Trygghet (att känna sig trygg på forumet)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2009-04-07 23:53:40

Krigis, nallen, sommar: Vad har denna diskussion i lillsannas trygghetstråd att göra?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav nallen » 2009-04-07 23:59:53

Tja... den följde ju naturligt ur de olika kommentarerna. Så länge inga inlägg kastats bort torde det vara trivialt att följa den bakåt mot källan.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-08 0:00:04

Eftersom lillsanna skapat en diskussionstråd är det inte fel att diskutera i den. Uppenbarligen är hon inte den enda som är missnöjd av ett eller annat skäl och då behöver det dryftas för att man ska komma vidare.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2009-04-08 8:31:40

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Dock kan jag säga att här finns många trevliga och det är en trevlig plats men lite torftig eftersom mina inlägg numera för det mesta förbises förutom i de trådar jag nämnde förut; träfftråd, frågeleken, ass.tråden och tre små ord.

Mitt intryck är att du inte vill att man ska skriva i dina trådar om man har annat att säga än rent ryggdunk & småprat. Därför diskuterar jag sällan i dina trådar. Sen har vi intressefaktorn också; folk skriver i trådar de finner intressanta.
Handlar det om ringsignaler & bowling skriver t. ex inte jag, handlar det om Bukowski eller UFC är det andra som aldrig skriver.

Man kan aldrig kräva av andra att de ska intressera sig för ens intressen, man kan inte kräva att andra ska vara ens vänner. Sånt uppstår antingen spontant eller aldrig. Vill du bara ha gemytlighet i största allmänhet finns det kaféer att bevista.


Detta handlar INTE enbart om de trådar jag startar. Hade det gjort det hade jag angett det. Jag är en rak och ärlig person jag med, vilket du borde märkt och vill definitivt inte enbart ha ryggdunk och småprat men jag vet att det ibland uppfattas så. En blandning fördrar jag men utan att man är för hård. Dock är det sällan jag nuförtiden trampar på någon. Att det blivit som det blivit med att en del inte skriver till mig beror gammmalt tjafs som jag i alla fall lagt bakom mig och som sagt jag har bättrat mig och det är inte enbart mitt fel att det blev som det blev men jag hade störst del idet. Dock har jag kunnat be om ursäkt till skillnad från somliga andra bl.a. nya admin men det finns även andra här som kan be om ursäkt och många är ödmjuka.

Jag vet att man inte kan tvinga folk att bli vän med en. Det har jag faktiskt lärt mig, tro det eller ej.

Att det även handlar om intresse har även jag insett, tro det eller ej.

Jag besöker cafèer när så behagar. Där både kallprat och diskussioner kan förekomma. :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-04-08 8:44:34

nallen skrev:
sommar skrev:Ja, förut ja skedde det ofta. Det har den senaste tiden skett en klar förbättring mesta dels vilket tydligen har gått förbi en del på forumet medvetet och/eller omedvetet.

OK, det verkar väl lovande för alla inblandade. Jag har inte observerat det och det beror helt enkelt på att jag inte sett särskilt många inlägg från dig och att jag tidigare medvetet valt att "sitta på fingrarna" emellanåt.


Okej Det kan vara en god idè att kolla up psaker och ting innan man uttalar sig. Vi är många som gör det felet bland andra jag. Vi får väl försöka tänka på Arne Anka i de lägena. :wink:

Jag har förstått att du "suttit på fingrarna" ibland men det har faktiskt även jag och säkert många andra här i olika lägen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav lillsanna » 2009-04-08 16:26:56

Jag tackar för en massa bra inlägg i frågan trygghet på forumet. Jag tror jag lärt mig en hel del. Även av sånt som inte varit direkt riktat till mig utan i snack runt trygghet och hur man upplever trygghet, hur lätt hänt det faktiskt kan vara med miss/feltolkningar och vad de i förlängningen kan ställa till med.

Det är nog lätt att tycka att man ska tänka till innan man skriver, men en hel del här inkl mig själv har ju också ADHD i varierande grad, något som gör att impulskontrollen inte alltid är inställd på rätt nivå. Något som är rätt svårt att ställa in och som faktiskt är lättare IRL än på ett forum.

Tja man lär så länge man lever och en del svider att lära sig. En annan gång kanske jag gör på ett för mig mindre smärtsamt sätt, på ett sätt som egentligen är helt mot min personlighet.

Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav barracuber » 2009-04-08 17:02:34

lillsanna skrev:Det är nog lätt att tycka att man ska tänka till innan man skriver, men en hel del här inkl mig själv har ju också ADHD i varierande grad, något som gör att impulskontrollen inte alltid är inställd på rätt nivå. Något som är rätt svårt att ställa in och som faktiskt är lättare IRL än på ett forum.


Så sant så. Just idag var en sån dag för mig. Jag var som en bläckfisk - överallt samtidigt i alla avdelningar.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2009-04-08 17:21:42

Trygghet kan inte överskattas.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav lillsanna » 2009-04-08 18:12:06

MsTibbs skrev:
Trygghet kan inte överskattas.


Håller med till 100%. Tyvärr har jag fått inse att vissa människors inlägg ska jag helt låta bli läsa. Min grundinställning är att lita på människor och jag VILL lita på människor men har insett att somliga här uppenbarligen har som sitt största nöje att lustigöra sig över andra.

Vad det beror på vet gudarna, men det är kanske så att de har ett behov av det eftersom deras liv är så trist :)

Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav lillsanna » 2009-04-08 20:36:13

pH skrev:
Vad gäller Mats förslag att de som känner sig ignorerade talar med varandra är det lika bra som dumt (inget illa menat, Mats!)


Jag har funderat över vad du egentligen menar pH, vad ser du som bra i Mats förslag? Jag tycker det var bara hånfullt. Är det något jag missat tro...

Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Zombie » 2009-04-08 21:14:32

lillsanna skrev:
pH skrev:
Vad gäller Mats förslag att de som känner sig ignorerade talar med varandra är det lika bra som dumt (inget illa menat, Mats!)


Jag har funderat över vad du egentligen menar pH, vad ser du som bra i Mats förslag? Jag tycker det var bara hånfullt. Är det något jag missat tro...

Sanna

Jag skulle kunna skriva under på pH. Det jag såg som bra var idén att (ungefär) "om ni är några som känner er uteslutna, bilda ett eget 'innegäng' till ömsesidigt främjande och se hur det går".

************

Som andra också har sagt, det gör gott att se en människa som vill använda alla åtkomliga erfarenheter till att växa.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav TK » 2009-04-08 21:24:13

Min reaktion på Mats förslag var först att jag skulle anmäla mitt intresse för en sådan ny grupp av missförstådda.

Men jag kom på helt av mig själv att det kanske inte var så många av övriga potentiellt intresserade som skulle välkomna mig.

Så ni som eventuellt ser det konstruktiva i Mats förslag och sätter det i verket behöver inte vara oroliga för att jag ska tränga mig på. :wink:
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav pH » 2009-04-08 21:36:15

Zombie skrev:
lillsanna skrev:
pH skrev:
Vad gäller Mats förslag att de som känner sig ignorerade talar med varandra är det lika bra som dumt (inget illa menat, Mats!)


Jag har funderat över vad du egentligen menar pH, vad ser du som bra i Mats förslag? Jag tycker det var bara hånfullt. Är det något jag missat tro...

Sanna

Jag skulle kunna skriva under på pH. Det jag såg som bra var idén att (ungefär) "om ni är några som känner er uteslutna, bilda ett eget 'innegäng' till ömsesidigt främjande och se hur det går".

************

Som andra också har sagt, det gör gott att se en människa som vill använda alla åtkomliga erfarenheter till att växa.


Ungefär så tänkte jag. Om flera känner sig ensamma, osedda eller ignorerade kanske de kan möta varandra.

Å andra sidan. Om jag vill diskutera abesinierns genealog och känner mig osedd i detta kommer jag inte att ha så mycket utbyte av att försöka gå samman med någon som har samma upplevelse kring ämnet avancerad robotik. Ungefär.

Förenklat upplever jag ofta att NT tillgodoser varandras behov genom någon slags kohandel. Antingen pratar de hälften var om sitt ämne, eller så pratar det om något fullständigt neutralt som inte berör någon av dem ("väder"). Gemensamheten är viktigast, det är målet. Det är också något som jag varken behärskar, förstår eller har utbyte av.

Anledningar till uteblivna svar kan också vara många, det är svårt att veta vad som försigår inne i andra. Det jag sade kanske var självklart. Eller så bra att ingen opponerar sig eller känner att de har något att tillägga. Eller det kanske inte väckte genklang. Eller personen kanske ogillar mig. Eller de kanske har fullt upp med sig själva. Eller de kanske inte såg mitt inlägg. Eller samtalet han kanske ta en ny rikning som engagerade fler. Eller... Orsakerna kan vara så många, och det är alltför lätt att ta det som något negativt, personligt och avsiktligt.

Därför kallade jag förslaget "lika bra som dumt". Tydligare så?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Inger » 2009-04-08 21:57:02

pH skrev:Om jag vill diskutera abesinierns genealog och känner mig osedd i detta kommer jag inte att ha så mycket utbyte av att försöka gå samman med någon som har samma upplevelse kring ämnet avancerad robotik. Ungefär.

Förenklat upplever jag ofta att NT tillgodoser varandras behov genom någon slags kohandel. Antingen pratar de hälften var om sitt ämne, eller så pratar det om något fullständigt neutralt som inte berör någon av dem ("väder"). Gemensamheten är viktigast, det är målet. Det är också något som jag varken behärskar, förstår eller har utbyte av.

Anledningar till uteblivna svar kan också vara många, det är svårt att veta vad som försigår inne i andra. Det jag sade kanske var självklart. Eller så bra att ingen opponerar sig eller känner att de har något att tillägga. Eller det kanske inte väckte genklang. Eller personen kanske ogillar mig. Eller de kanske har fullt upp med sig själva. Eller de kanske inte såg mitt inlägg. Eller samtalet han kanske ta en ny rikning som engagerade fler. Eller... Orsakerna kan vara så många, och det är alltför lätt att ta det som något negativt, personligt och avsiktligt.

Verkligen bra sammanfattat! Startade just en separat tråd om detta då ämnet verkar engagera många (har ju varit uppe förut i olika omgångar). Du får gärna citera dig själv i den också då detta ju förklarar en del.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav lillsanna » 2009-04-08 23:28:36

Ok då hänger jag med. Jag har aldrig ens tänkt på den möjligheten eftersom man ju inte pratar just för att prata utan om sånt som intresserar en och då faller det ju på att ha ett forum för ignorerade.

I övrigt har jag inte känt mig ignorerad utan mer haft upplevelsen av att i stort sätt samma svar kan ha givits av flera men det är i regel bara vissa som får svar. Alltså, samma svar på ett inlägg kan besvaras på ett sätt som ignorerar en del eftersom man svarar till ett särskilt nick inte till svaret som sådant.

Det blev krångligt att svara men jag hoppas det gick att förstå vad jag menade.

Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Aspkvinna » 2009-04-09 8:32:34

lillsanna, om jag ser på hur jag själv gör så när jag vet att det är sköra människor som jag kommenterar inlägg ifrån så kräver jag av mig själv lite mer genomtänkt inlägg för att det inte ska bli missuppfattat på något sätt då en skör person ofta i impulsivt tillstånd har lätt att tolka negativt fast det inte var menat så ifrån svarandens håll.

Man har inte historien om den som känner sig sårad i bakhuvudet och man har inte ens vestskap om denna känslighet.

Att sen skriva när man är i dessa sköraste tillstånd är ju något jag absolut själv aldrig gör för jag vet med mig att jag har svårt att hantera argumentation i dessa stunder.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2009-04-09 12:21:06

"Gud, vilket bra inlägg!" var min spontana kommentar när jag läste detta över frukosten.

Ville bara skriva det också. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2009-04-09 16:35:00

sommar skrev:[Det kan vara en god idè att kolla up psaker och ting innan man uttalar sig.

Då får jag väl konstatera att den påstådda förändringen inte räckte till mer än en munnens bekännelse...
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav sommar » 2009-04-09 16:45:30

nallen skrev:
sommar skrev:[Det kan vara en god idè att kolla up psaker och ting innan man uttalar sig.

Då får jag väl konstatera att den påstådda förändringen inte räckte till mer än en munnens bekännelse...


Jag fattar inte ett dyft av detta. Jag må kanske vara korkad eller kanske inte men jag har As. och det du skrev är luddigt för mig och då blir de problem för mig att tyda pga. min As.

Hursomhelst tyckte jag inte jag var otrevlig utan det var bara fakta jag skrev och det var varken klumpigt eller fula tillmälen. Du uttalade dig ju innan du kollat upp saken. Dessutom erkände jag min egen brist i sammanhanget
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav nallen » 2009-04-09 16:47:53

Jag ser bara samma grälsjuka "jag ska ha sista ordet"-attityd som förut. Därmed har jag sagt mitt här. Var så god, du får sista ordet.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav sommar » 2009-04-09 16:49:48

nallen skrev:Jag ser bara samma grälsjuka "jag ska ha sista ordet"-attityd som förut. Därmed har jag sagt mitt här. Var så god, du får sista ordet.


Jaså, det var det du syftade på. Jo, så kan jag vara fortfarande. Tack! :wink:
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in