TV-serier jag rekommenderar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

TV-serier

Inläggav ZeldAlice » 2012-12-30 22:41:04

Kollade på en Sci-Fi serie som kallas för "Terra Nova" under julen, AWESOME!!!! XD
Såg den via Netflix, men enligt Wikipedia så är det bara en säsong vilket jag finner konstigt i och med slutet. Dessutom var serien så fanstastisk och bra!
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

TV-serier

Inläggav biologic » 2012-12-31 0:09:08

Jag började kolla på en serie Gengångare på SVT Play, riktigt bra! Fransk, väldigt välgjord och spännande. Rekommenderas absolut! Två avsnitt har hittills sänts.

http://www.svt.se/gengangare/se-program ... -8-camille

"Spännande webbexklusiv dramaserie där ett antal unga personer, som dog år tidigare, plötsligt återvänder till sina hem.
En sen kväll i en fransk alpstad är flera unga personer på väg till sina hem. Till synes förvirrade och frånvarande går de genom staden. Vad de inte vet är att de varit döda i flera år och att de där hemma absolut inte förväntat sig att de ska återkomma. Chocken blir total för alla parter, men de återvändande har inga planer på att åter lämna sina hem.

Samtidigt börjar staden att drabbas av en serie brutala mord, som på många sätt liknar de som en ökänd seriemördare genomförde för en längre tid sedan. Och snart börjar invånarna i staden att ana att det inte bara är de unga personerna som återkommit från döden.

Allt fler svårförklarade saker börjar hända i staden och mysterierna blir bara märkligare och mörkare. Vad som väntar runt hörnet vet ingen – men tecknen är inte goda.
"
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

TV-serier

Inläggav Moggy » 2012-12-31 0:14:21

biologic skrev:Jag började kolla på en serie Gengångare på SVT Play, riktigt bra! Fransk, väldigt välgjord och spännande. Rekommenderas absolut! Två avsnitt har hittills sänts.

http://www.svt.se/gengangare/se-program ... -8-camille



Tack för tipset. Ger den en chans!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

TV-serier

Inläggav Melopsittacus » 2013-01-11 12:12:24

A gifted man
Alice (mini-serie)
Alphas
Awake (har inte sett så mycket)
Being Human (Både US & UK) UK är bäst, såklart.
Breaking bad
Breakout kings
Dark Angel
Deadwood
Dexter
Eastwick (Sådär)
Game of thrones
Gossip girl
Grimm
Heartland
Heroes
Jekyll
Jericho
Kyle XY
Legend of the seeker
Lie to me
Misfits
Moonlight
Once upon a time (Tröttnade lite efter första säsongen)
Primeval
Prison break (Första säsongen är bäst, blir sämre med tiden)
Robin Hood
Roswell
Scrubs
Secret diary of a call girl
Shameless (Både US & UK)
Sherlock holmes
Skins (Har inte sett så mycket. Sådär.)
Suits
Supernatural
Teen wolf
The secret circle
The vampire diaries
The walking dead
True blood
Weeds
Wildfire
The listener
The gates


Jag gillar dessa serier, vissa mer än andra. Har sett de flesta avsnitt av serierna, många är helt avslutade.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-11 13:33:16

Allt faller
Ny serie på fyran som mer ser ut som en SVT-produktion. Med Johan Rheborg, Henrik Schyffert, Jonas Gardell mfl. Filmat i ngt slags kallt, sterilt Roy Andersson-ljus, scenografin är minimalistiska, något överdesignade tillrättalagda miljöer, väntrum, lobbys, kontor, bardisker, hotell, stå upp-scener mm typiska mediefolk-miljöer. Inbillar jag mig.
Mycket mobilprat och sms-ande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

TV-serier

Inläggav Fortytwo » 2013-01-11 15:16:15

Jag har sett väldigt lite film och TV-serier jämfört med de flesta jag känner men visst finns det några serier jag gillar. Jag gillar exempelvis:

Riget (Riket)
Fawlty Towers (Pang i bygget)
Flight of the Conchords
The X-Files (Arkiv X)
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

TV-serier

Inläggav Levande » 2013-01-11 16:24:21

The Borgias. (Kostymdrama om en påve och hans familj)
Person of interest. (En AI som använder bl.a. övervakningskameror för att förutspå brott)
Covert Affairs. (Gullig agentserie om en ung CIA-agent, blir bättre i S03)

Det är vad jag tittat på de senaste veckorna som inte redan finns med som tips i tråden.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

TV-serier

Inläggav Svarta » 2013-01-11 17:45:45

Jag lägger till Rome till tråden. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

TV-serier

Inläggav Alien » 2013-02-15 19:59:30

Undrar om det är någon annan än jag som följer den turkiska thrillerserien Lögnen?

svt skrev:Seriens huvudperson är Aylin, en ung kvinna som verkar ha allt. Hon är vacker, framgångsrik och lyckligt gift med Selim. Tillsammans har de sonen Ömer. Men en morgon när hon släpper av Selim vid flygplatsen förändras allt. Planet han skulle åkt med kraschar och efter en tid av ovisshet visar det sig att hennes man aldrig klev ombord. Aylins värld slås i spillror när det visar sig att hela hennes liv är byggt på en lögn. Hur långt är hon villig att gå för att ta reda på hur saker egentligen ligger till? I 50 avsnitt pågår jakten på sanningen.

Lögnen är producerad av Ay Yapim och sändes under våren och sommaren 2012 på ATV i Turkiet. Ay Yapim har även producerat monstersuccén Ezel med samma regissör (Uluç Bayraktar) som Lögnen. Lögnen har sålts till ett 30-tal länder, bland annat Grekland, Kazakstan, Vietnam och Pakistan.
http://www.svt.se/lognen/nar-allting-st ... -sin-spets

Men oj vad svårt jag hade att skilja karaktärerna åt. Det förekommer fyra unga vackra kvinnor, Aylin (halvmåne), Selen (måne), Alev (flamma) och Leila (natt), och alla har de långt svallande mörkt hår, breda mörka ögonbryn och mörka ögon. Men de är iaf bara fyra, så det går. Men männen! En del skäggiga, en del enbart med mustasch, en del slätrakade (som Selim). Och alla givetvis mörkhåriga och mörkögda.

Här är huvudpersonerna, men det finns många fler:
http://www.svt.se/lognen/lar-kanna-kara ... a-i-lognen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier

Inläggav Pieohpah » 2013-02-16 0:01:17

Melopsittacus skrev:A gifted man
Alice (mini-serie)
Alphas
Awake (har inte sett så mycket)
Being Human (Både US & UK) UK är bäst, såklart.
Breaking bad
Breakout kings
Dark Angel
Deadwood
Dexter
Eastwick (Sådär)
Game of thrones
Gossip girl
Grimm
Heartland
Heroes
Jekyll
Jericho
Kyle XY
Legend of the seeker
Lie to me
Misfits
Moonlight
Once upon a time (Tröttnade lite efter första säsongen)
Primeval
Prison break (Första säsongen är bäst, blir sämre med tiden)
Robin Hood
Roswell
Scrubs
Secret diary of a call girl
Shameless (Både US & UK)
Sherlock holmes
Skins (Har inte sett så mycket. Sådär.)
Suits
Supernatural
Teen wolf
The secret circle
The vampire diaries
The walking dead
True blood
Weeds
Wildfire
The listener
The gates


Jag gillar dessa serier, vissa mer än andra. Har sett de flesta avsnitt av serierna, många är helt avslutade.


Imponerande samling.

Jag ska leva för att komma ikapp.

Jag gillar
Breaking Bad
Dexter
The Killing
Dicte
The Walking Dead
American Horror Story
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

TV-serier

Inläggav Melopsittacus » 2013-02-20 15:57:33

Banshee
Arrow
Flash Forward
Lost
Six Feet Under

:-)Happy
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Sv: TV-serier

Inläggav Titti » 2013-02-21 1:07:52

Vi har ägnat en del tid de senaste åren åt att se om en del TV-serier och funnit att några faktiskt står sig bra trots att de har några år på nacken. De bästa har varit Hemliga armén och Ett fall för Adam Dalgliesh tror jag men också På spaning i New York och Wallander (Lassgård) har varit värda att se om. De yngre i familjen har väl uppskattat MacGyver, Primeval och Mission Impossible (de allra äldsta) mer. Vita Huset står sig alltid och närmast på tur står Bläckfisken - få se om den står sig?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

TV-serier

Inläggav Alien » 2013-02-21 1:30:31

Hemliga armén, å den minns jag. Den har aldrig kommit i repris vad jag vet, bara den där eländiga parodin 'allå, 'allå, 'emliga armén. Jag har ingen humor, det ska vara på blodigt allvar, spännande och ibland tragiskt.

Här är intron med den dystra allén

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier

Inläggav Titti » 2013-02-21 1:41:26

Håller med - parodin var eländig och jag förstod mig aldrig på den. Men originalet är (fortfarande, trettio år efter att de gjordes) alldeles lysande! Vi köpte den på dvd, alla tre säsongerna. Väl värda det de kostade, helt klart.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

TV-serier

Inläggav Karlstad » 2013-02-21 2:41:31

Jag ser just nu på en serie som heter Homeland. Den är riktigt bra. Sen vill jag rekomendera Rome men den har en redan lagt in märkte jag. Det var bara det :-)
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

TV-serier

Inläggav Alien » 2013-02-21 3:38:42

Jag följer alltså Lögnen (varje vardag 30 min). Det som slår mig när jag ser denna serie från det muslimska Turkiet är hur västerländskt det är. Kvinnorna är klädda i moderna sexiga kläder. Ingen går i moskén (det visas iaf inte i serien), däremot dricker man både på barer och hemma och har baksmälla nästa dag. Inte en kvinna i huvudduk vart ögat når. Kan ju bero på att de flesta scenerna utspelas i Istanbul och inte på landsbygden.

Andra serier jag följer just nu är:
Gravid i höga klackar (handlar om en expert som hjälper högavlönade gravida kvinnor med deras problem som kan vara alltifrån att de är totalt okunniga och oförberedda för att ta hand om en baby till vem som den blivande modern ska välja till gudmor)
Melodifestivalen
Mr Selfridge (brittisk historisk serie)
Brottet (dansk kriminalserie)
Örfilen (autstralisk dramaserie)
Game of thrones (blodig amerkansk fantasyserie) svt1-kl-22-game-of-thrones-borjar-ny-fantasyserie-t25187.html
Dicte (dansk kriminalserie)
Veckans brott (kriminalmagasin med Leif GW Persson)
Girls (amerikansk komediserie) tv-serien-girls-t31453.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier

Inläggav ullstrumpan » 2013-02-21 4:37:35

The Big Bang Theory

Glee

Parenthood

Modern Family
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

TV-serier

Inläggav fredrik_192 » 2013-02-21 9:08:33

DEXTER, Dexter... Och återigen DEXTER!

<3<3<3
fredrik_192
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-01-25

TV-serier

Inläggav Melopsittacus » 2013-03-19 16:40:56

Det har precis börjat en ny intressant zombieserie som heter In the Flesh. Det första avsnittet kom ut 17 mars.

Haven
är en rätt underhållande serie också, jag är bara på andra säsongen men det har kommit ut tre säsonger hittills. Den fjärde säsongen börjar någon gång 2013.

Inser att jag glömt nämna White Collar.. men ja, det är också en kul serie att titta på.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

TV-serier

Inläggav Melopsittacus » 2013-03-19 16:58:59

Måste lägga till House. Jag har inte sett alla avsnitt, men de flesta. Dom är bra. Men nästan alla har väl redan sett det.. :-)Happy
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

TV-serier

Inläggav Titti » 2013-03-19 22:15:42

Efter att ha sett oss igenom några riktiga guldkorn från förr, som jag skrev om lite längre upp på den här sidan, var frågan om vi skulle våga se om någon mer. Tänk om det blev en besvikelse?

Det blev det inte. Vi har ägnat helgen åt att se första säsongen (och en bit in på andra) av Bläckfisken, La Piovra, den rosade serien om italienska maffian som började sändas i mitten av åttiotalet. Tio säsonger varav sju finns återutgivna på dvd, de sista tre är det visst trassel med rättigheterna som gör att de inte finns att se om (ännu).

En succé utan motstycke när den var ny och visst håller den ännu...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

TV-serier

Inläggav ninegirl » 2013-03-19 22:29:47

Big Bang Theory då??? :D Bästa sitcomen någonsin!!
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

TV-serier

Inläggav Melopsittacus » 2013-04-24 10:40:48

The Lying Game
Elementary
Hemlock grove
Hannibal
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

TV-serier

Inläggav Azo85 » 2013-04-24 10:47:45

Seinfeld. Jag har försvenskat en mängd uttryck och använt mig av för att fungera bättre socialt. Likaså gester.
Vänner. Inte alls lika bra enligt mig men fungerar ändå som social träning.

Jag kanske överdriver men det var en som nämnde för ett tag sedan att det är relativt vanligt att aspergare kopierar beteenden från TV. Då slog det mig att det nog är vad jag gör, säkert "placebo".
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in