Trolljegeren

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trolljegeren

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-20 10:26:18

Norsk film i samma anda som Blair Witch Project.

Den här gången handlar det om ett gäng studenter som söker upp en trolljägare i hans yrkesutövning. Det som slår mig är hur aspig Trolljägaren framstår och hur neurotypiskt studenterna beter sig i början av filmen.
Trolljägaren är tystlåten, lever ensam, fokuserad i det han gör och kör sitt eget race medan studenterna är fladdriga, osäkra och hattiga i största allmänhet.
De har svårt för att ta in raka budskap och information och agerar irrationellt i största allmänhet.

I övrigt tycker jag man har överdrivit de digitala effekterna, det hade varit mer stämningsfult om man hade varit mer blygsam i den delen. Den gamla nordiska folktron har alltid fascinerat mig och jag tycker man ska behandla den med respekt. Det är iofs trevligt att man överhuvudtaget gör film på det temat, vilket är ganska ovanligt.

http://www.imdb.com/title/tt1740707/
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Trolljegeren

Inläggav slackern » 2011-07-20 10:50:03

Har sett den filmen och tyckte att den var rätt dålig om jag ska vara ärlig.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Trolljegeren

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-20 12:24:32

Dålig och dålig...frågan är vad man kan jämföra den med. Jag tycker initiativet är bra men att man överdrivit effekterna. En bra berättelse som ligger nära den gamla folktron och som har en känsla av autenticitet över sig vore att föredra.
Amerikansk dramaturgi är helt fel i det här sammanhanget och man behöver inte placera tematiken i en modern kontext. Låt det utspela sig på 1700-1800-tal.
Tänk om Jan Troell skulle göra en film i samråd med Ebbe Schön t. ex. Det hade kunnat bli riktigt bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Trolljegeren

Inläggav Moggy » 2011-07-20 12:55:27

Skulle gå att göra nåt vettigt på ämnet faktiskt. En miniserie om en by uppe i Norrland där oknytt och trolldom finns på riktigt. Gubbar som bor i ruckel ute i skogen och har kontakt med den världen och som blivit halvtokiga men som ibland hjälper folk som gjort sig illa ute i skogen. En spådomskunnig tant som hånas på byn men som skrattar för sig själv för att hon vet vad som är på riktigt.

En modernitet som kommer till byn och hamnar i konflikt med den gamla världen, t.ex en stockholmsföretag som ska bygga en stor fabrik där det nu ligger en gammal skog. Älvor, trolldom, huldror, spådomar och slipsklädda entreprenörer. Lite vansinne och galenskap. Stämningen från Carnivale och Riget blandat med en vardagsrealism typ John Ajvide Lindquist där det normala livet på byn skildras med Konsum, Systembolag och ATG-ombud.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Trolljegeren

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-20 14:07:17

Moggy skrev:Skulle gå att göra nåt vettigt på ämnet faktiskt. En miniserie om en by uppe i Norrland där oknytt och trolldom finns på riktigt. Gubbar som bor i ruckel ute i skogen och har kontakt med den världen och som blivit halvtokiga men som ibland hjälper folk som gjort sig illa ute i skogen. En spådomskunnig tant som hånas på byn men som skrattar för sig själv för att hon vet vad som är på riktigt.

En modernitet som kommer till byn och hamnar i konflikt med den gamla världen, t.ex en stockholmsföretag som ska bygga en stor fabrik där det nu ligger en gammal skog. Älvor, trolldom, huldror, spådomar och slipsklädda entreprenörer. Lite vansinne och galenskap. Stämningen från Carnivale och Riget blandat med en vardagsrealism typ John Ajvide Lindquist där det normala livet på byn skildras med Konsum, Systembolag och ATG-ombud.

Njae, jag tror mer på John Bauer än på Carnivale i det här fallet. Man måste få med det hårda 1800-talslivet och få fram det där som var typiskt för den tidens Sverige. Kolare, pigor, kloka gummor, luffare, skogsarbete, gistna fäbodar där folk samlades runt brasan.
Ta med vättar, tomtar, skogsrået, näcken, troll, älvor etc men packa inte ner det i modern dramaturgi. Det finns ingen anledning att amerikanisera det hela.
Wille Toors fiolspel, eller kanske ännu hellre, sågspel, vore passande men inte genretypisk skräckfilmsmusik. Det ska inte låta "Jaws" när trollen skymtas.
Din beskrivning låter lite Åsa-Nisse och där har man redan gjort en re-make.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Trolljegeren

Inläggav slackern » 2011-07-20 14:34:33

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Trolljegeren

Inläggav Banzai » 2011-07-20 17:18:11

Jag gillade faktiskt denna film. Dataeffekterna var ovanligt bra med tanke på att det är en nordisk film och idén är väldigt originell. Jegeren är en mycket sympatisk karaktär och den jag gillade bäst i filmen.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Trolljegeren

Inläggav Miche » 2011-07-21 0:43:46

Moggy skrev:En modernitet som kommer till byn och hamnar i konflikt med den gamla världen, t.ex en stockholmsföretag som ska bygga en stor fabrik där det nu ligger en gammal skog. Älvor, trolldom, huldror, spådomar och slipsklädda entreprenörer. Lite vansinne och galenskap. Stämningen från Carnivale och Riget blandat med en vardagsrealism typ John Ajvide Lindquist där det normala livet på byn skildras med Konsum, Systembolag och ATG-ombud.

Ganska mycket Äppelkriget över det upplägget.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Trolljegeren

Inläggav Thurizas » 2011-07-21 0:52:39

Jag såg filmen för några månader sedan och jag tyckte den var rätt roande.Tur nog så hade jag text!Norska är inte något jag förstår direkt.:)
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Trolljegeren

Inläggav LostInAForest » 2011-07-21 14:32:37

jag tyckte den var riktigt bra, framförallt för att den var så annorlunda. och spännande!
även om det var en hel del effekter så kändes det hyfsat realistiskt (det är trots allt troll :D) och inte som att de kört på med massor av cgi bara för att man kan.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Trolljegeren

Inläggav MrWin » 2011-07-21 19:40:36

Jeg så den med klassen på videregående, veldig bra film men ikke noe for barn :wink:
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Trolljegeren

Inläggav Kahlokatt » 2011-07-22 13:53:19

Skulle vilja se den, temat låter intressant.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Trolljegeren

Inläggav Maldita » 2011-07-23 17:56:48

En bisarr version av Twin Peaks, kanske? Gränsen till Kanada och Norrland är rätt lika varandra.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Trolljegeren

Inläggav LostInAForest » 2011-07-25 11:55:33

Maldita skrev:En bisarr version av Twin Peaks, kanske? Gränsen till Kanada och Norrland är rätt lika varandra.


kan det bli mer bisarrt än twin peaks, är då min fråga? ;)

skämt åsido, så tycker jag det ligger något i det - samma lite liksom... karga känsla i naturen? och den där tryckande stämningen, hur det är något som inte riktigt stämmer.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Trolljegeren

Inläggav toddy » 2011-07-25 13:27:52

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:Skulle gå att göra nåt vettigt på ämnet faktiskt. En miniserie om en by uppe i Norrland där oknytt och trolldom finns på riktigt. Gubbar som bor i ruckel ute i skogen och har kontakt med den världen och som blivit halvtokiga men som ibland hjälper folk som gjort sig illa ute i skogen. En spådomskunnig tant som hånas på byn men som skrattar för sig själv för att hon vet vad som är på riktigt.

En modernitet som kommer till byn och hamnar i konflikt med den gamla världen, t.ex en stockholmsföretag som ska bygga en stor fabrik där det nu ligger en gammal skog. Älvor, trolldom, huldror, spådomar och slipsklädda entreprenörer. Lite vansinne och galenskap. Stämningen från Carnivale och Riget blandat med en vardagsrealism typ John Ajvide Lindquist där det normala livet på byn skildras med Konsum, Systembolag och ATG-ombud.

Njae, jag tror mer på John Bauer än på Carnivale i det här fallet. Man måste få med det hårda 1800-talslivet och få fram det där som var typiskt för den tidens Sverige. Kolare, pigor, kloka gummor, luffare, skogsarbete, gistna fäbodar där folk samlades runt brasan.
Ta med vättar, tomtar, skogsrået, näcken, troll, älvor etc men packa inte ner det i modern dramaturgi. Det finns ingen anledning att amerikanisera det hela.
Wille Toors fiolspel, eller kanske ännu hellre, sågspel, vore passande men inte genretypisk skräckfilmsmusik. Det ska inte låta "Jaws" när trollen skymtas.
Din beskrivning låter lite Åsa-Nisse och där har man redan gjort en re-make.



ni menar som den svenska filmen Trollsommar från 1980? ^^
stockholmare vill skövla skogen och trollen i samarbete med barnen stoppar dom =)
med skogsrå, näcken, vättar med mera. och så lite folkmusik på det =)

toddy
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-07-14
Ort: Malmö

Re: Trolljegeren

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-20 13:03:43

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Trolljegeren

Inläggav Fredriksam » 2011-09-12 20:49:52

Jag tyckte filmen var helt ok. Hittade den på Ica maxi för 99 kr. Effekterna var bra gjorda. Kort sagt. bra film.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in