Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
12
11%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
2
2%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
22
20%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
17
16%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
16
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
5%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
24
22%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 109

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-23 19:58:09

Odal_ skrev:Det var en allvarlig influensa ganska många dog av den.
Den här pandemin är allvarligare.
Men vad som gör en pandemi allvarlig är inte bara hur många som dör utan också hur många överlevande som får sin hälsa permanent sänkt efteråt det verkar vara svårt att få diverse dödsnazister, Ayn Rand liberaler och hardcore betongsossar att förstå detta.
Om folk börjar isolera sig slutar vi naturligtvis dö av andra virus, så dödligheten måste vara extrem hög för att ge resultat på överdödligheten i stort som också är beroende på hur hård vintern är.
Vi har haft en jävligt mild vinter 2020.

Ta antal döda och kroniskt påverkade av denna tillfälliga sjukdom Covid19 (alla pandemier någonsin har gått över av sig själva utan vaccin) och jämför med våra generationers stora livskördare; cancer, diabetes, hjärt/kärlsjukdomar, fetma m.m. och du har en pyttelitet nätt liten siffra... Och de nämnda är något vi alla kan skydda oss bättre mot genom att byta livsstil. Är inte det något som media borde ägna samma energi åt varje år som de nu har följt Covid med döende patienter visandes varje dag... ihop med dödstalen. Det är klart att folk då blir hysteriska. Komiska är att de som löper stor risk för Covid (förutom äldre) är de som har just dessa problem sedan innan.

Vi är liksom snart 8 miljarder människor på jorden. Någon nämnde 250,000 dödsfall, det är 0.000033%, kollar man på nyheterna så tror man att domedagen är över oss alla.. Men trösta inte, det finns också stora vinnare på denna pandemin, precis som det fanns under 'svinis' (för övrigt inte därför jag inte äter griskött utan för att de behandlas bortom all humanitet....)

Samma läkemedelsbolag som gör vaccinen har uttalade förmågor att förädla ett nytt influensavirus utan större bekymmer. Om det handlar om mångmiljardbelopp, hade du kunnat motstå? .... När jag var i tonåren ca 15 år sedan kommer jag ihåg att det var en klottersaneringsfirma som blev ertappade själva klottra på väggarna... En motbjudande gatukonst det måste ha varit.

Moderator atoms - åtgärdade ett felaktigt attribuerat citat.
hej_på_dej_11

Anslöt: 2020-11-04

Inläggav tvilling99 » 2020-11-23 23:05:08

hej_på_dej_11 skrev:
Odal_ skrev:Det var en allvarlig influensa ganska många dog av den.
Den här pandemin är allvarligare.
Men vad som gör en pandemi allvarlig är inte bara hur många som dör utan också hur många överlevande som får sin hälsa permanent sänkt efteråt det verkar vara svårt att få diverse dödsnazister, Ayn Rand liberaler och hardcore betongsossar att förstå detta.
Om folk börjar isolera sig slutar vi naturligtvis dö av andra virus, så dödligheten måste vara extrem hög för att ge resultat på överdödligheten i stort som också är beroende på hur hård vintern är.
Vi har haft en jävligt mild vinter 2020.

Ta antal döda och kroniskt påverkade av denna tillfälliga sjukdom Covid19 (alla pandemier någonsin har gått över av sig själva utan vaccin) och jämför med våra generationers stora livskördare; cancer, diabetes, hjärt/kärlsjukdomar, fetma m.m. och du har en pyttelitet nätt liten siffra... Och de nämnda är något vi alla kan skydda oss bättre mot genom att byta livsstil. Är inte det något som media borde ägna samma energi åt varje år som de nu har följt Covid med döende patienter visandes varje dag... ihop med dödstalen. Det är klart att folk då blir hysteriska. Komiska är att de som löper stor risk för Covid (förutom äldre) är de som har just dessa problem sedan innan.

Vi är liksom snart 8 miljarder människor på jorden. Någon nämnde 250,000 dödsfall, det är 0.000033%, kollar man på nyheterna så tror man att domedagen är över oss alla.. Men trösta inte, det finns också stora vinnare på denna pandemin, precis som det fanns under 'svinis' (för övrigt inte därför jag inte äter griskött utan för att de behandlas bortom all humanitet....)

Samma läkemedelsbolag som gör vaccinen har uttalade förmågor att förädla ett nytt influensavirus utan större bekymmer. Om det handlar om mångmiljardbelopp, hade du kunnat motstå? .... När jag var i tonåren ca 15 år sedan kommer jag ihåg att det var en klottersaneringsfirma som blev ertappade själva klottra på väggarna... En motbjudande gatukonst det måste ha varit.

Det har dött 1,3 miljoner och det är den officiella siffran, den verkliga är betydligt högre och det är inte över än.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-23 23:21:05

tvilling99 skrev:Det har dött 1,3 miljoner och det är den officiella siffran, den verkliga är betydligt högre och det är inte över än.

Vad ska man säga åt det, det är tragisk när någon dör, människa eller djur (om man nu gör den distinktionen). Det är fortfarande en bråkdel av jordens befolkning som avlidit av denna sjukdom, sen får man skriva bort alla som inte dött av vanlig influensa på grund av Covid. Min poäng är att nedstängningarna inte speglar hotbilden, men det är bara min åsikt..
hej_på_dej_11

Anslöt: 2020-11-04

Inläggav Odal_ » 2020-11-24 1:35:43

hej_på_dej_11 skrev:
tvilling99 skrev:Det har dött 1,3 miljoner och det är den officiella siffran, den verkliga är betydligt högre och det är inte över än.

Vad ska man säga åt det, det är tragisk när någon dör, människa eller djur (om man nu gör den distinktionen). Det är fortfarande en bråkdel av jordens befolkning som avlidit av denna sjukdom, sen får man skriva bort alla som inte dött av vanlig influensa på grund av Covid. Min poäng är att nedstängningarna inte speglar hotbilden, men det är bara min åsikt..

De flesta dog inte av svarta döden heller.
Vi har försvar trots att andelen som dör i krig inte är statistisk signifikant.
Odal_

Anslöt: 2019-12-29

Inläggav Marjatta » 2020-11-25 17:16:31

Jag märker att jag börjar ändra åsikt och lutar alltmer åt att ta vaccinet.

Risken för svår okänd biverkning finns. Risken att drabbas illa av covid är inte stor, men kanske ändå större än risken för okänd svår biverkning. Enligt samma logik misstänker jag att jag framöver oftare kommer ta flunsavaccinet, än jag hittills gjort.

Jag har inte hört någon prognos om när vaccinering av hela befolkningen kan tänkas komma igång. Riskgrupper i januari, okej. Vi andra dröjer nog ett tag.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav yumxi » 2020-11-25 20:04:52

Jag vill ta vaccinet för att kunna resa utomlands men är ju samtidigt orolig för läskiga biverkningar.
yumxi

Anslöt: 2016-08-19

Inläggav Marjatta » 2020-11-26 10:46:07

Vaccinsamordnare Richard Bergström tror att alla prioriterade grupper - riskgrupper och vårdpersonal - kan vaccineras under våren, med trolig början i januari.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln ... i-december
Vi andra får alltså vänta.
Marjatta

Inläggav Chrilleb » 2020-11-26 13:06:33

@Marjatta

Ja precis, har oxå hört om det, i början av och andra kvartalet ( om jag minns rätt ).

Bra som ( bara den ) att de vaccin som tagits fram har en så stor procentutslag.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Odal_ » 2020-11-26 15:23:10

Marjatta skrev:Jag märker att jag börjar ändra åsikt och lutar alltmer åt att ta vaccinet.

Risken för svår okänd biverkning finns. Risken att drabbas illa av covid är inte stor, men kanske ändå större än risken för okänd svår biverkning. Enligt samma logik misstänker jag att jag framöver oftare kommer ta flunsavaccinet, än jag hittills gjort.

Jag har inte hört någon prognos om när vaccinering av hela befolkningen kan tänkas komma igång. Riskgrupper i januari, okej. Vi andra dröjer nog ett tag.

Risken att drabbas illa av covid ÄR stor.

Det är ofantligt mycket större än risken att drabbas illa av en trafikolycka.
Att Tegnell inte vet hur många som dör i trafikolyckor borde vara något av en varningsklocka för folk.

Marjatta sprider farlig desinformation.
Odal_

Anslöt: 2019-12-29

Inläggav Alien » 2020-12-10 3:44:09

Även vårdpersonalen inom äldreomsorgen är rädda för biverkningar och vill inte vaccinera sig. Dåliga utsikter för de äldre då. Visserligen vaccineras de. Men om vaccinet bara fungerar i typ sex månader riskerar de att iaf bli smittade. Dessutom kan det vara så att vaccinet verkar på 90%, ingen vet om man tilllhör de 10% som det inte verkar på. Misstänker att de som vaccinet inte "tar på" är just äldre och andra i riskgrupper.

UNT 13 NOVEMBER 2020 skrev:Under kommunernas kontinuerliga krismöten under höstens tilltagande pandemi har vaccinationsmotståndet bland vårdpersonalen tagits upp som en allvarlig risk. "Det finns en utbredd rädsla för biverkningar", säger äldrenämndens ordförande Caroline Hoffstedt (S).

Det finns ett utbrett vaccinationsmotstånd bland vårdpersonalen inom kommunernas äldreomsorg.

– Det var uppe på ett möte med kommunerna. Vissa kommuner uppfattar det som ett rejält problem, säger Göran Enander.

Som landshövding är han ordförande för krissamverkansrådet där bland annat Region Uppsala och länets åtta kommuner ingår.

– Det kan vara ett problem även under covidvaccinet. Det kommer kosta många fler liv om vi inte får till en immunitet i befolkningen. Det är ett stort ansvar man tar när man beslutar att inte vaccinera sig, säger Göran Enander.
https://unt.se/artikel/kan-kosta-liv--p ... n/nrgkqgel

Det verkar som vårdpersonalen inte känner något ansvar för dem de vårdar. Klart att andra inte heller bryr sig då.

I vissa kommuner uppgår de vårdanställda som årligen vaccinerar sig mot säsongsinfluensan till knappt en tredjedel. Detta trots att kommunernas personal får vaccinet gratis, och dessutom får ta sprutan på betald arbetstid, vilket UNT skrivit om tidigare.

Undra på att många äldre dör i säsongsinfluensan då. En del har ju skrivit att covid-19 inte är värre än (säsongs)influensan. Men även den skulle alltså kunnat undvikas om personalen vaccinerat sig.

– De äldre som flyttar till ett särskilt boende klarar inte av att isolera sig som vi andra. De behöver omsorg. Då är det av yttersta vikt att deras vårdgivare vaccinerar sig.

Just det. Men de som arbetar där är knappast högutbildade. De kanske inte tror på vetenskap och vaccin utan är allmänt misstänksamma mot sprutor och vacciner. Det är dessa personer som redan smittat så många äldre - och det tycks de vilja fortsätta med.

Nu bor jag inte på något äldreboende. Men en dag hamnar man väl där och kan se fram emot att bli smittad av personalen vid nästa influensa/epidemi. Eller så bor man hemma med hemtjänst och smittas av någon av de 16 personer man möter under två veckor.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Marjatta » 2020-12-10 8:47:23

Alien skrev:Det verkar som vårdpersonalen inte känner något ansvar för dem de vårdar. Klart att andra inte heller bryr sig då.

I alla mina år i äldreomsorg hörde jag aldrig såna tongångar. Man erbjöds vaccin men jag tror arbetsgivarna mest tänkte på personalfrånvaro. Dödsfall på grund av influensa pratades aldrig om. Inte att det skulle vara ansvarslöst att inte ta den eller tecken på att man inte bryr sig om de gamla. Aldrig.

Alien skrev:
I vissa kommuner uppgår de vårdanställda som årligen vaccinerar sig mot säsongsinfluensan till knappt en tredjedel. Detta trots att kommunernas personal får vaccinet gratis, och dessutom får ta sprutan på betald arbetstid, vilket UNT skrivit om tidigare.

Undra på att många äldre dör i säsongsinfluensan då. En del har ju skrivit att covid-19 inte är värre än (säsongs)influensan. Men även den skulle alltså kunnat undvikas om personalen vaccinerat sig.

Betald arbetstid tror jag aldrig att jag varit med om men det förekommer säkert. Har kanske blivit vanligare. Inte alls orimligt.

Hittills har vi accepterat att gamla till slut stryker med exv. i en infektion. Har coronan lett till nolltolerans mot det? Kommer svenskar försöka stämma staten (typ) när någon gammal dör av influensa, istället för av massiv organsvikt ett halvår senare?

Jag tog sällan erbjuden flunsaspruta (ofta pga det skulle vara lite bök som jag inte haft lust med. Nej, jag har aldrig blivit erbjuden den på betald arbetstid). Varken jag eller någon annan såg det som ett tecken på bristande ansvarskänsla eller att jag inte brydde mig om de gamla. Min kropp var min rättighet, liksom, och smittor av vanligt förekommande sjukdomar var, well, sånt som händer. Dödsfall pga flunsa talades som sagt aldrig om. Dör man av en vanlig luftvägsinfektion är man oftast såpass gammal och skör att man snart stryker med ändå. (Oftast. Inte alla fall. Undantag finns.)

Vill man vara säker på att aldrig få något virus är det säkrast att isolera sig i en stuga i skogen och aldrig ta sig till civilisationen. Är det värt det? 2020 har fostrat en kollektiv snudd på fanatisk virusrädsla som jag undrar hur lång tid det tar innan vi återhämtat oss från.

Sista dagarna har jag sett och hört ett par inlägg i dödshjälpsdebatten. Lustigt hur vår kultur samtidigt hyser tankarna att det är hemskt när gamla och sköra dör en relativt snabb och skonsam död i nån infektion som ingen vet om det är flunsa eller vanlig förkylning pga sånt diagnosticeras inte, och tanken att vi måste införa rätt till dödshjälp eftersom det vore hemskt att ligga och dö en utdragen naturlig död.

Vi ska alla dö till slut. Jag kan tänka mig bättre liv än att tillbringa det i en ständig oro för hur och när jag ska dö.
Marjatta

Inläggav Nisse1982 » 2020-12-10 8:55:23

Tror inte på vaccinet så kommer ej att ta det. Sen så har morsan tagit det vanliga influensavaccinet under flera år och hon har trots det gått och blivit sjuk vartenda år :-)063
Nisse1982

Anslöt: 2014-10-10

Inläggav Zia1985 » 2020-12-10 9:21:53

Människor med svåra allergier kommer antagligen att uppmanas att inte ta Pfizers vaccin i USA.
4 på 19000 har även fått tillfällig ansiktsförlamning i samband med vaccinationerna.
https://www.timesofisrael.com/us-will-l ... ssion=true
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Inläggav Marjatta » 2020-12-10 9:25:02

Nisse1982 skrev:Sen så har morsan tagit det vanliga influensavaccinet under flera år och hon har trots det gått och blivit sjuk vartenda år :-)063

Det går ju vanliga förkylningar varje år också. Under influensasäsong brukar en del kalla alla förkylningar de har för flunsa. Själv har jag bara kallat det influensa de två gånger jag fått hög feber och ont i lederna. Nu har jag insett att iaf några av mina vinterförkylningar förmodligen varit influensa.
Senast redigerad av Marjatta 2020-12-10 9:34:57, redigerad totalt 1 gång.
Marjatta

Inläggav Zia1985 » 2020-12-10 9:31:30

Sanna Ehdin. Stor förespråkare för alternativmedicin, men hon har också doktorerat i bioteknik, med inriktning tillämpad immunologi.

https://ekoappen.se/blogg/oppet-brev-ti ... MFNXg1lgcA
Zia1985

Inläggav Zia1985 » 2020-12-10 9:54:41

Pfizer och Modernas vacciner är mRNA vacciner som aldrig tidigare getts till människor. Vi har ingen aning om vilka dom långtida effekterna av dessa vaccin blir.
Astra och Sputnik V-vaccinerna är som dom traditionella influensavaccinerna, med oskadliggjorda virus som är ämnade att ge immunologisk respons utan att göra mottagaren sjuk.
Intressant dock att professorn i biokemi, Michal Linial, som inte tycker det finns skäl för oro, inte ämnar ta vaccinet, under kommande året iaf.

https://www.google.se/amp/s/m.jpost.com ... 649253/amp
Zia1985

Inläggav Micke » 2020-12-10 11:51:54

Utöver eventuella biverkningar av att spruta in dessa onaturliga ämnen i kroppen så är också frågan hur effektiva vaccinerna är.

https://www.forbes.com/sites/williamhas ... kney90gyNo

Sammantaget så tycker jag det är fel att moralisera över andras val i denna fråga, oavsett vad dom arbetar med.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Marjatta » 2020-12-10 13:39:45

Zia1985 skrev:4 på 19000 har även fått tillfällig ansiktsförlamning i samband med vaccinationerna.
https://www.timesofisrael.com/us-will-l ... ssion=true

Enligt Amina Manzoor i DN:
Fyra personer som fick coronavaccinet fick en ensidig ansiktsförlamning, vilket ingen i placebogruppen fick. Men skillnaden var inte statistiskt signifikant och det var inte heller ovanligt många som fick ansiktsförlamningen jämfört med befolkningen generellt enligt FDA.
Inte allt man råkar ut för veckorna efter vaccineringen beror på vaccinet, typ.
Marjatta

Inläggav Alien » 2020-12-12 14:49:04

Om man är allergisk kanske man ska vänta med att vaccinera sig:

svt 9 DECEMBER 2020 skrev:Människor med en historia av kraftiga allergiska reaktioner borde inte ta Pfizers vaccin. Det säger den brittiska läkemedelsmyndigheten efter att två personer fått allergiska reaktioner under onsdagen.

Brittiska National Health Service (NHS) meddelar att två anställda fått allergiska reaktioner då de vaccinerat sig för covid-19 med Pfizers vaccin. Båda två uppges använda adrenalininjektioner vanligtvis vilket myndigheten menar visar på att de tidigare fått allergiska reaktioner. Adrenalinsprutor kan bland annat användas av personer som är allergiska mot nötter.

Står i bipacksedeln
I den medföljande bipacksedeln går det att läsa att personer som är allergiska mot vissa av vaccinets ämnen, inte bör ta vaccinsprutan. Några av de allergiska reaktionerna som kan påvisas är kliande hudutslag, andfåddhet och svullnad i ansiktet eller tungan.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rade ... reaktioner

Jag tolkar det som att om man är allergisk mot något ämne som ingår i vaccinet, så ska man inte ta det. Det är ju självklart. Men också att om man är kraftigt allergisk mot något annat vadsomhelst ska man inte heller ta det. Alltså det ingår väl knappast nötter i vaccinet men är man kraftigt allergisk mot nötter ska man ändå inte ta vaccinet.
Alien
Moderator

Inläggav Heliora » 2020-12-12 23:36:22

Jag är rädd för snabbt framtagna vaccin. Därför är jag tveksam och vill avvakta. Redan i slutet av testningarna framkom att en av testpersonerna blev sjuk i annat än covid-19, det gjorde mig orolig. Hörde det på nyheterna i oktober någon gång och vet inte vad som hände sen, men jag blev orolig redan där.

Så länge det faktiskt finns risker med vaccin som är väldigt snabbt framtagna som med svininfluensan där många fick narkolepsi så bör man respektera att många kanske inte vågar ta vaccinet. Det är inte schysst att moralisera över andra och kräva att andra skall ta medicinska risker.

Jag misstänker att jag fick epilepsi efter svininfluensavaccinet och mitt liv har gradvis förstörts mer och mer pga denna sjukdom. Även om risken för att drabbas av livslånga sjukdomar är procentuellt sett låg, så innebär det en medicinsk risk och sådana bör man inte påtvinga andra, det är beslut man själv måste få ta.

Jag är positiv till vaccin i sig, men kollar alltid upp numera hur snabbt framtaget och hur väl beprövat ett vaccin är innan jag beslutar mig för att ta det. Naturligtvis måste ju några vara först för att man skall kunna se ett utfall, men det måste få vara ett personligt beslut om man vill vara bland de första eller inte. Jag beundrar dem som vill vara först, men vill inte bli skuldbelagd för att jag i dagsläget inte vill riskera att få mitt liv ännu mer förstört.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Alien » 2020-12-13 2:13:22

Marjatta skrev:
Alien skrev:Det verkar som vårdpersonalen inte känner något ansvar för dem de vårdar. Klart att andra inte heller bryr sig då.

I alla mina år i äldreomsorg hörde jag aldrig såna tongångar. Man erbjöds vaccin men jag tror arbetsgivarna mest tänkte på personalfrånvaro. Dödsfall på grund av influensa pratades aldrig om. Inte att det skulle vara ansvarslöst att inte ta den eller tecken på att man inte bryr sig om de gamla. Aldrig.

Ja, då bryr sig väl arbetsgivaren inte heller. De gamla ska ju ändå snart dö, skitsamma om det sker något år tidigare.

Vare sig det gäller influensa el covid-19, personalen smittar de boende som i sin tur smittar personalen som smittar andra boende etc.

Marjatta skrev:
Alien skrev:

Betald arbetstid tror jag aldrig att jag varit med om men det förekommer säkert. Har kanske blivit vanligare. Inte alls orimligt.

Hittills har vi accepterat att gamla till slut stryker med exv. i en infektion. Har coronan lett till nolltolerans mot det? Kommer svenskar försöka stämma staten (typ) när någon gammal dör av influensa, istället för av massiv organsvikt ett halvår senare?

Man kan ju jämföra med sjukhus. Är det ok att patienter smittas (av andra sjukdomar än de kom in för) och dör? Ja, det händer säkert, men det finns ju en hel del säkerhetsåtgärder för att förhindra det.

Några stämningar kommer det inte att bli, vi bor inte i USA. Vi får helt enkelt finna oss i att våra gamla/vi själva som gamla inte anses så viktiga när de/vi inte klarar oss själva längre. En del kanske tappat livslusten men gäller det alla?

Marjatta skrev:Jag tog sällan erbjuden flunsaspruta (ofta pga det skulle vara lite bök som jag inte haft lust med. Nej, jag har aldrig blivit erbjuden den på betald arbetstid). Varken jag eller någon annan såg det som ett tecken på bristande ansvarskänsla eller att jag inte brydde mig om de gamla. Min kropp var min rättighet, liksom, och smittor av vanligt förekommande sjukdomar var, well, sånt som händer. Dödsfall pga flunsa talades som sagt aldrig om. Dör man av en vanlig luftvägsinfektion är man oftast såpass gammal och skör att man snart stryker med ändå. (Oftast. Inte alla fall. Undantag finns.)

Vill man vara säker på att aldrig få något virus är det säkrast att isolera sig i en stuga i skogen och aldrig ta sig till civilisationen. Är det värt det? 2020 har fostrat en kollektiv snudd på fanatisk virusrädsla som jag undrar hur lång tid det tar innan vi återhämtat oss från.

Sista dagarna har jag sett och hört ett par inlägg i dödshjälpsdebatten. Lustigt hur vår kultur samtidigt hyser tankarna att det är hemskt när gamla och sköra dör en relativt snabb och skonsam död i nån infektion som ingen vet om det är flunsa eller vanlig förkylning pga sånt diagnosticeras inte, och tanken att vi måste införa rätt till dödshjälp eftersom det vore hemskt att ligga och dö en utdragen naturlig död.

Vi ska alla dö till slut. Jag kan tänka mig bättre liv än att tillbringa det i en ständig oro för hur och när jag ska dö.

Jag tycker det är konstigt att du och andra undviker influensasprutan pga rädsla för "bök". Det är ju mycket bökigare att bli sjuk i influensa. Det borde införas på gratis arbetstid på alla äldreboenden.

Det är ju skillnad på när man själv vill dö och bestämma över det (brukar vara personer som är intellektuellt pigga men lider av en svår obotlig sjukdom) och att andra tycker att det inte är så noga utan bestämmer "palliativ vård" och läkare kontaktas i bästa fall per telefon.

Det sas att vi (samhället) skulle skydda de äldre och redan sjuka, kommer du inte ihåg det? Man t o m förbjöd de anhöriga att besöka dem. Samtidigt som de smittades av personalen, som tydligen ofta inte vill vaccinera sig. Om man verkligen vill att de på äldreboende ska slippa dö i förtid i covid-19, så borde man försöka övertala de motvilliga anställda.

Det talas också om att man ska försöka göra så att hemmaboende äldre slipper träffa så många olika personer i hemtjänsten just för att det också är en smittorisk.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-12-13 2:26:49

Ingen behöver vara rädd för att bli tvingad att låta vaccinera sig mot covid-19. Ingen arbetsgivare kan tvinga en, bara underlätta för personalen genom att de får göra det på arbetstid. Gratis för alla är det redan.

Tänk om en butik som saknar kunder och förlorat intäkter i månader vill marknadsföra som coronafri? Ja, det går bara om personalen vaccinerar sig frivilligt.

TT/UNT 11 DECEMBER 2020 skrev:Snart är vaccinet mot covid-19 här, och med det alla frågor som uppkommer kring vaccinet. Vårdpersonalen ska prioriteras, men vad händer om en vårdanställd vägrar att låta sig vaccineras?

Svensk Handels uppfattning är att arbetsgivaren inte kan tvinga anställda att låta vaccinera sig. Men handeln ser fram emot vaccinet, "många handelsföretag välkomnar vaccineringen och vill engagera sig i vaccinationsprocessen för att nå ut till så många som möjligt" skriver Svensk Handel till TT.
---
Enligt Jeanette Hedberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner (SKR), kan en arbetsgivare inte tvinga sina medarbetare att ta ett vaccin.

Grundlagsskydd

På fackförbundet Kommunal är också uppfattningen klar – arbetsgivare kan aldrig tvinga anställda inom det allmänna till vaccination, förklarar Peter Larsson, ombudsman på Kommunal.

– Det är grundlagsskyddat, det allmänna kan inte göra kroppsliga ingrepp, säger han.
https://unt.se/artikel/chefen-kan-inte- ... n/reqqv60r

Och de privata arbetsgivarna då?

I den privata sektorn är det däremot inte grundlagsskyddat att förhindra kroppsliga ingrepp, där är det i stället god sed på arbetsmarknaden som gäller, förklarar hon.

– Då är det behoven för arbetsgivaren som ställs i relation till ingreppet. I det här fallet är det alltså ett väldigt stort ingrepp, säger hon.

Däremot kan det hända att arbetsgivare kommer att vilja kräva vaccinering för att anställa någon, tror hon.

Ingen anställd blir alltså uppsagd för att den vägrar att vaccinera sig, däremot kan man möjligen bli omplacerad.

Omplacering

Jeanette Hedberg på SKR förklarar att kommuner och regioner tillfälligt kan behöva omplacera personal som inte vaccineras. Det kan arbetsgivarna klara, eftersom de är så stora, förklarar hon.

Det är ju betryggande för alla som är rädda för farliga biverkningar.
Alien
Moderator

Inläggav Marjatta » 2020-12-13 8:01:45

Som sagt. Människor smittar människor med vanliga luftvägsinfektioner. Accepterar man inte det får man isolera sig hela livet.

Som jag ser det är coronavaccinerna till för att rådda sjukvården från överbelastning och kollaps.
Marjatta

Inläggav Marjatta » 2020-12-13 11:47:27

Zia1985 skrev:Sanna Ehdin. Stor förespråkare för alternativmedicin, men hon har också doktorerat i bioteknik, med inriktning tillämpad immunologi.

https://ekoappen.se/blogg/oppet-brev-ti ... MFNXg1lgcA

Den mänskan pratar så mycket strunt så det bara finns inte. Hon påstår ... citerar ur inledningen

Ni har beslutat köpa in miljontals doser av ett helt nytt, oprövat och icke säkerhetstestat RNA-vaccin mot SARS-cov-19, baserat på genmanipulation och nanoteknologi. Det innebär att gener ska sättas in i våra mänskliga celler för att producera Coronaprotein för all evighet. FDA i USA har konstaterat att detta vaccin kan orsaka ett stort antal livshotande biverkningar, inklusive dödsfall.

Det är säkerhetstestat, faktiskt på ovanligt många människor. Däremot är det av naturliga skäl inte testat under så lång tid.

Nej, gener stoppas inte in för att producera coronaprotein "i all evighet". Produktionen är mycket kortvarig. Vet inte hur Sanna förklarar att man vaccinerar med två doser. Enligt hennes teorier - nej snarare fantasier - om hur vaccinet fungerar skulle det knappast behövas.

Livshotande biverkningar? Dödsfall? Det där vet jag inte var hon fått ifrån. Nej, inget sånt finns konstaterat.

Resten orkar jag inte ens läsa. Sanna Edin kommer här ut som klockren antivaxxare och mytspridare. Inte för att jag blir särskilt förvånad.

Att slänga ur sig sån här skit som hon gör går fort. Att bemöta den tar, om man vill vara noggrann, längre tid. Jag orkar inte längre göra sånt. Jag försöker låta bli. Folk får tro på vilka dumheter de vill men ibland blir jag så provocerad att topplocket ryker.
Marjatta

Återgå till Aspergare och vården

Logga in