Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav xxxxx » 2013-06-17 23:44:48

Hej!

Måste man ha bokstavstolkning för att ha asperger?
Eller detaljminne?

Jag känner inte igen mig i det.

Finns det något som ni inte känner igen med er själva som är typiska för asperger?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav Zirre » 2013-06-17 23:54:38

Svårt med tidsuppfattning
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav xxxxx » 2013-06-17 23:57:01

Zirre skrev:Svårt med tidsuppfattning


Vad menar du med det?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav blyger » 2013-06-18 0:24:15

Bokstavstolkar inte nämvärt och har deffinitivt inte det där hyperfokuset, långt långt i från.
Samma det där med att har svårt med empati (som det pratats en del om här inne) däremot är jag kass på att vet hur jag ska hantera människor när jag känner hur dom mår/är eller vad äsch jag borde sova inte försöka skriva. :?
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav plåtmonster » 2013-06-18 1:25:56

En hel del saker kan man komma runt med kompensationsstragier och insikt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav sugrövmanövern » 2013-06-18 1:32:51

Att behöva en massa ensamtid.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav Kruppe » 2013-06-18 6:29:31

Jag är nog inte den mest bokstavstolkande personen med AS, men annars är jag troligen ganska typisk. Det är i alla fall vad jag själv tror.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav DIProgan » 2013-06-18 7:24:06

Sensorisk överkänslighet, kräsen med mat, ordningsfixering
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav kullan » 2013-06-18 8:36:32

Högt IQ. Jag ligger mer på en normalnivå eller i vissa fall under normalnivån.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav gadas » 2013-06-18 8:48:17

Bokstavstolkning är nog en NTs beskrivning av ett exempel på en annorlunda tolkning. Jag tror inte alls att vi med AS är sämre på att uppfatta saker, ens i sociala situationer, vi bara uppfattar andra saker. Ett specialfall jag fäst mig vid är "falska människor" som vi sägs ha svårt att genomskåda. Men jag genomskådar tecken i dessas uppträdande, tecken som NT brukar missa eller avfärda som obetydliga - och eftersom det är vi som är avvikarna så uppfattar NT det inte som nödvändigt att uppfatta dessa andra saker, om de ens uppfattar att vi uppfattar dem...

Samma sak med "ordningsfixering" kanske. Som hovdamen i Tage Danielssons "Sopor" som plötsligt tycks ha övergivit alla sina krav på lag och ordning - "Inte alls, jag vill bara ha en ANNAN lag och en ANNAN ordning".

Sedan har vi den klassiska förvirringen kring empati och sympati. Ursprungligen betyder "empati" ungefär "inkänslighet", dvs att 'känna in' en annan människa, läsa av vad den känner - medan "sympati" betyder ungefär "medkänslighet", dvs medkänsla, att reagera på samma sak som den andra människan reagerar på. Men "empati" har kommit att användas för "medkänsla" och "sympati" har kommit att användas för "gillande". "Sympati" ses då som irrelevant i de här sammanhangen. Och den vetenskapligt beskrivna oförmågan som lär vara typisk vid AS, oförmågan att läsa av en annan människas känslor, har missuppfattats - eller vantolkats - som att AS struntar i vad andra människor känner vilket ju är totalt felaktigt. Jag har sett typiska AS-människor som tvärtom gräver ner sig i andras problem och misär, när NT ger upp och säger att "man kan inte"...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav lindrin » 2013-06-18 9:11:59

Känner inte igen mig i det motoriska problemen som sägs vara vanligt, sen har jag inte så stora problem med ljud och ljus. Har definitivt saker jag tycker är skitjobbiga men jag anser nog att jag kompenserar såpass bra där att det inte märks ens.


Sen var jag tydligen svårplacerad i spektrumet, men klassades tillslut som högfungerande Asperger.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-18 9:26:42

Gäll eller skrikig röst.
Inget Stig-Helmer-stuk.
Bokstavstolkning.
Gillar inte tåg eller Star Trek heller.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav kullan » 2013-06-18 9:38:58

Robotaratad röst
Mattegeni
Datanörd
Längtan till att bli eremit ( vissa tycks ha det)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-18 9:45:41

Matte, datorer, elektronik, appar, iphones, mekanik, motorer...sånt intresserar mig inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav lindrin » 2013-06-18 10:04:19

Har inte heller avvikande röst. Kass på matte.

Jag kanske är "normal" ? :shock:

Älskar att HA all form av teknik och nya finesser, mindre intresserad av hur de funkar.

Läste dock hela instruktionsboken till min bil , från början till slut.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav Zirre » 2013-06-18 10:05:14

xxxxx skrev:
Zirre skrev:Svårt med tidsuppfattning


Vad menar du med det?
det handlar typ om att ha svårt att hantera och bedöma tiden.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav lindrin » 2013-06-18 10:13:08

Zirre skrev:
xxxxx skrev:
Zirre skrev:Svårt med tidsuppfattning


Vad menar du med det?
det handlar typ om att ha svårt att hantera och bedöma tiden.

Detta önskar jag att jag inte hade. Helt hopplös på tidsuppfattning och måste konstant titta på klockan.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav Kruppe » 2013-06-18 11:24:24

Jag vet inte om folk tycker jag har robotartad röst, men jag tror inte det. Jag är ingen datanörd, men jag är ganska teoretiskt lagd. Min motorik är usel, och jag blev oftast vald sist när det var fråga om lag i bollsporter under gympalektionerna, så det är nog inget jag avviker från (vad gäller det "typiska").

Robotartad röst och bokstavstolkning kanske är det mesta av det mest typiska som jag inte direkt känner igen mig i.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav xxxxx » 2013-06-18 12:10:11

plåtmonster skrev:En hel del saker kan man komma runt med kompensationsstragier och insikt.


Ja, precis. Det känner jag igen mig i. Men inte förens jag fick min diagnos och jag pratade med en kompentent psykolog som förklarade att detta var vanligt vid asperger.

Hur vet jag då att jag har använt mig av mycket kompensationsstrategier eller om det bara är något jag tror jag har sysslat med för att jag har asperger..
Det är svårt att förklara vad jag menar, men om det är svårtolkat så är det bara att fråga. :)
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav xxxxx » 2013-06-18 12:18:39

Själv tror jag att det kan vara väldigt bra att ta upp sådant som olika personer med asperger inte känner igen sig i som ses som typiska för en asperger diagnos. Så att andra och en själv förstår att man inte behöver vara exakt som den stereotypiska bilden av asperger för att ha asperger. Så att man själv inte tror att man är exakt allt som hör med asperger att göra bara för att man har en asperger diagnos. Alltså att man "är" diagnosen och "blivit" allt med diagnosen efter att man har fått den. Vi är alla olika.

Detta var och är något som jag länge funderat på. Och funderat på om jag verkligen har asperger eller om jag bara "lurat" mig själv för att hitta orsaker till svårigheter och missförstånd i livet. Att vilja ha asperger för att förstå mig själv och känna att jag passar in någonstans..
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav Aspergerian » 2013-06-18 12:44:17

Okänslig. Har kanske sett för många filmer om asperger och autism, men ett drag som ofta dyker upp är att vi är okänsliga, att vi säger vad vi tänker utan att veta om vi sårar nån, men jag känner verkligen inte igen med där.
Aspergerian
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2013-05-01

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav strondie » 2013-06-18 19:52:21

Har hört och läst att man är normalbegåvad eller har högre IQ än andra. Själv har jag lägre IQ än vad genomsnittet är..
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav kiddie » 2013-06-20 3:11:29

Matematik, aldrig varit intresserad.
Har inget riktigt djupt specialintresse, bara halvdjupa.
Inte bra på att hålla ordning.
Har inga fasta rutiner.
Äter typ all mat.
Gör gärna flera saker samtidigt (om det är vana saker, kan dock inte få instruktioner om att göra tre ovana saker och komma ihåg allt).
Använder irriterande utfyllnadsord.
Har så många vänner jag vill ha.
Är rätt bra på att hålla ihop samtal och bra "turtagning", dock att jag medvetet kan bryta mot reglerna hur man ska samtala. Men känner tydligt när andra talar när de inte "ska" osv.
Rätt förstående för andra människors tillkortakommande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Typiska aspergerdrag ni inte känner igen er i

Inläggav kiddie » 2013-06-20 7:41:19

lindrin skrev:Detta önskar jag att jag inte hade. Helt hopplös på tidsuppfattning och måste konstant titta på klockan.


Jag har en bra uppfattning om vad klockan är och hur lång tid något tar. Är det inom ett dygn har jag bra tidsuppfattning. Men vad gäller längre tidsrymder har jag ingen aning. Något kan vara en månad sen eller sex månader sedan och det känns likadant, två år sedan eller fem år sedan och jag vet inte vilket.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in