Tips för att roota och flasha sin androidmobil ?
Moderator: barracuber
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Tips för att roota och flasha sin androidmobil ?
Ska just ge mig i kast med sonens ZTE Blade.

ZTE Blade är en billig men kapabel lågprisandroid som fortfarande finns att köpa för runt tusenlappen utan abb men visst har det kommit drösvis med modeller efter den.
Vårt mål idag är att flasha på en custom 2.3 (troligtvis Cyanogenmod 7.1 vilken låg på 2.3.7 för några dagar sedan). Officiellt kommer Blade aldrig att få 2.3. Sonen vill inte göra denna uppgradering främst för att det är kul att testa nya versioner utan för att wifi och sms inte fungerar för honom samt att han han har stora problem med ont om plats i telefonminnet, vi snackar < 10 MB. Med 2.3 får man ännu fler möjligheter att generera minne genom att kunna flytta fler appar till SD-kortet, och inte minst få bort sånt man inte vill ha i standardandroiden som Google Talk, operatörsbundna appar mm.
To make a long story short, vilka har flashat custom roms och på vilka modeller?
Vore kul att kunna få lite tips om vi åker på probs. Självklart kommer vi främst att följa guiderna på swedroid.

ZTE Blade är en billig men kapabel lågprisandroid som fortfarande finns att köpa för runt tusenlappen utan abb men visst har det kommit drösvis med modeller efter den.
Vårt mål idag är att flasha på en custom 2.3 (troligtvis Cyanogenmod 7.1 vilken låg på 2.3.7 för några dagar sedan). Officiellt kommer Blade aldrig att få 2.3. Sonen vill inte göra denna uppgradering främst för att det är kul att testa nya versioner utan för att wifi och sms inte fungerar för honom samt att han han har stora problem med ont om plats i telefonminnet, vi snackar < 10 MB. Med 2.3 får man ännu fler möjligheter att generera minne genom att kunna flytta fler appar till SD-kortet, och inte minst få bort sånt man inte vill ha i standardandroiden som Google Talk, operatörsbundna appar mm.
To make a long story short, vilka har flashat custom roms och på vilka modeller?
Vore kul att kunna få lite tips om vi åker på probs. Självklart kommer vi främst att följa guiderna på swedroid.
- barracuber
- Moderator
- Anslöt: 2007-02-11
Re: Tips för att roota och flasha sin androidmobil ?
Länkar vore ytterst trevligt då jag vill flasha min Samsung Galaxy Tab GT-P1000 som vägrar låta sig uppgraderas till 2.3 (som finns till Galaxy Tab), den har dock inga problem med minnet, men tappar WiFi titt som tätt (den håller igång anslutningen men vägrar att kommunicera) samt är instabil på ett par olika punkter.
Min LG P500 har problem med en klocka som går så förbannat fort, det finns en app som åtgärdar det, men den funkar bara på en flashad mobil.
Min LG P500 har problem med en klocka som går så förbannat fort, det finns en app som åtgärdar det, men den funkar bara på en flashad mobil.
Miche skrev:Länkar vore ytterst trevligt då jag vill flasha min Samsung Galaxy Tab GT-P1000 som vägrar låta sig uppgraderas till 2.3 (som finns till Galaxy Tab), den har dock inga problem med minnet, men tappar WiFi titt som tätt (den håller igång anslutningen men vägrar att kommunicera) samt är instabil på ett par olika punkter.
Om du inte är, bli medlem på swedroid. Det är Sveriges största androidforum för för både smartphones och tablets med störst antal underforum. Här är länken till underforumet för Samsungs tablets och mediaplayers: http://www.swedroid.se/forum/f91/.
Jag själv hade enorm hjälp för 2 år sedan när jag skaffade min HTC Hero som då var det hetaste hetaste men idag är värd ungefär lika mycket som en tegelsten. Tack vare forumet kunde jag flasha på en custom 2.2 vilket gjorde den rejält snabbare trots att den officiellt aldrig fick mer är 2.1.
När det gäller sonens Blade så fanns det nu så många olika ROM-alternativ att välja bland att vi nästan fick beslutsångest. Till slut valde vi ändå senaste Cyanogenmod (2.3.7) och sonen skötte hela proceduren med flashningen själv (det enda han behövde min hjälp med var md5-checkningen); rootat hade vi redan gjort för länge sedan.
Så nu kör hans Blade 2.3.7 och han är överlyckig!!
Jag själv blev sugen av bara farten och flashade samtidigt på 2.3.7 på Heron. Tyvärr är jag väldigt besviken då den blev långsammare trots att jag överklockar allt vad jag kan ;( Det är bara att inse att en 2-3 år gammal smartphone idag inte kan hänga med. Idag är det helt andra modeller som gäller.
Miche skrev:Min LG P500 har problem med en klocka som går så förbannat fort, det finns en app som åtgärdar det, men den funkar bara på en flashad mobil.
P500 verkar vara en lite obskyr modell - den har inget eget underforum. Här är länken till LG:s modeller: http://www.swedroid.se/forum/f43/
- barracuber
- Moderator
- Anslöt: 2007-02-11
Tack, jag ska försöka ordna lite ork att sätta igång, vilket århundrade som helst...