Terrorattack mot en moské i London

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 10:16:00

Jaha, då är det ytterligare ett terrordåd i London och muslimer blev drabbade som vanligt.
En person har avlidit, och åtta har förts till sjukhus.

Spoiler: visa
En skåpbil körde under natten till måndagen in i en folkmassa som just avslutat bönen i en moské i Finsbury Park i London.
En person har avlidit, och minst åtta har förts till sjukhus.
Föraren ska ha ropat att han ”ville döda muslimer” innan han greps.
– Det bär alla tecken av en terrorattack, säger Neil Basu vid antiterror-polisen.


Händelsen inträffade vid 00.20, lokal tid, natten till måndag.
Flera muslimer hade samlats utanför den lokala moskén efter tarawih, kvällsbönen under ramadan, uppger flera ögonvittnen. När en äldre man kollapsade vid en busshållplats skyndade flera personer dit för att hjälpa honom.
Då ska skåpbilen ha kört in i dem. Polisen bekräftar att en person avlidit. Åtta ska ha förts till sjukhus, och ytterligare två fick vård på platsen.

Den brittiska antiterror-polisen har kopplats in i fallet. I ett uttalande uppger premiärministern Theresa May att polisen behandlar händelsen som en ”potentiell terrorattack”.
– Jag kommer att hålla ett krismöte senare den här morgonen. Mina tankar är med offren, deras familjer och räddningspersonalen på platsen, säger hon.

Londons borgmästare Sadiq Kahn slår på Facebook fast att det rör sig om ett terrordåd.
– Londonpolisen hanterar en fruktansvärd terrorattack riktad mot oskyldiga människor i Finsbury Park. Mina tankar och böner går till alla som drabbats, säger han.
Neil Basu, som samordnar antiterror-polisens arbete, uppger att händelsen ”bär alla tecken” av att vara ett terrordåd.

Enligt uppgifter till The Evening Standard hoppade en knivbeväpnad person ur fordonet, och minst en person i folkmassan ska ha blivit huggen. Londonpolisen förnekar dock de uppgifterna.
– Folk försökte desperat teckna åt en polisbil att komma dit. Jag såg inte exakt vad som hände, jag vaknade av att folk på gatan skrek och ropade. Det var orolig stämning, säger närboende Cynthia Vanzella till CNN.
Föraren ska självmant ha tagit sig ut ur skåpbilen.
– Folkmassan hjälptes åt att putta föraren mot polisen, och sedan stoppade polisen in honom i polisbilen, säger Cynthia Vanzella i CNN:s sändning.

Enligt polisen är den gripne en 48-årig man. Han har förts till sjukhus för kontroll. Brittiska medier rapporterar att mannen skrek att han skulle ”döda alla muslimer” innan han greps.
Sky News uppger att imamen Mohammed Mahmoud såg till att hålla upprörda människor borta från den misstänkta innan polisen kom till platsen.
”Hans mod bidrog till att lugna situationen och förhindrade ytterligare skador och förlust av liv”, skriver moskén i ett uttalande.
Innan han fördes bort ska mannen ha sagt till imamen att han ”gjort sitt”.

Moskén har också gått ut och manat till lugn efter dådet.
”Vi har arbetad väldigt hårt i decennier för att bygga upp en fredlig och tolerant gemenskap här i Finsbury Park och vi fördömer alla hatiska gärningar som försöker splittra oss.”
”Vi har fått information om att en skåpbil har kört över församlingsmedlemmar när de lämnade moskén i Finsbury Park. Vi ber för offren”, skriver Storbritanniens muslimska råd.
Finsbury Park ligger omkring sex kilometer norr om Londons stadskärna.
Utrikesdepartementet har inga uppgifter om att några svenskar har kommit till skada i samband med händelsen.


Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2W8 ... nst-en-dod
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: Terrorattack mot en moské i London

Inläggav slackern » 2017-06-19 11:06:54

Det är nog första gången på väldigt länge en muslim har blivit drabbad utav terrorism i Europa på väldigt länge.


Dom senaste attackerna har ju utförts utav muslimer.

Men vist det är hemskt det som har skett och jag känner sympati med dom drabbade vilket jag vet en person som inte skulle göra om dom inte delar vederbörandes religion.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 14:35:27

Enligt Londonpolisen så är samtliga offer i attentatet muslimer.

Enligt antiterror-polisen så bär det alla tecken på terrordåd.

Och terrordåd drabbar alla muslimer oavsett vem som gjort det!
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Alyana » 2017-06-19 15:17:57

Är det sunni mot shia igen?
Oavsett fruktansvärt att något så ondskefullt kan få människor att döda andra människor. :(
Varje människa är skapad till Guds avbild och värdefull i Hans ögon! :-)154
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 15:37:18

Alyana skrev:Är det sunni mot shia igen?
Oavsett fruktansvärt att något så ondskefullt kan få människor att döda andra människor. :(
Varje människa är skapad till Guds avbild och värdefull i Hans ögon! :-)154


Så lät det inte på dig för mer än 6 månader sen.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Alyana » 2017-06-19 15:54:50

Julianus skrev:
Alyana skrev:Är det sunni mot shia igen?
Oavsett fruktansvärt att något så ondskefullt kan få människor att döda andra människor. :(
Varje människa är skapad till Guds avbild och värdefull i Hans ögon! :-)154


Så lät det inte på dig för mer än 6 månader sen.

Inte?
Kanske hade jag svårt för islam.
Det har jag ännu.
Eftersom jag vet vad det står i koranen och hadith.
Där är inte ickemuslimer lika mycket värda som muslimer.
Nu har Jesus förändrat mitt hjärta! :-)173
Jesus älskar Alla människor lika mycket. :-)154
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 16:22:28

Till skillnad från andra så har jag full respekt för andra religioner.

Men bra att Jesus (fred vare med honom) förändrat ditt hjärta :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: Terrorattack mot en moské i London

Inläggav slackern » 2017-06-19 16:33:01

Respekt för religioner men inte extremister är en stor skillnad. Dessutom har den där moskén varit ett tillhåll för radikala islamister vilket i och för sig inte rättfärdigar det här vansinnesdådet.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Alyana » 2017-06-19 16:37:08

Julianus skrev:Till skillnad från andra så har jag full respekt för andra religioner.

Men bra att Jesus (fred vare med honom) förändrat ditt hjärta :)

Jag tror på Bibeln och att Jesus, allas Messias, profeterad överallt i den hebreiska Bibeln,är Vägen till Fadern.
Och bara genom Jesus. :-)154
Men jag har respekt för människor som Guds avbild oavsett deras tro eller inte tro.
De är ju Guds skapelse!
Ja Tack Jesus för allt du gjort för mig och alla!! :-)173
Var välsignad Julianus.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Alien » 2017-06-19 16:58:16

Aftonbladet skrev:En skåpbil körde under natten till måndagen in i en folkmassa som just avslutat bönen i en moské i Finsbury Park i London.
En person har avlidit, och minst tio har skadats.
Föraren ska ha ropat att han ”ville döda muslimer” innan han greps.
– Det bär alla tecken av en terrorattack, säger Neil Basu vid antiterror-polisen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2W8 ... nst-en-dod

Undrar om det är en hämnd för tidigare terrordåd i London utförda av muslimer i IS namn. Men det är ju korkat, de som besökte denna moské var ju inte ansvariga för terrordåden i London tidigare i år.

Labourledaren Jeremy Corbyn som också bor i området och är områdets parlamentsledamot kom precis till platsen för att hålla en tyst minut tillsammans med ordföranden för Finsbury Parks moské, Mohammed Kozbar.
- En attack på en religion är en attack på allas religioner, sa Kozbar.
Kozbar sa att representanter från olika religioner i området för bara 48 timmar sedan haft ett möte om hur de kan motverka hatbrott.


Ja, hur motverkar man hatbrott? Alldeles för lätt att hata och döda.

Julianus skrev:muslimer blev drabbade som vanligt

Ja, när en moske attackeras då drabbas just muslimer. Men de tidigare terroristattackerna i London drabbade ju alla: kristna, muslimer, judar, ateister etc, vem som helst som råkade vara i vägen för lastbilarna.

Edit: Tog bort en smilie som kom in av misstag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav triggerhappyD » 2017-06-19 17:56:02

slackern skrev:Det är nog första gången på väldigt länge en muslim har blivit drabbad utav terrorism i Europa på väldigt länge.


Dom senaste attackerna har ju utförts utav muslimer.

Men vist det är hemskt det som har skett och jag känner sympati med dom drabbade vilket jag vet en person som inte skulle göra om dom inte delar vederbörandes religion.


Muslimerna har ju blivit indirekt drabbade under många år, i form av demonisering, diskriminering osv.
Dessutom är muslimer dom som blivit värst drabbade av terrorism om man ser rent globalt.
Det är ju terroristattacker flera ggr i veckan i många muslimska länder.
Som dom har ju verkligen blivit drabbade av extremismen.

Och inte nog med det, många har först fått stå ut med invasioner, väst stödda stats kupper och ockupationer som många ggr varit en bidragande orsak till ökningen av extremismen som nu drabbar alla.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 18:29:37

@Alien

Vad är det du klappar händerna åt? :roll:
Åt terrorist-islamofoben, eller? :-)051
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Alyana » 2017-06-19 18:44:23

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:Det är nog första gången på väldigt länge en muslim har blivit drabbad utav terrorism i Europa på väldigt länge.


Dom senaste attackerna har ju utförts utav muslimer.

Men vist det är hemskt det som har skett och jag känner sympati med dom drabbade vilket jag vet en person som inte skulle göra om dom inte delar vederbörandes religion.


Muslimerna har ju blivit indirekt drabbade under många år, i form av demonisering, diskriminering osv.
Dessutom är muslimer dom som blivit värst drabbade av terrorism om man ser rent globalt.
Det är ju terroristattacker flera ggr i veckan i många muslimska länder.
Som dom har ju verkligen blivit drabbade av extremismen.

Och inte nog med det, många har först fått stå ut med invasioner, väst stödda stats kupper och ockupationer som många ggr varit en bidragande orsak till ökningen av extremismen som nu drabbar alla.

Jag tror att det är själva innehållet i islam och islams början och spridning, förtrycket i många islamiska länder och de numera allt oftare förekommande terrordåden som är anledningen till att de som inte tror på islam ofta är misstänksamma.
Det är ju inte så konstigt.
Ja det är muslimer som attackerar andra muslimer ofta.
Pga att några inte tycker att andra följer islam så som det står att man ska göra i koranen och i berättelserna om vad islams grundare muhammed sa och gjorde.

Jag tror nog att det i första hand är otäcka företeelser i vissa länder som gjort att andra velat ingripa.
Och låt oss aldrig glömma 9/11...

Många arabländer har haft mer eller mindre diktaroriska ledare, alternativet var och är religiösa konflikter och våldsamheter.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Huggorm » 2017-06-19 18:47:30

En salafistmoské, gärningsman skulle kunna vara en shiamuslim eller en mera moderat sunnimuslim. Men det är väl antagligen en vanlig engelsman som fått nog och vill slå tillbaka. Det kan bli en intressant tid om det börjar bli attentat och kontraattentat mellan islamister och antiislamister.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Huggorm » 2017-06-19 18:53:47

Darren Osborne 47, onekligen ett brittiskklingande namn
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 19:08:52

Terroristen, Darren Osborne, 47, är en vit man med stor hat mot muslimer.

Vad som är anmärkningsvärt är att terroristen skyddas av poliserna.

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Huggorm » 2017-06-19 19:13:38

Klart polisen skyddar honom, han skall dömas i domstol och inte lynchas av en uppretad mobb.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav ankhh » 2017-06-19 19:34:55

Huggorm skrev:Klart polisen skyddar honom, han skall dömas i domstol och inte lynchas av en uppretad mobb.

Exakt så. Kan tilläggas att en imam var den som skyddade honom tills polisen hann fram, se t.ex. http://www.dn.se/nyheter/varlden/imam-h ... for-moske/
En imam hyllas för att ha motat bort arga moskébesökare från den misstänkte gärningsmannen efter nattens attack mot moskén i Finsbury Park. ”Döda honom” skrek flera i folkmassan. ”Rör honom inte”, sade imamen och försökte skydda mannen.

Ska tillägga att jag (också) tycker att det är fruktansvärt synd om offren, dessa muslimska liksom de med samma, annan, eller ingen religion, som tidigare drabbats i islamistiska attacker. Terrordåd är fördömliga oavsett gärningsmannens motiv.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Terrorattack mot en moské i London

Inläggav slackern » 2017-06-19 19:42:42

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:Det är nog första gången på väldigt länge en muslim har blivit drabbad utav terrorism i Europa på väldigt länge.


Dom senaste attackerna har ju utförts utav muslimer.

Men vist det är hemskt det som har skett och jag känner sympati med dom drabbade vilket jag vet en person som inte skulle göra om dom inte delar vederbörandes religion.


Muslimerna har ju blivit indirekt drabbade under många år, i form av demonisering, diskriminering osv.
Dessutom är muslimer dom som blivit värst drabbade av terrorism om man ser rent globalt.
Det är ju terroristattacker flera ggr i veckan i många muslimska länder.
Som dom har ju verkligen blivit drabbade av extremismen.

Och inte nog med det, många har först fått stå ut med invasioner, väst stödda stats kupper och ockupationer som många ggr varit en bidragande orsak till ökningen av extremismen som nu drabbar alla.

Som du kanske märkte skrev jag i Europa. Under det senaste årets terrorattacker med bilar i Europa vet jag inte hur pass många som var muslimer utav ofren men jag har en känsla utav att dom var en minoritet, utav förövarna en övervägande majoritet.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-19 19:44:51

Julianus skrev:@Alien

Vad är det du klappar händerna åt? :roll:
Åt terrorist-islamofoben, eller? :-)051


Jag tror faktiskt Alien valde fel ikon. Självklart stödjer hon inte terror!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 19:46:11

Huggorm skrev:Klart polisen skyddar honom, han skall dömas i domstol och inte lynchas av en uppretad mobb.


Så hade det inte varit om terrorister är icke-kristna.
Visar tydligt att det är skillnad i hur man behandlar misstänkta.

Exempelvis Breivik, Timothy McVeigh (alias Oklahomabombaren) Dylan Roof och nu Darren Osborne.

Och nej, jag skulle inte kalla det för "en mobb".
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 19:47:11

Kahlokatt skrev:
Julianus skrev:@Alien

Vad är det du klappar händerna åt? :roll:
Åt terrorist-islamofoben, eller? :-)051


Jag tror faktiskt Alien valde fel ikon. Självklart stödjer hon inte terror!


Bra, ville ha en klarhet över ikonen som blev så konstigt i en tråd som handlar om terrorattacken mot muslimer.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Julianus » 2017-06-19 19:47:52

@triggerhappyD

Ännu ett konstruktivt inlägg, mycket bra skrivet :-)Happy
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Terrorattack mot en moské i London

Inläggav Huggorm » 2017-06-19 19:57:16

Julianus skrev:
Huggorm skrev:Klart polisen skyddar honom, han skall dömas i domstol och inte lynchas av en uppretad mobb.


Så hade det inte varit om terrorister är icke-kristna.
Visar tydligt att det är skillnad i hur man behandlar misstänkta.

Exempelvis Breivik, Timothy McVeigh (alias Oklahomabombaren) Dylan Roof och nu Darren Osborne.

Och nej, jag skulle inte kalla det för "en mobb".
Jag förstår ärligt talat inte hur du menar. Skulle polisen låta en muslimsk terrorist lynchas? I såna fall får du nog komma med exempel på det. Eller pratar du om att polisen skjuter muslimska terrorister? Det kan bero på att de fortsätter skjuta eller hota med vapen, eller har en bomb. Breivik kastade vapnet innan polisen kom, han ringde till och med och berättade att han inte var beväpnad längre. Polisen vill alltid ta terrorister levande för att kunna pressa dom på uppgifter som kan leda till gripande av fler terrorister.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in