Utveckla eget forum?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utveckla eget forum?

Inläggav animal » 2012-06-18 16:23:17

weasley skrev:
animal skrev: Enda anledningen till att man håller fast vid PHP är att det garanterat kommer generera en massa lappa-och-laga-arbeten, vilket råkar vara den bästa kassa-ko en girig IT-konsult kan tänka sig.

Mnja. Nu är jag ju ideell här så det är ju inte ett problem.

Dessutom händer såna här saker aldrig i MINA miljöer. Den här phpBB3 är mer en blandning av ny och gammal kod som dessutom är uppdelad i - för MEJ - onaturliga och ologiska avdelningar och som till (som om det inte vore nog!) stor del förlitar sej på htaccess-instruktioner. Det är som du förstår INTE det sätt JAG skulle göra saker på. Dessutom kräver eventuella moduler att man gör fulhack för att dessa ska fungera. Fullständigt vansinnigt. Modulära system ska funka sömlöst när man lägger till det.

Alltså gör jag inte så när jag utvecklar i php. Så, det går faktiskt att göra rätt även i PHP, vilket är det jag kan bäst av de tre P-na.

Min input var naturligtvis inte avsedd som något förtäckt personangrepp på bästa weasley, snarare en reflektion över det faktum att alla jag känner som jobbar med PHP ägnar dagarna åt att a) göra ful-hack eller b) komma runt svagheterna i andras "quick fixes" -- mycket konsulttimmar och lite kundnytta med andra ord.

Syntaxen i PHP är dessutom helt homo... Jag tror att problemet med PHP är att det i stor utsträckning är offer för samma syndrom som JavaScript – folk tror att de varken behöver lära sig programmering eller programmeringsspråket ifråga för att börja jobba med det. Fast dålig JavaScript resulterar snabbt i hårda performance penalties, om någon skulle ge sig på att bygga nästa Drupal eller phpBB i JavaScript skulle de inte ha något annat val än att lära sig JS "på riktigt" eller ge upp projektet. I PHP kan man bara tuta och köra, när det blir problem är standardlösningen "vi behöver mer minne på servern" eller "vi har en tredjeparts-modul som strular, mer timmar tack"...

Python gör det i princip omöjligt att komma undan med några ful-hack (det är helt enkelt mycket mer arbete att implementera fel lösningar än rätt lösningar, även vid småjusteringar och buggfixar) och språket tvingar fram en enkel och lättöverskådlig struktur (oavsett om utvecklaren ifråga har sina rötter i PHP eller C).

Så.. weasley, är du på att avsätta ett par-tre veckor i sommar och porta phpBB3 till Python + slänga ut relationsdatabasen? Vore ett kul projekt för att fylla ut industrisemestern.

***************************

Avdelad tråd från mysql-too-many-connections-t26021-24.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav weasley » 2012-06-18 16:53:06

animal skrev:Min input var naturligtvis inte avsedd som något förtäckt personangrepp på bästa weasley, snarare en reflektion över det faktum att alla jag känner som jobbar med PHP ägnar dagarna åt att a) göra ful-hack eller b) komma runt svagheterna i andras "quick fixes" -- mycket konsulttimmar och lite kundnytta med andra ord.

Jag har verkligen inte tagit det som något personangrepp. Det är jag nog lite för korkad för.... ;-D

Jag håller med dej om att många som knackar PHP ägnar vääääldigt mycket tid åt fulkod. Sånt gillar inte jag. Jag är uppfostrad med C++ och redan där var jag en av de värre nazisterna när det kom till logisk ordning och reda. PHP är väldigt likt C++ i strukturen och jag finner ingen anledning att dra ner på mina krav bara för att det är ett skriptspråk och därför ganska förenklat. Vilket har fördelen att många kan använda det. Vilket har nackdelen att många utan ett gediget programmeringsspråk i bakfickan gör tonvis med fulkod.

animal skrev:Så.. weasley, är du på att avsätta ett par-tre veckor i sommar och porta phpBB3 till Python + slänga ut relationsdatabasen? Vore ett kul projekt för att fylla ut industrisemestern.

Det låter som ett otroligt intressant projekt. Jag är mycket intresserad men det finns några aber.

1) phpBB3 är ett förbannat härke som jag skrev ovan, de har tagit tvåan och delat upp den i stycken och lagt ett interface på allt. För att skriva ens den enklaste sökfkn måste man alltså dela upp php-koden och html-koden och förena dem mha interfacet (vet inte vad jag ska kalla det, det har ett speciellt namn som jag inte kommer på just nu) vilket tar evinnerliga tider eftersom man måste använda htaccess-filer för att förena php, html och css. Fin tanke men ogenomförlig i praktiken.

2) Koden är uppdelad. För att en ändring ska slå igenom på en sida måste du i praktiken ändra i tre. Det finns alltså en otrolig massa kod på en hel massa ställen.

3) Pga denna märkliga uppdelning finns det massa onödigt schabbel som bara finns till för att knyta ihop den säck med taggtråd som är phpBB3.

4) Vilket kanske är meningen eftersom koden är så förvirrande att hackare som vill exploita ger upp eftersom det är en sån röra. ;-D

Det skulle visserligen kanske funka att porta om vi satt 24/7 under några veckor (+att jag måste lära mej Python ordentligt) men i realiteten skulle det enklaste vara att bygga allt från grunden och skippa phpbb3 helt.

Jag är iaf uppbokad under juli och augusti. Men det låter helt klart intressant, en Pythonbaserad forumlösning. Jag är dock tämligen övertygad om att det går utmärkt att skriva ett forum med phpbb3-s funktioner som är mycket mindre, överskådligare och trots det svårt att hacka.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav plåtmonster » 2012-06-18 17:04:43

Gör det gärna med trådad diskussion såsom Usenet och mylittleforum.net.

Om man ändå ska skriva om det, kanske det finns än bättre alternativ till Python?

Vad är det för galet med relationsdatabas?, MySQL har väl sina egna "lustigheter" ..? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav animal » 2012-06-18 17:17:21

weasley skrev:Jag har verkligen inte tagit det som något personangrepp. Det är jag nog lite för korkad för.... ;-D

Jag håller med dej om att många som knackar PHP ägnar vääääldigt mycket tid åt fulkod. Sånt gillar inte jag. Jag är uppfostrad med C++ och redan där var jag en av de värre nazisterna när det kom till logisk ordning och reda. PHP är väldigt likt C++ i strukturen och jag finner ingen anledning att dra ner på mina krav bara för att det är ett skriptspråk och därför ganska förenklat. Vilket har fördelen att många kan använda det. Vilket har nackdelen att många utan ett gediget programmeringsspråk i bakfickan gör tonvis med fulkod.

Lita på att du har en nasse-polare i mig. :-)154

weasley skrev:Det låter som ett otroligt intressant projekt. Jag är mycket intresserad men det finns några aber.

1) phpBB3 är ett förbannat härke som jag skrev ovan, de har tagit tvåan och delat upp den i stycken och lagt ett interface på allt. För att skriva ens den enklaste sökfkn måste man alltså dela upp php-koden och html-koden och förena dem mha interfacet (vet inte vad jag ska kalla det, det har ett speciellt namn som jag inte kommer på just nu) vilket tar evinnerliga tider eftersom man måste använda htaccess-filer för att förena php, html och css. Fin tanke men ogenomförlig i praktiken.

2) Koden är uppdelad. För att en ändring ska slå igenom på en sida måste du i praktiken ändra i tre. Det finns alltså en otrolig massa kod på en hel massa ställen.

3) Pga denna märkliga uppdelning finns det massa onödigt schabbel som bara finns till för att knyta ihop den säck med taggtråd som är phpBB3.

4) Vilket kanske är meningen eftersom koden är så förvirrande att hackare som vill exploita ger upp eftersom det är en sån röra. ;-D

Det skulle visserligen kanske funka att porta om vi satt 24/7 under några veckor (+att jag måste lära mej Python ordentligt) men i realiteten skulle det enklaste vara att bygga allt från grunden och skippa phpbb3 helt.

Jag är iaf uppbokad under juli och augusti. Men det låter helt klart intressant, en Pythonbaserad forumlösning. Jag är dock tämligen övertygad om att det går utmärkt att skriva ett forum med phpbb3-s funktioner som är mycket mindre, överskådligare och trots det svårt att hacka.

Menade absolut inte att man skulle ta skit-koden i phpBB3 och översätta den till Python, det vore rent frånstötande.. Tänkte snarare på att bygga motsvarande funktionalitet som OSS, från scratch och i sant modulärt approach. Vet man vad man ska göra från början och har en entydig plan för att nå målet så har saker en tendens att gå otroligt mycket snabbare, som att köra längs E4:an i Norrland jämfört med att tränga sig igenom Stockholms innerstad. ;-)

B.t.w., allt jag skriver i Python är omöjligt att hacka. Om det är någon som är bra på penetrationstestning och vill göra ett försök för att sätta mig på plats – dra ett PM för webbadresser! (Betalar gärna om det är någon som lyckas, kom med ett pris.)
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav animal » 2012-06-18 17:20:05

plåtmonster skrev:Gör det gärna med trådad diskussion såsom Usenet och mylittleforum.net.

Om man ändå ska skriva om det, kanske det finns än bättre alternativ till Python?

Vad är det för galet med relationsdatabas?, MySQL har väl sina egna "lustigheter" ..? ;)

Trådad diskussion vore skitbra! Frågan är hur man gör ifall samma användare besvarar flera inlägg i ett? Automatiskt splitta inläggen så att svaren hamnar i rätt tråd?

Bättre alternativ till Python? Det finns inte... Vad skulle det vara? Goo? JavaScript/NodeJS? Dart?
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav Vildsvin » 2012-06-18 17:26:24

animal skrev:B.t.w., allt jag skriver i Python är omöjligt att hacka. Om det är någon som är bra på penetrationstestning och vill göra ett försök för att sätta mig på plats – dra ett PM för webbadresser! (Betalar gärna om det är någon som lyckas, kom med ett pris.)


Bild
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav Liebert » 2012-06-18 17:39:23

Att utveckla proprietär forummjukvara är det bästa sättet att göra sig helt beroende av några få individers goda vilja. Slocknar intresset slocknar också forumet.

Självfallet finns det alternativ till phpbb som också bygger på mysql/php men undviker fulkod genom fungerande plugin-struktur. vBulletin torde vara det bästa exemplet på det. Nu är det tyvärr en kommersiell plattform men om vi inte får ordning på forumet kanske vi ändå måste överväga en ny miljö.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav Meppe » 2012-06-18 17:41:03

Liebert skrev:Att utveckla proprietär forummjukvara är det bästa sättet att göra sig helt beroende av några få individers goda vilja. Slocknar intresset slocknar också forumet.

Självfallet finns det alternativ till phpbb som också bygger på mysql/php men undviker fulkod genom fungerande plugin-struktur. vBulletin torde vara det bästa exemplet på det. Nu är det tyvärr en kommersiell plattform men om vi inte får ordning på forumet kanske vi ändå måste överväga en ny miljö.


Simple Machines Forum finns också. Det är gratis.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav animal » 2012-06-18 17:55:27

Liebert skrev:Att utveckla proprietär forummjukvara är det bästa sättet att göra sig helt beroende av några få individers goda vilja. Slocknar intresset slocknar också forumet.

Självfallet finns det alternativ till phpbb som också bygger på mysql/php men undviker fulkod genom fungerande plugin-struktur. vBulletin torde vara det bästa exemplet på det. Nu är det tyvärr en kommersiell plattform men om vi inte får ordning på forumet kanske vi ändå måste överväga en ny miljö.

Jag säger bara JavaScript + Python + Open Source Software [OSS] = the shit. Aspergerforum borde vara mer som Google+ än någon gammal sketen PHP-lösning. Tror inte de goda människorna på Google ångrar att de valde bort PHP för projektet. ;-)
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav Liebert » 2012-06-18 18:06:03

animal skrev:Jag säger bara JavaScript + Python + Open Source Software [OSS] = the shit. Aspergerforum borde vara mer som Google+ än någon gammal sketen PHP-lösning. Tror inte de goda människorna på Google ångrar att de valde bort PHP för projektet.

Om du kan fixa fram en promille av de resurser Google+ har till förfogande lovar jag att också överväga den lösningen.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-18 18:07:41

En promille av googles pengar, så kan vi ha flottsbroträff en gång i veckan :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav weasley » 2012-06-18 18:16:55

Ja, jag tror inte det är realistiskt att byta ut phpbb3 mot det nazihemmabygge jag+animal skulle åstadkomma. Och precis som Liebert säger:
Liebert skrev:Att utveckla proprietär forummjukvara är det bästa sättet att göra sig helt beroende av några få individers goda vilja. Slocknar intresset slocknar också forumet.


Men jag är ändå väldigt intresserad av att försöka bygga en forummodell som funkar, som är mer slimmad än den här traktorn är. Det låter som ett väldigt intressant projekt och jag skulle dessutom få lära mej vara nazist i Python också. ;-D

Jag är lite fundersam till din tidsoptimism, animal. 3v låter väldigt lite. 24/7 under den tiden så kanske vi har något som kan posta och svara, men det finns ett otroligt stort rättighetssystem inbyggt i phpbb3 som skulle ta lång tid att utveckla. Det är absolut inte omöjigt, men det bara rättighetssystemet torde ta 3v 24/7 i anspråk.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

nmn

Inläggav plåtmonster » 2012-06-18 18:22:26

animal skrev:Trådad diskussion vore skitbra! Frågan är hur man gör ifall samma användare besvarar flera inlägg i ett? Automatiskt splitta inläggen så att svaren hamnar i rätt tråd?


Eftersom man i trådade diskussioner kan lägga svaren dit det faktiskt är relevant så behöver man inte göra ett "gott & blandat" inlägg. Dessutom som ren bonus så löser sig Off-Topic av sig själv genom att de blir egna träd.

Får jag föreslå att lägga alla inlägg som ett slags NNTP meddelande? dit forumhanteraren sedan tolkar det till en presentation. Då skulle man t.om kunna ha två redundanta forumnoder.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: MySQL: Too many connections

Inläggav animal » 2012-06-18 18:29:43

weasley skrev:Ja, jag tror inte det är realistiskt att byta ut phpbb3 mot det nazihemmabygge jag+animal skulle åstadkomma. Och precis som Liebert säger:
Liebert skrev:Att utveckla proprietär forummjukvara är det bästa sättet att göra sig helt beroende av några få individers goda vilja. Slocknar intresset slocknar också forumet.


Men jag är ändå väldigt intresserad av att försöka bygga en forummodell som funkar, som är mer slimmad än den här traktorn är. Det låter som ett väldigt intressant projekt och jag skulle dessutom få lära mej vara nazist i Python också. ;-D

Jag är lite fundersam till din tidsoptimism, animal. 3v låter väldigt lite. 24/7 under den tiden så kanske vi har något som kan posta och svara, men det finns ett otroligt stort rättighetssystem inbyggt i phpbb3 som skulle ta lång tid att utveckla. Det är absolut inte omöjigt, men det bara rättighetssystemet torde ta 3v 24/7 i anspråk.

Jag är lika arbetsam som optimistisk, skriver lugnt mellan 1000 och 2000 kodrader/dag när jag ligger i så jag tror 3 v. vore en fullt rimlig tidsplan för att ha en fullgod ersättare till detta system. ;-) Rättighets- och användarhantering är något man behöver i alla system, det är bara att modifiera och återanvända någon annat Python-baserat system. Det jag tänker är lite svårt att förutsäga är hur mycket tid man behöver lägga på planering + diskussioner + teknisk design, för att utkristallisera vilka koncept/funktioner man vill porta från phpBB och vilka man bör finna nya strategier för att hantera.

Skippa semestern och håll dig inomhus framför datorn istället vetja!
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav animal » 2012-06-18 18:32:07

plåtmonster skrev:
animal skrev:Trådad diskussion vore skitbra! Frågan är hur man gör ifall samma användare besvarar flera inlägg i ett? Automatiskt splitta inläggen så att svaren hamnar i rätt tråd?


Eftersom man i trådade diskussioner kan lägga svaren dit det faktiskt är relevant så behöver man inte göra ett "gott & blandat" inlägg. Dessutom som ren bonus så löser sig Off-Topic av sig själv genom att de blir egna träd.

Får jag föreslå att lägga alla inlägg som ett slags NNTP meddelande? dit forumhanteraren sedan tolkar det till en presentation. Då skulle man t.om kunna ha två redundanta forumnoder.

Vad är ett NNTP-meddelande?!
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav Miche » 2012-06-18 18:32:38

weasley skrev:men det finns ett otroligt stort rättighetssystem inbyggt i phpbb3 som skulle ta lång tid att utveckla. Det är absolut inte omöjigt, men det bara rättighetssystemet torde ta 3v 24/7 i anspråk.

Behövs hela rättighetssystemet då för att bygga ett forum?

Det går att göra ziljoner kombinationer av inställningar, men varför ska man ha den möjligheten? Ett linuxliknande rättighetssystem borde räcka bra med grupper för användarna som är klart definierade vilken nivå man ska komma in i.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav weasley » 2012-06-18 18:33:07

animal skrev:Skippa semestern och håll dig inomhus framför datorn istället vetja!


Humhum, den enda semester jag någonsin haft var en vecka ifjol. Åas jobbar jag bara 25% pga min personliga problematik så då har jag på nåt vis "råd" att jobba året om.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav Miche » 2012-06-18 18:35:06

Den största nackdelen med trådade diskussioner är att vi har nästan en halv miljon inlägg i databasen, det går inte att hantera rent praktiskt hur de ska delas upp!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav animal » 2012-06-18 18:37:19

weasley skrev:
animal skrev:Skippa semestern och håll dig inomhus framför datorn istället vetja!


Humhum, den enda semester jag någonsin haft var en vecka ifjol. Åas jobbar jag bara 25% pga min personliga problematik så då har jag på nåt vis "råd" att jobba året om.

Är inte heller semester-typen, så om du jobbar 25 % av 40 h/vecka antar jag att du har c:a 70 h över till fritidsprojekt, rekreationstid borträknat? Då hinner vi lugnt klart på 3 veckor.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav weasley » 2012-06-18 18:37:33

animal skrev:Det jag tänker är lite svårt att förutsäga är hur mycket tid man behöver lägga på planering + diskussioner + teknisk design, för att utkristallisera vilka koncept/funktioner man vill porta från phpBB och vilka man bör finna nya strategier för att hantera.

Sånthär är jag KUNG på!

Men tänk på att jag gjort bara blygsamma småscript i Python innan. Dvs jag skulle ha massor att lära mej innan jag skulle kunna göra ordentlig nytta i kodandet. Som tur är lär jag mej snabbt.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav weasley » 2012-06-18 18:41:20

animal skrev:Är inte heller semester-typen, så om du jobbar 25 % av 40 h/vecka antar jag att du har c:a 70 h över till fritidsprojekt, rekreationstid borträknat? Då hinner vi lugnt klart på 3 veckor.

*s* Jag tror du missade min PERSONLIGA PROBLEMATIK. Jag klarar inte riktigt av mer än 25% per vecka, skulle jag jobba tillsammans med dej så förutsätter det att all markservice utförs av någon annan.

Eller så får vi ha codecamp med hemkörnings-sushi varje dag... ;-D (Äter inte pizza, men du får ju beställa vad du vill... :-D )

*lite nostalgisk över tanken på codecamp*
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav animal » 2012-06-18 18:41:50

weasley skrev:
animal skrev:Det jag tänker är lite svårt att förutsäga är hur mycket tid man behöver lägga på planering + diskussioner + teknisk design, för att utkristallisera vilka koncept/funktioner man vill porta från phpBB och vilka man bör finna nya strategier för att hantera.

Sånthär är jag KUNG på!

Men tänk på att jag gjort bara blygsamma småscript i Python innan. Dvs jag skulle ha massor att lära mej innan jag skulle kunna göra ordentlig nytta i kodandet. Som tur är lär jag mej snabbt.

Kul! Vad pepp jag blir. Ska vi inte ta en lunch någon dag och snacka om träffar + programmering?!

Min enda plan för sommarledigheten är att jobba på mina hobbyprojekt och åka ut i skogen några rundor för att hjälpa folk med div. renoveringsarbeten.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav weasley » 2012-06-18 18:44:15

animal skrev:Ska vi inte ta en lunch någon dag och snacka om träffar + programmering?!


I LOOOOOOOOOOOOVE programmeringsprat!

Måste bara få tag på mina sömnpiller. Idag gick jag upp runt 14. Utan melatonin är mitt dygn ungefär lika snårigt som phpbb3
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Utveckla eget forum?

Inläggav animal » 2012-06-18 18:44:48

weasley skrev:
animal skrev:Är inte heller semester-typen, så om du jobbar 25 % av 40 h/vecka antar jag att du har c:a 70 h över till fritidsprojekt, rekreationstid borträknat? Då hinner vi lugnt klart på 3 veckor.

*s* Jag tror du missade min PERSONLIGA PROBLEMATIK. Jag klarar inte riktigt av mer än 25% per vecka, skulle jag jobba tillsammans med dej så förutsätter det att all markservice utförs av någon annan.

Eller så får vi ha codecamp med hemkörnings-sushi varje dag... ;-D (Äter inte pizza, men du får ju beställa vad du vill... :-D )

*lite nostalgisk över tanken på codecamp*

Är det 25 % "med andra människor" eller 25 % "produktiv framför datorn"? Själv snittar jag säkert på 10-12 produktiva h/dag framför datorn om jag inte har privata problem eller andra åtaganden ivägen... Fast jag jobbar bara med sånt jag tycker är kul å andra sidan. ;-)
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Återgå till IT-forum



Logga in