna i NT-världen att man aldrig får skrika hur dumt andra än beter sig. I synnerhet är det olämpligt för en kille att skrika åt en tjej, hon kan bli rädd.

Jag tycker att de som anordnar DV borde veta lite mer om hur aspergare fungerar. Det finns en orsak till att man finns på DV och inte på ett vanligt jobb, men ändå förväntar de sig att man ska vara som alla andra. Men jag kan också bara råda dig till att be om ursäkt. Men skulle du kunna lova att skrika på någon igen i framtiden, du kan bli ännu mer frustrerad en annan gång?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 7:25:30

Vad jag ser här:

En datorkunnig aspie som kanske inte äger talets gåva och diplomatisk förmåga.
Ett förskrämt normalbegåvat fruntimmer som inte kan datorer, men äger social förmåga nog för att få arbete på DV.

Notera skillnaden mellan arbete och åtgärd.

Eftersom hon Arbetar där och du är där på Åtgärd ser hon dig alltid som mindre vetande - även om du bevisar henne om motsatsen.

Eftersom hon är Personal och du är Brukare är hon alltid överordnad och du skall - ytterst - vara lydig, duktig, lågmäld och välanpassad.
Ty Personalens kaffefrid är bland det viktigaste som finns på såna ställen.


Troligen har hon tämligen svaga kvalifikationer överlag samt behandlar alla på DV likadant utifrån policy, tradition och Personalens egen bekvämlighet - alltså blir du behandlad likadant som mongoloid-Ida och Hjärnskade-Åke som nyss dreglat en sträng ner till skjortan.

Mitt tips är att vägra ställa upp i den förnedringkarusellen.
På det här rollspelet där allt är givet på förhand.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 7:30:34

Alien skrev:Det är en av de oskrivna reglerna i NT-världen att man aldrig får skrika hur dumt andra än beter sig. I synnerhet är det olämpligt för en kille att skrika åt en tjej, hon kan bli rädd.

Jag tycker att de som anordnar DV borde veta lite mer om hur aspergare fungerar. Det finns en orsak till att man finns på DV och inte på ett vanligt jobb, men ändå förväntar de sig att man ska vara som alla andra. Men jag kan också bara råda dig till att be om ursäkt. Men skulle du kunna lova att skrika på någon igen i framtiden, du kan bli ännu mer frustrerad en annan gång?

De som arbetar (alltså personalen) på DV är aldrig de skarpaste knivarna i lådan.
Vanliga Mello-svenssons och fikakärringar.

Att få DV-ställen mer aspergeranpassade kräver inte bara tid och utbildning utan även betydande reformer.
Personalen måste också lära nytt - vilket här betyder att de i princip måste omskolas.

Det finns inga resurser till sånt och de som har långa kvalificerade utbildningar i ryggen söker inte jobb på DV utan annorstädes.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Tiblan » 2014-11-18 8:01:27

Vore jag dig skulle jag driva detta vidare då jag anser att bråkar personalen om ett sketet tangentbord så är det dom som har problem. Om hon ska anses som normalbegåvad borde hon tagit dit en person till som kunnat lyssna på er båda och medlat alternativt så låtit dig behålla tangentbordet då det ändå skulle kastats.

Du har ju inte fått diagnosen för skojs skull och har uppenbarligen vissa funktionshinder och dessa måste man ju ta hänsyn till. Anser att om det är exakt så som du beskriver det att du blivit diskriminerad.

En annan fråga som dyker upp är om du har samma möjlighet att stänga in dig och gå och ringa någon chef och klaga?
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 8:31:25

-Det värsta dom vet på såna ställen är brukare med pondus och självförtroende.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Tiblan » 2014-11-18 9:11:23

KrigarSjäl skrev:-Det värsta dom vet på såna ställen är brukare med pondus och självförtroende.


Stämmer tyvärr alltför bra
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav antonius » 2014-11-18 10:58:40

Nu gällde det ju inte någon "rymdforskning" direkt utan bara att han ville vara kvar där tillsvidare för han fick hålla på med datorer och en kärring som vart sur för att han höjde rösten ang ett sketet tangentbord, be bara om ursäkt så är det säkert över, ingen ide att bekämpa "NT-väderkvarnarna" för där förlorar man hur som helst och gå vidare om det inte godtas... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav matterik » 2014-11-18 12:22:55

Datakillen skrev:Jag tycker personalen borde kunna hantera en som råkar skrika för att de inte vill slänga ett tangentbord och inte bli rädd som de påstår och kastar ut mig.


det verkar inte vara så bra det där med daglig verksamhet.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Alyana » 2014-11-18 13:45:21

KrigarSjäl skrev:Vad jag ser här:

En datorkunnig aspie som kanske inte äger talets gåva och diplomatisk förmåga.
Ett förskrämt normalbegåvat fruntimmer som inte kan datorer, men äger social förmåga nog för att få arbete på DV.

Notera skillnaden mellan arbete och åtgärd.

Eftersom hon Arbetar där och du är där på Åtgärd ser hon dig alltid som mindre vetande - även om du bevisar henne om motsatsen.

Eftersom hon är Personal och du är Brukare är hon alltid överordnad och du skall - ytterst - vara lydig, duktig, lågmäld och välanpassad.
Ty Personalens kaffefrid är bland det viktigaste som finns på såna ställen.


Troligen har hon tämligen svaga kvalifikationer överlag samt behandlar alla på DV likadant utifrån policy, tradition och Personalens egen bekvämlighet - alltså blir du behandlad likadant som mongoloid-Ida och Hjärnskade-Åke som nyss dreglat en sträng ner till skjortan.

Mitt tips är att vägra ställa upp i den förnedringkarusellen.
På det här rollspelet där allt är givet på förhand.


:-)049
Såååå exakt det kan bli!
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 14:07:42

Klart man kan trycka ner en NT-väderkvarnar.. det är bara att det finns så många och de har oftast maktpositioner. Så det effektivaste sättet är att ta sig förbi dessa med effektivitet. Så i detta fallet så tar man bara tangentbordet och låtsas sedan som det är slängt. Samt berömmer chefen för att denne rensar och gärna får tipsa om det är fler saker som behöver rensas. Då man själv kan hantera det...... :P

Datakillen skrev:kom jag i bråk med en personal som bara jobbat där i några månader då jag inte ville slänga ett fungerade Appel-tangetbord men hon ville det för någon hade sorterat det som trasig. Detta eftersom en annan brukare hade testat tangentbordet på en Windows-dator men det fungerar inte på den. Jag vet att den fungera på Apple-dator då det testat tidigare.

Vad ska man säga om den blinde som vägleder den döve.. :-)064 :-)048 :-)065 :-)049 :-)051
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav DIProgan » 2014-11-18 15:06:59

En klassisk vem ska ha rätt o va den dem är situation. NT'n eller aspien.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Kanin » 2014-11-18 15:34:00

DIProgan skrev:En klassisk vem ska ha rätt o va den dem är situation. NT'n eller aspien.

Fast en "aspie" hade sannolikt upplevt det minst lika besvärande att utsättas för skrikande (åtminstone hade jag det... tror jag...) och många är noga med att följa regelverk.

Det är inte omöjligt att tangentbordet faktiskt hade slutat fungera (ett Apple-tangentbord bör fungera utan större problem i Windows) och det finns ofta strikta regler för hur det ska hanteras.

Men det borde finnas större acceptans för avvikande beteende på daglig verksamhet än på en ordinär arbetsplats (åtminstone i förhållandet mellan brukare och personal).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 16:00:33

Finns två problem här:
1) Personal som lägger sig i saker de saknar all kompetens för
2) Brukare som skriker
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Alien » 2014-11-18 16:29:22

Kanin skrev:Men det borde finnas större acceptans för avvikande beteende på daglig verksamhet än på en ordinär arbetsplats (åtminstone i förhållandet mellan brukare och personal).


Ja, det är viktigt. Men en sak till:
Insikt om att en aspergare i vissa fall kan ha högre kompetens än den vanliga personalen. Alltså att lyssna på deras synpunkter med respekt istf att avfärda det eftersom "normala" alltid vet bäst.

Går det att få igenom bägge sakerna? Dvs att trots att en aspie är sämre på vissa saker (som NT har lätt för) så kan hen vara superkompetent på andra saker? Då måste man hålla två tankar i huvudet.

Nej, jag är rädd för att det är svårt att få personalen att fatta det första, ännu svårare att fatta det andra coh nästan omöjlgt att fatta båda sakerna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav kullan » 2014-11-18 16:38:32

Jag kan knappt något om datorer men jag skulle aldrig ens komma på tanken att prova ett tangentbord för MAC på en Windowsdator. Det är ju inte samma system ens. Portarna in till datorn ser inte lika ut osv. Det är klart att det inte funkar då.

På den mediaverkstan jag deltog i DV på var handledarna kunniga samt hade förmågan att fråga om de visste att någon brukare visste mer. Konstigt att de slänger en helt tangentbord. Bättre att byta ut det och lägga det åt sidan. Till en MAC funkar det säkert galant.

Sen detta med DV. Idèen i sig är inte så korkat. Den ska bara anpassas till målgruppen. En Aspie skulle nog funka bättre bland andra aspiesar. Sen på vissa håll i landet kan man få DV som mer liknar praktik på olika arbetsplatser.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav kiddie » 2014-11-18 16:51:26

Asså... folk är så himla rädda. Skriker man på någon är det ju direkt inget våld inblandat. Har det aldrig förekommit våld eller hot om våld från brukaren så är det fjantigt att kasta ut någon pga detta. Jag är nästan benägen att tro att man bara väntade på att något skulle ske så man fick kasta ut honom.

För i dessa verksamheter vill man INTE ha eldsjälar eller personer som kan. De upplevs som hot.

Att ha personal som inte kan arbetsuppgifterna, kan man se hur det kan bli fel där...? :-)051

Tyvärr upplevt liknande situationer. På ett ställe där jag var blev jag lovad avancerad datahjälp, när jag kom dit och bad om hjälp visade det sig att de kunde visa mig hur man satte på datorn och hur man kommer ut på internet.

Jag skojar inte!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 16:57:44

Troligtvis så vart DV ledaren orolig för att det skulle eskalera till våld. Man vet ju aldrig med personer man inte känner. Så rädslan kan varit befogad även om den saknar grund i detta fallet. Dessutom är det något helt annat att läsa om det än att uppleva saken. En liten klen och social tjej som får bassning av en manlig stor person som inte affirmerar kroppspråkets signaler kan nog ge upphov till rädsla. Motparten vet ju inte var det slutar.

Att stänga in sig på kontoret och ringa chefen tyder på att det uppfattades rätt hotfullt.

@kiddie, Det är därför man skall förhöra sig om absolut kunskapsnivå ..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Kanin » 2014-11-18 17:05:23

kullan skrev:Jag kan knappt något om datorer men jag skulle aldrig ens komma på tanken att prova ett tangentbord för MAC på en Windowsdator. Det är ju inte samma system ens. Portarna in till datorn ser inte lika ut osv. Det är klart att det inte funkar då.

Jag kan mycket om datorer och jag kan informera dig om att du har fel (Mac använder numera USB, eller bluetooth när trådlöst, för anslutning av tangentbord och pekdon) - det fungerar normalt utmärkt (även om vissa multimediatangenter inte fungerar direkt och t.ex. "alt gr" saknas).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 17:17:17

Rent tekniskt så fungerar väl tangentbord för MAC på PC numera då den lär dyka upp som HID enhet via USB anslutning?

Det var ju lite värre när MAC använde ADB och PC AT-DIN-5-pol ....
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in