Trojan som inte kan tas bort

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-28 13:19:38

Det kom ett meddelande från AVG om en trojan Generic10 Ntb gqdyw.exe

Vet inte om jag ska göra något mer, är trojanen säkert placerad i karantän? Försökt kolla på internet men förstår som vanligt ingenting.

Det är också svårt att surfa eftersom jag ideligen får meddelande typ "aspergerforum.se (etc) svarar inte" och hela sidan låser sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Sadistic » 2014-01-28 13:24:16

Har du tömt cookies etc?

Hade problemet jag brukar få i firefox är att det fryslaggar osv, och det går att fixa genom att be programmet att grundinställas.

Ibland kan det också vara så att man på något sätt installerat addons som förstör för datorn, och via firefox/chrome ska man kunna ta bort sådana program
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav barracuber » 2014-01-28 13:30:54

Låter tyvärr som att du åkt på elaking(ar). Såg även din andra tråd om popups.

Svårt att avgöra om det bara är en enda, eller flera stycken. Hijackthis (gratis) ger en ögonblicksbild över systemet. Ladda ner, installera och kör den. Posta sedan outputtexten (varning kan bli ganska mycket text).

http://www.filehippo.com/download_hijackthis/

Skulle det vara för mycket skit hade jag antingen blåst hela systemet och installerat windows på nytt, eller använt Recovery-CDn som följer med många märkesdatorer.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Miche » 2014-01-28 16:18:37

Blir et mycket text, lägg den i en Spoiler.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-28 22:53:50

Jag vet inte hur jag ska kunna publicera texten, en lång lista.

Dessutom kom det ett meddelande från Hijackthis-programmet om att jag själv skulle göra en massa som jag inte klarar av.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav slackern » 2014-01-28 22:56:02

Var försiktig så att du inte får dina bankkonton och bankkorts information kapad och stulen.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Miche » 2014-01-28 23:02:11

Alien skrev:Jag vet inte hur jag ska kunna publicera texten, en lång lista.
Markera hela texten (Ctrl-A brukar fungera alldeles utmärkt), kopiera den och klistra in i en spoiler.

Alien skrev:Dessutom kom det ett meddelande från Hijackthis-programmet om att jag själv skulle göra en massa som jag inte klarar av.
Lägg gärna ut dessa här så kan vi titta på dem och hjälpa till så gott som det går.

F.ö. tycker jag rubriken på tråden är fel, alla trojaner går att ta bort, en del är bara väldigt svåra att ta kål på (och du borde lära din man att inte installera vilket skit som helst på datorn, jag tror ärligt talat hans dator skulle må bäst av att formateras om och installera om operativet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-29 1:36:26

Enligt maken har han inte laddat ner någonting, allt har bara kommit av sig självt när han kollat på filmer och serier. Inte ens antivirusprogrammen (Kingsoft och Rising Antivirus) har han laddat ner. Eftersom jag inte kände till dem laddade jag ner AVG och tog bort Rising Antivirus. (Kingsoft har jag inte lyckats bli av med.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Miche » 2014-01-29 1:53:22

Du kanske kan prova den här länken för att bli av med Kingsoft.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-29 22:39:55

Jag lyckas inte markera texten, händer inget när jag försöker med Ctrl + A heller.

Så jag får skriva av texten från Hijackthis:

"For some reason your system denied write access to th Hosts file. If any hijacked domains are in this file, Hijack this may NOT be able to fix this.

If that happens, you need to edit the file yourself. To do this, click Start, Run and type notepad C:/Windows/System 32/drivers/etc/hosts
and press Enter. Find the line HijackThis reports and delete them. Save the file as 'hosts'. (with quote), and reboot."

Snedstrecken är bakåtlutande, vet inte hur man skriver dem.

I ett annat meddelande står det bl a "Error#75 Path/File access Error"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Braincandy » 2014-01-29 23:06:41

Alien skrev:Snedstrecken är bakåtlutande, vet inte hur man skriver dem.


Har du ett svenskt tangentbord borde den finnas på samma knapp som frågetecknet ovanför P:et.

Ctrl+alt+ den knappen ger dig \

Är en relativt enkel princip (som borde finnas i en instruktionsbok), symbolen längst ner till vänster på en knapp är standard, så det kommer fram genom att bara trycka på knappen. högst upp till vänster får man fram genom att kombinera knappen med shift, (pil upp). Det längst ner till höger i kombination med Ctrl+alt.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav antonius » 2014-01-30 0:01:31

Jag läste "tröjan", tänkte det var då en jäkla tröja, är det en tvångströja eller WTF :-)051
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-30 12:55:05

Braincandy skrev:
Alien skrev:Snedstrecken är bakåtlutande, vet inte hur man skriver dem.


Har du ett svenskt tangentbord borde den finnas på samma knapp som frågetecknet ovanför P:et.

Ctrl+alt+ den knappen ger dig \

Är en relativt enkel princip (som borde finnas i en instruktionsbok), symbolen längst ner till vänster på en knapp är standard, så det kommer fram genom att bara trycka på knappen. högst upp till vänster får man fram genom att kombinera knappen med shift, (pil upp). Det längst ner till höger i kombination med Ctrl+alt.


Tack, hittade den nu. Jag har ofta svårt att hitta saker bland en massa andra (t ex på tangentbordet).

Men frågan är om jag vågar ge mig på dessa kommandon ändå. Känns för avancerat för mig, vad kan gå fel?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-30 12:56:17

Miche skrev:Du kanske kan prova den här länken för att bli av med Kingsoft.


Tack, försökte ladda ner Revo. Men blir problem, kan vara just Kingsoft som hindrar det. I stället har jag nu laddat ner något som heter Mobogenie?!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-30 13:07:02

Nu har jag avinstallerat Mobogenie, det laddade tydligen ner sig självt. Ett annat program som plötsligt finns på datorn är My Pc Back-up.

Plötsligt dyker det upp en varningsruta om att datorn har 47 infektioner och att jag bör rensa den. Men vem står bakom denna varning, kanske jag i själva verket laddar ner ytterligare trojaner el virus? Det står "Microsoft Partner"?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Miche » 2014-01-30 14:14:38

Alien skrev:Nu har jag avinstallerat Mobogenie, det laddade tydligen ner sig självt. Ett annat program som plötsligt finns på datorn är My Pc Back-up.

Plötsligt dyker det upp en varningsruta om att datorn har 47 infektioner och att jag bör rensa den. Men vem står bakom denna varning, kanske jag i själva verket laddar ner ytterligare trojaner el virus? Det står "Microsoft Partner"?
Mobogenie är ett sånt där program som medföljer andra installationer och därför är lätt hänt att man installerar utan att man tänkt så, misstänker att även My Pc Back-up är ett sånt, använd det inte.

De seriösa antivirusprogrammen brukar berätta sitt namn, låt bli att göra något med den, låt istället ett seriöst antivirusprogram ta hand om sånt när du blivit av med de oseriösa programmen.

Vad är det f.ö. som gör att du väljer att rensa skit på datorn istället för att installera om den från scratch?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-30 14:56:04

Installera om vill jag inte, det är för avancerat för mig. Jag vill inte ta bort allt från datorn, bara vissa program. Varför ska det vara så omöjligt?

AVG har hörts av via diverse varningar. Men jag hade inte lyckats scanna datorn, det stod bara 0% när jag försökte. Men nu har den äntligen satt igång. Tar lång tid och nu tycks den ha fastnat på 94%.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Miche » 2014-01-30 16:41:48

Låt AVG ta den tid som den behöver och låt den genomföra alla ändringar som föreslås.

Procentsiffran är bara en ungefärlig uppskattning, vissa delar tar mycket längre tid än andra och det är omöjligt för AVG att veta vad i förhand.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-30 16:50:51

Nu är det klart och AVG förklarar att datorn är "protected" och att det tagit bort tre hot.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Alien » 2014-01-30 16:54:31

Advanced System Protector säger att de är hemskt ledsna att vi lämnar dem och undrar varför. Tja, att det bara kom utan att vi laddade ner det? Måste man svara för att bli av med det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Miche » 2014-01-30 16:56:36

Alien skrev:Nu är det klart och AVG förklarar att datorn är "protected" och att det tagit bort tre hot.
Ett bra steg framåt.

Tror du att du kan ordna en lista på vilka program som är installerade (den listan som Ccleaner visar). Om du måste skriva av manuellt så behöver du inte redovisa programmen från Microsoft.
Alien skrev:Advanced System Protector säger att de är hemskt ledsna att vi lämnar dem och undrar varför. Tja, att det bara kom utan att vi laddade ner det? Måste man svara för att bli av med det?
Svara inte eller skriv så negativt du kan. Idioter ska man hålla kort.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Miche » 2014-01-30 19:00:08

Alien skrev:For some reason your system denied write access to th Hosts file. If any hijacked domains are in this file, Hijack this may NOT be able to fix this.
Jag googlade det felmeddelandet och hittade rekommendationen att köra HiJackThis som administratör.

Gör så här, högerklicka på programmet HiJackThis, välj alternativet "Kör som administratör" och godkänn sen om du får en fråga om du ska göra det, så borde det funka.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav Krillo » 2014-01-30 19:46:06

Tröjan som inte kan tas bort, det vore irriterande, det!

Bild
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Trojan som inte kan tas bort

Inläggav antonius » 2014-01-30 20:18:38

Krillo skrev:Tröjan som inte kan tas bort, det vore irriterande, det!

Bild


fatslimmad kompressionssweater, grymt ju... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till IT-forum



Logga in