Tvingad till samtycke kring vårdjournaler?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tvingad till samtycke kring vårdjournaler?

Inläggav Sarah1 » 2017-03-06 0:04:46

Jag har blivit ombedd att skriva under ett sk samtycke hos socialtjänsten vilket innebär att sekretessen bryts, dvs socialtjänsten kan titta i samtliga vårdjournaler, utredningen osv och det här anser jag är djupt integritetskränkande.

Jag har haft kontakt med socialtjänsten enbart på grund av ekonomi och försörjningsstöd men då jag sen tre månader tillbaka är sjukskriven så misstänker jag att socialsekreteraren ska lägga sig i sådant som hon enligt mig inte alls har med att göra, dvs vad som står om mig i journalerna. Jag har inget kriminellt förflutet och har heller inte barn som påverkas av min situation. Jag har heller inga andra problem att klara mig i mitt hem eller liknande.

Nu undrar jag om någon vet om jag faktiskt kan bli tvingad till ett sådant samtycke med hot om att jag annars inte får försörjningsstöd? Är det någon som varit med om just detta att socialsekreterare går in i journal och börjar rota och ska lägga sig i vad som kommit fram i t ex en utredning?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Tvingad till samtycke kring vårdjournaler?

Inläggav tahlia » 2017-03-06 0:36:15

Som jag har förstått det ska soc nöja sig med intyg från läkare när du är sjukskriven. Annat har de inte med att göra.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Tvingad till samtycke kring vårdjournaler?

Inläggav Titti » 2017-03-06 10:52:47

Det finns kanske någon jurist på kommunen som kan svara på frågor? Annars har det åtminstone tidigare funnits en enhet på Länsstyrelsen som har "tummen i ögat" på kommunerna som kan hjälpa dig.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Tvingad till samtycke kring vårdjournaler?

Inläggav kiddie » 2017-03-11 3:02:06

De har inte med det att göra alls. Vet inte om det ändrats men på min tid om soc behövde sjukintyg fick man t o m kryssa bort diagnos om man ville, eftersom det ansågs så privat att soc inte måste veta.

Jag tror inte det är en bra idé att soc får ta del journaler!

De kan vara rena sladdertackor. En på kommunen skulle träffa mig med soc och de hade t o m sekretess mellan varandra men i min frånvaro berättade de allt för varandra och verkade njuta av det. Litar inte ett spår på sådana.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in