Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är det troligast att vi lever i en simulering?

Ja, det pekar mest åt de hållet.
8
53%
Nej, det pekar mest åt de hållet.
7
47%
 
Antal röster : 15

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Aspigare » 2019-12-10 21:33:02

Vi ser ju att teknologin rusar framåt och dessutom utvecklar sig exponentiellt. tittar vi på datorspelen så börjar ju dom bli enormt verklighetstrogna i grafik etc. Om 10-20 år kanske vi kan skapa simuleringar som är så verkliga att de inte går att avgöra om det är verklighet eller en simulering. Vad är de som säger att ingen annan intelligens för länge sedan inte kunnat skapa en simulering, någonstans i universum.

Moderator: Tråden flyttad från Att leva som Aspergare, då den inte är särskilt AS-relaterad.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav geocache » 2019-12-10 21:39:05

Nej, det är det inte, anser jag. Åtminstone "i min lilla värld" är verkligheten "på riktigt".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav antor » 2019-12-10 21:50:37

Det är absolut möjligt att andra varelser simulerat saker. Men jag ser det som osannolikt att vi själva lever i en simulering. Huvudsyftet med simuleringar är, i alla fall för oss, att beräkna eller testa något. Det är ett verktyg, en modell. Så jag ser ingen poäng riktigt med att slumpvis generera miljarder människor som halvt slumpvis gör saker, med många olika konstiga syften.

Om vi är en simulering, vad är poängen för de som simulerar oss? Om det finns en poäng, så är det antingen att ha oss som söta akvariefiskar eller så är poängen så långt över vår förståndskapacitet att vi aldrig kan fatta. Och "akvarieteorin" faller egentligen på att samma underhållningsvärde nog skulle gå att få på något mycket enklare sätt.

Sen överlag tror jag att om det finns aliens så är de så mycket före att de har inget behov alls av att interagera med varken äkta eller simulerade människor. Fast jag tror bara såklart, det är en intressant tanke oavsett.
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav MapsTrotter » 2019-12-10 22:06:33

Jag personligen ser det som väldigt sannolikt att hela vårat Universum är en form av "simulering", men sen exakt vad eller vem som skulle ha programmerat nämnda simulering är något som man i sin tur kan spekulera vidare kring (om man tror på det vill säga).
MapsTrotter
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2015-10-02
Ort: Jönköping

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Huggorm » 2019-12-10 22:10:15

Nej, det är för detaljerat för att kunna vara en simulering
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav antor » 2019-12-10 22:25:25

Huggorm skrev:Nej, det är för detaljerat för att kunna vara en simulering

Tänker du likadant om det inte är hela universum som simuleras utan bara dina egna sinnen?
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Aspigare » 2019-12-10 23:03:12

Jag tror att de är någon typ av simulering, antingen en självsimulator eller att den simuleras av någon. Oavsett så är ju de här verkligheten.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Kentarou » 2019-12-10 23:16:39

Du antar att dator utvecklingen kommer att fortsätta förevigt men varför ska man anta det. En dag så kanske de slutar utveckla datorer. Nej jag tror inte att vi lever i en simulation, det är som i filmen matrix att varför skulle de inte skapa en utopi. Varför föds personer som handikappade och varför lever vi inte i lustgården.

Världen är ganska grym och vi torde inte anta att vi lever i en simulation eller så har någon skapat en mus utopi och vi är mössen.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav antonius » 2019-12-10 23:47:09

Huggorm skrev:Nej, det är för detaljerat för att kunna vara en simulering


Men det kanske är en algoritm som bara gör att det verkar detaljerat för oss, som i "Matrix"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav notwoodstock » 2019-12-11 6:59:29

Jag vill bara infoga en detalj, det skrivs nuförtiden om ”Fake News”. Har läst om det både i en engelskspråkig filosofitidskrift samt i Scientific American.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Alyana » 2019-12-11 7:36:45

Ja.
Det kan vi säga.
Vi tar emot vårt medvetande från ett Högre Medvetande.
När du är i Himlen så är det så enormt mycket MER detaljerat och fler sinnen än här!
Då var detta liv här precis som en avlägsen Dröm medan Där Är Verkligheten.
:-)Happy
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav nomemorytoday » 2019-12-11 10:07:40

jo
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav slackern » 2019-12-11 13:40:59

Alyana skrev:Ja.
Det kan vi säga.
Vi tar emot vårt medvetande från ett Högre Medvetande.
När du är i Himlen så är det så enormt mycket MER detaljerat och fler sinnen än här!
Då var detta liv här precis som en avlägsen Dröm medan Där Är Verkligheten.
:-)Happy


Fast vi kommer väl till himlen när vi dör om vi blir frälsta? Så medans vi lever här så är vi väll bara vanliga dödliga?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Alyana » 2019-12-11 16:07:57

slackern skrev:
Alyana skrev:Ja.
Det kan vi säga.
Vi tar emot vårt medvetande från ett Högre Medvetande.
När du är i Himlen så är det så enormt mycket MER detaljerat och fler sinnen än här!
Då var detta liv här precis som en avlägsen Dröm medan Där Är Verkligheten.
:-)Happy


Fast vi kommer väl till himlen när vi dör om vi blir frälsta? Så medans vi lever här så är vi väll bara vanliga dödliga?

Allt du gör här finns kvar Där.
Som en film fast verkligt.
Och det är det som vi får ställas "till svars" för.
Du ser liksom Dig själv hur du levde och resonerade.
Så även om man kan bli Förlåten för sina fel så finns ju allt kvar ändå.
Därför är det en enorm sorg om man varit ond.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav nescio » 2019-12-11 19:31:00

Alyana skrev:När du är i Himlen så är det så enormt mycket MER detaljerat och fler sinnen än här!
Då var detta liv här precis som en avlägsen Dröm medan Där Är Verkligheten.
Hur vet du det? Har du varit där?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Alyana » 2019-12-11 20:28:24

nescio skrev:
Alyana skrev:När du är i Himlen så är det så enormt mycket MER detaljerat och fler sinnen än här!
Då var detta liv här precis som en avlägsen Dröm medan Där Är Verkligheten.
Hur vet du det? Har du varit där?

Ja
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav LordNelson » 2019-12-11 21:03:32

Alyana skrev:
nescio skrev:Hur vet du det? Har du varit där?

Ja

Man blir avundsjuk.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav antor » 2019-12-11 21:06:30

OOOOH HEAVEN IS A PLACE ON EARTH
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Micke » 2019-12-11 22:21:06

Alyana skrev:Allt du gör här finns kvar Där.
Som en film fast verkligt.
Och det är det som vi får ställas "till svars" för.
Du ser liksom Dig själv hur du levde och resonerade.
Så även om man kan bli Förlåten för sina fel så finns ju allt kvar ändå.
Därför är det en enorm sorg om man varit ond.

Tack för att du delar med dig utav dina upplevelser. Jag spinner vidare på detta utifrån min egna övertygelse.

Att vi "ställs till svars för det" tror jag är för att vi skall dra lärdomar utav det. Så småningom så ger vi oss in i den periodvis tuffa fysiska "simuleringen" igen för att fortsätta vår utveckling, men först efter en välbehövlig semestertillvaro i den primära tillvarons olika plan. Då vi inte är fullkomliga individer än så är det ju ofrånkomligt att det blir dumt ibland. Och då är det ju bra att man får chansen på nytt och med ett större erfarenhetsmaterial i sitt "undermedvetna".

Fast i nuläget så ser jag personligen inte fram emot att återfödas och att kanske återigen vara totalt okunnig om tillvarons natur och att alldeles säkert göra nya misstag.

Men förändring och utveckling är vad tillvaron tycks handla om, och därför lär det nog bli nödvändigt att återfödas. Och skulle inte förändring och utveckling vara en fundamental sak så skulle det nog bli tråkigt i längden även i ett "himmelrike" tror jag. Dessutom tror jag på en övergripande rättvisa i form utav karma, vars sådd ju måste skördas någon gång. Bättre då att återfödas och ta konsekvenserna utav sina handlingar än att hamna i ett evigt helvete...
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Alyana » 2019-12-11 23:13:26

Jag tror inte att goda människor är i helvetet.
Men är ju troende på Jesus så tror ju själv att man behöver se att Han är Herren. :-)154
Iallafall så finns verkligen allt kvar, som en film med scener men där du är live då sas samtidigt som du också är i Himlen och tillsammans med änglarna och Fadern ser alltihop på en jättescreen.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Parvlon » 2019-12-11 23:29:50

det tror jag verkligen inte. det låter som en undanflykt för att man ska kunna skita i sånt som behövs att göras faktiskt, men Gud vet. iaf är våran fria vilja gudagiven och vi kommer att lära oss genom att få smaka på frukterna på de träd vi har valt. Jesus Kristus är Gud.


iaf så har jag haft en dröm där det var som om jag lyftes upp ovanför skapelsen typ. det jag såg framför mig var en massa stjärnor/solar och jag började att räkna dem. men då så var det som om att min syn zoomades ut eller något och så ser jag att det är som om Herren Jesus Kristus står framför mig, bärandes alla solarna som en klädnad! och Han log och Han pekade nedåt, som om jag skulle tillbaka till jorden igen. 'och jag tänkte typ "äsh, måste ner till helvetet igen"... men jag vill passa på att varna för människotankar.

iaf så tror jag det var bara några dagar efter den synen som jag fick se följande klipp där Jesus Kristus är citerad att säga att Han bar hela skapelsen som klädnad innan jorden ens var skapad!

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Micke » 2019-12-12 0:50:06

Det känns lite taskigt egentligen att man inte redan som liten vet om att man blir "filmad", och att det enbart är en sekundär tillvaro som man befinner sig i. Kommer att tänka på filmen The Truman Show med Jim Carrey. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Micke » 2019-12-12 1:08:31

Alyana skrev:Jag tror inte att goda människor är i helvetet.
Men är ju troende på Jesus så tror ju själv att man behöver se att Han är Herren. :-)154

Vad tänker du händer med dom som inte tror på Jesus, eller med dom som aldrig ens hört talas om honom?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Alyana » 2019-12-12 7:44:09

Micke skrev:
Alyana skrev:Jag tror inte att goda människor är i helvetet.
Men är ju troende på Jesus så tror ju själv att man behöver se att Han är Herren. :-)154

Vad tänker du händer med dom som inte tror på Jesus, eller med dom som aldrig ens hört talas om honom?

Jag tror att man har en uppfattning om
"vem" Gud är,
"Hur" Han är och och vad som är rätt.
En allmän uppfattning.
Gud ser till hjärtat.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in