Tygkassar istället för plastkassar?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav vanillin » 2020-03-03 19:13:12

Fruktpåsarna spelar mindre roll tycker jag. Det kommer bli någon krona extra per gång bara. För krångligt att hålla på och ta med sig såna.
Här har de redan tagit bort påsrullarna i slutet av kassorna.
vanillin

Anslöt: 2020-02-18

Inläggav Maggi » 2020-03-03 19:14:32

Huggorm skrev:För det första måste de ju skylta tydligt vid varje påsrulle vid grönsaksdiskarna om vad priset är. Helst skall det väl stå skrivet på själva påsen också. Och de där påsrullarna de brukar ha vid kassorna där man tar sina varor efter att man betalt får de väl sluta med.
dom påsarna är väl egentligen tänkta som fryspåsar så de kan de nog inte sluta med. För frysvarorna.
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav vanillin » 2020-03-03 19:26:16

Menar du påsarna där man packar sina varor?
Här snattade folk såna påsar så butikerna fick kedja fast dem, annars försvann hela rullar. Sen tog de bort dem helt.
vanillin

Anslöt: 2020-02-18

Inläggav Huggorm » 2020-03-03 19:31:50

Maggi skrev:
Huggorm skrev:För det första måste de ju skylta tydligt vid varje påsrulle vid grönsaksdiskarna om vad priset är. Helst skall det väl stå skrivet på själva påsen också. Och de där påsrullarna de brukar ha vid kassorna där man tar sina varor efter att man betalt får de väl sluta med.
dom påsarna är väl egentligen tänkta som fryspåsar så de kan de nog inte sluta med. För frysvarorna.
De kanske måste sätta upp myntautomater så man får stoppa i en krona och ut kommer det en fryspåse :-)063
vanillin skrev:Menar du påsarna där man packar sina varor?
Här snattade folk såna påsar så butikerna fick kedja fast dem, annars försvann hela rullar. Sen tog de bort dem helt.
Just dom ja. Och snattar du en hel rulle så skickar vi en räkning, skatten måste in :-)056
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Marjatta » 2020-03-13 10:37:00

antonius skrev:Sluta krångla med plastpåsar, och gör som ryssarna, använd en "avoska", alltid i beredskap hoprullad i fickan... :-)018

avoska.jpg

En sån hade mormor! Nätkasse.

Apoteket har en bra nylonkasse som tar väldigt liten plats, och som är stor. Problemet med dessa fiffiga kassar som kan vikas ihop till pytteliten, stoppas in i sitt fodral och sen ligga i ficka, handväska eller ryggsäck är att om jag inte vecklat ur den i förväg, känner jag att jag tar sån tid i kassan. Om jag kommer ihåg att göra det innan jag når fram till kassan, så.

En bekant har skaffat nåt slags små nätpåsar för att packa frukt i. Jag fattar inte riktigt. Inte är det väl meningen att de småpåsarna ska kosta 6 spänn. Vore ju löjligt.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav Chilehead » 2020-03-14 1:44:09

Systembolaget har börjat sälja (vet inte sen när då det var långt mellan senaste besöket och gången innan) kassar som känns som tyg men är av återvunnen plast. Den är lite större också får plats med typ 9 vinflaskor. Den har också fyra "kanaler" så att man kan t ex ha burkar på höjd eller slippa klirret av flaskor. Har haft flaskpåsar tidigare men det har varit av modell rutmönster så en BiB går inte in men i dessa nya kan använda kanalerna eller skita i dem utan att det påverkar lastkapaciteten
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Manipura » 2020-03-14 1:58:18

Chilehead skrev:Systembolaget har börjat sälja (vet inte sen när då det var långt mellan senaste besöket och gången innan) kassar som känns som tyg men är av återvunnen plast. Den är lite större också får plats med typ 9 vinflaskor. Den har också fyra "kanaler" så att man kan t ex ha burkar på höjd eller slippa klirret av flaskor. Har haft flaskpåsar tidigare men det har varit av modell rutmönster så en BiB går inte in men i dessa nya kan använda kanalerna eller skita i dem utan att det påverkar lastkapaciteten

Du fick i 8 vinflaskor och en 3-liters box?

Eller hur mycket gick i?
Manipura
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-01-26

Inläggav Chilehead » 2020-03-14 2:18:39

Manipura skrev:

Eller hur mycket gick i?

Tänk kvadrat 3x3flaskor
Rör/kanaler i hörnen
Man skulle kunna ha en box och 3flaskor till exempel och om man har 2 av flaskorna i rören så slipper man klirret av dem
Chilehead

Inläggav Manipura » 2020-03-14 2:23:16

Chilehead skrev:
Manipura skrev:

Eller hur mycket gick i?

Tänk kvadrat 3x3flaskor
Rör/kanaler i hörnen
Man skulle kunna ha en box och 3flaskor till exempel och om man har 2 av flaskorna i rören så slipper man klirret av dem

Aha ja, såklart. Kunde kommit fram till det själv men lättare fråga
Manipura
Förhandsgranskad

Inläggav Manipura » 2020-03-14 2:27:27

Om man är trött och ser dubbelt är all matte svår förstår jag nu.

Är det därför folk har svårt med matte? Är det något åt det hållet att hjärnan stängts av och man inte orkar hålla frågan i huvudet då det bara är teoretiska frågor som inte är verkliga?
Manipura
Förhandsgranskad

Inläggav Chilehead » 2020-03-14 2:35:46

Manipura skrev:
Chilehead skrev:
Manipura skrev:

Eller hur mycket gick i?

Tänk kvadrat 3x3flaskor
Rör/kanaler i hörnen

Får nog medge att jag inte är så bra på att förklara saker, speciellt i text. Vill helst visa i bilder formler tabeller osv.
Chilehead

Inläggav Chilehead » 2020-03-14 2:40:01

Manipura skrev:Om man är trött och ser dubbelt är all matte svår förstår jag nu.

Är det därför folk har svårt med matte? Är det något åt det hållet att hjärnan stängts av och man inte orkar hålla frågan i huvudet då det bara är teoretiska frågor som inte är verkliga?

Där har jag inget svar, då matte för mig har varit ett sjätte sinne. T ex hanterar jag pengar på jobbet och ger växel tillbaka till gästerna och det går fortare (och rätt) om jag gör det med känsla istället för att räkna ut det.
Chilehead

Inläggav Manipura » 2020-03-14 2:47:12

Chilehead skrev:
Manipura skrev:
Chilehead skrev:Tänk kvadrat 3x3flaskor
Rör/kanaler i hörnen

Får nog medge att jag inte är så bra på att förklara saker, speciellt i text. Vill helst visa i bilder formler tabeller osv.

På vilket sätt är du dålig förklara saker i text? Är andra bättre?
Manipura
Förhandsgranskad

Inläggav Manipura » 2020-03-14 2:52:32

Chilehead skrev:
Manipura skrev:Om man är trött och ser dubbelt är all matte svår förstår jag nu.

Där har jag inget svar, då matte för mig har varit ett sjätte sinne. T ex hanterar jag pengar på jobbet och ger växel tillbaka till gästerna och det går fortare (och rätt) om jag gör det med känsla istället för att räkna ut det.

Hmm jag kör och har alltid kört matte på känsla. Kanske det som är grejen. För en del kanske. Ser inte vad jag skriver nu men ser tangentbordet
Manipura
Förhandsgranskad

Inläggav Kidzi » 2020-03-16 1:22:03

Jag är konstig. Köper kasse. Men å andra sidan är många sockerrörskassar nu. Men det tar energi att framställa dem. Men mest energi tar det att framställa papperskasse.

Vad gäller små plastpåsar. De tar jag bara om jag måste. Till potatis. Ska jag bara ha 3 äpplen lägger jag dem nära varandra på bandet så det ska vara lätt att väga. Är först om det är större mängd frukt som jag tar påse. Ser folk ta påse till en lök. Varför?
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav slackern » 2020-03-16 16:08:42

Kidzi skrev:Jag är konstig. Köper kasse. Men å andra sidan är många sockerrörskassar nu. Men det tar energi att framställa dem. Men mest energi tar det att framställa papperskasse.

Papperskassar bör väl inte vara ett problem om dom är tillverkade i Sverige?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav LordNelson » 2020-03-16 16:42:16

slackern skrev:
Kidzi skrev:Jag är konstig. Köper kasse. Men å andra sidan är många sockerrörskassar nu. Men det tar energi att framställa dem. Men mest energi tar det att framställa papperskasse.

Papperskassar bör väl inte vara ett problem om dom är tillverkade i Sverige?

Papperskassen är nog ganska miljövänlig men måste hålla ca dubbelt så många gånger som plastkassen för att ha samma miljöbelastning när det gäller tillverkningen, tror jag.
LordNelson

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav geocache » 2020-03-17 17:02:55

LordNelson skrev:Papperskassen är nog ganska miljövänlig men måste hålla ca dubbelt så många gånger som plastkassen för att ha samma miljöbelastning när det gäller tillverkningen, tror jag.

Vid ett tillfälle (många många år sedan nu, hmm hmm) var papperskassar i dagligvarubutiker märkta med texten "Kassen håller för 50 kg". Men vad hjälpte det när själva handtaget eller handtagen brast... :-)063 :-)051
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Kidzi » 2020-03-17 17:43:43

slackern skrev:Papperskassar bör väl inte vara ett problem om dom är tillverkade i Sverige?

Vet inte var de är tillverkade. Står det på kassen?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... n-miljobov

3 år gammal artikel men säger att papperskasse ger mer utsläpp.

Sedan använder ingen nästan papperskassen igen. Medan man kan ta med sin Ica-kasse tillbaka till Ica och använda igen istf köpa ny. Plus sedan som avfallspåse.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav slackern » 2020-03-17 17:50:02

Kidzi skrev:
slackern skrev:Papperskassar bör väl inte vara ett problem om dom är tillverkade i Sverige?

Vet inte var de är tillverkade. Står det på kassen?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... n-miljobov

3 år gammal artikel men säger att papperskasse ger mer utsläpp.

Sedan använder ingen nästan papperskassen igen. Medan man kan ta med sin Ica-kasse tillbaka till Ica och använda igen istf köpa ny. Plus sedan som avfallspåse.

Rent logiskt om en papperskasse tillverkas i Sverige utav svenska råvaror och maskinerna på pappersbruken drivs utav relativt ren svensk el bör miljöpåverkan vara relativt liten.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Chilehead » 2020-03-17 22:58:16

ICA maxi där jag handlar hade lagt fram papperspåsar för frukt o grönt, modell kompostpåsar.
Chilehead

Inläggav Lynx-66 » 2020-03-18 11:46:59

Nätkasse av brynjeringar i alu?
Alu återvinns ju redan kraftigt, så tänker att ökningen inte blir så märkbar, men har ingen aning...
Papperskassar, som blir returpapper och kasse till annat returpapper känns spontant, som bäst.
Men förpackningsindustrin måste skärpa sig i andra ändan också.
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Inläggav Huggorm » 2020-05-02 13:24:43

Idag var jag på Ica maxi och sure enough, skylt vid kassan med "Ny lag 1 maj, plastpåsar 5kr". De hade också tagit bort nästan alla plastpåsar och hade bara en kartong. Istället hade de någon kartong med tygpåsar och en mängd kartonger med papperskassar. Den billigaste nu var den lite mindre papperskassen för 3kr. Samma vid potatisen, den tar man numera i ogenomskinlig papperspåse. På påsen står att den skall återanvändas som kompostpåse och att kompostbehållaren skall maskindiskas var 2-3 dag eftersom papperspåsar inte är vattentäta.

Jag börjar överväga att skaffa en tygpåse trots allt, om jag kan få en med texten Löfven=Röfven och en bild på honom med en papperskasse över huvudet.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in