Tics (ofrivilliga rörelser) + fascikulationer. Tourettes?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Tonzon » 2007-11-30 15:15:56

Jag har ryckningar i muskler i kroppen lite då och då. Det konstigaste stället var långt bak på tungan. Det kändes som något som porlade. Men det kommer i allt från ansiktet till armar och knä.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:05:02, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Kvasir » 2007-11-30 19:03:33

Jo, jag har en tendens till ryckningar och liknande. Ofta sitter jag och viftar lite med ett ben eller så, vilket brukade irritera min före detta. Jag inbillar mig att det har blivit något bättre på senare år, kanske pga. mindre stress och muskelspänningar.

Men en lustig sak inträffade när jag just hade fått min AS-diagnos och satt hemma vid datorn och läste på om AS. Då hittade jag just den punkten att ryckningar och liknande var vanligt. Hm, tänkte jag, men har jag så mycket sådant nuförtiden? Och omedelbart insåg jag att ju faktiskt satt och viftade med benet. Jag slutade med det och tänkte att jag nog i alla fall har mer kontroll över det nuförtiden. Fem sekunder senare kom jag på mig med att ha börjat vifta på foten istället. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:05:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav underjord » 2007-11-30 19:15:11

Jag har eventuellt en del vokala tics. När jag är ensam hemma kan jag låta en del genom att upprepa ord jag hör på radion eller ord som bara dyker upp. Jag är dock inte säker på att det är tillräckligt allvarligt för att kallas tics och när jag är ute bland folk kan jag lätt kontrollera det.

Ofta förvränger jag rösten, simultantolkar till "tyska" eller engelska, eller hittar på egna ord. När jag var en mindre palt hittade jag på nonsensord som jag sedan upprepade gång på gång till bror mins vansinne. Som barn hade jag inte samma kontroll som jag har som vuxen.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Är ofrivilliga rörelser asperger-symptom?

Inläggav Walking_with_strangers » 2008-11-22 19:37:30

Tjena!

Jag har en fråga som jag länge undrat över, och jag tänkte höra om någon här på detta forum kan svara på den.

Jag är en kille på 20 år som inte har någon diagnos inom autism-spektrumet, men det finns autism och autistiska drag i min släkt. Och nu har jag själv börjat undra över vissa konstiga symptom som jag själv har, och måste höra om det eventuellt kan ha med asperger att göra.

Jag har under hela livet lidit av någon form av ofrivilliga rörelser och ryck.
Det kan t.ex vara att gnugga händerna, eller vifta med händerna eller att gapa krampaktigt.
Dessa rörelser uppkommer alltid av sig självt, varje gång jag är upphetsad över nånting. T.ex när jag planerar för nånting eller är uppe i mycket fokuserade tankar.

Jag har haft dessa ofrivilliga rörelser hela livet, men har inte undrat över dom förän i 18 årsåldern. Alla jag pratat med tycker att det låter konstigt.
Och dom som har sett mig göra domdär rörelserna har alltid tänkt att det bara är ett personlighetsdrag av mig och säkerligen inget onormalt.

Men saken är den, att jag har redan bekräftade hjärnskador sedan födseln.
Och jag lider av en mindre CP-hemiplegi i vänster sida. (alltså en mindre CP-skada i vänster sida)

Och nu har jag börjat fundera på om domdär ofrivilliga rörelserna kan ha nånting med autism eller aspergerdrag att göra, eller om det är ett tecken på nåt annat, eller en följd av hemiplegin. Men ingenstans på nätet har jag kunnat hitta information som styrker nånting. Jag har läst lite om Tourettes syndrom, men det verkar inte riktigt stämma in på mig eftersom man då talar om tvångsmässiga tics. Och dom rörelser jag gör är ju nåt som bara kommer av sig självt utan att jag behöver tänka.
Det händer också att jag skakar mycket med benen eller gnuggar mig i skägget när jag är uppe i tankeverksamhet. Också det ofrivilligen.

Igår såg jag ett klipp på youtube med en autistisk flicka som gjorde exakt samma viftande med händerna som jag brukar göra, och det var då jag bestämde mig för att fråga om detta här.

Jag kan inte påstå att jag lider av autism eller asperger i övrigt.
Jag har aldrig upplevt att jag har haft några vardagliga bekymmer med att förstå ansiktsuttryck, och jag har aldrig heller varit särskillt rutinbunden.
Visserligen har jag alltid haft väldigt märkliga intressen och traditioner och ritualer, vilket lett till mobbing under skoltiden. Och jag har även haft enorma problem med blyghet, och att känna mig intresserad av andra.
(Jag har varit en ensamvarg i flera omgångar.)
Men förstå andras ansiktsuttryck kan jag. Och jag förstår ironi.
Och om någon till exempel ler, så vet jag att den är glad. Och det har jag nog alltid vetat. Även när jag var liten.

Så nu undrar jag om det finns nån människa här som möjligen känner igen sig i min beskrivning eller som möjligen vet vad domdär ofrivilliga rörelserna beror på.

Och jag undrar även om det finns anledning till misstanke om att jag har asperger till någon grad?


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om tics.
Senast redigerad av Walking_with_strangers 2011-05-04 16:41:54, redigerad totalt 1 gång.
Walking_with_strangers
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Alien » 2008-11-22 20:08:44

Hej och välkommen!

Kan det vara "Stimming"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Stimming
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:41:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Joosen » 2008-11-22 20:11:48

Om jag inte minns helt felt, så anser många som lider av tics att de kan kontrollera dem, men har svårt att avstå från att göra själva rörelsen. Jag antar att det går att liknas med känslan en person kan ha när en muskel helt enkelt måste sträckas på; vi behöver inte göra det, men oftast gör vi det ändå utan att tänka på det.

Jag har rätt konstiga tics, också endast när jag är själv. Jag antar att i mitt fall beror det på att när jag är utomhus, eller med andra, så är jag mer självmedveten och uppmärksam. Jag gör oftast stora ofrivilliga rörelser när jag tänker på något som gör mig mycket glad, eller spelar upp en dramatisk scen i huvudet (filmnörd). Helt plötsligt hoppar jag, eller rycker till med hela kroppen. Det händer rätt ofta att jag slår mig pg.a det. Jag funderade faktiskt på att göra en liknande tråd, för i onsdags gjorde slog jag i huvudet så hårt att jag fick en skitstor bula i pannan, när jag gjorde en omedveten rörelse i en situation där jag aldrig medvetet skulle göra den.

Här står det lite om Enkla och Komplexa tics: http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_tour ... m_tics.htm
En del personer får fler tics när de är avslappnade medan andra då får färre. Omfattningen av tics kan också påverkas av olika aktiviteter samt graden av vakenhet. Hur ticsen kommer att utvecklas (om de blir färre eller värre) går inte att förutsäga.

Jag vet inte om tics är särskilt ihopkopplat med aspisar, men jag skulle gissa att de kan förekomma i de flesta neuropsykiatriska diagnoser. Vissa psykiatriska mediciner kan ha bieffekter som liknar tics. Vet inte om detta hjälper något. :P
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 16:41:54, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav Walking_with_strangers » 2008-11-22 20:31:54

Joosen skrev:Om jag inte minns helt felt, så anser många som lider av tics att de kan kontrollera dem, men har svårt att avstå från att göra själva rörelsen. Jag antar att det går att liknas med känslan en person kan ha när en muskel helt enkelt måste sträckas på; vi behöver inte göra det, men oftast gör vi det ändå utan att tänka på det.

Jag har rätt konstiga tics, också endast när jag är själv. Jag antar att i mitt fall beror det på att när jag är utomhus, eller med andra, så är jag mer självmedveten och uppmärksam. Jag gör oftast stora ofrivilliga rörelser när jag tänker på något som gör mig mycket glad, eller spelar upp en dramatisk scen i huvudet (filmnörd). Helt plötsligt hoppar jag, eller rycker till med hela kroppen. Det händer rätt ofta att jag slår mig pg.a det. Jag funderade faktiskt på att göra en liknande tråd, för i onsdags gjorde slog jag i huvudet så hårt att jag fick en skitstor bula i pannan, när jag gjorde en omedveten rörelse i en situation där jag aldrig medvetet skulle göra den.

Här står det lite om Enkla och Komplexa tics: http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_tour ... m_tics.htm
En del personer får fler tics när de är avslappnade medan andra då får färre. Omfattningen av tics kan också påverkas av olika aktiviteter samt graden av vakenhet. Hur ticsen kommer att utvecklas (om de blir färre eller värre) går inte att förutsäga.

Jag vet inte om tics är särskilt ihopkopplat med aspisar, men jag skulle gissa att de kan förekomma i de flesta neuropsykiatriska diagnoser. Vissa psykiatriska mediciner kan ha bieffekter som liknar tics. Vet inte om detta hjälper något. :P


Ja det låter ju väldigt likt det jag har.
Jag är också filmnörd och jag känner igen dedär du säger om att man gör rörelserna när man målar upp en scen.
Inte bara när det gäller film utan även när man kanske planerar nånting annat. T.ex en resväg eller beställning, där man vet att allting kommer gå ihop till ens eget bästa. Jag har också tagit kontroll över det så att jag endast gör det när jag är ensam.
När jag var liten så gjorde jag det även bland folk men inte längre.
Senast redigerad av Walking_with_strangers 2011-05-04 16:41:54, redigerad totalt 1 gång.
Walking_with_strangers
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav apkonstapel » 2008-11-22 20:42:16

Joosen skrev:Jag gör oftast stora ofrivilliga rörelser när jag tänker på något som gör mig mycket glad, eller spelar upp en dramatisk scen i huvudet (filmnörd). Helt plötsligt hoppar jag, eller rycker till med hela kroppen. Det händer rätt ofta att jag slår mig pg.a det.

Oj! Det där känner jag igen mig i på pricken! Rätt musik ger mig sådana rörelser. I offentliga situationer, som på konserter, slår de på något sätt inåt istället, så att perceptionen stängs av en halvsekund medan min »mentala« kropp genomför rörelserna. Helt ofrivilligt. Ibland händer det även när jag sitter i total tystnad och koncentrerar mig, för att plötsligt störas av exempelvis ett klick från kylskåpet.

(Bör väl nämna att jag ännu är utan NPF-utredning, också.)
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:41:54, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-22 21:23:39

Man gör väl skillnad på stimming och tics, och sen tics folk kan ha ibland och tics hos folk med Tourettes?

Vill du läsa mer om Tourettes finns det jättespännande avsnitt om det i böckerna En antropolog på Mars och Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt, av Oliver Sacks. Sen finns Pelle Sandstraaks bok, fast den tyckte jag var dryg i ärlighetens namn.

Om du hållt på länge kanske det är bra att läsa om barn med Tourettes. Då finns boken Om de bara kunde skärpa sig! , som handlar om ADHD och Tourettes. Den är hemskt bra, redig och klar och matnyttig.

Själv har jag ofta en massa smårörelser för mig som att vippa med foten, eller liksom stretcha fingrarna som för att spela piano (fast jag inte gör just det). Jag och min lilla har lite danssteg för oss emellanåt. Det är inte tvång, men inte riktigt "Nu vill jag ta några danssteg och se lite wild and crazy ut" (jäck). Det bara kommer ut lite överskottsenergi.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Tics?

Inläggav Angerboda » 2012-10-06 23:40:43

Någon som har tics och hur yttrar de sig?

Co-Admin: Slog ihop med en liknande tråd
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03


Tics

Inläggav Gallifrey » 2013-09-25 15:34:20

Jag är 28 år och står i kö för AS-utredning. De senaste månaderna har jag börjat utveckla tics (eller vad jag anar är tics). Det är som muskelryckningar i armar och ben. Jag känner att det ska komma innan men kan liksom inte hindra det.

Är det vanligt att utveckla sådant i vuxen ålder när jag inte haft problem med det innan? Eller kanske det inte ens är tics?
Går det att mildra/få bort?
Gallifrey
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2013-09-25
Ort: Karlstad

Tics

Inläggav modestrick » 2013-09-25 18:17:58

jag rycker med huvudet. blir värre med åldern. är 38 år.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Tics

Inläggav Gallifrey » 2013-09-26 15:14:23

Men har de kommit i vuxen ålder?

Är det någon som varit med om att de utvecklas så sent? Vad kan man göra för att lindra det?
Gallifrey
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2013-09-25
Ort: Karlstad

Tics

Inläggav radix » 2013-09-26 16:06:52

Finns nån avancerad men skadlig medicin mot... nånting relaterat till epilepsi, med bieffekter osv. Annars verkar det inte finnas nåt, enligt de läkare jag snackat med. Mindfulness.. :roll:
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Tics (ofrivilliga rörelser) + fascikulationer. Tourettes?

Inläggav Puzzle » 2015-05-08 21:56:52

Jag tror jag håller på att utveckla tics.. :wink:

Innan har jag ju haft en del "självstimulerande beteendet", det vanligast är att man låter fingertopparna snudda vid tummen i en viss ordning eller om man har pennor eller liknande som man kan snurra runt fingrarna.

Men som sagt nu på senare tid har jag börjat få någon typ av "rysningar" eller det känns ungefär på samma sätt som när man ryser fast det är ju inte så att man är kall eller har någon annan anledning till att rysa och man kan som "känna det" i förväg innan man ryser så jag funderar på om det kan vara någon form av tics.

Någon som har något liknande?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Aspergare och vården



Logga in