Turkiska långserien "Hämnd och kärlek"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Alien » 2020-01-24 18:54:48

På turkiska heter serien Cesur ve Güzel (Mod och skönhet). Den manlige personens förnamn är också Cesur. Den kvinnliga heter dock inte Güzel utan Sühan.

Tahsin Kordulag är Sühans far och en riktig tyrann både som arbetsgivare och far. Han har en son Korhan som han föraktar. Den vackra och självständiga dottern är hans favorit. Tyvärr har hon en pojkvän Bülent som är son till Tahsins fiende Mihriban. Han var en gång förlovad med Mihriban men strax före bröllopet gjorde han slut och gifte sig i stället med en rik flicka, modern till hans barn. Han var dock ingen god och trogen make och hans fru tog livet av sig. Nu har han en ung älskarinna Adalet som han tänker gifta sig med. Mihriban drömmer om att hämnas på Tahsin.

Så anländer Cesur som köpt ett hus i närheten. Han har planer på att hämnas på Tahsin som han anser har mördat hans far. I hämnden ingår att ta Tahsins dyraste skatt, dvs Sühan. Lämpligt nog räddar han Sühan från en skenande häst. Han nästlar sig också in i familjen genom att ge Tashin finansiella råd. Bülent friar till Sühan och får nej och det tar slut mellan dem.

Spoiler: visa
Sühan är visserligen misstänksam mot Cesur och följer en gång efter honom i bil. Han kör till kyrkogården och sin fars grav. Men allt är fejk, han vet mycket väl att hon följer efter honom och graven är också fejk, eftersom han egentligen hade ett annat efternamn. Givetvis blir Sühan och Cesur attraherade av varann. Men medan Sühan är öppen som en bok så har Cesur många hemligheter.

En annan intrig är Korhans fru Cahide, som vill ha barn till varje pris. Detta skulle göra att både Korhan och hon får högre status i familjen. Hon hyr en surrogatmamma, Hülya, och går själv med en fejkmage. Allt bakom ryggen på Korhan. En gång när Cahide och Hülya tillsammans går till en läkare så får Hülya efteråt lift med läkaren. Nästa dag hittas han mördad i skogen…

Cesur har en kvinnlig advokat med färgat rött hår, Banu. Hon är inte bara professionellt intresserad av Cesur, men han har bara ögon för Sühan.

I början av serien sparkar Tahsin sin anställde Kemal för någon bagatell. Kemal är förlovad med Sirin som är Sühans tjänarinna och förtrogna (någon annan väninna tycks Sühan inte ha, definitivt inte Cahide). Både Kemal och Sirin börjar i stället arbeta för Cesur.

Det finns en till man som vill hämnas på Tahsin, Riza. Han planerar att Cesur ska få skulden.

I det senaste avsnittet avskedade Tahsin halva arbetsstyrkan från sin fabrik. Cesur håller ett brandtal för de kvarvarande om att de ska strejka. (Fackföreningar tycks inte existera.) Men vågar de trotsa den mäktige Tahsin?

Nu är det många gråsprängda män i serien, med och utan mustasch, så jag har svårt att skilja på alla. Dessutom är jag borta två kvällar i veckan och missar därför många avsnitt av serien.

Jag förknippar turkar med svart hår och bruna ögon. Det som slog mig var hur många blåögda som finns i serien. Cesur, Korhan, Aledat, Bülent, Riza m fl. Ingen har dock så lysande blå ögon som Cesur som också har mörkblont hår. Sühan har däremot svart hår och grönbruna ögon.

Jag funderade på väringarna, dvs vikingarna som arbetade som livvakter för kejsaren i Konstantinopel. Var det deras gener som fortplantats? De blåögda turkarna själva brukar skryta att de fått sina blå ögon från grekiska förfäder. Brukar inte greker också ha bruna ögon? Men de kanske härstammar från väringar...

Skådespelaren Kivanc Tatlitug (Cesur) har en bosnisk farmor och en albansk farfar. Så det kan vara förklaringen till de blå ögonen. Folk har alltid rest och flyttat till andra länder.

Är det någon annan som sett den serien? Eller är det bara jag som har en förkärlek för exotiska såpoperor?

Edit: Färger kan bli mer lysande än i verkligheten med färgkorrigering.

Här kommer Cesur körande i ett skogigt och bergigt landskap:

https://www.youtube.com/channel/UCM3g-y ... RQppe2JFRw

https://www.svtplay.se/hamnd-och-karlek
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav atoms » 2020-01-27 0:35:35

Ser på det ibland, roligt språk.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav nomemorytoday » 2020-01-27 0:42:09

Kardis - halv här
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Anslöt: 2018-01-13

Inläggav slackern » 2020-01-27 1:31:24

Själv bojkottar jag allt från Turkiet i största möjligaste mån jag kan, vill på inget sätt stödja deras ekonomi med hundturken som president.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Re: Turkiska långserien "Hämnd och kärlek"

Inläggav Julianus » 2020-01-27 2:09:39

Jag stödjer Turkiet ;)
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Alien » 2020-01-27 3:09:29

Jag låter bli att stödja Turkiet genom att inte resa dit på semester.
Spoiler: visa
Det enda som kunde få mig att resa dit är att hälsa på släkten. Men släkten bor inte kvar där nu.

Däremot vill jag lära mig om turkisk kultur. Men den är rätt internationell. Den långa vackra hjältinnan går i kortkorta kjolar och shorts. Alkohol inmundigas. Men det är mest den svage Korhan (av sin far kallad odugling och ärthjärna) som super sig full varje gång det är kris.

Ibland säger de Inshallah, men om det översatts till "förhoppningsvis" så skulle man inte märkt av att det utspelar sig i ett muslimskt land. Kanske för att kunna sälja till så många länder som möjligt.

Men de är fulla av dramatik och välspelade. En omväxling till alla amerikanska och engelska serier. Möjligen väl romantiska men sån är smaken i Turkiet (och inte bara där).

Det finns också historiska serier, som jag gärna skulle velat se. Tyvärr visas de inte i Sverige.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in