Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav danne_k » 2017-07-28 3:21:33

Hej allihopa. Brukar inte outa mig såhär riktigt. Men just nu mår jag inte sådär jättebra tyvärr. Jag har väldigt mycket ångest för vad som komma skall.

Jag har blivit beviljad en utbildning genom Arbetsförmedlingen. Först fick jag genomgå tre veckors test för att se att jag var lämplig att gå vidare, lite som ett kunskapstest. Jag klarade det med bravur och beröm av utbildaren. Själva utbildningen startar nu på måndag. Eftersom jag vet hur åren har varit fram till nu tog jag kontakt med min handläggare på AF för att höra om man kan strukturera upp utbildningen så att jag klarar av den. Den är sju månader lång, det är inte jättemycket men för mig känns det som att jag ska gräva mig genom hela jordklotet.

Handläggaren tog då kontakt med en arbetsterapeut, vi satt och snackade, det var en mycket trevlig kille. Han föreslog att jag är där 2 dagar, jobbar hemifrån 1 dag, sen två dagar igen, veckovis. Att vi liksom kunde prova det och se hur det skulle fungera. Själv hade jag bara tänkt mig typ en backup plan ifall orken tryter. Arbetsterapeuten tog kontakt med utbildaren som gav grönt ljus, det är en programmeringsutbildning där allt material ändå görs över nätet.

Han tar även kontakt med ansvarig på AF för utbildningar som sa nej. Hennes argument som hon sa till honom var att andra skulle börja ifrågasätta varför inte dem får göra så isåfall. Jag berättade detta för en kurator jag varit i kontakt med på vuxenpsyk, som blev irriterad och ringde upp hon som sa nej. Då säger hon att det inte fungerar för att försäkringar isåfall inte gäller och att utbildningen ska ses som ett arbete. Detta handlar liksom inte om att det hade varit skönt att vara hemma, jag är inte säker på att jag kommer orka så mycket.

Jag trodde att livet skulle bli enklare när jag fått diagnosen men folk förstår inte. Jag både kokar av ilska mot samhället och gråter samtidigt för att jag inte klarar av det. Har någon annan varit i samma sits? Får dem verkligen göra såhär?

Jag sitter telen, därav den ostyckade texten. Ber om ursäkt om autocorrect hjälpt till lite.

För en del kanske detta verkar ett litet dilemma men jag mår verkligen jättedåligt över det.


Moderator: Delade upp texten i stycken. Flyttade tråden från Övriga Aspergerfrågor.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav rapchic » 2017-07-28 4:49:46

Är du kodad på arbetsförmedlingen än? De flesta insatser på arbetsförmedlingen kräver sk kodning. Vet ej om det gäller alla då jag sällan varit i kontakt med dom men många
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav elle » 2017-07-28 8:57:24

Lycka till.
danne_k skrev:Hennes argument som hon sa till honom var att andra skulle börja ifrågasätta varför inte dem får göra så isåfall.

Idiotiskt argument. Och hur vet hon vad de andra skulle säga ? Är hon en sierska ??(ironi)
Skulle det inte funka med utbildningen sök hjälp hos någon som förstår. Ge inte upp.


28 % av alla inskrivna på AF är kodade. För tio år sedan var det 18 % som var kodade. Många upplever att kodning har orsakat problem för dem på arbetsmarknaden.

" Jon Sunnerfjell skriver under våren en masteruppsats i ämnet och intervjuar arbetssökande som kodats. Några är kritiska och tycker att åtgärderna har stjälpt dem.

– En del upplever själva lönebidragsanställningen som koden lett till som ett stigma. De är oroliga för hur framtida arbetsgivare kommer att se på dem, säger han."

"En del tycker inte att koden stämmer överens med de problem de har och andra har hamnat på arbetsplatser som inte passar. "
https://www.sydsvenskan.se/2016-04-04/f ... ionshinder
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav Braincandy » 2017-07-28 9:23:32

danne_k skrev:Hennes argument som hon sa till honom var att andra skulle börja ifrågasätta varför inte dem får göra så isåfall.


Hon hade helt enkelt kunnat konstatera "här arbetar vi efter personliga förutsättningar", inte så svårt. Men jag tror att det i grund och botten handlar om att hon tycker det skulle bli jobbigt för henne, så hon tänkte bara på sig själv utan att ta hänsyn till dig. Så är det i praktiken, det har jag varit med om att personer på arbetsförmedlingen sagt rakt ut till mig vid eventuella problem, att det blir såååå jobbigt vid tillfällen som kan orsaka någon form av besvär för dom.

Jag skulle ha kommit med motargumentet "Jag trodde ert jobb var att hjälpa mig, inte att trycka ner mig så som ni gör nu".
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav danne_k » 2017-07-28 11:27:23

rapchic skrev:Är du kodad på arbetsförmedlingen än? De flesta insatser på arbetsförmedlingen kräver sk kodning. Vet ej om det gäller alla då jag sällan varit i kontakt med dom men många


Vad menar du med kodad? Det enda jag känner till är att jag är under en kategori (vill minnas att hon sa att det var för dem med Asperger, ADHD etc) för att jag har Asperger om det är vad kodning innebär.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav danne_k » 2017-07-28 11:30:55

elle skrev:Lycka till.
Idiotiskt argument. Och hur vet hon vad de andra skulle säga ? Är hon en sierska ??(ironi)
Skulle det inte funka med utbildningen sök hjälp hos någon som förstår. Ge inte upp.


Tack så mycket! Nejdå, jag ska göra så gott jag kan. Arbetsterapeuten hade också berättat för henne att "om vi inte gör en strategi för honom nu så är risken att han sjukanmäler sig för att han inte orkar." "Ja, då får han göra det," svarar hon.

Det känns bara så fel!
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav danne_k » 2017-07-28 11:35:06

Braincandy skrev:
danne_k skrev:Hennes argument som hon sa till honom var att andra skulle börja ifrågasätta varför inte dem får göra så isåfall.


Hon hade helt enkelt kunnat konstatera "här arbetar vi efter personliga förutsättningar", inte så svårt. Men jag tror att det i grund och botten handlar om att hon tycker det skulle bli jobbigt för henne, så hon tänkte bara på sig själv utan att ta hänsyn till dig. Så är det i praktiken, det har jag varit med om att personer på arbetsförmedlingen sagt rakt ut till mig vid eventuella problem, att det blir såååå jobbigt vid tillfällen som kan orsaka någon form av besvär för dom.

Jag skulle ha kommit med motargumentet "Jag trodde ert jobb var att hjälpa mig, inte att trycka ner mig så som ni gör nu".


Ja, jag sitter och funderar på att skriva ett mejl till henne. Jag föreslog efter nedslaget att vi alla kunde ha ett personligt möte och försöka komma fram till en strategi/lösning men fick till svar att det inte skulle förändra någonting och att hon ändå skulle på semester snart.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav Batte » 2017-07-28 11:51:24

Jeg vet selvsagt veldig lite om dette. Men jeg vet at av og til, i det offentlige, møter man merkelige og rigide regler og definisjoner. Kan det være tilfellet her? Hvis reglene tilsier at en dag hjemmearbeid (deltidsstudier) ikke er tillatt med ytelsen du får, må hun forholde seg til dette.

danne_k skrev:Hennes argument som hon sa till honom var att andra skulle börja ifrågasätta varför inte dem får göra så isåfall.
Dette kan være hennes personlige (og dumme) refleksjon, som ikke nødvendigvis er relevant for saken. Det kan rett og slett være en dum ting hun sa fordi hun ikke vet bedre.

danne_k skrev:Då säger hon att det inte fungerar för att försäkringar isåfall inte gäller och att utbildningen ska ses som ett arbete. Detta handlar liksom inte om att det hade varit skönt att vara hemma, jag är inte säker på att jag kommer orka så mycket. Jag trodde att livet skulle bli enklare när jag fått diagnosen men folk förstår inte.
La oss si at du kun kan få ytelsen hvis du er påmeldt fulltids utdanning. Kan du få arbeidsterapauten eller andre til å undersøke hvor mye sykefravær du eventuelt kan ha i perioden? Dersom de aksepterer 20% sykefravær kan du jobbe hjemme hver onsdag med egenmelding/sykemelding. Det er akseptabelt å gjøre det slik, siden du faktisk er hjemme av helseårsaker.

La oss si at de kun aksepterer 15% sykefravær f.eks. da kan du fortsatt være hjemme 3/4 onsdager hvis din helse krever det.

Slik jeg ser det, kan dette være et definisjonsspørsmål. Som du sier er fravær av helsemessige årsaker kun backup-plan. Det vil si at du planlegger å studere fulltid. Det er dette du bør fortelle henne, tror jeg. Bare dette. I tillegg kan du altså undersøke hvor mye sykefravær du kan være fleksibel med. De vil ikke nekte deg å studere hjemme de dagene du har sykefravær.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav rapchic » 2017-07-28 12:01:07

danne_k skrev:
rapchic skrev:Är du kodad på arbetsförmedlingen än? De flesta insatser på arbetsförmedlingen kräver sk kodning. Vet ej om det gäller alla då jag sällan varit i kontakt med dom men många


Vad menar du med kodad? Det enda jag känner till är att jag är under en kategori (vill minnas att hon sa att det var för dem med Asperger, ADHD etc) för att jag har Asperger om det är vad kodning innebär.

Kodad innebär att arbetsförmedlingen fått in läkarintyg och att dom själv utrett med arbetsterapeut (behövs inte alltid iallafall för hundra år sen då det var första gången för mig) vilket innebär att man har rätt till div extra insatser, inte behöver söka alla jobb osv.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav danne_k » 2017-07-28 12:03:56

Batte skrev:Slik jeg ser det, kan dette være et definisjonsspørsmål. Som du sier er fravær av helsemessige årsaker kun backup-plan. Det vil si at du planlegger å studere fulltid. Det er dette du bør fortelle henne, tror jeg. Bare dette. I tillegg kan du altså undersøke hvor mye sykefravær du kan være fleksibel med. De vil ikke nekte deg å studere hjemme de dagene du har sykefravær.


Jag förstår. Jo det känns som enda lösningen just nu tyvärr. Men det är heller inte kul om jag nu skulle komma till den punkten att behöva sjukanmäla sig. Det syns ju i statistiken sen när jag är klar. Jag kommer ju använda utbildarna som referenser för framtida arbeten. Men jag funderar på att säga till utbildarna som det är och om jag skulle sjukanmäla mig så är det för att jag är mentalt slut men att jag isåfall kommer arbeta hemifrån. Vet inte riktigt :/
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav danne_k » 2017-07-28 12:20:38

rapchic skrev:
danne_k skrev:
rapchic skrev:Är du kodad på arbetsförmedlingen än? De flesta insatser på arbetsförmedlingen kräver sk kodning. Vet ej om det gäller alla då jag sällan varit i kontakt med dom men många


Kodad innebär att arbetsförmedlingen fått in läkarintyg och att dom själv utrett med arbetsterapeut (behövs inte alltid iallafall för hundra år sen då det var första gången för mig) vilket innebär att man har rätt till div extra insatser, inte behöver söka alla jobb osv


Okej, nej jag tror inte det.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav Batte » 2017-07-28 12:30:34

danne_k skrev:
Batte skrev:Slik jeg ser det, kan dette være et definisjonsspørsmål. Som du sier er fravær av helsemessige årsaker kun backup-plan. Det vil si at du planlegger å studere fulltid. Det er dette du bør fortelle henne, tror jeg. Bare dette. I tillegg kan du altså undersøke hvor mye sykefravær du kan være fleksibel med. De vil ikke nekte deg å studere hjemme de dagene du har sykefravær.


Jag förstår. Jo det känns som enda lösningen just nu tyvärr. Men det är heller inte kul om jag nu skulle komma till den punkten att behöva sjukanmäla sig. Det syns ju i statistiken sen när jag är klar. Jag kommer ju använda utbildarna som referenser för framtida arbeten. Men jag funderar på att säga till utbildarna som det är och om jag skulle sjukanmäla mig så är det för att jag är mentalt slut men att jag isåfall kommer arbeta hemifrån. Vet inte riktigt :/

Ja, men det er ikke sikkert noen ser på den statistikken. Ofte er det at man har gjennomført studiet som er viktig når man søker jobb.

Ja, det er klart man kan operere med to definisjoner. En til studiene og en til det offentlige. Men det er en fin linje, så da bør du kanskje være tydelig på at planen er fulltidsstudier, så det ikke oppfattes som svindel. Selv om det selvsagt ikke er det.

Hva med dette:
-Du planlegger fulltidsstudier på skolen (har du selv sagt)

-Du snakker med "utdannerne" og sier som det er
  • Du planlegger fulltidsstudier
  • Du har AS
  • Din AS kan føre til at du må ta sykedager
  • På disse dagene vil du likevel studere - hjemme
  • Er det i så fall i orden at dette ikke havner på fraværs/sykestatistikken?
-Du skaffer sykemelding ved eventuelt helsemessig fravær
  • Du leverer ikke sykemelding til skolen dersom du ikke får fravær
  • Du har likefullt sykemeldingen som dokumentasjon
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav danne_k » 2017-07-28 12:43:55

Batte skrev:Ja, men det er ikke sikkert noen ser på den statistikken. Ofte er det at man har gjennomført studiet som er viktig når man søker jobb.

Ja, det er klart man kan operere med to definisjoner. En til studiene og en til det offentlige. Men det er en fin linje, så da bør du kanskje være tydelig på at planen er fulltidsstudier, så det ikke oppfattes som svindel. Selv om det selvsagt ikke er det.

Hva med dette:
-Du planlegger fulltidsstudier på skolen (har du selv sagt)

-Du snakker med "utdannerne" og sier som det er
  • Du planlegger fulltidsstudier
  • Du har AS
  • Din AS kan føre til at du må ta sykedager
  • På disse dagene vil du likevel studere - hjemme
  • Er det i så fall i orden at dette ikke havner på fraværs/sykestatistikken?
-Du skaffer sykemelding ved eventuelt helsemessig fravær
  • Du leverer ikke sykemelding til skolen dersom du ikke får fravær
  • Du har likefullt sykemeldingen som dokumentasjon


Ja, det bästa är nog helt enkelt att prata med utbildarna faktiskt! Dem har själv sagt att dem inte bryr sig (har dem sagt tidigare) om vi är där eller hemma och gör det, eftersom allt ändå går över nätet men att det är arbetsförmedlingen som stälelr de kraven. Arbetsförmedlingen gör även obestämda kontroller så att dem inte låter oss gå tidigare eller börja senare.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav Batte » 2017-07-28 12:52:03

danne_k skrev:
Batte skrev:Ja, men det er ikke sikkert noen ser på den statistikken. Ofte er det at man har gjennomført studiet som er viktig når man søker jobb.

Ja, det er klart man kan operere med to definisjoner. En til studiene og en til det offentlige. Men det er en fin linje, så da bør du kanskje være tydelig på at planen er fulltidsstudier, så det ikke oppfattes som svindel. Selv om det selvsagt ikke er det.

Hva med dette:
-Du planlegger fulltidsstudier på skolen (har du selv sagt)

-Du snakker med "utdannerne" og sier som det er
  • Du planlegger fulltidsstudier
  • Du har AS
  • Din AS kan føre til at du må ta sykedager
  • På disse dagene vil du likevel studere - hjemme
  • Er det i så fall i orden at dette ikke havner på fraværs/sykestatistikken?
-Du skaffer sykemelding ved eventuelt helsemessig fravær
  • Du leverer ikke sykemelding til skolen dersom du ikke får fravær
  • Du har likefullt sykemeldingen som dokumentasjon


Ja, det bästa är nog helt enkelt att prata med utbildarna faktiskt! Dem har själv sagt att dem inte bryr sig (har dem sagt tidigare) om vi är där eller hemma och gör det, eftersom allt ändå går över nätet men att det är arbetsförmedlingen som stälelr de kraven. Arbetsförmedlingen gör även obestämda kontroller så att dem inte låter oss gå tidigare eller börja senare.

Ja, det synes jeg du skal gjøre. Jeg tror det er viktig at du uansett har en sykemelding som din personlige dokumentasjon ved fravær, i fall de gjør kontroll.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav Alien » 2017-07-28 13:47:23

Betr koderna, se även denna tråd: as-specifika-inlarningssvarigheter-kod-92-t30529.html

Här står om vilka koder Af använder för arbetshandikapp:

Arbetsförmedlingen skrev:Endast följande koder med angiven betydelse får användas.

Kod Typ av funktionsnedsättning
11 Hjärt-, kärl- eller lungsjukdom
20 Hörselskada eller dövhet
21 Barndomsdövhet
22 Hörselskada
30 Synskada
31 Grav synskada
32 Synsvaghet
40 Rörelsehinder
41 Rörelsehinder som kräver förflyttningshjälpmedel av typ rullator eller rullstol
42 Övriga rörelsehinder
51 Övriga somatiskt relaterade arbetshandikapp
61 Psykiskt arbetshandikapp
71 Intellektuellt arbetshandikapp
81 Socialmedicinskt arbetshandikapp
91 Astma, allergi eller överkänslighet
92 Dyslexi eller specifika inlärningssvårigheter
93 Förvärvad hjärnskada
https://www.arbetsformedlingen.se/Om-os ... 00211.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav Julianus » 2017-07-28 15:51:42

Man ska inte lita på "Arbetsförnedringen", gjorde tyvärr misstaget att skriva in mig där och fick inte mycket hjälp där.

Hade 4 olika handläggare på 1 år.

Betr. koder, vilken kod är man under med autism?
Senast redigerad av Julianus 2017-07-28 16:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav Alien » 2017-07-28 16:03:27

Jag skulle tro antingen kod 92 "Dyslexi eller specifika inlärningssvårigheter" eller kod 61 "Psykiskt arbetshandikapp". Har man det som förr kallades Kanners syndrom el infantil autism blir det nog kod 71 "Intellektuellt arbetshandikapp".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav danne_k » 2017-07-29 15:13:20

Julianus skrev:Man ska inte lita på "Arbetsförnedringen", gjorde tyvärr misstaget att skriva in mig där och fick inte mycket hjälp där.

Hade 4 olika handläggare på 1 år.

Betr. koder, vilken kod är man under med autism?


Rent handledarmässigt så tycker jag det har funkat bra, iom att jag blev beviljad en utbildning till det jag vill göra. Men gillar inte deras fyrkantiga förhållningssätt. Men vi får se, gör nog utbildningen och försöker få jobb fort som fan så jag slipper dem.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Särskilda insatser Arbetsförmedlingen

Inläggav kadavro » 2017-09-04 14:59:49

Alien skrev:Betr koderna, se även denna tråd: as-specifika-inlarningssvarigheter-kod-92-t30529.html

Här står om vilka koder Af använder för arbetshandikapp:

Arbetsförmedlingen skrev:Endast följande koder med angiven betydelse får användas.

Kod Typ av funktionsnedsättning
11 Hjärt-, kärl- eller lungsjukdom
20 Hörselskada eller dövhet
21 Barndomsdövhet
22 Hörselskada
30 Synskada
31 Grav synskada
32 Synsvaghet
40 Rörelsehinder
41 Rörelsehinder som kräver förflyttningshjälpmedel av typ rullator eller rullstol
42 Övriga rörelsehinder
51 Övriga somatiskt relaterade arbetshandikapp
61 Psykiskt arbetshandikapp
71 Intellektuellt arbetshandikapp
81 Socialmedicinskt arbetshandikapp
91 Astma, allergi eller överkänslighet
92 Dyslexi eller specifika inlärningssvårigheter
93 Förvärvad hjärnskada
https://www.arbetsformedlingen.se/Om-os ... 00211.html

Tyvärr, det är inte aktuell information, men så är det ju författningssamlingen. Ändringar som kommer blir egna små inlägg.

För den som vill veta hade det ju varit bra om den aktuella listan låg öppen istället. Det är avsevärt färre koder nu för tiden. Aspergers t ex blir kod 92 Specifik kognitiv funktionsnedsättning.
kadavro
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-11-18

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in