Tror inte jag får aktivitetsersättning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav dd105 » 2018-03-26 17:21:51

Vi på psykiatrin hade ansök om det förut, och då fick jag den inte. Psykologen sa att det var för tidigt, och att jag måste försöka klara mig själv.

Har nu gjort en utredning om min arbetskapacitet, och det verkar inte så bra. Jag gjorde ett bra jobb, fast jag jobba bara 2h om dagen, och då var det inte mycket (klara inte av att jobba för många timmar). Om 2 dagar har jag möte om resultatet, men jag vet redan att arbetsförmedlingen inte hjälper, och måste gå tillbaks till Jobb och kunskapstorget. Höll på att få hjälp där, men bytte till arbetsförmedlingen pga utredningen.

På Jobb och kunskapstorget ger dom jobb såsom på kiosk/städ etc, fast man får aldrig något riktigt jobb från dom, så då är det praktik, vilket jag vill ha, fast vet inte om jag klarar av något socialt jobb, och dom ställena han förklara var sociala.

Jag fråga psykologen om vi ska söka om aktivitetsersättning igen nu nyligen. Hon svara med att det är svårt att få det, och att dom inte ger ut det så lätt.

Vill helst inte leva på socialbidrag resten av livet. Kommer inte klara ett heltidsjobb heller. Hur gjorde andra som fick aktivitetsersättning? Försökte jobba förra sommaren med ett socialt jobb, men då fick jag panik, och sluta. Då ekonomin är viktig vill jag hellre leva på aktivitetsersättning än social-bidrag.

edit: Klarar inte av att vara utomhus för mycket heller.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav cirkusfreak » 2018-03-31 19:02:43

dd105 skrev:Kommer inte klara ett heltidsjobb heller.

Det är ju inte hela världen!

Tror tyvärr inte att jag själv kommer få någon form av hjälp, dessvärre. Men jag hittade mig ett bra deltidsjobb och det fungerar faktiskt - ok för mig. Jag jobbar men har också lagomt många lediga dagar emellan för att kunna vila(jobbar färre 8h dagar istället för att sprida ut allt på en full arbetsvecka).

Nu såhär med lite perspektiv tror jag nog att det är bättre för mig ur många synvinklar. Dels så slipper jag våra myndigheters byråkrati med hur man får och inte får göra, istället så är jag fri att förhandla med min arbetsgivare hur jag vill och komma överens om möjliga lösningar. Dessutom så blir min deltidslön ändå mer än vad en eventuell aktivitetsersättning skulle ge så bara det är ju ett plus.

Tyvärr så är ju vårt samhälle så fastlåst på att det enda som ska gälla är en full heltidsanställning på 40h/vecka annars är man misslyckad, men det är bara skitsnack säger jag. Finn det som du känner dig bekväm med och så nöjer du dig med det utan att bry dig om vad andra tycker!
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-03-31 23:54:21

Aktivitetsersättning kan man nog glömma nu för tiden, tyvärr. Däremot kan man få lönebidragsanställning. Man kan alltså arbeta 25-50 % och ändå få en heltidslön. Man arbetar helt enkelt så mycket som den egna förmågan tillåter. Man får själv fundera ut vilket arbete som kan tänkas passa och fungera långsiktigt. Det svåra blir väl då att övertala arbetsgivaren.

Det finns också bidrag man kan få för studier - normalt sett får man detta för ett år, men det kanske går att förhandla sig till en förlängning. Det är i alla fall Arbetsförmedlingen som ordnar detta.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Fretshi » 2018-04-05 10:44:02

Jag har också fått avslag på min ansökan om aktivitetsersättning trots att psykiatrin säger att min arbetsförmåga är lika med noll.

Men lönebidrag låter intressant om man nu kan lyckas få det.

Annars funderar jag på att bli egen företagare, om inte det också göra att man måste jobba arslet av sig, då är man alla fall sin egen chef, men man måste ju ha kontakt med kunder och säkert se till att jobba på bra för att de ska betala en.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-05 13:34:40

Fretshi skrev:Jag har också fått avslag på min ansökan om aktivitetsersättning trots att psykiatrin säger att min arbetsförmåga är lika med noll.

Men lönebidrag låter intressant om man nu kan lyckas få det.

Annars funderar jag på att bli egen företagare, om inte det också göra att man måste jobba arslet av sig, då är man alla fall sin egen chef, men man måste ju ha kontakt med kunder och säkert se till att jobba på bra för att de ska betala en.


Om man ska lyckas få aktivitetsersättning så tror jag att man dels måste ha ett bra läkarintyg som tydligt förklarar varför man är arbetsoförmögen, men också en utredning/bedömning från Arbetsförmedlingens arbetspsykolog som också gjort bedömningen att arbetsförmåga saknas.

Det kanske går att få lönebidrag även om man själv äger företaget och arbetar halvtid. Du får höra med Arbetsförmedlingen. Vad vill du jobba med?
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Fretshi » 2018-04-06 1:43:07

Leibniz skrev:
Fretshi skrev:Jag har också fått avslag på min ansökan om aktivitetsersättning trots att psykiatrin säger att min arbetsförmåga är lika med noll.

Men lönebidrag låter intressant om man nu kan lyckas få det.

Annars funderar jag på att bli egen företagare, om inte det också göra att man måste jobba arslet av sig, då är man alla fall sin egen chef, men man måste ju ha kontakt med kunder och säkert se till att jobba på bra för att de ska betala en.


Om man ska lyckas få aktivitetsersättning så tror jag att man dels måste ha ett bra läkarintyg som tydligt förklarar varför man är arbetsoförmögen, men också en utredning/bedömning från Arbetsförmedlingens arbetspsykolog som också gjort bedömningen att arbetsförmåga saknas.

Det kanske går att få lönebidrag även om man själv äger företaget och arbetar halvtid. Du får höra med Arbetsförmedlingen. Vad vill du jobba med?


Jag har en liten dröm att starta ett eget trädgårdsföretag som sköter grönytor, kanske hos privatpersoner som har fullt upp med annat.

Har jobbat som trädgårdsmästare på kyrkogård och tyckt det varit ett roligt jobb, dock får jag bara jobba på somrarna där för de har inte råd att anställa en på heltid.

Men vet förstås inte hur stor marknaden är för såna jobb, men kan jag bara tjäna okej (bättre än försörjningsstöd) och inte slita ut mig så vore det jättekul.

En annan plan är att göra klart min agronomutbildning och jobba inom det.
Men trädgårdssmästare känns roligare just nu.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-06 2:00:43

Fretshi skrev:
Leibniz skrev:
Fretshi skrev:Jag har också fått avslag på min ansökan om aktivitetsersättning trots att psykiatrin säger att min arbetsförmåga är lika med noll.

Men lönebidrag låter intressant om man nu kan lyckas få det.

Annars funderar jag på att bli egen företagare, om inte det också göra att man måste jobba arslet av sig, då är man alla fall sin egen chef, men man måste ju ha kontakt med kunder och säkert se till att jobba på bra för att de ska betala en.


Om man ska lyckas få aktivitetsersättning så tror jag att man dels måste ha ett bra läkarintyg som tydligt förklarar varför man är arbetsoförmögen, men också en utredning/bedömning från Arbetsförmedlingens arbetspsykolog som också gjort bedömningen att arbetsförmåga saknas.

Det kanske går att få lönebidrag även om man själv äger företaget och arbetar halvtid. Du får höra med Arbetsförmedlingen. Vad vill du jobba med?


Jag har en liten dröm att starta ett eget trädgårdsföretag som sköter grönytor, kanske hos privatpersoner som har fullt upp med annat.

Har jobbat som trädgårdsmästare på kyrkogård och tyckt det varit ett roligt jobb, dock får jag bara jobba på somrarna där för de har inte råd att anställa en på heltid.

Men vet förstås inte hur stor marknaden är för såna jobb, men kan jag bara tjäna okej (bättre än försörjningsstöd) och inte slita ut mig så vore det jättekul.

En annan plan är att göra klart min agronomutbildning och jobba inom det.
Men trädgårdssmästare känns roligare just nu.


Låter som en bra idé! Jag är själv intresserad av trädgårdsskötsel och växter.

Det borde finnas en efterfrågan. Ofta vill villaägare ha hjälp med beskärning av fruktträden. Man bör nog ha en utbildning inom området. Man kan ju jobba åt privatkunder, kommunen, kyrkan, blomsterlandet och kanske åt trädgårdsarkitekter.

Kolla med Arbetsförmedlingen angående lönebidrag och starta eget-bidrag.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-06 14:45:23

https://www.svd.se/nyanlanda-bidragsfes ... etsgivarna

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nyan ... angs-undan

https://www.di.se/nyheter/migrationen-k ... nsionarer/

Nog för att det finns problem så det räcker och blir över, men jag är osäker på om det finns en undanträngningseffekt vad gäller lönebidragsjobb. Arbetsförmedlingen brukar ju få pengar över för att man helt enkelt inte lyckats fördela ut dem till arbetssökande inom diverse åtgärdsprogram.

Om man ingår i LSS-kategori 1 bör man kunna få aktivitetsersättning för ett års studier och sedan lönebidragsanställning. Det skulle i så fall innebära att man, om intresse finns, kan utbilda sig till glasmästare som är ett bristyrke och få aktivitetsersättning under utbildningen och sedan är man garanterad ett jobb.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Alien » 2018-04-07 16:04:29

Moderator

Den politiska diskussionen om det generellt har blivit svårare att få aktivitetsersättning och i så fall varför har flyttats till: varfor-sa-svart-att-fa-aktivitetsersattning-t53096.html

Den har tråden ska handla om TS och andra medlemmars personliga erfarenheter av att (inte) få aktivitetsersättning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in