Tygkassar istället för plastkassar?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Kidzi » 2020-05-09 9:07:46

Borde få extra ADD-bidrag. Hur ska man ens minnas att ta med kasse och ännu hellre påsar till frukt?

Jag brukar typ glömma att ta på mig jacka och går ibland ut utan glasögon trots att jag ser fem meter framåt kanske... :-)051
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav slackern » 2020-05-09 14:07:51

Kidzi skrev:Borde få extra ADD-bidrag. Hur ska man ens minnas att ta med kasse och ännu hellre påsar till frukt?

Jag brukar typ glömma att ta på mig jacka och går ibland ut utan glasögon trots att jag ser fem meter framåt kanske... :-)051

Börja medicinera din ADD, för mig har det blivit ett otroligt lyft sedan jag började att medicinera kommer ihåg alla dom där sakerna du nämnde, går liksom på rutin numer.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2020-05-09 16:36:49

Men folk begriper väl ändå att kassapersonalen eller när ni själv väger eran frukt & grönt att "PLUnumret" väger utan att ta med påsen? Alltså om den nya papperspåsen väger i snitt 20 gr eller vad det nu handlar om så drar vågen av 20 Gr, alla dom där vågarna är certifierade och om butikerna skulle börja fiffla med det så skulle det bli ett jävla liv och butiksägaren skulle ställas införrätta utav den myndigheten som ansvarar för det.

Verkar ha läst mig till här i tråden att folk verkar vara oroade för det, men nästa gång ni handlar kolla in vågen så kommer ni att finna att klistermärke som visar att den är certifierad och när den blev kontrollerad senast.
slackern

Inläggav kullan » 2020-05-09 17:26:30

Jag har alltid en ihopvikt tygpåse i min väska. Har inte köpt någon ny plastkasse under 2020.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Marjatta » 2020-05-09 20:01:02

slackern skrev:Men folk begriper väl ändå att kassapersonalen eller när ni själv väger eran frukt & grönt att "PLUnumret" väger utan att ta med påsen? Alltså om den nya papperspåsen väger i snitt 20 gr eller vad det nu handlar om så drar vågen av 20 Gr, alla dom där vågarna är certifierade och om butikerna skulle börja fiffla med det så skulle det bli ett jävla liv och butiksägaren skulle ställas införrätta utav den myndigheten som ansvarar för det.

Verkar ha läst mig till här i tråden att folk verkar vara oroade för det, men nästa gång ni handlar kolla in vågen så kommer ni att finna att klistermärke som visar att den är certifierad och när den blev kontrollerad senast.

Tror jag knappast att vågen gör. Hur skiljer den isåf på en påse med apelsiner och en melon, utan påse.

Hur som helst väger tunna plastpåsar inte många gram. Däremot om man ska börja ha hemsydda bomullspåsar.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav slackern » 2020-05-09 20:27:24

Marjatta skrev:
slackern skrev:Men folk begriper väl ändå att kassapersonalen eller när ni själv väger eran frukt & grönt att "PLUnumret" väger utan att ta med påsen? Alltså om den nya papperspåsen väger i snitt 20 gr eller vad det nu handlar om så drar vågen av 20 Gr, alla dom där vågarna är certifierade och om butikerna skulle börja fiffla med det så skulle det bli ett jävla liv och butiksägaren skulle ställas införrätta utav den myndigheten som ansvarar för det.

Tror jag knappast att vågen gör. Hur skiljer den isåf på en påse med apelsiner och en melon, utan påse.

Hur som helst väger tunna plastpåsar inte många gram. Däremot om man ska börja ha hemsydda bomullspåsar.

Trågs vägs och kassökorna brukar ju slå in numret i kassan förpackningars vikt dras det av på, fast jag antar att ett par gram ingår i felmarginalen, men dom nya papperskassarna är ju något tyngre och det lär nog vara inprogramerat hur mycket dom väger och dras av på vikten. Fuska med vikten på vågen är rätt allvarligt.
slackern

Inläggav Kidzi » 2020-05-09 20:32:01

slackern skrev:Börja medicinera din ADD, för mig har det blivit ett otroligt lyft sedan jag började att medicinera kommer ihåg alla dom där sakerna du nämnde, går liksom på rutin numer.

Lyckades aldrig medicinera mig till rutiner.
Kidzi

Inläggav Marjatta » 2020-05-09 21:01:31

slackern skrev:Trågs vägs och kassökorna brukar ju slå in numret i kassan förpackningars vikt dras det av på, fast jag antar att ett par gram ingår i felmarginalen, men dom nya papperskassarna är ju något tyngre och det lär nog vara inprogramerat hur mycket dom väger och dras av på vikten. Fuska med vikten på vågen är rätt allvarligt.

Där fick jag lära mig nåt nytt!

Jag vet att förpackningars vikt ska dras av, enligt lag. Men jag har inte trott att det görs pga väldigt få gram. Jo tråg men det är ju färdigförpackat.

Men de kan inte hålla på och dra av vikten på alla människors egna påsar, som de inte vet hur mycket de väger. Envisas man med det får man nog stå för den förlusten själv.
Marjatta

Inläggav slackern » 2020-05-09 21:06:11

Kidzi skrev:
slackern skrev:Börja medicinera din ADD, för mig har det blivit ett otroligt lyft sedan jag började att medicinera kommer ihåg alla dom där sakerna du nämnde, går liksom på rutin numer.

Lyckades aldrig medicinera mig till rutiner.

Vad trist vissa rutiner har jag fått in eller tappar inte mössor och handskar som jag gjorde förr om åren så att jag var tvungen att skaffa flera par om året. Men har långt ifrån fått in alla rutiner men tygkasse är en jag har fått in.
slackern

Inläggav Marjatta » 2020-05-09 21:16:11

Oj oj oj vad jag behöver få in rutiner.

Är hemsk på att tappa vantar, handskar etc. på t-bana och bussar. Börjar lära mig att inte lägga på sätet bredvid utan alltid stoppa ner i väska, kasse eller ryggsäck. Det funkar nästan alltid. (nästan)

Kasserutin har jag inte men får väl skaffa.

Usch vad jobbigt det är att leva.
Marjatta

Inläggav Kidzi » 2020-05-09 21:37:02

Marjatta skrev:Är hemsk på att tappa vantar, handskar etc. på t-bana och bussar. Börjar lära mig att inte lägga på sätet bredvid utan alltid stoppa ner i väska, kasse eller ryggsäck. Det funkar nästan alltid. (nästan)

Kan inte ha vantar. De skulle ha väldigt begränsad livslängd.
Kidzi

Inläggav Marjatta » 2020-05-09 21:42:54

När jag jobbade i hemtjänst funderade jag ibland på att nåla fast vantarna i jackan, som man gör med barn. Det var ett elände att behöva gå tillbaka och hämta. Jag hade faktiskt nån sån variant ett tag, med vantar som satt fast i nåt litet snöre som satt fast i slejfen på ärmen, om jag minns rätt. Tror det var för bökigt och slutade med det.

Sen började jag istället alltid lägga vantarna på elementet i trappen. Ett sånt fanns i nästan alla trappuppgångar. Där det inte fanns (och i de trappuppgångar där vantarna mystiskt försvann) fick jag istället stoppa vantarna i jackfickan.
Marjatta

Inläggav Kidzi » 2020-05-10 2:58:42

Är det riktigt kallt har jag torgvantar. De behöver man inte ta av för att betala eller använda mobilen. Jag tänkte om det blir riktigt kallt ska jag köpa sådana med lock. Så man får värme för fingrarna.

Ju fler saker som ska kommas ihåg när jag går ut, desto större risk att jag ska glömma något. Därför fokuserar jag på nycklar och betalningsmedel. Sådant får man inte glömma. T ex så tar jag inte med mobilen. Den får följa med om jag vet att jag måste ha den men det är sällan.

Man kan ju ha i fickan samma påse, men jag brukar ha olika jackor beroende på. En påse i varje lixom. Plus hundpåsar. Väska har jag sällan. Mest om jag inte har bra fickor. Då har jag bara en drybag, ifall det regnar, så telefonen inte behöver bli blöt. Sedan kan man även bära vatten i en drybag i en nödsituation. Där får det plats påse, men då ska man tänka på det med.

Efter ett tag blir man nog van, men tror det lutar mest åt att ha en rulle kassar i bilen. Brukar mest lifta när jag ska handla men inte alltid. Kompisen är lika virrig så kassarna kommer glömmas ta med in i affärn.
Kidzi

Inläggav Marjatta » 2020-05-10 12:16:44

Jag har ibland ryggsäck och ibland en liten liten axelväska, när jag bara behöver nycklar plånbok och mobil och vill se lite prydligare ut. Då gäller det att hålla ordning på vantarna ... och den rymmer ingen kasse. Jag kanske får växla upp till lite större axelväska. Plånbok nycklar mobil vantar och hopvikt kasse ska rymmas + marginal för nåt mer, utan att den ser full ut. Normal etikett är ju att en väska som ser riktigt full ut är fel, då ser man överlastad ut. Skittöntigt! men jag försöker anpassa mig till att folk ju tycker det. Hajade inte detta förrän jag var över 30, och sen har det tagit mig ännu längre tid att agera på insikten. Det är ju så löjligt!

Soppåsar på rulle tror jag är för svaga för att funka att ha som handlingskassar. Iaf de flesta sorter. De kanske funkar om man har bil, men jag har en bit att kånka.
Marjatta

Inläggav Marjatta » 2020-05-10 12:24:31

slackern skrev:Trågs vägs och kassökorna brukar ju slå in numret i kassan förpackningars vikt dras det av på, fast jag antar att ett par gram ingår i felmarginalen, men dom nya papperskassarna är ju något tyngre och det lär nog vara inprogramerat hur mycket dom väger och dras av på vikten. Fuska med vikten på vågen är rätt allvarligt.

Det finns ju en massa butiker där man själv väger frukten. Inte står man då och knappar in om det är påse eller ej.

Det får nog gå på felmarginalen.

Vi lär väl sluta ta påse för två apelsiner. Det är ju faktiskt också rätt onödigt.
Marjatta

Inläggav Huggorm » 2020-05-10 12:29:55

Marjatta skrev:Vi lär väl sluta ta påse för två apelsiner. Det är ju faktiskt också rätt onödigt.
Tar man två apelsiner skall man också ta två påsar.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Fabela » 2020-05-10 12:44:32

Huggorm skrev:
Marjatta skrev:Vi lär väl sluta ta påse för två apelsiner. Det är ju faktiskt också rätt onödigt.

Tar man två apelsiner måste man sy två tygpåsar.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Huggorm » 2020-05-10 13:06:19

Fabela skrev:
Huggorm skrev:

Tar man två apelsiner måste man sy två tygpåsar.
Eller om man har något gammalt avlagt plagg som kan användas
Huggorm

Inläggav Marjatta » 2020-05-10 14:01:12

Ska nog även i fortsättningen bara köpa såna apelsiner som har fastsittande enapelsinsförpackning. Ja alltså skal.
Marjatta

Inläggav Huggorm » 2020-05-10 14:20:40

Marjatta skrev:Ska nog även i fortsättningen bara köpa såna apelsiner som har fastsittande enapelsinsförpackning. Ja alltså skal.
Fast det blir dyrt eftersom man köper per kilo. Är man smart skalar man redan i affären och petar bort kärnorna och lägger själva fruktköttet i en nästan viktlös plastpåse.
Huggorm

Inläggav Fabela » 2020-05-10 14:25:56

Huggorm skrev:
Marjatta skrev:Ska nog även i fortsättningen bara köpa såna apelsiner som har fastsittande enapelsinsförpackning. Ja alltså skal.
Fast det blir dyrt eftersom man köper per kilo. Är man smart skalar man redan i affären och petar bort kärnorna och lägger själva fruktköttet i en nästan viktlös plastpåse.

Bäst matte måste väl vara att äta upp fruktköttet och betala för skalet.
Fabela

Inläggav Huggorm » 2020-05-10 14:52:42

Fabela skrev:
Huggorm skrev:

Bäst matte måste väl vara att äta upp fruktköttet och betala för skalet.
Eller ät fruktköttet och lämna kvar skalet. Fast då närmar vi oss en gråzon för vad som kan vara tillåtet.
Huggorm

Inläggav Kidzi » 2020-05-10 16:03:13

Har jag nog aldrig gjort. Eller för två lökar. Folk lägger bananer i påse... konstigt. Brukar inte ta påse till enstaka frukt där man äter skalet. Men det var ju innan corona. Då räckte det med att man sköljde frukten, nu måste den nog tvättas med tvål om den legat och skallrat lös i en sunkig korg.
Kidzi

Inläggav Fabela » 2020-05-11 0:07:04

Huggorm skrev:Eller ät fruktköttet och lämna kvar skalet. Fast då närmar vi oss en gråzon för vad som kan vara tillåtet.

Larvade mig bara ju.
Din och min humor kuggar inte i varann. Aja, det finns humor i det med. :D
Nog med OT.
Fabela

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in