Tidsuppfattning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tidsuppfattning

Inläggav vallesmamma » 2010-01-27 10:24:59

Hur svårt har ni med att räkna ut hur lång tid olika saker tar? Jag har svårt att räkna ut hur lång tid det tar att gå till dagis trots att vi går dit varje dag. Jag har svårt att räkna ut hur lång tid det tar att diska så jag har tid över till annat.

I morse skulle sonen iväg tidigare eftersom de skulle besöka Teknikens Hus. Men jag hade tänkt gå senare än vad min man tyckte att jag skull gå och det var tur att han ryckte in och bestämde för annars hade sonen inte hunnit med bussen som de skulle ta. Men vad händer när min man inte är hemma? Han är arbetslös nu.

Jag har ansökt om LSS.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Tidsuppfattning

Inläggav Truly » 2010-01-27 10:42:22

vallesmamma skrev:Hur svårt har ni med att räkna ut hur lång tid olika saker tar? Jag har svårt att räkna ut hur lång tid det tar att gå till dagis trots att vi går dit varje dag. Jag har svårt att räkna ut hur lång tid det tar att diska så jag har tid över till annat.

I morse skulle sonen iväg tidigare eftersom de skulle besöka Teknikens Hus. Men jag hade tänkt gå senare än vad min man tyckte att jag skull gå och det var tur att han ryckte in och bestämde för annars hade sonen inte hunnit med bussen som de skulle ta. Men vad händer när min man inte är hemma? Han är arbetslös nu.

Jag har ansökt om LSS.


Jag har väldigt dålig tidsuppfattning. Jag har alltid dåligt samvete för jag kommer i stort sett alltid för sent. Många gånger dyker jag inte upp alls för jag vet att jag kommer att komma försent och jag verkligen AVSKYR att inte vara punktlig.

Men ibland blir det också tvärtom. Om vi har ett flyg att passa eller en resa som barnen ska göra med skolan, så kan jag gå upp 5-6 timmar innan vi ska lämna huset, bara för att vara säker på att hinna i tid. Detta resulterar ofta i att vi står där klara att bege oss iväg redan 1-2 timmar innan planerat. Och då blir jag uppstressad och får ångest, för då blir jag istället rastlös och undrar vad sjutton jag ska hitta på i 1-2 timmar framöver. :roll:

Nej, tid och jag går INTE ihop alls.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav barracuber » 2010-01-27 11:01:52

Vardagliga saker som att gå till affären eller stan har jag inga större problem med.

Däremot i en arbetssituation och projekt (även nedbrutna i aktiviteter) kan jag ha stora problem - mest märkbart när tiden är knapp och folk står och pekar på klockan - då kan inte jag tänka klart och blir ännu mer improduktiv. Och jag hamnar lätt i sådana situationer eftersom jag har dålig tidsuppfattning även i början av projekten innan det hunnit bli bråttom.

Jag har just börjat använda en teknik för personlig produktivitet som heter Pomodoro som är mest tänkt att användas i arbete och studier men som jag tror även skulle kunna funka i privatlivet. Det är väldigt enkelt att komma igång med. Man använder sig av ett stoppur (äggklocka eller digital) och ställer in att den ska ringa exempelvis var 25:e minut. Då tar man 5 minuters rast oavsett vad man håller på med. Efter rasten jobbar man 25 minuter till och tar 5 minuters rast osv. Efter fyra 25-minutersperioder tar man en längre rast - 15-30 minuter.

En fördel är de korta rasterna eftersom jag alltid varit dålig på att ta pauser. Under dessa raster ska man inte göra något betungande för hjärnan - man ska alltså försöka släppa tankarna på det man håller på med för att hjärnan ska få vila. Perfekt är att fixa te eller kaffe och att gå på toaletten.

En annan fördel är att man troligen blir mer tidsmedveten tack vare äggklockan - man lär sig efter ett tag hur långt 25 minuter är.

Ytterligare en fördel är att jag blir mera disciplinerad. En 25-minutersperiod - som kallas en Pomodoro - är odelbar (indivisible) och därmed "helig". Jag helt enkelt "vårdar" mina Pomodoros och värderar därmed mitt arbete/studier högre.

En avbruten Pomodoro är förstörd och förbrukad. Avbrott - både egna (distraktioner, tankar, okoncentration) och yttre (telefonen ringer, någon pratar med dig, det plingar i mailboxen) är omöjligt att undvika. Dock blir jag med tekniken bättre på att hantera avbrott och på att förhindra att de förstör mina Pomodoro! Jag har också blivit bättre på att skärma av distraktioner - webbläsare, mailprogram, telefon m.m.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 4 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav FamiljenM » 2010-01-27 11:10:20

Jag är också usel på detta.
När det är viktigt att vara i tid, så är jag helst på plats en halvtimme innan. Annars mår jag jättedåligt.
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav carl » 2010-01-27 11:17:47

Jag har liknande problem som Truly.
Sen kan jag inte uppskatta min tid om jag är engagerad i något. Det kan gå flera timmar som jag uppriktigt tror är sekunder.
Sen kan jag inte uppskatta tid som jag inte verkligen har som rutin. Tex hur länge kommer en viss aktivitet att ta? Om jag inte kan addera alla delar, dvs veta hur lång tid varje del tar så kan jag inte veta hur länge något tar..

Sen tackar jag barracuber för detta lysande tips. Jag ska ta och testa det. När jag rökte var pauser mer naturligt för mig.
Jag skulle bara behöva något som jag kan göra utanför datorn. Annars multi-taskar jag bara..
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav vadloink » 2010-01-27 12:19:09

Jag är väldigt bra på att uppskatta tid, men kan också bli uppslukad av grejer. Det är skillnad, väl, på att liksom medveten kunna bedöma tid och att vara medveten om att tiden går? Om någon fattar vad jag menar...
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav jonsch » 2010-01-27 12:39:33

carl skrev:Jag har liknande problem som Truly.
Sen kan jag inte uppskatta min tid om jag är engagerad i något. Det kan gå flera timmar som jag uppriktigt tror är sekunder.
Sen kan jag inte uppskatta tid som jag inte verkligen har som rutin. Tex hur länge kommer en viss aktivitet att ta? Om jag inte kan addera alla delar, dvs veta hur lång tid varje del tar så kan jag inte veta hur länge något tar..

Det första (fast jag brukar tro det gått sisådär en timme när det gått fyra) tycker jag egentligen är trivsamt, även om det spräcker scheman ibland. Det andra emellertid, är ett elände. En sån fegis som jag vågar ju inte sätta igång med saker (allt från uppdrag man tagit på sig till matlagning och köksröjning), av rädsla att fortfarande vara igång nästa gång någon kollar vad man sysslar med. För blir man "aldrig" klar så byggs ju ryktet om en som en förlorare att hålla sig borta ifrån, på.

Och det ryktet motarbetas ju inte direkt av att man aldrig vågar sätta igång med saker (förrän man är tvungen, möjligen) ....


Nödlösningen är ju alltid att vänta tills det håller på att bli för sent att hinna med saken ifråga. Då måste man ju prioritera det viktigaste och tvingas hålla sig till såna delmoment och såna slarviga sätt att göra saker på som man vet hur lång tid de maximalt kan ta. En mycket allmänmänsklig, välbeprövad taktik, men int är den bra.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav .:exLainMaile:. » 2010-01-27 12:41:00

Jag har någon form av lista i huvudet på hur länge dom absolut vanligaste sakerna jag gör tar. Tx.e göra iordning sig på morgonen, 1tim. Vagnen till stan, 30min. Social möte, 1tim. Ekonomiskt bistånd 30min också några till små saker.

Oftast räknar jag i 30min eller 1tim. Träffa någon däremot ligger på 3tim, handla kläder ligger på 3tim.

Brukar fungera rätt okej, men ibland kan det bli helgalet men då beror det oftast på att något jag inte räknade med dyker upp, att vagnarna krånglar eller något.

Är det däremot något jag inte är väldigt van vid brukar det bli helt fel och håller jag på med något kan jag tappa tidsuppfattningen rätt ordäntligt.
Senast redigerad av .:exLainMaile:. 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
.:exLainMaile:.
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-12-22

Inläggav barracuber » 2010-01-27 12:50:39

vadloink skrev:Jag är väldigt bra på att uppskatta tid, men kan också bli uppslukad av grejer. Det är skillnad, väl, på att liksom medveten kunna bedöma tid och att vara medveten om att tiden går? Om någon fattar vad jag menar...


Det svåra är väl att inte bli så uppslukad att man glömmer kommande saker man måste göra en viss tid, ex besök, telefonsamtal. Där är ju påminnelser (mail, äggklocka, alarm, snöre på fingret m.m.) oumbärligt.

Jag kan ofta vara medveten om att tiden går men inte bry mig. Det ger mig alltid dåligt samvete. Det blir en inre konflikt mellan hur viktigt det jag håller på med är och mina andra plikter.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav jorand » 2010-01-27 16:33:28

:-)185

Usel. Kommer alltid sent, trots att jag nästan alltid har koll på vad klockan är. Verkar inte kunna lära mig av mina misstag heller..

En fd kollega brukade (lite skämtsamt) räkna med pi-faktorn i projekt eller renoveringar. Allting tar 3,14 ggr längre tid än vad man tänkt sig och blir 3,14 ggr dyrare.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav barracuber » 2010-01-27 16:42:01

jorand skrev:...
En fd kollega brukade (lite skämtsamt) räkna med pi-faktorn i projekt eller renoveringar. Allting tar 3,14 ggr längre tid än vad man tänkt sig och blir 3,14 ggr dyrare.


Ja den har jag hört nämnas inom IT-branchen.... :roll:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Chrilleb » 2010-01-27 17:11:24

vallesmamma

Jag har svårt med tidsuppfattning, hur långt det kan ta att gå en sträcka om jag inte har vana att gå denna förut. Har kommit försent både gällande jobbsökeri och annat på grund av min dåliga tidsuppfattning.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Tidsuppfattning

Inläggav Glimma » 2010-01-27 18:13:59

vallesmamma skrev:Hur svårt har ni med att räkna ut hur lång tid olika saker tar? Jag har svårt att räkna ut hur lång tid det tar att gå till dagis trots att vi går dit varje dag. Jag har svårt att räkna ut hur lång tid det tar att diska så jag har tid över till annat.

I morse skulle sonen iväg tidigare eftersom de skulle besöka Teknikens Hus. Men jag hade tänkt gå senare än vad min man tyckte att jag skull gå och det var tur att han ryckte in och bestämde för annars hade sonen inte hunnit med bussen som de skulle ta. Men vad händer när min man inte är hemma? Han är arbetslös nu.

Jag har ansökt om LSS.


Du borde skaffa en s k handiphone/handi. Det finns en tråd som heter Handi här någonstans om du vill bilda dig en uppfattning vad det innebär. Den kan hjälpa dig att räkna ner tiden till saker du ska göra och fungerar som tidshjälpreda eller hur man ska säga och almanacka. Jag fick den via habiliteeringen och om du inte har kontakt med med så tycker jag du ska ta kontakt med dem. De kan hjälpa dig mkt med att strukturera upp din vardag t ex med whyteboardtavla där du kan ha ett veckoschema och ändra allteftersom.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Tidsuppfattning

Inläggav barracuber » 2010-01-27 19:02:11

Glimma skrev:Du borde skaffa en s k handiphone/handi. Det finns en tråd som heter Handi här någonstans om du vill bilda dig en uppfattning vad det innebär.
...


allt-om-handi-t7313.html
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Tidsuppfattning

Inläggav Kvasir » 2010-01-27 19:16:20

Truly skrev:Men ibland blir det också tvärtom. Om vi har ett flyg att passa eller en resa som barnen ska göra med skolan, så kan jag gå upp 5-6 timmar innan vi ska lämna huset, bara för att vara säker på att hinna i tid. Detta resulterar ofta i att vi står där klara att bege oss iväg redan 1-2 timmar innan planerat. Och då blir jag uppstressad och får ångest, för då blir jag istället rastlös och undrar vad sjutton jag ska hitta på i 1-2 timmar framöver. :roll:


Det där tycker jag händer mig ofta även när det inte handlar om så viktiga saker. Antingen tycker jag att jag har så gott om tid på mig att det inte är någon brådska att göra mig iordning för avfärd, och så försvinner tiden iväg utan att jag riktigt förstår varför jag plötsligt har så ont om tid. Eller så lyckas jag ruscha på allt som behövs för att vara klar att ge mig iväg, och upptäcker att jag har tid över och det är för tidigt att ge mig iväg. Då kan jag inte bara sitta och rulla tummarna, utan börjar göra något under tiden, och så händer det att jag glömmer bort klockan och blir sen i alla fall.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Tidsuppfattning

Inläggav Truly » 2010-01-27 19:18:19

Kvasir skrev:
Truly skrev:Men ibland blir det också tvärtom. Om vi har ett flyg att passa eller en resa som barnen ska göra med skolan, så kan jag gå upp 5-6 timmar innan vi ska lämna huset, bara för att vara säker på att hinna i tid. Detta resulterar ofta i att vi står där klara att bege oss iväg redan 1-2 timmar innan planerat. Och då blir jag uppstressad och får ångest, för då blir jag istället rastlös och undrar vad sjutton jag ska hitta på i 1-2 timmar framöver. :roll:


Det där tycker jag händer mig ofta även när det inte handlar om så viktiga saker. Antingen tycker jag att jag har så gott om tid på mig att det inte är någon brådska att göra mig iordning för avfärd, och så försvinner tiden iväg utan att jag riktigt förstår varför jag plötsligt har så ont om tid. Eller så lyckas jag ruscha på allt som behövs för att vara klar att ge mig iväg, och upptäcker att jag har tid över och det är för tidigt att ge mig iväg. Då kan jag inte bara sitta och rulla tummarna, utan börjar göra något under tiden, och så händer det att jag glömmer bort klockan och blir sen i alla fall.


Exakt mig på pricken. För att inte rastlösheten ska övergå i ångest så "kan jag inte bara sitta och rulla tummarna, utan börjar göra något under tiden, och så händer det att jag glömmer bort klockan och blir sen i alla fall." :lol: :roll:
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav vallesmamma » 2010-01-27 19:27:11

Jag känner igen dig, Kvasir i vad du skriver! Jag tror jämt att jag har så mycket tid på mig, känner ingen brådska. Eller så är det tvärtom, brukar vara så då jag ska passa en läkartid, är så nervös då. Men då jag ser att det finns tid kvar börjar jag känna mindre brådska. Jag har så svårt att beskriva, även muntligt så det som Kvasir skrev om tidsuppfattning stämmer in på mig också.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav .:exLainMaile:. » 2010-01-28 10:11:23

barracuber skrev:Jag kan ofta vara medveten om att tiden går men inte bry mig. Det ger mig alltid dåligt samvete. Det blir en inre konflikt mellan hur viktigt det jag håller på med är och mina andra plikter.


Det där händer lite för ofta för mitt eget bästa. Eller att jag är fullt medveten om att det är dags åka, likförbannat kommer jag inte iväg förrän precis i sista sekund så man kommer inrusande. Men det gäller i huvudsak när jag håller på med något annat som man är mitt uppe i. Gör jag inte det fungerar min lilla hel-och-halvtimmes lista i huvudet rätt bra.
Senast redigerad av .:exLainMaile:. 2011-05-05 0:11:20, redigerad totalt 1 gång.
.:exLainMaile:.
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-12-22

Inläggav victoria_park » 2010-02-02 7:33:20

Min senaste teori i ämnet är att jag tror att jag ska hinna allt jag vill, kunna allt jag vill, handla allt jag vill. Helt enkelt en slag "gränslöshetstanke".

Jag kommer alltid tio minuter för sent till möten, jag har missat ett flyg hem från New York, jag har övertrasserat kreditkortet... Ja, jag känner igen mig.

Tillbaka till min teori - det gör nästan ont att tänka sig att jag inte kommer kunna göra allt jag vill, att jag måste prioritera, men jag tror att det är detta som alla NT redan har lärt sig. Visst har vi i grunden kanske en låg känsla för vad tid är, men med min teori byter man fokus till att det handlar om ändliga resurser (tid, pengar, ork), och att vi inte accepterar att det kan vara så.

Har inte kommit igång att tillämpa min teori, men på papperet ser det ut så att jag tänkt mig att ha skrivna scheman på dag-, vecko, månads- och årsnivå - det är oftast lättare för mig att styra min tid om saker är schemalagda tänker jag. Får se hur det går.
victoria_park
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-02-01

Aspie utan tidsuppfattning.

Inläggav Savanten Svante » 2012-09-18 8:52:26

Om Helena som aldrig kan passa tiden...

Hur kan man passa in i samhället om man aldrig kan passa tiden? Vi träffar Helena som har Aspbergers och som är ”tidshandikappad”. För att slippa göra sig själv och vänner besvikna så har hon slutat bestämma tider för att ses.

"Det kan ta timmar att torka av diskbänken "

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... rupp=17567

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om tidsuppfattning.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Aspie utan tidsuppfattning.

Inläggav KalleKus » 2012-09-18 9:15:29

Hon har AS och har vänner men kan torka diskbänken i timmar ist för att träffas... :-)063
Märkligt. Jag har inga vänner just för att jag funkar som jag gör... men inte f-n städar jag i timmar! :shock: Skulle aldrig orka!
Jaja, det är jag det... kanske kan man ha vänner ändå. Och missa tider med flera timmar...
Jag har också alltid haft svårt att passa tider, att beräkna tidsåtgång, komma ihåg tiden och ofta kommit försent. Men inte med flera timmar... och inte efter 25 eftersom jag tvingats skärpa till mig sas... lärt mig hur jag ska komma ihåg tiden och hur lång tid saker tar.

Men att man kan helt glömma bort nånting det är jag med på!
Men inte att man t ex vet och kommer ihåg att man ska nånstans kl 12 men ändå står och torkar diskbänken när klockan är 13... :-)003
Då kan man väl inte klockan helt enkelt?

Well, well, jag har väl säkert fel...
Har ju inte läst artikeln heller.. :roll:
Jobbigt måste det ju vara för henne!
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Aspie utan tidsuppfattning.

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-09-18 9:23:50

Jag blir ibland sen för att jag fastnar i att avsluta något på rätt sätt. Men oftast är det för att min tidsuppfattning är såpass kass att jag helt enkelt felberäknar hur lång tid saker tar. Plus att jag ofta glider iväg i andra tankar och glömmer bort att jag måste passa en tid.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Aspie utan tidsuppfattning.

Inläggav kullan » 2012-09-18 9:27:15

Jag är helt tvärtom fast det kan ta 3 timmar att diska för mig. Har jag en tid att passa börjar jag inte med disken innan mötet helt enkelt. Det funkjar eftersom jag inte ha några barn tex. Hade jag haft barn skulle jag nog få skaffa mig en diskmaskin för att lösa problemet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Aspie utan tidsuppfattning.

Inläggav rapchic » 2012-09-18 14:58:45

min man förstår inte hur det kan ta så lång tid för mig att städa/diska m.m.
det hjälper inte att han jobbar inom hemtjänsten så han måste kunna städa hela hus på mindre än en timme :?
jag brukar försöka komma 10-15 min tidigare till möten då kommer jag oftast inte dit försent iallafall. jag sätter också alltid "avgångstid" minst 15 min före
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in