Undersökning: Klasstillhörighet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav rdos » 2012-06-06 19:47:51

Min släkt består nästan enbart av bönder och torpare, så jag är definitivt född i arbetarklassen. Genom min utbildning (och lön för den delen) så tillhör jag dock övre medelklass enligt Fords definitioner. Å andra sidan så har min hustru förtidspension, så jag vet inte riktigt vilken klass hela familjens tillhör.

Anser f.ö. att klassbegreppet är totalt förlegat och borde skrotas. Vi lever inte längre på 1800-talet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Zombie » 2012-06-06 20:11:22

ragnevi skrev:jag tror inte lösningarna på dagens samhällsproblem kan fixas utifrån vad en gubbe skrev i en bok för över hundra år sedan.

Vem säger det? Inte alla som anser att begreppet klass är användbart precis. Men det är vanligt att man får den stämpeln så fort man andas "klass". Jag har bidragit med en del omarxska definitionselement i den här tråden*, men de gäller ju saker som folk vanligtvis inte vet finns.

------------------------------------------------
* Omarxsk, inte omarxistisk, eftersom Marx som analytiker är viktig långt utanför politiskt marxistiska kretsar.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav jojomamma » 2012-06-07 16:53:31

När jag pluggade systemvetenskap för länge, länge sedan, var vi tvugna att gå en fem veckors kurs i ekonomisk historia. Jag minns att framförallt killarna var skitförbannade, själv tyckte jag det var intressant att läsa om Taylor, industrialismen och en massa som jag säkert glömt nu, men som kommit till nytta någon gång ibland.

Det marxistiska klassbegreppet stämmer väl inte så bra längre. Ska man säga vilken socialgrupp man tillhör istället för klasstillhörighet? Eller kanske det är så att kärt barn har många namn?
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Moloch » 2012-06-07 22:43:57

Klass handlar som jag se det om vilket ditt förhållande till produktionsmedlen är. Äger du eller är du ägd. Vad man gör rent praktiskt i verksamheten är irrelevant. Folk inom barnomsorg och äldrevård må inte producera några varor men de är sannerligen arbetarklass!
Moloch
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2011-12-31

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in