Kan min dotter ha autism/asperger?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan min dotter ha autism/asperger?

Inläggav mamma94 » 2021-10-24 11:03:01

Hej
Jag har googlat en del nu under helgen och kommer söka mig till vården redan i morgon för att lyfta mina tankar. Jag har funderat på om min dotter som är 7 år har autism/asperger och någon form av ätstörning. Tänker då främst selektivt ätande.

Tänkte jag beskriver henne här och om någon har någon tanke om det kan vara det kan svara?
- Hon är känslig. Nära till gråt.
- Rädd att göra fel
- Svårt med sociala kontakter. Väldigt blyg.
- Pratar när hon känner sig trygg.
- Lätt stött. Kan bli arg snabbt. Förstår inte själv när hon är arg.
- Svårt att tolka röstläge. När man pratar med bestämd röst tror hon att man är arg och sur på henne.
- Hon vill att man ska vara tydlig. Förvarna henne.
- Rädd att vara själv i ett rum
- Kan inte spola på toaletten eller gå in när det låter från toaletten eller rören.
- Kan inte somna om mamma eller mormor ligger brevid.
- Vaknar under natten och ropar efter mamma
- Rädd/orolig när det blåser
- Känslig för höga ljud, t.ec flygplan. Blir rädd
- Hon kan inte simma. Rädd för att doppa huvudet under vatten ytan
- Kan inte cykla. Det är läskigt och hon är rädd för att ramla.
- Avvaktande inför nya situationer och i samlingar med barn hon inte känner så bra. Står och tittar istället för att vara med och leka. Står ofta bakom mig, mamma, och vill att en vuxen som hon är trygg med ska vara med till en början. Är det barn hon känner väl är det inga problem. Då vill hon gärna styra och bestämma.
- Svårt att komma igång på morgonen. Behöver mycket tid. Måste säga till flera gånger att vi ska ta på kläderna.
- Vill bara kramas och beröring av mamma och mormor. Andra vill hon inte krama. Svårt med beröring.
- Hon har svårt med maten
- Försiktig med såser och där mat har blandats. t.ec grytor
- Inga synliga kryddor
- Svårt för att smaka på nytt
- Känslig för hur maten ser ut och luktar
- Ibland tycker hon att maten ser ut som kräk i skolan och då går hon en klump i halsen och mår illa.
- Svårt att svälja
- Dricker dåligt. Vatten funkar, saft och läsk
mamma94
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2021-10-24

Kan min dotter ha autism/asperger?

Inläggav Furienna » 2021-10-24 12:25:38

Det låter som autism, ja.
Det som är viktigt är att du accepterar det och inte kräver att hon ska bli "normal".
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Kan min dotter ha autism/asperger?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-24 13:07:04

mamma94 skrev:någon form av ätstörning


Jag kan inte säga säkert vad som händer med din dotter. Men jag har AS och jag föddes med en ätstörning. Jag var inte intresserad av mat alls och när jag var 7 så åt jag samma typ mat hela tiden, vägrade att prova något nytt. Så jag var tvungen att lära mig att gilla mat och äta mat.

Den goda nyheten är att det är möjligt att förändras, nu äter jag mycket mer och bättre och varierad. Det som hjälpte mig var att förstå hur viktig mat är. Att du inte äter för att du vill äta, utan för att din kropp behöver näring. Man måste äta och få näring oavsett om man vill eller inte. Att förstå det hjalp mig mycket, Jag insåg inte det när jag var sju.

Lycka till med din dotter, det är inte hopplöst. Hon kan klara sig bra senare i livet även om det ser svårt ut nu.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Kan min dotter ha autism/asperger?

Inläggav antonius » 2021-10-24 13:31:24

Är omöjligt säga utifrån den beskrivningen, många barn har perioder av problem och flera av de sakerna du nämner, men du gör nog rätt att fråga på en psykiatriskmottagning om man är fundersam och orolig, och om de tycker att det bör göras en utredning... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan min dotter ha autism/asperger?

Inläggav Liljan » 2021-10-24 14:14:42

Det är svårt att säga, det kan lika gärna vara något annat hur som helst är det bra att du söker hjälp.

Om hon får en autismdiagnos dölj det inte för henne. Vissa föräldrar tror att de är snälla när de inte säger något eller bara pratar om att man kan vara olika, det som händer är att barnet hittar på egna förklaringar som oftast går i stil med att de är dumma i huvudet. Själv trodde jag att jag var utvecklingsstörd (jag fick min diagnos som vuxen) Det värsta jag läst är en 16-åring som själv kommit fram till att han/hon hade en AST diagnos och när han/hon tog upp det med föräldrarna och ville utredas visade det sig att personen haft en diagnos på papper i 10 år…

Det är också viktigt att du inte försöker göra henne neurotypisk.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kan min dotter ha autism/asperger?

Inläggav whatnow » 2021-11-12 13:46:54

Mm, det låter väldigt troligt faktiskt.

Jag var också extremt kinkig med maten som barn. Åt inte sås förrän jag var runt 14!
Det har blivit bättre, men det finns fortfarande konsistenser som jag bara inte klarar av, som svamp och tillagade grönsaker som blir för mjuka. Potatismos och kokt korv är ju en mardröm!! Men potatismos och fiskpinnar med ärtor och remouladesås, yum!
Uppmuntra henne att smaka en liten bit på nya grejer då och då, men tvinga henne inte att äta upp allt så att det blir ett ångestmoment liksom. Kanske är en bra idé att låta henne vara med när maten lagas och förklara hur kryddor och så funkar, låt henne lukta på saker och förstå processen.

Det där med att doppa huvudet under vatten går nog att öva upp, doppa lite i taget liksom, och kanske skaffa ett par simglasögon? Kan tänka mig att det är läskigt att behöva blunda och inte veta vad som händer omkring en.

Jag blev snarare asförbannad när jag trillade med cykeln... Men vet att jag hade stödhjulen av redan när jag var runt 4. Testa att öva på en mjuk gräsmatta där det inte är lika läskigt att trilla kanske?

Göd hennes intressen och kommunicera mycket, låt henne utforska sina egna känslor så att hon kan sätta ord på dem och lär av varandra. Kommer säkert bli en härlig tjej. ^^
whatnow
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2021-01-05

Kan min dotter ha autism/asperger?

Inläggav dandansson » 2021-11-12 15:57:24

mamma94 skrev:Hej
Jag har googlat en del nu under helgen och kommer söka mig till vården redan i morgon för att lyfta mina tankar. Jag har funderat på om min dotter som är 7 år har autism/asperger och någon form av ätstörning. Tänker då främst selektivt ätande.

Tänkte jag beskriver henne här och om någon har någon tanke om det kan vara det kan svara?
- Hon är känslig. Nära till gråt.
- Rädd att göra fel
- Svårt med sociala kontakter. Väldigt blyg.
- Pratar när hon känner sig trygg.
- Lätt stött. Kan bli arg snabbt. Förstår inte själv när hon är arg.
- Svårt att tolka röstläge. När man pratar med bestämd röst tror hon att man är arg och sur på henne.
- Hon vill att man ska vara tydlig. Förvarna henne.
- Rädd att vara själv i ett rum
- Kan inte spola på toaletten eller gå in när det låter från toaletten eller rören.
- Kan inte somna om mamma eller mormor ligger brevid.
- Vaknar under natten och ropar efter mamma
- Rädd/orolig när det blåser
- Känslig för höga ljud, t.ec flygplan. Blir rädd
- Hon kan inte simma. Rädd för att doppa huvudet under vatten ytan
- Kan inte cykla. Det är läskigt och hon är rädd för att ramla.
- Avvaktande inför nya situationer och i samlingar med barn hon inte känner så bra. Står och tittar istället för att vara med och leka. Står ofta bakom mig, mamma, och vill att en vuxen som hon är trygg med ska vara med till en början. Är det barn hon känner väl är det inga problem. Då vill hon gärna styra och bestämma.
- Svårt att komma igång på morgonen. Behöver mycket tid. Måste säga till flera gånger att vi ska ta på kläderna.
- Vill bara kramas och beröring av mamma och mormor. Andra vill hon inte krama. Svårt med beröring.
- Hon har svårt med maten
- Försiktig med såser och där mat har blandats. t.ec grytor
- Inga synliga kryddor
- Svårt för att smaka på nytt
- Känslig för hur maten ser ut och luktar
- Ibland tycker hon att maten ser ut som kräk i skolan och då går hon en klump i halsen och mår illa.
- Svårt att svälja
- Dricker dåligt. Vatten funkar, saft och läsk

Det kan ju lika gärna vara annat också.
Autism kan ju komma med så mycket annat också tex dysfagi.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in