Tips för att ta sig upp ur en depression

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav kiddie » 2019-03-14 0:20:18

Fretshi skrev:Allt missuppfattas jämt...

Jag tror ni bara tänker att enda lösningen mot svår depression är medicin och elchocker.

Jag tror starkt på tankens kraft och att hitta stillheten när man är djupt nere.

Är man djupt deprimerad behöver man ofta hitta ett inre lugn igen så att energin kan komma tillbaka.

Funderar man på att ta sitt liv ska man söka hjälp akut (beror iof på hur starka de tankarna är).

Nej, "vi" vill inte ge folk medicin eller elchocker. Jag trodde personligen att en depression måste gå över av sig själv, att de flesta depressioner varar 6-8 månader för det sa det på psykologin. Så det jag provade med först var att faktiskt vänta ut depressionen. Men eftersom den aldrig tog slut fick jag mot min vilja testa medicin. Det var då tre år av mitt liv som bara försvunnit för mig, och ur depressionen kom en skadad person som jag inte längre kände.

Inre lugn och energi fanns inte på kartan. På kartan fanns att överleva och att härda ut.

Jag tror att total passivisering ibland kan vara livräddande i depressioner, för har man glömt hur man knyter skorna är det inte så stor risk att man ska komma på hur man ska ta livet av sig.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Fretshi » 2019-03-16 22:42:36

Passivitet är ju aldrig bra för den mentala hälsan.
Men det betyder inte att man inte får ha stunder av stillhet och där man inte gör någonting.

Att göra ingenting kan ibland ge en kraft att orka med livet.

Varför var 3 år bortkastade pga din depression?
Lärde du dig inget under de åren?

Jag kommer nog alltid ha stor risk att falla in i depressioner igen och då är jag glad att jag kan få hjälp.

Jag har dock aldrig mått så dåligt att jag blivit helt passiv men jag har varit passiv och inte orkat göra saker ibland. Samt en del dagar har jag mer energi än andra. Men mörka tankar och känslor har jag upplevt och det är inte så kul...
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Inläggav kiddie » 2019-03-17 0:26:16

Fretshi skrev:Varför var 3 år bortkastade pga din depression?
Lärde du dig inget under de åren?

Nej. Jo förresten, att folk lämnar en att dö när man är så deprimerad. De vill inte vara i närheten av ett levande kadaver. Fast min kompis hjälpte mig annars hade jag svultit ihjäl, jag har hjälpt henne mycket oxo. Sådan är vår vänskap, men det säger mer om att vi hade en stark vänskap vilket jag visste. Däremot visste jag inte att alla hatar deprimerade människor.

Inklusive min samtalskontakt som uppmuntrade självmord.

Att göra ingenting ledde till räkningar som gick till inkasso, socpapper som blev försenade med avslag som följd. Missade 9 av 10 möten. Det var verkligen ingen vila som gav energi.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-17 0:53:22

kiddie skrev:Inklusive min samtalskontakt som uppmuntrade självmord.

:?: :-)006
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Inläggav Fretshi » 2019-03-18 12:32:00

Jag kanske bör söka hjälp nu och bli inlagd då jaghar mått riktigt dåligt den senaste tiden.

Får be om ursäkt för all dynga jag har sagt här och på forumet i övrigt.

Jag har inte fattat hur dåligt jag mått och då ger jag råd som inte funkar.

Ska försöka hålla nere min ton här så att jag inte skadar folk.
Fretshi

Inläggav Christopher_R » 2019-03-19 14:50:21

Jag vart först deprimerad efter att min mamma gick bort i börja av 2012 och det som jag då gjorde för att ta mig ur den var att ägna mig åt min största hobby som är Titanic. Hon fick mig att bli intresserad av fartyget när hon visade mig filmen med Leonardo Dicaprio och Kate Winslet från -97.

Hade jag inte ägnat mig åt min hobby så hade jag med stor sannolikhet inte suttit här idag för jag var verkligen på den gränsen eftersom min familj vände mig ryggen för landstället och alkoholen.

Min depression kommer och går i dags läget men det som jag då gör för att ta mig ur den, eller försöka ta mig ur den, är att ägna min tid åt jag tycker är roligt så som mitt intresse för Titanic och programmering eller spela nåt spel för att kunna fokusera på annat.
Christopher_R
Ny medlem

Anslöt: 2019-03-07

Inläggav Fretshi » 2019-03-21 1:09:53

Livet kommer nog gå upp och ned men ju mer man lär sig om sig själv så bör man kunna minska sitt lidande.

Mycket handlar nog om acceptans för det man inte kan påverka och att man påverkar det man kan (sinnesrobönen)
Fretshi

Återgå till Aspergare och vården

Logga in