Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-01-20 23:41:11

Jag tänkte att det kunde vara intressant, att aspigt kolla på alla frågor i detalj och analysera dem sönder och samman.

Det finns lite olika utformningar på detta test, alla dessa är välkomna till slakten.

Jag börjar med några random frågor från denna sajt:

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

1. You are almost never late for your appointments

Du är nästan aldrig sen till dina avtalade tider. Ja/nej (plus olika grader). Bara denna fråga får min hjärna att protestera. Måste skriva om frågan för att fatta: Du är allra oftast i tid. Då kan jag svara.

Vad är det man ska passa? Ett tåg? En läkartid? När ungefär man ska trilla in på restaurangen för att äta med sina kompisar?

36. Often you prefer to read a book than go to a party

Du vill hellre läsa en bok än gå på fest.

Jaha, vilken bok? Får jag bestämma själv? Vad har jag för tillgång på böcker? Får jag gå och köpa/låna en? Ska jag läsa den hemma? Är det andra människor hemma? Vad är det för en fest? Maskerad? Halloweenfest? Suparfest? Fint mingelparty? Träff med folk mest 65+ i kyrkan? Aspergerträff? Fest baserad på aktiviteter eller bara baserad på prata och dans?

4. You feel involved when watching TV soaps

Bara ytlig TV? Eller räknas det att man blir indragen om det är en välgjord film?

Osv. :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav ankhh » 2017-01-20 23:54:15

Ha, rolig idé! Och samtidigt givande att analysera sönder problemen. :-)Happy

Jag börjar med den här, den irriterar mig alltid i de här testerna:

10. When making a decision, you rely more on your feelings than on analysis of the situation

Det beror ju på helt vilket slags beslut det är. Jag menar, är det frågan om att bestämma sig för en middagsrätt av flera olika i frysen, då är det fokus på vad jag känner för att äta, medan jag t.ex. alltid gör en analys innan jag gör någon förändring i de ekonomiska planerna.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-01-20 23:58:19

Vad menas egentligen med känslor? Räknas trötthet och depression in? Intresse? Säg att valet är att gå på en kulturfestival som man egentligen är intresserad av. Är intresset en känsla? Säg att man helt enkelt inser att man inte orkar fast man ville, tröttheten tog överhanden så man gick inte.

Var det då ens känslor som bestämde att man ville gå? Och att man ändå inte gick?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav Wine » 2017-01-20 23:59:01

DN har nyligen publicerat en serie artiklar där de granskat personlighetstester som ofta används på stora svenska myndigheter vid rekrytering för att sålla, Myers-Briggs är ett av testerna som omnämns:

DN - Oseriösa rekryteringstester kostar miljoner
Publicerad 2017-01-16

Svenska myndigheter lägger miljontals ­kronor på att rekrytera rätt personal. Men DN:s granskning visar att personlighetstester som ­används i statliga rekryteringsprocesser många gånger är oseriösa och ovetenskapliga. – Det finns risk för att slumpen avgör vem som får ett jobb, säger ­forskaren Anders Sjöberg.


Ett annat väletablerat – men starkt ifrågasatt – personlighetstest är Myers-Briggs. Testet utvecklades på 1940-talet av amerikanskan Katharine Cook Briggs och hennes dotter Isabel Briggs Myers. Ingen av dem var utbildad i psykologi och testet utgår från Carl Jungs numera avfärdade teorier om att alla männi­skor kan delas in i 16 olika personlighetstyper. Det finns en uppsjö artiklar och böcker med kritik mot testet som anses vara ovetenskapligt. Testet ska inte användas för rekryteringar, men många använder det för internt utvecklingsarbete.

– Testet är en sällskapslek. Det är inget som är seriöst att använda under en rekrytering, ändå har det blivit en världsomfattande industri kring Myers-Briggs, säger Lennart Sjöberg.

Flera svenska myndigheter använder Myers-Briggs, men det är bara Sjunde AP-fonden som uppger att de använder testet för rekrytering.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav ankhh » 2017-01-21 0:01:42

kiddie skrev:Vad menas egentligen med känslor? Räknas trötthet och depression in? Intresse? Säg att valet är att gå på en kulturfestival som man egentligen är intresserad av. Är intresset en känsla? Säg att man helt enkelt inser att man inte orkar fast man ville, tröttheten tog överhanden så man gick inte.

Var det då ens känslor som bestämde att man ville gå? Och att man ändå inte gick?

Nä för katten, då var det analys. Det måste ju vara det ena eller det andra. :P

@Wine - jo, jag tror att vi är fler som ser Myers-Briggs lite som horoskop. Det gör det inte mindre kul att slakta. (Eller, för den delen, att göra testet lite då och då, och se var man hamnar.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav Wine » 2017-01-21 0:08:01

ankhat skrev:@Wine - jo, jag tror att vi är fler som ser Myers-Briggs lite som horoskop. Det gör det inte mindre kul att slakta. (Eller, för den delen, att göra testet lite då och då, och se var man hamnar.)


Jag har gjort det ett par gånger och har då fått veta att jag är ISTJ.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav ankhh » 2017-01-21 0:42:00

Jag blir INTJ eller INTP. Jag är väl lite lös i konturerna.

---

Över huvudtaget bygger många av frågorna på en dualistisk distinktion mellan känslor och förnuft/analys, som kan göras då man delar upp en handlings bakgrund i olika komponenter, men som knappast går att särskilja i handlingar och beslutsfattande i verkliga livet.

Ta:
19. Your actions are frequently influenced by your emotions

JA. Det gäller rimligtvis alla människor. Känslor (i vid mening, jag hoppar över de komplikationer som Kiddie antydde) är vad som motiverar handlingar. De är nödvändiga för att det ska vara någon mening med att fatta beslut, för att veta vad som är ett önskvärt resultat av handlingar. Förnuft och analys har betydelse för hur man (bäst) når ett önskat mål.

Alla influeras hela tiden av sina känslor och värderingar. De som tror sig vara förnuftsstyrda (och därmed "objektiva"), medan andra är känslostyrda (och därmed "subjektiva"), är vanligen självbedragare. Så det här att bestämma sig för om man, i odefinierade situationer, etc, påverkas av känslor eller ej, det är en omöjlig fråga. Eller: svaret "NEJ" är sannolikt osant.

Och det säger jag, som vanligen upplevs som över-analytisk. Jag håller igen när jag postar här på AF, jag vet att folk blir tokiga om man plockar sönder allting hela tiden.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-01-21 0:57:44

ankhat skrev:De som tror sig vara förnuftsstyrda (och därmed "objektiva"), medan andra är känslostyrda (och därmed "subjektiva"), är vanligen självbedragare.


JA! Exakt så.

För varför skulle man vilja styra utfallet om man helt saknade känslomässiga intressen? Gjorde man det skulle inte ens livet vara ens intresse.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav Dagobert » 2017-01-21 2:14:14

Minns inte om jag gjort Myers-Briggs, men sådana testfrågor är ofta konstigt ställda. T.ex.

Kommer du ofta för sent? Svar 1 2 3 4 5
Om man aldrig kommer för sent får man sätta en etta, dvs man kommer inte ofta för sent. Kanske ett dåligt exempel men detta "ofta" och liknande värderande ord trasslar ofta till det i onödan.

Brukar folk säga åt dig att du [valfritt]? Svar 1 2 3 4 5
Det beror ju på om man träffar nåt folk, och om de man träffar säger såna saker eller inte!
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Re: Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-01-21 4:11:56

Håller med om att ordet ofta bara gör frågan svårare. Enklare att man inte svarar 2 om man ibland kommer försent.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-01-21 21:58:40

https://www.16personalities.com/free-personality-test

You try to respond to your e-mails as soon as possible and cannot stand a messy inbox

Du försöker besvara epost så snart som möjligt och tål inte en rörig inbox

Beror på från vem. Sedan är min inbox rörig vare sig jag besvarar mejl fort eller inte. Är lite som mitt hem. Saker är inte på sina rätta platser men jag vet ändå var de är. Synd att inte hemmet kommer med en sökfunktion.

You find it easy to stay relaxed and focused even when there is some pressure

Du kan slappna av även när det sätts press

Hur VET du att det sätts press om du inte ens reagerar på det???

An interesting book or a video game is often better than a social event

Oj, de har moderniserat med att man får spela TV-spel nu! Är en intressant bok eller spel bättre än en social tillställning?

Tänk om det sociala är på nätet då? Är man ensam då? Eller är man med folk? :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav ankhh » 2017-01-22 1:16:40

Yes! ^

Dessutom, om "You find it easy to stay relaxed and focused even when there is some pressure".

Alltså, har jag redan en massa att göra som behöver bli klart till en viss tid, och det ramlar på något mer, då är risken stor att jag går i bitar, eller blir väldigt arg om någon därtill kommer och stör. Då är svaret NO.

Å andra sidan, om jag har möjlighet att vara ifred och det är något hyfsat stimulerande som behöver bli klart till en deadline, då skjuter jag upp och skjuter upp för att till sist jobba dygnet runt om så krävs för att bli klar precis till deadline. Jepp, en del igångsättningssvårighet, men också en del rent nöje i att ha anledning att jobba så fokuserat. Även om jag svär så trivs jag med det. Då är svaret alltså YES.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-01-22 1:36:39

Jag tänkte inte ens att det skulle vara tidspress. Eller ens egna saker. Tänkte att det kanske skulle vara något jobbigt jag hjälpte någon annan med pga något oväntat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav ankhh » 2017-01-22 2:12:53

Och jag tänkte inte att det kunde vara något annat än just tidspress.

Det är bra med tester där man kan säkerställa att de testade verkligen har svarat på samma frågor. :roll:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-01-22 2:23:39

Du tolkade nog mer som det var tänkt tror jag nog.

Jag vill såå gärna sätta tänderna i Baron-Cohens test också... men det blir senare. :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-01-22 2:29:01

Being right is more important than being cooperative when it comes to teamwork

Jag tycker samarbete är viktigt och att verkligen ta tillvara folks kunskaper. Att arbete i grupp ska utgå från folks kunskaper och inte från vem som har mest makt. På så vis tycker jag att samarbete från allas håll är viktigt. Om det är tycke och smak som avgör, så är det kanske inte viktigast att ha "rätt", blev det snyggast med grön tapet eller inte? Däremot, kommer hela vårt projekt att explodera på grund av felaktigheter som uppstått då alla skulle vara med och tycka och jag kunde stoppat detta, så var det nog viktigast.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav ankhh » 2017-01-22 2:39:50

Jepp. Viktigt att det blir rätt om andra (någon tredjepart som är beroende av resultatet) berörs också, förstås.

58. You are easily affected by strong emotions

Mina starka känslor (klart att jag berörs av dem, om jag nu har dem?!), eller andras starka känslor (beror helt på person, begriplighet och omständigheter i övrigt)?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav Qwerty42 » 2017-02-07 4:47:54

MB-testen är extremt enerverande om man har AS. Bl.a. p.g.a. den är så enormt simpel in sina frågeställningar. Man har få val och man kan inte på något viss specificera. Ofta då man diskuterar detta med vårdpersonal, får man svaret att man inte ska överväga frågorna alltför djupt eftersom de är avsedda att vara ett "screeningverktyg" och att om man svarar enl. magkänsla då blir det "riktigt". Denna förklaring är naturligtvis korrekt i förhållande till en generell NT. Dock beroende på hur man mår el. är som NPF, blir det ofta bara generell BS.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav kiddie » 2017-02-07 23:29:14

ankhat skrev:58. You are easily affected by strong emotions

Mina starka känslor (klart att jag berörs av dem, om jag nu har dem?!), eller andras starka känslor (beror helt på person, begriplighet och omständigheter i övrigt)?


Och jag tolkade det som Har du ofta starka känslor? :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden där vi slaktar Myers-Briggstest

Inläggav ankhh » 2018-06-29 22:53:03

Jag läste en riktigt tänkvärd artikel i Dagens Arena, om personlighetstest och vidare om synen på människor och själva självet. Jag tror att artikeln är tänkvärd oavsett var man står politiskt (Arenagruppen är partipolitiskt obundna). Det är kritik bl.a. av Myers-Briggs på en annan nivå än vad vi tillät oss här.

Jag citerar näst sista stycket:
Perversa strukturer är smittsamma, de breder ut sig och får fäste utan att det märks. Vid horisonten kan vi redan skönja en kunskaps- och empatiförstörelse som kan få samhällsinstitutionerna att implodera och demokratin att vittra sönder. Det pågår en kognitiv och social miljöförstörelse som vi behöver ta på lika stort allvar som klimatproblemen.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in