Tower of Hanoi (test)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav uniqueNr5 » 2007-10-31 19:00:11

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag kan klara både sju och åtta ringar, men har sjukt många drag. 10 ringar klarar jag säkert också men jag får alltid en massa mer drag för jag tänker fel.

Hälsningar

Lilla Gumman


Testa först att lägga 3 st på optimalt antal drag. Sedan 4. Du kommer snabbt att kunna hitta optimalt antal drag om du gjort det på 3.
Sedan är det specifik skillnad för att lägga ett jämt respektive ett udda antal. Vid udda antal ska den 1:an alltid läggas dit du vill att ditt deltorn ska skapas dvs. Det motsatta gäller jämt antal. Vid tex 10 måste första draget vara att lägga 1 på B.
1B,2C,1C,3B,1A,2B,1B,4C,1C,2A,1A,3C,1B,2C,1C,5B,1A,2B,1B,3A,3C,
1A,2C,1C.
Nu ligger 5 på B och 1,2,3,4 på C.
Nu vill jag lägga 1,2,3,4, på 5 som ligger på C.
Processen är ekvivalent med den innan om vi döper om
A till B, B till C, C till A.
När detta är klar lägger vi 6:an på C etc.
Lätt som en plätt! :)
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:02, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

tackar

Inläggav uniqueNr5 » 2007-10-31 19:11:51

Tackar sig så mycket för länken, lilla gumman! :wink:
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:02, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Mats » 2007-10-31 19:29:50

Jag brukar tänka så här:

Bestäm ett håll 1:an ska flyttas åt, antingen A-B-C-A-B-C-... eller A-C-B-A-C-B-...

Varannan gång flytta 1:an åt det förutbestämda hållet och varannan gång gör det enda möjliga draget där 1:an ligger kvar. Det löser problemet med minsta möjliga antal drag.

uniqueNr5 har redan beskrivit hur man kan tänka för att få tornet till "rätt" ställe.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 10:50:02, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Det där fick jag göra

Inläggav Ayhanza » 2007-10-31 21:35:39

uniqueNr5 skrev:
Lilith skrev:Under min utredning, fyfan det var rena kattastrofen att sitta med dom där pinnarna och en gubbe som satt med ett tidtagar ur och RÄKNADE varje drag högt dessutom *suck* snacka om att jag vimsade bort mig :/ det är enklare att göra det på datorn dessutom. jag tyckte det var kul innan utredningen nu är det mindre roande får bara den där panikkänslan

Du fick alltså göra "Tower of london " testet?
Personen som testade dig låter som ett störningsmoment i sig, det är ju ett problem i sig som kan påverka testresultatet, speciellt för den som vill jobba ostört av andra människor. Nåja jag fick göra ett annat test för exekutiva funktioner. Wisconsin card sorting test om jag minns rätt.
Jag listade satt mest och försökte knäcka en algoritm för hur testets frågor genererats. Enligt testet skulle mina exekutiva funktioner vara en bra bit över medel, något som inte överensstämmer med min "verkliga" vardag. Jag är intuitivt skeptisk till hur pålitiliga "exekutiva funktions" tester som wisconsin card sorting, och tower of london, såtillvida att en hög poäng inte säkerställer välfungerande exekutiva funktioner.
Däremot kanske en låg poäng indikerar det motsatta. Men jag är fortfarande lite skeptisk...


Jadu jag gjorde det testet du pratar om också, min utredning var ganksa ingående tydligen, min sambos utredning var inte i närheten av lika "jobbig" som min.
Det första min psykolog sa till mig var "du är medveten om att asperger är en VÄLDIGT ovanlig diagnos, och ännu ovanligare bland tjejer!? han var altså väldigt skeptisk till att jag skulle visa mig ha aspereger. men de Många långa testen visade att jag har asperger, där fick han surgubben :)
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in