Ugglor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-04 21:32:54

Jag har börjat bli intresserad av ugglor. Helst skulle jag vilja ha ett par stycken. Men jag har hört att man inte får ha rovfåglar som husdjur i Sverige. Vet någon om det finns nån annan möjlighet. Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara. Det finns förstås ugglor på Skansen som man kan titta på. Men vem vet, det kanske finns annat?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav slackern » 2016-03-04 22:20:05

I Ropsten eller om det är Norradjurgården ska det finnas ugglor Lilljansskogen kanske området heter.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav Huggorm » 2016-03-04 22:21:38

Sätt upp en uggleholk på ställe med utsikt från köksfönstret, eller kanske med webkamera i.

Där jag bor kryllar det av kattugglor, men det är ju inte så konstigt då det en av de vanligaste sorterna. På nätterna hör man dom hela tiden när de sitter i olika väderstreck och hoar på varandra
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-04 23:22:34

Huggorm: Tror du de kommer så nära där folk bor? Brukar de inte snarare bo i skogen? Hmmm... Hur ska det se ut så att de tycker det är ett attraktivt boende som de vill flytta in i? :lol: Jag gillar ju tanken. Ugglor är inte precis husdjur som man har i en bur. De vill ha frihet. Apropos frihet....

https://www.youtube.com/watch?v=6Om5RSrqUHk
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav slackern » 2016-03-04 23:27:04

Kanske går att dressera dom som falkar och ägna sig åt ugglejakt? Eller det kanske inte ens är tillåtet med falkjakt i Sverige?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-04 23:33:20

Slacker: Lill-Jansskogen hitttade jag något om på nätet. Och något om ugglor, men inget riktigt konkret. Men tack i alla fall, det är ett ledtråd. Ska kolla mera en annan gång, just nu hittar jag bara Magnus Uggla, "ugglor i mossen" och annat som inte är gulliga fåglar. :mrgreen:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-04 23:34:23

slackern skrev:Kanske går att dressera dom som falkar och ägna sig åt ugglejakt? Eller det kanske inte ens är tillåtet med falkjakt i Sverige?


Har också tänkt lite på det - men jakt är inte min grej. Dessutom tror jag inte det är tillåtet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav Huggorm » 2016-03-04 23:44:55

Toblerone skrev:Huggorm: Tror du de kommer så nära där folk bor? Brukar de inte snarare bo i skogen? Hmmm... Hur ska det se ut så att de tycker det är ett attraktivt boende som de vill flytta in i? :lol: Jag gillar ju tanken. Ugglor är inte precis husdjur som man har i en bur. De vill ha frihet. Apropos frihet....

https://www.youtube.com/watch?v=6Om5RSrqUHk
Då och då ser man ju nyhetsinslag på någon berguv eller liknande som bor mitt i stan och lever på duvor och råttor.
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ugglor

Inläggav slackern » 2016-03-04 23:50:10

Toblerone skrev:Slacker: Lill-Jansskogen hitttade jag något om på nätet. Och något om ugglor, men inget riktigt konkret. Men tack i alla fall, det är ett ledtråd. Ska kolla mera en annan gång, just nu hittar jag bara Magnus Uggla, "ugglor i mossen" och annat som inte är gulliga fåglar. :mrgreen:


Varsågod det var så lite så, min syster bodde på Tranholmen förut det är därför jag känner till dom där ugglorna.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-04 23:57:42

slackern skrev:
Toblerone skrev:Slacker: Lill-Jansskogen hitttade jag något om på nätet. Och något om ugglor, men inget riktigt konkret. Men tack i alla fall, det är ett ledtråd. Ska kolla mera en annan gång, just nu hittar jag bara Magnus Uggla, "ugglor i mossen" och annat som inte är gulliga fåglar. :mrgreen:


Varsågod det var så lite så, min syster bodde på Tranholmen förut det är därför jag känner till dom där ugglorna.

Jag hittade den här aktiviteten kanske kan vara något.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad ... kattugglor


Det låter också bra. Men det var för två år sedan! :lol: Men det finns såna aktiviteter nu också, ser jag. Iofs låter det ju som en aktivitet för pensionärer, men det kan vara vårt det ändå om man får se ugglor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-05 0:02:59

Huggorm skrev:
Toblerone skrev:Huggorm: Tror du de kommer så nära där folk bor? Brukar de inte snarare bo i skogen? Hmmm... Hur ska det se ut så att de tycker det är ett attraktivt boende som de vill flytta in i? :lol: Jag gillar ju tanken. Ugglor är inte precis husdjur som man har i en bur. De vill ha frihet. Apropos frihet....

https://www.youtube.com/watch?v=6Om5RSrqUHk
Då och då ser man ju nyhetsinslag på någon berguv eller liknande som bor mitt i stan och lever på duvor och råttor.[/quote

Och jag bor i alla fall utanför stan, ganska lugnt här.

Jag har i alla fall beställt den här tapeten, ska tapetsera vårt sovrum med det. Det är inget skämt, vi skulle ändå ha något i blått och min man tycker också att det är en fin tapet. Rogivande och så. :mrgreen:

Bild
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav slackern » 2016-03-05 0:04:32

Toblerone skrev:Jag har i alla fall beställt den här tapeten, ska tapetsera vårt sovrum med det. Det är inget skämt, vi skulle ändå ha något i blått och min man tycker också att det är en fin tapet. Rogivande och så. :mrgreen:

Bild


Både du och din man ser ut att ha bra smak. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav slackern » 2016-03-05 0:05:28

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:Slacker: Lill-Jansskogen hitttade jag något om på nätet. Och något om ugglor, men inget riktigt konkret. Men tack i alla fall, det är ett ledtråd. Ska kolla mera en annan gång, just nu hittar jag bara Magnus Uggla, "ugglor i mossen" och annat som inte är gulliga fåglar. :mrgreen:


Varsågod det var så lite så, min syster bodde på Tranholmen förut det är därför jag känner till dom där ugglorna.

Jag hittade den här aktiviteten kanske kan vara något.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad ... kattugglor


Det låter också bra. Men det var för två år sedan! :lol: Men det finns såna aktiviteter nu också, ser jag. Iofs låter det ju som en aktivitet för pensionärer, men det kan vara vårt det ändå om man får se ugglor.


Jo jag märkte det. :oops: Men tur att dom fortfarande gör det men trist med gamlingarna kanske. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-05 0:08:06

slackern skrev:
Toblerone skrev:Jag har i alla fall beställt den här tapeten, ska tapetsera vårt sovrum med det. Det är inget skämt, vi skulle ändå ha något i blått och min man tycker också att det är en fin tapet. Rogivande och så. :mrgreen:

Bild


Både du och din man ser ut att ha bra smak. :)


Oh, tack! :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-05 0:24:43

En del intressen får man odla indirekt, sån att säga.

Du kan nog inte ha uggla som burfågel men du kan hitta dokumentärer, skulpturer, affischer...
http://www.allposters.se/-sp/Tawny-Owl- ... 57175_.htm
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-05 18:41:19

KrigarSjäl skrev:En del intressen får man odla indirekt, sån att säga.

Du kan nog inte ha uggla som burfågel men du kan hitta dokumentärer, skulpturer, affischer...
http://www.allposters.se/-sp/Tawny-Owl- ... 57175_.htm


Jo, men det är lite väl indirekt. :mrgreen: Kan snarare tänka mig titta på dem i skogen eller på zoo.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav triggerhappyD » 2016-03-05 21:25:00

varför vill du beröva något du tycker om dess frihet och sitt naturliga habitat till ett liv i fångenskap?


jag hade kattugglor i skogen utanför mitt fönster för nått år sen, spelade kattuggle läten från nån site som hade massa fågelljud, genom högtalare som jag riktade ut genom fönstret för att försöka locka dom o stanna :p men tror det misslyckades för inte sett eller hört dom igen på över 1 år, kanske skrämde iväg dom lol :(

i sommras vart jag även angripen av en hornuggla i skogen när jag bara kom gående helt fredfullt :P den gjorde utfall från ett träd och var på väg o typ sätta klorna i mitt huvud, men hann få upp armen precis innan och då tvärvände den precis innan den skulle träffa mig.

tror vi har typ 10-11 ugglearter i sverige, så bara ge dig ut i naturen om du vill se dom :)
vissa arter finns ju bara i vissa delar av landet dock.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-05 23:44:02

Nej, jag tror inte att jag skulle vilja hålla dem i fångenskap heller. Roligast vore ju om de bara kom och hälsar på ibland. :-)Happy

Om du skrämde iväg uggglorna - vem vet vad det betydde på uggle-språket, det som du spelade in. :lol:

Jo, jag funderar också på att ge mig ut i naturen, men det knepiga är att de är natt-djur. Och då ser man dem inte heller så bra. Borde funka bättre på sommaren då?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-06 3:06:00

Ta kontakt med nån fågelskådarklubb kanske?
Prata med ornitologer?

Kan förstå din fascination för ugglor.
Ugglor är speciella, liksom stämningsfulla och mystiska.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ugglor

Inläggav Dagobert » 2016-03-06 5:16:23

Naturfilmaren mm Jan Lindblad skrev boken I ugglemarker 1967, rekommenderas.
Dagobert
 
Inlägg: 14136
Anslöt: 2010-11-30

Ugglor

Inläggav Toblerone » 2016-03-07 20:38:08

Ja, det verkar finnas folk som går ut i skogen och observerar ugglor. Så det får jag prova nån gång. Och tack också för boktipset. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ugglor

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-12 14:14:39

I England är det väl lagligt att ha ugglor som husdjur?
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Ugglor

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-12 14:16:43

Uppstoppade ugglor är nåt som brukar synas på antikvariat.

Har för mig att de symboliserar klokhet...vi har sett många sådana framställningar i kulturen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ugglor

Inläggav slackern » 2016-03-12 14:31:12

KrigarSjäl skrev:
Har för mig att de symboliserar klokhet...vi har sett många sådana framställningar i kulturen.


Jag tänkte faktiskt på det häromdagen men att ugglor står för vishet, det har hängt med sedan dom gamla grekerna eller har funnits med i många kulturer långt tillbaks i tiden. Var tydligen dom gamla romarna.

http://www.svd.se/oforglomliga-ugglor-i-kulturen

Ähe jag ger upp kan trotts allt ha varit dom gamla grekerna. :lol:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glaucus_%28uggla%29
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in