Tre frågor om daglig verksamhet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tre frågor om daglig verksamhet

Inläggav dandansson » 2021-11-10 12:51:48

Vad innebär det att gå på en DV med teater som fokus?
Vad innebär det att gå på en DV med musik som fokus?
Måste man då välja mellan musik och teater eller kan man välja både och?



Moderator atoms - tråden flyttad från avdelningen, Att leva som Aspergare.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

tre frågor om daglig verksamhet

Inläggav Chrilleb » 2021-11-10 13:11:34

Hej, att gå på en DV med inriktning teater, innebär att arbete läggs på t. ex en musikal (egenskriven lr
färdig). Själv så har jag deltagit flera år nu (det har gått fort, tiden). Där jag är nu, den person är efter att ha spelat med i två stycken musikaler tidigare, så har jag vuxit.

Är det så att man älskar att stå på scen och agera samt sjunga är denna DV bra. Du får scenvana, lärs upp av en koreograf. Om vi går till mig själv igen så lägger jag rätt så mycket tid på produktion /musikal. Lär in texter, samt övar på sånger... Spännande och utvecklande är det.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

tre frågor om daglig verksamhet

Inläggav dandansson » 2021-11-10 13:55:26

Chrilleb skrev:Hej, att gå på en DV med inriktning teater, innebär att arbete läggs på t. ex en musikal (egenskriven lr
färdig). Själv så har jag deltagit flera år nu (det har gått fort, tiden). Där jag är nu, den person är efter att ha spelat med i två stycken musikaler tidigare, så har jag vuxit.

Är det så att man älskar att stå på scen och agera samt sjunga är denna DV bra. Du får scenvana, lärs upp av en koreograf. Om vi går till mig själv igen så lägger jag rätt så mycket tid på produktion /musikal. Lär in texter, samt övar på sånger... Spännande och utvecklande är det.

Är det som en utbildning? eller lite mer att man får göra lite vad man önskar?
handlar det mer om personlig utveckling än om teater- eller musikutbilddning?

vad gör koreografen? berättar för folk hur man skall dansa på scen?

Får du välja vilken musik du vill hålla på med? Eller är det liksom redan bestämt innan? Jag är själv musiksnubbe och gillar skådespeleri. Går på DV där vi har ett rum för musik men inte så mycket musik- och teaterverksamhet just nu. Jag får välja själv vilken musik jag skall syssla med.
Kan inte en sån DV som du går på bli lite för seriös för vissa? Det blir kanske lite kravfyllt om man måste spela riktiga pjäser som att tex sätta upp Swedenhielms eller en egen revy osv.

Finns det lärare på en musik- teater-DV?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

tre frågor om daglig verksamhet

Inläggav Flinta » 2021-11-10 15:39:28

En DV inriktad på musik resp. teater i en kommun behöver inte vara utformad på samma sätt i en annan kommun. Utförare av DV väljer själva sina inriktningar och deras innehåll som jag förstått det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in