Tryptizol (Amitriptylin)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tryptizol (Amitriptylin)

Inläggav Debbido » 2008-09-13 2:25:33

Även om jag inte är så förtjust i piller, särskilt inte psykofarmaka, så måste jag erkänna att jag är rätt imponerad av ovanstående piller.

Det ges mot neurologisk smärta och depression. Jag fick den mot nässelfebern och för att lugna ner mig då smärtan gör mig så uppjagad.

Tar den på kvällen, blir lugnare och sedan när jag vill sova kan jag ana hudens smärtsignaler, men de liksom klipps av, och jag kan få sova i stället för att klia mig. Den hjälper säkert vid diverse smärttillstånd. Fibromyalgi tror jag :roll: .

Den är inte serotoninsåterupptagningshämmande, så vitt jag vet, utan den höjer serotoninet direkt. Den enda antidepressiva tablett jag prövat som INTE ger mig ökad ångest i början.

Efter 3 dagar var behovet av alkohol borta! Om jag drack något ändå, så gav det inget vidare rus. Det som fattades och som jag försökt återställa med alkohol ibland var nu återställt. Jag har svåra problem just nu, men ändå känner jag inget behov av att köpa ut något. Blir jag bjuden, som idag, tackar jag inte nej, men det är sällsynt att jag blir bjuden, så...

Fattar inte att det kunde gå så snabbt att bli fri från alkoholsug. Undrar om någon mer än jag skulle kunna få hjälp via Tryptizol?

Och så blir man trött och vill sova av tabletten, så den är alltså kombinerad sömntablett, ångestdödare, drogdödare och smärtdödare.
Inte illa! Angående viktuppgång är det inget att tala om efter 3 veckor. Vi får väl se sedan.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Charley? » 2008-09-13 9:38:39

Tryptizol ger normalt ökat ångest under de 3-6 första behandlingsdagarna.
Vad tar du for dos?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Debbido » 2008-09-13 21:22:17

Charley? skrev:Tryptizol ger normalt ökat ångest under de 3-6 första behandlingsdagarna.
Vad tar du for dos?


10 mg. Nej, det var just så att jag INTE fick ökad ångest under de första dagarna, vilket jag fått av alla andra preparat. Men den kommer kanske med tiden. Jag menar, när serototinnivån höjs på mig brukar jag bli mer och mer speedad. Hjärnan vill nästan tvinga mig till aktivitet, men eftersom jag är fysiskt sjuk så går ju inte det. Depression hos sjuka går inte att medicinera bort av den anledningen att man ju inte kan aktivera sig så mycket.

Jag får väl ta lite ångest i värsta fall. Det går inte an att klia sönder hela kroppen varje natt och det behöver jag inte just nu då tryptizol kapar hudens smärtimpulser.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Charley? » 2008-09-13 22:31:44

Vad som gäller dig är en sak. Jag nämnde vad som gäller normalt. Tricykliska preparat (vilket Tryptizol är) ger inte en lika lång ökad ångest/självmordsbenägenhet/depression i början av behandlingen som nyare preparat (SSRI, SNRI, DRI och dess likar) gör. För att kompensera för detta så finns det många fler kända – och vanliga – biverkningar för tricykliska preparat än för SSRI-preparat (och liknande) (vilket givetvis delvis kan förklaras med att mycket mer forskning gjorts gällande de förstnämnda preparaten).

Att säga att Tryptizol inte ger ökad ångest i början av behandling är lögn.

Edit: 10 mg är dessutom 10 % av normaldos. En såpass låg dos lär knappast resultera i någonting alls (därmed icke heller den ökade ångesten i början av behandlingen), utöver placebo.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Debbido » 2008-09-13 23:12:56

Charley? skrev:Vad som gäller dig är en sak. Jag nämnde vad som gäller normalt. Tricykliska preparat (vilket Tryptizol är) ger inte en lika lång ökad ångest/självmordsbenägenhet/depression i början av behandlingen som nyare preparat (SSRI, SNRI, DRI och dess likar) gör. För att kompensera för detta så finns det många fler kända – och vanliga – biverkningar för tricykliska preparat än för SSRI-preparat (och liknande) (vilket givetvis delvis kan förklaras med att mycket mer forskning gjorts gällande de förstnämnda preparaten).

Att säga att Tryptizol inte ger ökad ångest i början av behandling är lögn.

Edit: 10 mg är dessutom 10 % av normaldos. En såpass låg dos lär knappast resultera i någonting alls (därmed icke heller den ökade ångesten i början av behandlingen), utöver placebo.


Svar: Jag behandlas för nässelfeber med klåda. Dosen är avpassad till detta syfte, den är inte till för att droga ned mig till en lallande zombie.

Tänkte att kanske andra smärtdrabade kunde ha nytta av denna medicin.

När jag påstår att jag inte drabbats av så svår initial ångest som jag gjort av SSRI besrkiver jag en subjektiv upplevelse som inte kan motsägas av någon besserwisser alls, eftersom hur vi reagerar på mediciner är exklusivt individuellt. Vi är alla experter på oss själva. Dessutom brukar jag inte ljuga.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-13 23:26:46

Charley? skrev:
Edit: 10 mg är dessutom 10 % av normaldos. En såpass låg dos lär knappast resultera i någonting alls (därmed icke heller den ökade ångesten i början av behandlingen), utöver placebo.


Men om D känner av den kanske hon behöver mycket lägre doser, på samma sätt som många aspisar behöver mikro- eller megadoser för att få önskad effekt? Att hon reagerar annorlunda än standardpatienten behöver ju inte betyda att det BARA handlar om placebo?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Debbido » 2008-09-13 23:45:03

alfapetsmamma skrev:
Charley? skrev:
Edit: 10 mg är dessutom 10 % av normaldos. En såpass låg dos lär knappast resultera i någonting alls (därmed icke heller den ökade ångesten i början av behandlingen), utöver placebo.


Men om D känner av den kanske hon behöver mycket lägre doser, på samma sätt som många aspisar behöver mikro- eller megadoser för att få önskad effekt? Att hon reagerar annorlunda än standardpatienten behöver ju inte betyda att det BARA handlar om placebo?


Nej, jag tror inte hudläkaren ville lura mig med placeboeffekt.

Jag missstänker däremot att om syftet varit att kurera svår psykisk sjukdom skulle dosen varit högre.

Eftersom jag inte kliar mig om nätterna längre har utslagen blivit bättre och blöder inte så mycket. Det jag känner är förstås att effekten mattas av efter ett tag, men ännu klipper tabletten av smärtimpulserna rätt så effektivt. Om den slutar funka får jag väl höja dosen.

Rent generellt klarar jag inte alls lika höga doser som standardpersonen.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-13 23:49:43

Debbido skrev:Rent generellt klarar jag inte alls lika höga doser som standardpersonen.


Och det var precis det jag menade. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Debbido » 2008-09-13 23:58:23

alfapetsmamma skrev:
Debbido skrev:Rent generellt klarar jag inte alls lika höga doser som standardpersonen.


Och det var precis det jag menade. :)


Jo, jag fattade det :) men jag spånade också kring olika dos vid olika syften med medicineringen, eftersom den har flera olika effekter den här tabletten. Jag tar den till kvällen och får hjälp att sova bättre.

SSRI tog jag på morgonen och tabletterna gjorde mig nästan sömnlös.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav jorand » 2008-09-14 0:15:12

Tryptizol kan för övrigt även rekommenderas när någon stackare drabbas av bältros med alla möjliga sorters nervsmärtor...
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Charley? » 2008-09-14 0:21:58

alfapetsmamma skrev:Men om D känner av den kanske hon behöver mycket lägre doser, på samma sätt som många aspisar behöver mikro- eller megadoser för att få önskad effekt? Att hon reagerar annorlunda än standardpatienten behöver ju inte betyda att det BARA handlar om placebo?

Sant, men jag skulle sätta mina hundra spänn på att det var placebo i detta fall.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Debbido » 2008-09-14 1:39:33

Charley? skrev:
alfapetsmamma skrev:Men om D känner av den kanske hon behöver mycket lägre doser, på samma sätt som många aspisar behöver mikro- eller megadoser för att få önskad effekt? Att hon reagerar annorlunda än standardpatienten behöver ju inte betyda att det BARA handlar om placebo?

Sant, men jag skulle sätta mina hundra spänn på att det var placebo i detta fall.


Placebo i just MITT fall? Att jag inbillar mig saker som inte finns för det mesta? Vet damen hur stor dos en nässelfeberspatient behöver för att slippa klösa sönder sig? I så fall borde du ta kontakt med Hudmottagningen och läxa upp min hudläkare där, eftersom hon har så dålig koll.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2008-09-14 2:03:01

Charley?, om Debbido upplever medicinen som hon gör så är det väl bara att gratulera?

Eller är du läkemedelpolis nu också? Typ alla måste uppleva medicinerna som Charley? säger, or else...?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2008-09-14 4:54:59

Information från sjukvårdsupplysningen:Vad är Tryptizol?

Tryptizol är ett läkemedel som används för att behandla olika former av depression. Det kan även användas mot vissa former av smärta
Tryptizol minskar också oro och ångest, och kan ge bättre sömn. Medicinen har även effekt mot så kallade nervsmärtor, som uppstår på grund av skador eller förändringar i nervsystemet.


Vid behandling av smärta kan man ofta känna en förbättring ganska snabbt, ofta efter några dagar till någon veckas behandling.

Doserna som används vid smärtbehandling brukar vara lägre än de som behövs för depressionsbehandling-

Doseringen av medicinen är olika från person till person och beror också på varför man får behandling. Dosen bestäms därför av läkare och anpassas efter den som ska använda läkemedlet.

När man börjar ta medicinen börjar man vanligen med en låg dos som sedan ökas gradvis för att eventuella biverkningar ska bli lindrigare.


Kanske kommer min läkare att öka dosen längre fram, upp till 50 mg är brukligt vid smärta. Doser på 150 mg kan sättas in på svårt psykiskt sjuka.

Charley, du har angripit mig flera gånger för att du tyckt att jag är en idiot som inte vet någontin om farmakologi, men dina egna kunskaper är inte hundraprocentiga - kom ihåg det!

Enligt ovan nämnda fakta har jag börjat med en fullt normal dos vid neurologiska smärtor.

Du tycks utgå från att jag är en idiot som inte fattar något av någonting och går omkring och inbillar mig saker som jag för vidare, ibland fullt medvetet genom att ljuga. Är det lämpliga uttalanden att servera en svårt sjuk kvinna som försöker uttrycka lite glädje över att ett piller kan hjälpe henne att leva med ännu en plågsam kronisk sjukdom, lagd ovanpå de andra.

Att angripa den som är känslig, svag och krisig - ger det dig en känsla av styrka, övertag, välmående? Mår du bättre om du får andra att må sämre?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Charley? » 2008-09-14 11:42:33

Har jag angripit dig? När då? Jag säger bara vad jag tycker, tror och vet.

Och kom inte och dra med din(a) sjukdom(ar) som någon slags skydd mot att bli motsagd. Inte fan vet du om du är sjukare än jag.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Grimuald » 2008-09-14 13:09:40

Hej, Debbido.

Intressant att läsa om dina upplevelser av Tryptizol. Själv har jag börjat en kur i somras men jag är tveksam till att den hjälper mig. Har alldeles för mycket smärta i kroppen och där verkar inte 10 mg göra någon skillnad alls. Jag har dock blivit tröttare och kanske mer glömsk men gladare (?!). Kan man kombinera Tryptizol med Alvedon ? Någonstans läste jag också att Tryptizol var toxisk för hjärtat. Stämmer det ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Debbido » 2008-09-15 16:08:11

Charley? skrev:Har jag angripit dig? När då? Jag säger bara vad jag tycker, tror och vet.

Och kom inte och dra med din(a) sjukdom(ar) som någon slags skydd mot att bli motsagd. Inte fan vet du om du är sjukare än jag.


Att inte tro på det en människa säger, att ifrågasätta dennes egna upplevelser och t o m fakta jag ovan presenterat kallar jag för påhopp.

Vi ska inte jämföra varandras lidanden, helt korrekt. Jag försöker vara medkännande med den som krisar.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Charley? » 2008-09-15 16:17:10

Grimuald skrev:Hej, Debbido.

Intressant att läsa om dina upplevelser av Tryptizol. Själv har jag börjat en kur i somras men jag är tveksam till att den hjälper mig. Har alldeles för mycket smärta i kroppen och där verkar inte 10 mg göra någon skillnad alls. Jag har dock blivit tröttare och kanske mer glömsk men gladare (?!). Kan man kombinera Tryptizol med Alvedon ? Någonstans läste jag också att Tryptizol var toxisk för hjärtat. Stämmer det ?

Ja, paracetamol är ingen fara när du tar Tryptizol (smärtstillande som tillhör opioiderna ska undvikas eftersom effekten påverkas starkt om man blandar det med Tryptizol, men andra smärtstillande är okay). I höga doser är den aktiva substansen toxisk och kan, även i små doser, påverka hjärtat.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-09-15 16:19:02

Debbido skrev:Att inte tro på det en människa säger, att ifrågasätta dennes egna upplevelser och t o m fakta jag ovan presenterat kallar jag för påhopp.

Jag säger vad jag tycker, det är inte menat att vara ett påhopp. Jag hade skrivit samma sak oavsett vem som stod för den information som du nu tog fram. Du behöver inte tro på mig (det räcker med att alla läkare jag känner gör det), bättre att du tror på dina egna tankar, annars riskerar du att mista effekten.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Debbido » 2008-09-15 16:23:55

Grimuald skrev:Hej, Debbido.

Intressant att läsa om dina upplevelser av Tryptizol. Själv har jag börjat en kur i somras men jag är tveksam till att den hjälper mig. Har alldeles för mycket smärta i kroppen och där verkar inte 10 mg göra någon skillnad alls. Jag har dock blivit tröttare och kanske mer glömsk men gladare (?!). Kan man kombinera Tryptizol med Alvedon ? Någonstans läste jag också att Tryptizol var toxisk för hjärtat. Stämmer det ?


Tråkigt att du inte fick smärtlindring! Den hjälper mot min hudsjukdom, men inte vid alla slags smärttillstånd antar jag.

Liksom du blev jag ännu mera glömsk än jag redan var. En klar nackdel. Men jag får ta den eftersom jag inte klarar sömnlöshet med kliorgier. Såren kan ju också bli infekterade.

Det där med hjärtproblem visste jag inget om. ALLA mediciner är ju mer eller mindre skadliga, oftast för levern. Att läsa Fass är en verklig rysare!
Mina sprutor kan ge cancer, hjärtinfarkt, MS mm samt naturligtvis nässelfeber. Denna biverkning tycks finnas beträffande nästan all medicin.

Tryptizol, som jag får mot nässelfeber kan ge flera biverkningar, b l a nässelfeber!!!! Skomedicinen har verkligen många nackdelar.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-09-15 16:32:36

Charley? skrev:
Debbido skrev:Att inte tro på det en människa säger, att ifrågasätta dennes egna upplevelser och t o m fakta jag ovan presenterat kallar jag för påhopp.

Jag säger vad jag tycker, det är inte menat att vara ett påhopp. Jag hade skrivit samma sak oavsett vem som stod för den information som du nu tog fram. Du behöver inte tro på mig (det räcker med att alla läkare jag känner gör det), bättre att du tror på dina egna tankar, annars riskerar du att mista effekten.


Du tror på allvar att just jag (kanske inte andra) bara åtnjuter en placeboeffekt av en medicin i viss dos, som har skrivits ut av en hudläkare.

Ditt påstående utgår från att både min läkare och jag har fel.
Jag har ju återgivit Sjukvårdsupplysningens ord om att vid smärta är dosen mycket lägre än vid psykisk sjukdom.

Alla läkare du känner är kanske inte just hudläkare?

För att motverka depression kanske jag behöver 150 mg, men nu var just smärtan det centrala.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Charley? » 2008-09-15 16:36:09

Debbido skrev:Du tror på allvar att just jag (kanske inte andra) bara åtnjuter en placeboeffekt av en medicin i viss dos, som har skrivits ut av en hudläkare.

Ditt påstående utgår från att både min läkare och jag har fel.
Jag har ju återgivit Sjukvårdsupplysningens ord om att vid smärta är dosen mycket lägre än vid psykisk sjukdom.

Alla läkare du känner är kanske inte just hudläkare?

För att motverka depression kanske jag behöver 150 mg, men nu var just smärtan det centrala.

Jag tror inte att din läkare har fel. Han/hon vet nog precis vad som blev utskrivet, och varför.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Re: TRYPTIZOL

Inläggav Glimma » 2008-09-21 13:12:22

Debbido skrev:Även om jag inte är så förtjust i piller, särskilt inte psykofarmaka, så måste jag erkänna att jag är rätt imponerad av ovanstående piller.

Det ges mot neurologisk smärta och depression. Jag fick den mot nässelfebern och för att lugna ner mig då smärtan gör mig så uppjagad.

Tar den på kvällen, blir lugnare och sedan när jag vill sova kan jag ana hudens smärtsignaler, men de liksom klipps av, och jag kan få sova i stället för att klia mig. Den hjälper säkert vid diverse smärttillstånd. Fibromyalgi tror jag :roll: .

Den är inte serotoninsåterupptagningshämmande, så vitt jag vet, utan den höjer serotoninet direkt. Den enda antidepressiva tablett jag prövat som INTE ger mig ökad ångest i början.

Efter 3 dagar var behovet av alkohol borta! Om jag drack något ändå, så gav det inget vidare rus. Det som fattades och som jag försökt återställa med alkohol ibland var nu återställt. Jag har svåra problem just nu, men ändå känner jag inget behov av att köpa ut något. Blir jag bjuden, som idag, tackar jag inte nej, men det är sällsynt att jag blir bjuden, så...

Fattar inte att det kunde gå så snabbt att bli fri från alkoholsug. Undrar om någon mer än jag skulle kunna få hjälp via Tryptizol?

Och så blir man trött och vill sova av tabletten, så den är alltså kombinerad sömntablett, ångestdödare, drogdödare och smärtdödare.
Inte illa! Angående viktuppgång är det inget att tala om efter 3 veckor. Vi får väl se sedan.


Pratade mkt om denna medicin med min rörelseterapeut innan jag fick den. Hon sa att detta var en av de bästa och mest pålitliga medicinerna mot tex nervsmärta. Jag har en nervskada som inte syns men gör desto ondare. Kunde inte sova ett längre tag. Det positiva med detta piller är att det också hjälper mot sömnproblem. Men nu har mina sömnproblem blivit värre igen och har fått ett nytt piller(Atarax) som även ska hjälpa mot nässelutslag. Tyckte att den hjälpte rätt bra och den ska inte vara vanebildande. Men jag är mkt positiv mot tryptizol. Jämfört med den svindyra och icke behjälpliga medicinen Lyrica som jag fick först är Tr. fantastiskt. Plus att jag inte känner av ngr biverkningar.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-09-21 13:26:17

Debbido skrev:
Grimuald skrev:Hej, Debbido.

Intressant att läsa om dina upplevelser av Tryptizol. Själv har jag börjat en kur i somras men jag är tveksam till att den hjälper mig. Har alldeles för mycket smärta i kroppen och där verkar inte 10 mg göra någon skillnad alls. Jag har dock blivit tröttare och kanske mer glömsk men gladare (?!). Kan man kombinera Tryptizol med Alvedon ? Någonstans läste jag också att Tryptizol var toxisk för hjärtat. Stämmer det ?


Tråkigt att du inte fick smärtlindring! Den hjälper mot min hudsjukdom, men inte vid alla slags smärttillstånd antar jag.

Liksom du blev jag ännu mera glömsk än jag redan var. En klar nackdel. Men jag får ta den eftersom jag inte klarar sömnlöshet med kliorgier. Såren kan ju också bli infekterade.

Det där med hjärtproblem visste jag inget om. ALLA mediciner är ju mer eller mindre skadliga, oftast för levern. Att läsa Fass är en verklig rysare!
Mina sprutor kan ge cancer, hjärtinfarkt, MS mm samt naturligtvis nässelfeber. Denna biverkning tycks finnas beträffande nästan all medicin.

Tryptizol, som jag får mot nässelfeber kan ge flera biverkningar, b l a nässelfeber!!!! Skomedicinen har verkligen många nackdelar.


Men nu hänger jag inte med, eller är det att denna medicin är så ny? Det finns ju en medicin särskilt mot nässelfeber/utslag. Atarax? Inte särskilt många biverkningar och framför allt inte vanebildande. Varför använda tryptizol till Nässelutslag när det finns annan som kanske är mera specialgjord? Jag har inte nässelproblemen utan tar Atarax för sömnens skull.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Återgå till Aspergare och vården



Logga in