Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Thurizas » 2016-02-03 11:37:36

Dagar sedan nu blev mitt barn tillsagd på sitt nya dagis/förskola att hon inte fick säga "pruttunge" och inte heller får hon lipa.
Vi säger en massa sådana ord här hemma och skämtar på det sättet.. och vi lipar åt varandra. På tidigare dagis hon gått på så sa fröknarna samma sak som oss här hemma och det lipades.

Plötsligt så är det något fult att säga? Det är som tvärtom helt nu och jag såg hur förvirrad min dotter var när hon berättade om händelsen.

Så pruttunge är fult att säga och jag undrar då över alla andra barnsliga ord vi använder här hemma, kommer hon få tillsägelse för det med? Jag svär normalt jäkla mycket men har lyckats byta ut mina en hel del svordomar mot just barnsliga ord, prutt, skit, bajs.. ja ni fattar nog. Min dotter säger aldrig dessa ord i elakt syfte och bara då hon busar, för så gör vi här hemma med och i vår släkt. Men jag kan inte släppa det här. Tanken på att min dotter ska bli tillsagd på grund av oss känns inge vidare. Att ha bytt ut mitt ordförråd känns rätt bortkastat. Då kan jag ju lika gärna svära som en borstbindare igen?

Jag funderar på att skriva en lista på alla barnsliga ord vi säger här hemma och lämna in till förskolan och be dom bocka av vilka ord som är fel.
Många av dessa ord är hämtade ifrån Astrid Lindgrens böcker och filmer. Skitoxe.

Hur skulle ni gjort i mitt ställe? (utöver att släppa det)
Jag försöker febrilt hitta en lösning på detta så min dotter inte ska behöva bli tillsagd för hur vi gör och säger här hemma. Det är då vi som borde bli utskällda, inte hon, det är vi som måste anpassa oss i sådant fall så det inte blir som tvärtomland på dagis?

Hur tänker ni?


Moderator: Tråden flyttad från Att leva som Aspergare.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav alixha » 2016-02-03 12:10:17

Det är bara att lära ditt barn att vissa saker får man bara säga hemma och inte på dagis. Det är bara bra för barn att lära sig sådant, tänk i det långa loppet.

Sen kan jag tänka mig att dagispersonalen kanske försöker minimera sådana ord när det gäller flera barn, bara för att det är okej hemma hos dig kanske det inte är okej hemma hos någon annan och barn lär sig ju av varandra, dagisfröknarna hamnar ju då i mitten och får försöka förmedla generellt till barnen vad som är okej/inte okej.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Thurizas » 2016-02-03 12:16:46

Tack för svar alixha :-)Happy

Du har nog rätt, det är kanske så gällande fröknarna att dom försöker hålla ting neutralt. Och vad som var neutralt förut inte är neutralt här.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Liljan » 2016-02-03 12:50:56

Din dotter är tillräckligt gammal för att förstå att olika regler gäller på olika ställen. Hemma är en sak okej, men inte på dagis. Du får prata med din dotter om det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Thurizas » 2016-02-03 13:02:44

Liljan skrev:Din dotter är tillräckligt gammal för att förstå att olika regler gäller på olika ställen. Hemma är en sak okej, men inte på dagis. Du får prata med din dotter om det.


hm.. jag nämner inte alls hennes ålder. Har du koll på hur pass gammal hon är eller antar du?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Liljan » 2016-02-03 13:09:48

Thurizas skrev:
Liljan skrev:Din dotter är tillräckligt gammal för att förstå att olika regler gäller på olika ställen. Hemma är en sak okej, men inte på dagis. Du får prata med din dotter om det.


hm.. jag nämner inte alls hennes ålder. Har du koll på hur pass gammal hon är eller antar du?

Jag har för mg att barn börjar lära sig att det är olika regler på olika ställen runt 2-års åldern. Eftersom det här är hennes andra förskola och eftersom hon pratar minst två ordsmeningar har jag antagit att hon är över två år.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Thurizas » 2016-02-03 13:27:16

Liljan skrev:
Thurizas skrev:
Liljan skrev:Din dotter är tillräckligt gammal för att förstå att olika regler gäller på olika ställen. Hemma är en sak okej, men inte på dagis. Du får prata med din dotter om det.


hm.. jag nämner inte alls hennes ålder. Har du koll på hur pass gammal hon är eller antar du?

Jag har för mg att barn börjar lära sig att det är olika regler på olika ställen runt 2-års åldern. Eftersom det här är hennes andra förskola och eftersom hon pratar minst två ordsmeningar har jag antagit att hon är över två år.


:-)049
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Toblerone » 2016-02-07 19:08:18

Och jag håller med dem andra om att barn tidigt förstår att det kan finnas olika regler på olika ställen. Jag tror inte heller att det blir konstigt i det här fallet. Om ni säger såna här lite roliga ord hemma, så gör ni för att ni tycker de är roliga. Barnen på förskolan har kanske inte hört dem förut, och tror att det är något jättetaskigt. Så kan man ju också förklara det för ett barn.

Ibland kan det ju också helt enkelt handla om att något barn går igång om det blir kallad för något, eller att det urartar, att barnen varvar upp varandra med lustiga ord fram och tillbaka. Sedan sitter de kanske på sin samling och förskoleläraren kan inte få någon lugn och ro i gruppen. Ibland blir det bara en stor grej av det och då måste man säga till alla barn att de inte ska göra så för att det annars blir oro.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav antonius » 2016-02-07 20:39:17

Pruttunge, pruttunge, pruttunge, pruttunge, nja, tycker det går fint att säga, ligger bra i munnen, skall nog sägas med ÖverKalixdialekt... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Thurizas » 2016-02-08 1:44:36

Toblerone skrev:Och jag håller med dem andra om att barn tidigt förstår att det kan finnas olika regler på olika ställen. Jag tror inte heller att det blir konstigt i det här fallet. Om ni säger såna här lite roliga ord hemma, så gör ni för att ni tycker de är roliga. Barnen på förskolan har kanske inte hört dem förut, och tror att det är något jättetaskigt. Så kan man ju också förklara det för ett barn.

Ibland kan det ju också helt enkelt handla om att något barn går igång om det blir kallad för något, eller att det urartar, att barnen varvar upp varandra med lustiga ord fram och tillbaka. Sedan sitter de kanske på sin samling och förskoleläraren kan inte få någon lugn och ro i gruppen. Ibland blir det bara en stor grej av det och då måste man säga till alla barn att de inte ska göra så för att det annars blir oro.


Tack för dina inlägg och för att du förstår varför jag startade tråden.
Att få höra andras ord och tankar om det hela kan verkligen underlätta så man vet om man tänker helt galet eller inom de mer normala ramarna så att säga.
Ett bollplank tror jag det kallas(?)
Tack :-)154
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Thurizas » 2016-02-08 1:45:29

antonius skrev:Pruttunge, pruttunge, pruttunge, pruttunge, nja, tycker det går fint att säga, ligger bra i munnen, skall nog sägas med ÖverKalixdialekt... :-)005



:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tack för skrattet :D
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Wine » 2016-02-08 10:48:49

Jag kan nog ha förståelse för att man på en plats där även andra barn vistas inte vill att barn ska kunna uttrycka sig hursomhelst, varför ska man lära barn en massa fåniga ord eller att använda ett dåligt eller grovt språk?

Andra föräldrar kanske inte vill att deras barn ska behöva lära sig och ta till sig ett barnsligt, dåligt och grovt språk, men de kanske i princip är tvingade att lämna sina egna barn till ett ställe där en del andra barn använder ett dåligt och omoget språk.

Detta är ännu ett exempel på varför dagis kan vara ett dåligt alternativ, föräldrar får stå ut med att deras små barn eventuellt vistas tillsammans med stökiga, ouppfostrade eller på annat sätt vanartiga barn.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Thurizas » 2016-02-08 12:14:47

Wine skrev:Jag kan nog ha förståelse för att man på en plats där även andra barn vistas inte vill att barn ska kunna uttrycka sig hursomhelst, varför ska man lära barn en massa fåniga ord eller att använda ett dåligt eller grovt språk?

Andra föräldrar kanske inte vill att deras barn ska behöva lära sig och ta till sig ett barnsligt, dåligt och grovt språk, men de kanske i princip är tvingade att lämna sina egna barn till ett ställe där en del andra barn använder ett dåligt och omoget språk.

Detta är ännu ett exempel på varför dagis kan vara ett dåligt alternativ, föräldrar får stå ut med att deras små barn eventuellt vistas tillsammans med stökiga, ouppfostrade eller på annat sätt vanartiga barn.


Jag har den förståelsen med. Jag skulle inte uppskatta om det användes vissa ord heller. Jag uppskattar så klart att det sägs till.

Sedan är det svårt att veta hur ord är olika laddade beroende på vart man är eller miljön i sig, då är det bra att få veta sådant.
Nu vet vi ju att Pruttunge uppenbarligen inte går under radarn :lol: Inte ens när det sägs som skämt.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav slackern » 2016-02-08 12:25:52

Thurizas skrev:
Wine skrev:Jag kan nog ha förståelse för att man på en plats där även andra barn vistas inte vill att barn ska kunna uttrycka sig hursomhelst, varför ska man lära barn en massa fåniga ord eller att använda ett dåligt eller grovt språk?

Andra föräldrar kanske inte vill att deras barn ska behöva lära sig och ta till sig ett barnsligt, dåligt och grovt språk, men de kanske i princip är tvingade att lämna sina egna barn till ett ställe där en del andra barn använder ett dåligt och omoget språk.

Detta är ännu ett exempel på varför dagis kan vara ett dåligt alternativ, föräldrar får stå ut med att deras små barn eventuellt vistas tillsammans med stökiga, ouppfostrade eller på annat sätt vanartiga barn.


Jag har den förståelsen med. Jag skulle inte uppskatta om det användes vissa ord heller. Jag uppskattar så klart att det sägs till.

Sedan är det svårt att veta hur ord är olika laddade beroende på vart man är eller miljön i sig, då är det bra att få veta sådant.
Nu vet vi ju att Pruttunge uppenbarligen inte går under radarn :lol: Inte ens när det sägs som skämt.


Dessutom borde alla människor känna till att småbarn går igenom kiss å bajsåldern, det är bara normalt och en del utav utvecklingen så jag ser bara ordet pruttunge som en del utav den fasen och att se sitt barn kikna utav skratt när man själv eller barnet självt säger det är oersättligt.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tillsägelse på förskola, vad är oki att säga? Upphakning!

Inläggav Fenren » 2016-02-08 12:29:48

Jag har egentligen inte så mycket att tillägga än spekulationer och tankar kring framtida liknande situationer.

Vi har tidigt uppmuntrat att olika ställen har olika regler. (dagis, farmor och farfar mm) och det syntes i princip direkt när vårt barn lärde sig regler att den förstod att olika regler gäller på olika platser. Redan strax efter året visste den att man inte får dra i lådor hemma, men det får man hos farföräldrar.

Min tanke kring hur man ska hantera att man själv inte vet exakt vad som gäller är att vara jätteärlig. Säga att man inte vet vilka ord som är tillåtna och påpeka att man inte ska ta tillsägelserna som annat än ett sätt att lära sig vad som är rätt och fel där.

Det är ju bara att inse att många här (mig inkluderat) får problem att avgöra vilka regler som gäller var i miljöer vi inte direkt vistas i. Vår grundtanke har varit att vara öppen med våra begränsningar och ärliga mot avkomman i alla liknande fall.

Om det ska fungera måste dagis vara försiktiga med hur de säger åt sina skyddslingar. De kan inte ryta åt dem, bara tillrättavisa.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in