Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Msmacke » 2017-12-16 15:13:07

På senare tid har man forskat om autism har en koppling mellan gluten och laktosintolerans. Det finns flera fall där föräldrar provat att ta bort gluten och laktos ur sitt barns kost och märkt stora förändringar hos barnet.

Här är en blogg om det bland annat.

http://www.bioind.se/2017/06/27/ratt-ma ... ta-autism/

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att autism och asperger inte är ett kroniskt tillstånd. Det finns dessutom de som blivit hjälpta av TMS stimulation.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transcran ... timulation

Vad tror ni om detta?

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
Msmacke
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2016-09-07

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-12-20 17:40:02

:-)051
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Batte » 2017-12-20 18:22:47

Msmacke skrev:På senare tid har man forskat om autism har en koppling mellan gluten och laktosintolerans. Det finns flera fall där föräldrar provat att ta bort gluten och laktos ur sitt barns kost och märkt stora förändringar hos barnet.

Här är en blogg om det bland annat.

http://www.bioind.se/2017/06/27/ratt-ma ... ta-autism/

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att autism och asperger inte är ett kroniskt tillstånd. Det finns dessutom de som blivit hjälpta av TMS stimulation.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transcran ... timulation

Vad tror ni om detta?


Autisme inkludert AS er kroniske tilstander. At noen underveis i livet mister diagnosen betyr ikke at autisme ikke varer hele livet. Jeg ser dessuten på autisme som hardt integrert i personligheten. Derfor stiller jeg spørsmålstegn ved medisiner og andre tiltak som er "personlighetsforbedrende".

Man kan ha fått en feil diagnose. Mange sykdommer kan gi symptomer som ligner på autisme. F.eks. matintoleranse, "vitaminmangel", utmattelsessykdommer, stoffskifteproblematikk, tarmsykdommer etc.

Man kan ha lært å skjule symptomene (ofte til en hard og varig pris).

Man kan ha fjernet andre problemer, sykdommer eller hindringer som ikke er en del av autismen, slik at man har mer overskudd til å takle hverdagen. F.eks. kan kanskje en person med autisme få større utfordringer med symptomene på autismen dersom vedkommende får influensa. Eller depresjon og angst for den saks skyld. Da må man også ta høyde for at symptomer kan bli mildere når andre problemer forsvinner.

På samme måte som andre mennesker får mennesker med autisme mer overskudd til "vanlige ting" ved å trene og ha et sundt kosthold.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav kiddie » 2017-12-20 21:03:40

Ingen aning men jag är gravt mjölkberoende.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav kiddie » 2017-12-20 21:14:17

Från ena länken, ska svara på det frågor jag vet svaret på:

En studie pekar på att antibiotikabehandling av mödrar under graviditeten kan öka risken för autism. (Min mamma blev inte behandlad)
Kejsarsnitt ökar också barnets risk för att utveckla autism. (Född på vanligt vis)
Barn uppfödda på mjölkersättning löper högre risk för dysbios (obalans i tarmfloran) än barn som ammar och de barn som ammar minst 6 månader löper också lägre risk att diagnostiseras med autism. (Var för hungrig så fick både bröstmjölk och ersättning)
Barn med autism har oftast fått fler antibiotika kurer än barn utan autism. (Fick inte fler än en vanlig 70-talsunge)
Barn med autism har oftare problem med magen än neurotypiska barn. (Magen funkar bra, regelbundet och med lagom fasthet på bajset)
Förstoppning är det vanligaste symtomet och står för hela 85%. (Nej, inte haft)
Magsymtomens och autismens svårighetsgrad verkar gå hand i hand. (Isåfall är jag NT)
De med autism som har magproblem uppvisar oftare ångestproblematik, aggressioner och självskadebeteenden. (Haft alla tre och bra mage)
Barn med autism har oftare läckande tarm 36,7% jämfört med kontrollernas 4,8%. (Finns det i verkligheten?)
Candida (en typ av svamp) är mycket vanligare hos barn med autism (81,4%) än friska kontroller ( 19,6%). (Ingen candida)
Många studier har visat på förhöjda inflammationsmarkörer hos individer med autism, med största sannolikhet pga. läckande tarm och läckande blod/hjärn-barriär och dysbios. (Positiv RF, ANA, SSA, SSB, ESR 50-110)

Min bror har aspergersymptom men klarar sig hyfsat och behöver ingen diagnos, samma med min pappa. Min farbror är typisk aspergare fast utan diagnos, min farfar var det med. Min mamma har ADD-drag och lite autistiska drag. "Kanske" ligger det i släkten.....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav johan88 » 2017-12-20 22:18:23

Mina föräldrar provade att ta bort gluten, mjölkprodukter och socker ur min kost i 10 år utan någon som helst påverkan på min Aspergers.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav elle » 2017-12-21 10:16:00

Det låter för bra för att vara sant.

Jag har eliminerat mjölkprodukter för 10 år sedan och det enda som hände var att slippa drabbas av symptom typiska för mjölkproteinallergi.

Jag kan tänka mig att det måste vara svårt för föräldrar att acceptera att deras barn är annorlunda.

Jag vet inte om det är bra att experimentera på sina barn bara för att man har stark önskan att ha ett NT barn.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Alien » 2017-12-21 14:24:34

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-12-21 21:00:10

Det förfaller mer sannolikt att folk med felknullade hjärnor och gener får felknullad mage på köpet än att magen felknullar våra hjärnor och gener.
Men folk älskar flum och att övertolka halvfärdig forskning.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav kiddie » 2017-12-22 1:01:02

Många med autism särskilt de som inte riktigt fattar vad som händer som har autism 3, har skyhöga halter stresshormoner. Och dessa kan paja magen. Rätt självklart.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Alien » 2017-12-22 2:27:47

Det kan vara extra vanligt att barn med autism har problem att tåla gluten och mjölksocker. Med en annan diet mår de bättre, men blir för den skull inte mindre autistiska. Magproblemen var en komorbiditet, inte orsaken till autismen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-12-23 12:48:29

Jag tycker det verkar som att magbakterier är väldigt hypade.
Det verkar som att det är ganska svårt att påverka tarmfloran utifrån, probiotika och dylikt har inte gett de resultat som man har tänkt sig.

Däremot verkar hjärnan kunna påverka tarmfloran väldigt mycket via olika mekanismer.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-12-23 13:40:30

Poängen är alltså att jag vill poängtera att hjärnans förmåga att påverka magens status är stor.

Föräldrar är dessutom ytterst benägna åt att vara känsliga för placebo effekt när de gäller sina barns beteenden när det gäller behandlingar.
Clinicians and family members may have an emotional response to a patient’s treatment and think that the treatment is helping the patient even in the absence of any direct physiological benefit to the patient or indication from the patient that the treatment is working. These feelings and perceptions may arise when placebos, including “impure” placebos, such as active drugs or operations that have no effect on the disease process, are used in clinical practice and research settings. Because these feelings and perceptions are not accounted for in descriptions of the placebo effect and can exist independently of any placebo effect on the patient, they can be described as placebo effects by proxy, or placebo by proxy for short. Although placebo by proxy has important implications, the phenomenon is underappreciated and rarely discussed.

http://www.bmj.com/content/343/bmj.d4345
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26226597
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Toblerone » 2017-12-23 17:39:41

Efter alla andra liknande teorier som jag har hört dem senaste 30 åren och som aldrig har stämt, är jag mycket tveksam.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Koppling mellan autism och gluten samt laktos?

Inläggav Alien » 2017-12-24 1:37:43

Pinghis Khan skrev:Jag tycker det verkar som att magbakterier är väldigt hypade.
Det verkar som att det är ganska svårt att påverka tarmfloran utifrån, probiotika och dylikt har inte gett de resultat som man har tänkt sig.


Håller inte med. Tror stenhårt på tarmbakteriernas betydelse. I TV-programmet Köttets lustar så levde Henryk Schyffert som vegan i fyra veckor. I vanliga fall åt han mer kött än genomsnittet. Tester före och efter visade att han fick färre farliga bakterier och fler nyttiga efter vegandieten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav Pinghis Khan » 2017-12-25 2:15:22

Pffft.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav kiddie » 2017-12-25 12:14:29

Att man kan ha bakterier som påverkar magen är väl självklart. Frågan är väl om något slinker ut och påverkar hjärnan. Om det bara handlar om magsjukebakterier så är jag ju inte ett dugg autistisk eftersom jag nästan aldrig varit magsjuk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-28 15:39:41

Den här studien visar att stress förändrar tarmfloran hos möss så att den liknade tarmfloran hos möss som fått en ohälsosam kost över tid.

Jag anser att det stödjer min tes att tarmfloran troligen påverkas mer av hjärnan än vad hjärnan skulle påverkas av varierande mikrobiom hos individer.

https://www.nature.com/articles/s41598-017-11069-4
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-28 15:51:45

Alltså autism gener -dysregulation av tarmfloran via hjärnan - dålig tarmflora

Probiotika kan kanske dämpa att -dålig tarmflora- ökad stress på systemet- försämring av autism symptomen.
Men man kommer knappast att kunna bota autism med bakterier.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav elle » 2018-03-06 13:24:28

En intressant film från Vetensakpens värld om ADHD

(nej, ADHD har ingenting med kosten att göra )

https://www.svtplay.se/video/16937454/v ... o&tab=2018
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav Smoyy » 2018-03-06 13:34:50

Man kan troligtvis lindra vissa saker i måendet på samma förutsättningar som andra. Eftersom vad vi äter påverkar tarmfloran, upptaget av näring samt inflammatoriska processer och byggstenar till signalsubstanser.

Har själv ätit paleokost om än inte helt strikt och märker att min mage och hälsa mår bättre av det.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav rapchic » 2018-03-06 14:02:54

Jag har inte läst hela tråden men jag utesluter gluten till största del och även laktos.
Jag är konstaterad laktosintollerant och konstaterad att jag inte är glutenintollerant men då glutenfri kost gör så att jag kan klä mig själv utan att dö av smärta så kommer jag fortsätta med, i princip glutenfri kost.

Jag tycker att jag har fått en förbättring när det gäller AS men det beror nog på att jag slipper lägga min ork på att ha ont (det är väldigt tröttsamt att gå omkring och ha konstant ont) så jag vet inte om det skulle hjälpa alla
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav kiddie » 2018-03-08 7:15:09

Ibland hetskollar folk filmer på Youbtube och tänker att Usch vad vår kost är skräp, kanske bidrar till autism. För kolla här i USA hur många barn som funkar bättre när skolan bytte till bra mat.

Då tror man att de fattigaste amerikanerna har lika mycket pengar och tid som svenska medelklassfolk. Fast de föräldrarna jobbar tre jobb var och skolmaten inte liknar mat som vi är vana vid den. Den är en mix mellan billiga kolhydrater och falsk ost, eller pommes som gått igenom 30 olika steg innan de ens friterades. Köttet är malet från tätt intill benen och utblandade med kemikalier.

När barnen kommer hem kanske de gör ketchupsoppa, dvs ketchup i varmt vatten tills mamma kommer hem. Läsk och snacks är billigt så det kanske de kan få också. När mamman kommer hem är matlagning det sista hon tänker på utan stoppar i barnen det billigaste brödet och jordnötssmöret.

När man förstår att precis alla skolor inte är som svenska medelklasskolor här, och att familjesituationen kan vara helt annorlunda så betyder det ju inte för svensken att "ät inte skräp" att inte äta fil och cornflakes, macka med ost, en picadelilåda till lunch och en snabblagad spagetti och köttfärssås till kvällen. Att inte äta skräp som de säger i filmerna man inte ska göra, menar i sitt ursprung att man inte ska leva på socker, friterat, falska produkter och biprodukter enbart dag ut och dag in för då kan man bli sjuk, och blir man det påverkar det ens beteende.

Därför finns inte alls samma behov av att korrigera ätandet i detta landet. Varför jämföra med USA som säger sig bota ADHD med riktig mat (när det förmodligen är näringsbrist), varför inte likagärna jämföra med Sudan? I något land i Afrika ökade man betygen markant därför att skolan skaffade kor och barnen fick en het kopp mjölk varje morgon. Hade de också ADHD eller autism innan heller?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav Fretshi » 2018-03-08 11:50:50

rapchic skrev:Jag har inte läst hela tråden men jag utesluter gluten till största del och även laktos.
Jag är konstaterad laktosintollerant och konstaterad att jag inte är glutenintollerant men då glutenfri kost gör så att jag kan klä mig själv utan att dö av smärta så kommer jag fortsätta med, i princip glutenfri kost.

Jag tycker att jag har fått en förbättring när det gäller AS men det beror nog på att jag slipper lägga min ork på att ha ont (det är väldigt tröttsamt att gå omkring och ha konstant ont) så jag vet inte om det skulle hjälpa alla


Jag har ibland eller ganska ofta smärta i ryggen, tror du det kan bero på kosten?
Med gluten och laktos?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in