Tidsuppfattning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tidsuppfattning

Inläggav kiddie » 2017-08-23 18:23:38

Jag tror att ens minne är lite konstigt vad gäller tiden. Så att något för 3 år sedan kan kännas längre bort än något för 5 år sedan. Att man tar fel på år när saker hände. Att tiden bara kan försvinna när man sitter vid datorn i "bara 5 minuter till". Och att tiden går fortare när man blir äldre.

Jag hade själv bättre minne när jag var yngre och tiden gick långsammare. Ett år var en evighet och jag kunde t o m komma ihåg när ungefär på året något hänt. Idag är det en omöjlighet eftersom 10 år bara kan försvinna nu. Så för mig är det nog en blandning av sådant som de flesta upplever, och något förknippat med asperger.

Just att jag inte minns datum kanske mer är dåligt sifferminne som jag också har. Folk minns saker jag är helt fascinerad av, t ex det exakta datumet de fick diagnos. Jag minns inte ens året.

Jag ser året grafiskt och innan var det lätt att veta på ett ungefär var saker hörde hemma i min årsrektangel. Men nu har det gått för många år. Är man 15 har man inte lika många år att hålla reda på mot om man är 45. Men upplever ändå att min egen tidsuppfattning generellt är sämre än de flestas. För mig blir det markant eftersom jag har sådan benkoll på kortare tidsrymder. Jag vet när det gått 20 minuter utan att behöva kolla på klockan. Jag vet ofta vad klockan är om jag vaknar innan jag behöver gå upp.

En liten detalj i mitt minne är att i minnen från förr känns det inte ens som jag själv var med. Mer som jag iakttar en film. Mitt minne är synnerligen konstigt. Ibland är det svårt att veta vad som är dålig tidsuppfattning och vad som bara är konstigt minne i allmänhet och dåligt sifferminne.

Men har träffat de med aspergers som har en synnerligen dålig tidsuppfattning. Det är nog olika hur man är där.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tidsuppfattning

Inläggav hankypanky » 2017-08-23 19:18:11

Jag har en väldigt bra tidsuppfattning som jag uppfattar att jag har tack vare AS. Genom att jag älskar att systematisera så blir även tiden sådan. Med några enkla frågor kan jag placera händelser efter en tidslinje som består av "brytpunkter". Tex: var det före eller efter Palmemordet? Om det var i skolan, vilken lärare var närvarande? Vi böt lärare ofta, så då är det lätt att hitta året. Eller också kanske vissa människor var närvarande, exempelvis min kompis Rille, som flyttade till vår trakt hösten när jag var nio och flyttade iväg hösten när jag var tolv. Samtidigt var min gammalmormor med, och hon dog när jag var tio. Det jag vill minnas hände på sommaren.Då måste det alltså hänt sommaren jag var tio, dvs sommaren 85. På det sättet kan man ringa in ett kort intervall. Rent matematiskt liksom. Tricket blir alltså att inte försöka komma ihåg alla detaljer, utan skaffa sig kanske 20-30 brytpunkter som faller sig naturliga rent kronologiskt. Sedan försöker man minnas så många saker runt det man tänker på att det till sluta bara passar in på ett enda ställe i kedjan. Lite som när man lägger in saker i datorn. Man har ett antal större mappar som i sin tur har undermappar. Utan det skulle man ju aldrig minnas var man hade grejorna.
hankypanky
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2017-06-28

Tidsuppfattning

Inläggav Batte » 2017-08-23 20:00:41

hankypanky skrev:Jag har en väldigt bra tidsuppfattning som jag uppfattar att jag har tack vare AS. Genom att jag älskar att systematisera så blir även tiden sådan. Med några enkla frågor kan jag placera händelser efter en tidslinje som består av "brytpunkter". Tex: var det före eller efter Palmemordet? Om det var i skolan, vilken lärare var närvarande? Vi böt lärare ofta, så då är det lätt att hitta året. Eller också kanske vissa människor var närvarande, exempelvis min kompis Rille, som flyttade till vår trakt hösten när jag var nio och flyttade iväg hösten när jag var tolv. Samtidigt var min gammalmormor med, och hon dog när jag var tio. Det jag vill minnas hände på sommaren.Då måste det alltså hänt sommaren jag var tio, dvs sommaren 85. På det sättet kan man ringa in ett kort intervall. Rent matematiskt liksom. Tricket blir alltså att inte försöka komma ihåg alla detaljer, utan skaffa sig kanske 20-30 brytpunkter som faller sig naturliga rent kronologiskt. Sedan försöker man minnas så många saker runt det man tänker på att det till sluta bara passar in på ett enda ställe i kedjan. Lite som när man lägger in saker i datorn. Man har ett antal större mappar som i sin tur har undermappar. Utan det skulle man ju aldrig minnas var man hade grejorna.
Det var da et analytisk og ryddig visuelt system. :D Det forutsetter at man oppfatter tiden som lineær og har god hukommelse, men for mange kan nok dette være noe å kopiere. Bra forklaring og tips!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in