Tråkig praktikplats - hur slipper jag den?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråkig praktikplats - hur slipper jag den?

Inläggav Tallerger » 2013-01-16 15:40:32

Min "hjälpare" på arbetsmarknaden (kommer inte ihåg hennes titel, inte handläggaren på Arbetsförmedlingen) har fixat en praktikplats åt mig som verkar fruktansvärt tråkig och ostimulerande. Den riskerar att blockera sökandet efter praktik med någonting som jag skulle trivas med att göra. (Men tycker inte att man behöver göra något om jag redan har en plats att vara på.)

Det var sagt att man skulle försöka få in mig på en praktik som gav mig erfarenheter inom sådana ämnen som intresserar mig och som jag har utbildning inom. Det är det inte alls frågan om i det här fallet. Hur ska jag handskas med det här? Jag bara hoppas att jorden ska krocka med en komet snart.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav Miche » 2013-01-16 18:25:50

Jag hamnade i en liknande situation där soc skulle ge mig en praktik som skulle vara kompetenshöjande, jag tvärnobbade och hävdade att de knappast kunde höja min kompetens med 30 år inom IT-branschen, de gav upp... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tråkig praktikplats

Inläggav plåtmonster » 2013-01-16 18:35:52

Om du kan nobba så gör det. Var JOBBIG! ;)

Det är nog större sannolikhet att det blir bra om du väljer själv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tråkig praktikplats

Inläggav imperativ » 2013-01-16 22:26:43

I dagsläget har jag fått förklarat att AF går med på praktik om möjligheten till anställning är stor. I Jönköping har det blivit svårt att få en praktikmånad godkänd. Precis det håll byråkratin ska jobba åt.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Tråkig praktikplats

Inläggav TORatANDET » 2013-01-17 9:46:59

Tallerger skrev:Det var sagt att man skulle försöka få in mig på en praktik som gav mig erfarenheter inom sådana ämnen som intresserar mig och som jag har utbildning inom. Det är det inte alls frågan om i det här fallet. Hur ska jag handskas med det här?

Gör klart för dig själv varför du vill ha en praktikplats. Vad behöver du lära dig genom den? Det är sällan mer erfarenheter inom sitt specialområde som personer med AS behöver lära av praktik för att senare klara jobb. Utan klart oftast att hantera psykiska, sociala och praktiska hinder. Därför tycker jag inte att man ensidigt skall bedöma bransch eller arbetsuppgifternas intellektuella nivå.

Finns det ev. krafter inom dig som vill undvika (eller skjuta upp) praktik? Har det redan gått tid under vilken du inte själv har lyckats skaffa en bättre praktikplats? (Om du inte kan, så kanske inte AF kan. Det kanske inte finns bättre alternativ.) Kommer AF-personen vara mer angelägen att skaffa dig en plats till om du inte tar eller inte sköter denna bra?
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-19 15:25:29

Det kan du glömma! Jag vill göra något som känns meningsfullt och någorlunda stimulerande. Någonting jag tror att jag kan göra på mer än 50%. Helst någonting där min högskoleutbildning (kulturvetenskap och lingvistik m.m.) kan vara relevant, men viktigast att man känner att man gör en personlig insats på något sätt. Jag har sommarjobbat inom t.ex. hemtjänst. Det var inte världens roligaste jobb, men där kändes man i alla fall att man gjorde meningsfulla personliga insatser. Även i t.ex. en McDonald's-kassa skulle jag känna det.

Att på ett litet företag packa upp kontorsmateriel i en butik som har två kunder om dagen och att lasta upp materiel som ska köras ut till kunder (som man själv aldrig är med och träffar) känns dock inte meningsfullt. Är det där har min framtid? I så fall vill jag dö. Är det inte där jag har min framtid? Då vill jag inte dit nu heller. Det ger mig ju inte ens meriter som är relevanta för något mer stimulerande jobb i framtiden.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav TORatANDET » 2013-01-20 12:10:07

Efter att ha läst din argumentation kan jag medge att praktikplatsen inte låter rätt för just dig, där du befinner dig nu. Jag önskar dig lycka till med att få bra arbete, om det är ditt mål.

Men praktikplatsen i sig tror jag skulle passa många med diagnos Aspergers syndrom / autismtillstånd som vill ha arbete på sikt, och skulle ge lagom grad av (social främst) utmaning.
Och ifall man visar att man klarar uppgifterna, och sen vill ha svårare, kan de flesta praktikplatser erbjuda större utmaningar än de man får först.
Kanske finns det rentav några här som är intresserade av den diskuterade praktikplatsen?
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Tråkig praktikplats

Inläggav Tubrik » 2013-01-20 15:13:28

Praktikplatser är ett helsike idag. Jag vet själv då ja fick vara på träindustri å fick jobba på samma ställe utan struktur mm.. Rent av livsfarliga maskiner. Inget skyddsombud fanns de heller.. Få som våga öppna munnen å säga till chefen. Så ja vart smått förbannad hur de utnyttjar folk!

Men som sagt.. de är min upplevelse av de stället ja var på.
Nu mår ja bättre å detta är praktik via Samhall.

Ja hoppas du får en Praktik som passar dej bättre.
Tubrik
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-12-25
Ort: Bollnäs

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-20 16:23:52

Här skulle det visserligen vara struktur på arbetet, men eftersom man sagt att "nu ska vi hitta något åt dig där din utbildning är relevant, något där du får jobba med språk eller kultur" så blev jag väldigt besviken. Kontorsmaterial, som jag skulle jobba med att packa/sortera/packa upp, känns som en av de tråkigaste sorternas föremål att se och plocka med varje dag. Och det är ju stor risk att man slutar leta efter en annan praktikplats åt mig om jag redan har en.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav Bastuper » 2013-01-20 19:05:31

Jag är nöjd med AF i Sala så långt att dom var duktiga på att lyssna,
men sen att hitta nått som verkligen ger mig nånting, jag har haft praktik
tidigare inom IOGT, de visade sig ja fick ta ansvar för städ o sånt men att
verkligen vara med i föreningsarbetet och komma med nya ideér, de va lika
bra hålla klaffen.

Nu bor jag på landet och hoppas på att komma in i sjukförsäkringen igen
så jag slipper detta elände, jag har gått hemma för länge och blivit nekad
stöd hela tiden så varför ska dom ha ut mig nu helt plötsligt?

Förut var vi 550.000 sjukpensionärer, idag 400.000,
idag är jag en av 400.000 arbetslösa dessutom.

Så varför stressa? Prioritera dom som verkligen vill ut i arbete!
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Tråkig praktikplats

Inläggav plåtmonster » 2013-01-20 19:52:40

AF är inkompetenta och FK, tja de kan vara rätt hjärtlösa iaf. Men oavsett, systemet lär alltid vara nonsens. Det är bättre att agera utifrån hur det faktiskt fungerar. Så i detta fall, acceptera endast det som stärker dig i ditt mål. Resten kan du gott strunta i såvida det inte finns konsekvenser som är oöverstigliga.

Universiteten bedriver en del forskning i lingvistik, kanske det är något med tanke på att du redan är på den nivån?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-20 21:41:28

plåtmonster skrev:AF är inkompetenta och FK, tja de kan vara rätt hjärtlösa iaf. Men oavsett, systemet lär alltid vara nonsens. Det är bättre att agera utifrån hur det faktiskt fungerar. Så i detta fall, acceptera endast det som stärker dig i ditt mål. Resten kan du gott strunta i såvida det inte finns konsekvenser som är oöverstigliga.

Universiteten bedriver en del forskning i lingvistik, kanske det är något med tanke på att du redan är på den nivån?


Problemet med forskning är att jag pga min kognitiva profil har svårt med självständiga arbeten som kräver en massa struktur, strategier, omfattande planering m.m. Jag hade svårt att få färdigt min B-uppsats i konstvetenskap och min C-uppsats i lingvistik. Det gick till slut, men det var hemskt. Skulle gärna forska om man inte behövde skriva avhandlingar enligt vedertagen vetenskaplig modell. Min hjärna föredrar att samla faktadetaljer.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav plåtmonster » 2013-01-20 23:15:09

Du kanske kan vara forskarassistent?

Kan du göra något som andra människor kan ha nytta av?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tråkig praktikplats

Inläggav ullstrumpan » 2013-01-21 4:25:21

Tallerger skrev:Här skulle det visserligen vara struktur på arbetet, men eftersom man sagt att "nu ska vi hitta något åt dig där din utbildning är relevant, något där du får jobba med språk eller kultur" så blev jag väldigt besviken. Kontorsmaterial, som jag skulle jobba med att packa/sortera/packa upp, känns som en av de tråkigaste sorternas föremål att se och plocka med varje dag. Och det är ju stor risk att man slutar leta efter en annan praktikplats åt mig om jag redan har en.


var nånstans är det ? jag menar vilken stad bor du i ?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Tråkig praktikplats

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-21 14:10:21

Intressant situation. Det verkar dels som att de har gett dig illusioner om att de skulle kunna hjälpa dig till något meningsfullare vilket man inte kan förvänta sig, dels också som att du riskerar en klart olämplig placering där du riskerar att utnyttjas på en arbetsuppgift som gör att du kan att fastna i åtgärdsträsket i onödan. Är du i stånd att klara ett sommarjobb i hemtjänsten så verkar det inte som du är i behov av den typen av arbetsträning.

Jag har skickat ett lite utförligare PM till dig för att höra om du har lust att diskutera detaljerna med mig.

Mvh
Bjäbbis
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-21 15:07:40

Sökandet efter ett jobb försvåras av att jag också har ett annat funktionshinder, som bara visar sig ibland men som då kan ställa till det. Mellan de tillfällena fungerar jag någorlunda som vanligt, fast jag så klart är lite udda av mig. Denna funktionsnedsättning vållade vid ett tillfälle problem under mina sommarjobb i hemtjänsten. De flesta av mina drömjobb är uteslutna eller osannolika att få pga detta, så det är så jobbigt när folk frågar "Vad vill du ha för jobb då?" Om det vore så enkelt...

Nu försöker alla, inklusive min psykolog, intala mig att denna praktik ändå är meningsfull.Jag har gått med på att göra ett studiebesök på arbetsplatsen på fredag, inför vilket man uppmanat mig "spela spelet" och låtsas vara intresserad.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-21 23:32:16

Att "spela spelet" kan kosta det också....
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tråkig praktikplats

Inläggav Gafsan » 2013-01-22 0:09:09

Tallerger skrev:Sökandet efter ett jobb försvåras av att jag också har ett annat funktionshinder, som bara visar sig ibland


Är du öppen mot AF, psykologen m.fl. om detta funktionshinder? Vad säger de? Om du har ett funktionshinder som omöjliggör vissa typer av arbetsuppgifter så är det ju i högsta grad relevant info för dem som försöker hjälpa dig att söka jobb.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-22 0:45:17

Självklart vet de det. Det är det som är mitt största hinder på arbetsmarknaden, anser jag. Det + att folk är idioter.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-22 0:48:49

Hur många timmar om dagen är det tänkt att du ska vara på praktiken? Hur länge varar den?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2013-01-22 0:49:58, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tråkig praktikplats

Inläggav Gafsan » 2013-01-22 0:49:20

Tallerger skrev:Självklart vet de det. Det är det som är mitt största hinder på arbetsmarknaden, anser jag. Det + att folk är idioter.


Ah, tråkigt att höra.

Att vara idiot är ju (tråkigt nog) inte något som utestänger en från arbetsmarknaden. Men medge att det vore trevligt... ("åh, är du IDIOT? ...ta en nummerlapp och ställ dig längst bak i kön!")
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-22 1:04:20

Jag önskar att någon kunde göra en tydlig lista över vilka yrken/tjänster som är kvar när man tagit bort dem som jag inte kan få av medicinska skäl och dem som jag inte kan få pga brist på relevant utbildning. Då kunde man ju börja tänka målmedvetet. Men så kan man inte göra, säger de.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav atoms » 2013-01-22 1:08:37

Tallerger skrev:Jag önskar att någon kunde göra en tydlig lista över vilka yrken/tjänster som är kvar när man tagit bort dem som jag inte kan få av medicinska skäl och dem som jag inte kan få pga brist på relevant utbildning. Då kunde man ju börja tänka målmedvetet. Men så kan man inte göra, säger de.


Motbevisa dem - gör en lista!
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-22 1:15:06

atoms skrev:
Tallerger skrev:Jag önskar att någon kunde göra en tydlig lista över vilka yrken/tjänster som är kvar när man tagit bort dem som jag inte kan få av medicinska skäl och dem som jag inte kan få pga brist på relevant utbildning. Då kunde man ju börja tänka målmedvetet. Men så kan man inte göra, säger de.


Motbevisa dem - gör en lista!


Men de är ju de som har kunskaperna för att få fram sådana kunskaper. Jag hade önskat det under min studietid också, en lista över yrken som går bort av medicinska skäl och yrken som finns kvar, samt vilken ytterligare utbildning som skulle behövas för respektive yrke. Men studievägledarna hade bara flummiga svar som inte sa så mycket.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in