Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
9
17%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
0
Inga röster
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
10
19%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
9
17%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
1
2%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
7
13%
Nej (tror inte på covid-19)
1
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
2
4%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
10
19%
Vet inte
3
6%

Antal röster : 52

Inläggav Odal_ » 2020-11-20 20:46:32

hej_på_dej_11 skrev:
Marjatta skrev:Det är ju det man inte vet. Går inte att ha någon uppfattning om, än.

Det medicinskt rimliga skulle vara att erbjuda vaccinet till riskgrupper och sen avvakta åtm. ett år.

Ja, exakt!

Att folk utanför riskgrupperna kastar sig över detta hade nog inte varit så omfattande såvida inte nyheterna rapporterar om det dagliga dödstalet som om det vore en julkalender. Detta har ju varit som en enda lång julafton för massmedia med mys i fåtöljen och allt. Samtidigt har 'vanlig' influensa minskat dramatiskt, har hört siffror om 90% mindre.. Har fått höra det på omvägar men aldrig i en nyhetssändning (har säkert nämnts nån gång dock)..

Jag kommer klart ihåg "Svininfluensan", där Tegnell verkligen insisterade på en massvaccination, men med facit i hand, var det så allvarlig sjukdom? Det är ju annorlunda nu i och med nedstängningen, men är det ekonomiska läget verkligen värt att riskera kroniska men för? ....folk som inte är i riskgrupper borde tänka en extra gång om det är värt det, åtminstone tills man vet mer... det är det enda jag säger...

250 000 uppskattas ha dött i den influensan globalt.
Det har redan dött 250 000 i USA enbart och covid 19 är långt ifrån över.
Odal_

Anslöt: 2019-12-29

Inläggav slackern » 2020-11-20 21:03:36

Tillhör ju en utav riskgrupperna numer så jag kommer nog att vaccinera mig om jag kommer iväg.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav MatthiasM » 2020-11-20 23:33:29

RapeRegs skrev:Yada, yada, yada...Med tanke på att du inte har någon känsla för proportioner är det inte heller oväntat att du inte tycker att någon kostnad i mänskligt lidande vore för stor... Yada, yada yada.

Med tanke på din svansföring vet jag inte om jag överhuvudtaget ska säga något mer om det här. Jag kan väl kort säga att det var ett medvetet val att inte bara räkna med gruppen barn och unga. Men men. Vad jag vet är att du missförstår mig om du tror att jag accepterar hur mycket lidande som helst "till förmån" för ett vaccin. Vad jag menar är att det där taket jag talade om är jag som person inte kvalificerad att sätta. Men om du är kvalificerad att sätta det där taket, ge en siffra på vilken risk som är acceptabel, så vore det väldigt intressant att ta del av.
MatthiasM

Anslöt: 2020-11-03

Inläggav RapeRegs » 2020-11-20 23:48:43

MatthiasM skrev:
RapeRegs skrev:Yada, yada, yada...

Jag förstår att du är irriterad över att jag påpekar att du har fel, men var snäll och håll dig till de regler vi har för citat.

MatthiasM skrev:Vad jag menar är att det där taket jag talade om är jag som person inte kvalificerad att sätta.

Så du behöver hitta någon som är kvalificerad att uttala sig om vad _du_ anser är proportionerlig risk? :-)005 Djeez.

Det här kan vara nästan lika skämskudderoligt som när du pratade om hur viktigt det är att vara medveten om proportioner samtidigt som du slängde dig med siffror som var 50 000 % off the mark.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav MatthiasM » 2020-11-21 1:27:10

RapeRegs skrev:
MatthiasM skrev:
RapeRegs skrev:Yada, yada, yada...

Jag förstår att du är irriterad över att jag påpekar att du har fel, men var snäll och håll dig till de regler vi har för citat.

Det är lite att kasta sten i glashus att du anmärker på andras irritation, men visst jag ska hålla mig till reglerna. Det gör gott för dig om du också uttrycker dig mer ödmjukt och diplomatiskt.

MatthiasM skrev:Vad jag menar är att det där taket jag talade om är jag som person inte kvalificerad att sätta.

RapeRegs skrev:Så du behöver hitta någon som är kvalificerad att uttala sig om vad _du_ anser är proportionerlig risk? :-)005

Jag tycker det är en komplex fråga som inte förtjänar ett svar som höftas fram. Du vill ha en exakt siffra. Jag har inte den siffran. Det är väldigt svårt att kvantifiera lidande på det sättet. Är frågan dessutom "hur många barn är du villig att offra?" är det en ren moralfilosofisk fråga.

Därför bollar jag frågan vidare till dig. Inte för att du ska tänka åt mig, utan för att se om du faktiskt har ett eget svar som det svar du kräver av mig. Har du det?
MatthiasM

Inläggav marxisten » 2020-11-21 2:38:03

Ja, så snart jag kan (vilket lär ta en tid då jag vare sig är i riskgrupp eller jobbar inom vård och omsorg). Endast med vaccin kan vi utrota covid, därmed är det allas plikt att vaccinera sig i mitt tycke, tillsammans kan vi utrota denna sjukdom!

Håll i, håll avstånd, och håller er friska!
marxisten
Moderator

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav marxisten » 2020-11-21 2:40:24

nescio skrev:Det beror på om vaccinet är gratis, hur långt jag måste ta mig för att få sprutan, om Corona fortfarande sprids mycket när vaccinet blir tillgängligt, om staten säger att man måste vaccinera sig.

Det kommer att vara gratis.
marxisten
Moderator

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Alien » 2020-11-21 3:02:43

RapeRegs skrev:
MatthiasM skrev: Av dessa fick runt 350 barn narkolepsi, vilket givetvis är 350 för många, men man kan ju se lite till proportionerna om man anser att detta påverkar ens beslut inför kommande vaccin.

MatthiasM skrev:Man vaccinerar sig för att undvika att andra ska smittas, för att minska belastningen på vården och för att vi ska kunna leva normalt igen.

[...]

Sen får folk tycka jag är cynisk och jättehemsk och tro att jag är villig att offra barn för "den goda saken skull."

Du säger att man bör förstå risknivåerna och sätta det i relation till vad man vill uppnå när man ska ställning till en eventuell vaccination. Det håller jag med om.

Men Pandemrix är inte ett exempel på ett vaccin där proportionerna eller riskerna på något sätt är acceptabla. En nationell vaccinationskampanj får inte ske till vilket pris som helst. Det är viktigt att ha en diskussion om vilka befolkningsgrupper som ska stå för riskerna och hur mycket det får kosta i mänskligt lidande. I konkreta siffror.

Om en biverkan är så ovanlig att den endast upptäcks när minst en miljon fått vaccinet, då kan man omöjligt upptäcka den i förväg.

Om alternativet är att miljoner dör så det bättre att några få blir kroniskt sjuka. T ex har redan över 6000 dött i Sverige. Om risken att bli kroniskt sjuk av vaccinsprutan skulle vara lika hög som antalet som fick narkolepsi vid svininfluensavaccineringen, så skulle jag och många andra ändå ta den. Skillnaden är att det inte är barn och unga som är mest i farozonen nu så det finns ingen anledning att vaccinera dem direkt. De som inte är i riskgrupperna el arbetar inom sjuk- och äldrevård, de kan vänta och se. Men att säga att man aldrig kommer att vaccinera sig tycker jag är oansvarigt. Det betyder att vi får leva med covid-19 även i framtiden.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-21 16:08:58

Odal_ skrev:
hej_på_dej_11 skrev:
Marjatta skrev:Det är ju det man inte vet. Går inte att ha någon uppfattning om, än.

Det medicinskt rimliga skulle vara att erbjuda vaccinet till riskgrupper och sen avvakta åtm. ett år.

Ja, exakt!

Att folk utanför riskgrupperna kastar sig över detta hade nog inte varit så omfattande såvida inte nyheterna rapporterar om det dagliga dödstalet som om det vore en julkalender. Detta har ju varit som en enda lång julafton för massmedia med mys i fåtöljen och allt. Samtidigt har 'vanlig' influensa minskat dramatiskt, har hört siffror om 90% mindre.. Har fått höra det på omvägar men aldrig i en nyhetssändning (har säkert nämnts nån gång dock)..

Jag kommer klart ihåg "Svininfluensan", där Tegnell verkligen insisterade på en massvaccination, men med facit i hand, var det så allvarlig sjukdom? Det är ju annorlunda nu i och med nedstängningen, men är det ekonomiska läget verkligen värt att riskera kroniska men för? ....folk som inte är i riskgrupper borde tänka en extra gång om det är värt det, åtminstone tills man vet mer... det är det enda jag säger...

Förstår inte riktigt din poäng här men måste tyvärr dra in det naturliga aspekten av att virus finns till av en anledning.. Om det är någon djurart på jorden som behöver förminskas... jag ni kan säkert fylla i resten.
Det är dock självklart att riskgrupperna ska få ett säkert vaccin som att de kan ha samma chanser som oss andra.. Vi har ett överskott av pengar i samhället det är ett bra exempel på vad man borde spendera det på, och inte ge de i bidrag till korrupta regeringar utomlands...
hej_på_dej_11

Anslöt: 2020-11-04

Inläggav Odal_ » 2020-11-21 17:13:24

hej_på_dej_11 skrev:
Odal_ skrev:
hej_på_dej_11 skrev:
Ja, exakt!

Förstår inte riktigt din poäng här men måste tyvärr dra in det naturliga aspekten av att virus finns till av en anledning.. Om det är någon djurart på jorden som behöver förminskas... jag ni kan säkert fylla i resten.
Det är dock självklart att riskgrupperna ska få ett säkert vaccin som att de kan ha samma chanser som oss andra.. Vi har ett överskott av pengar i samhället det är ett bra exempel på vad man borde spendera det på, och inte ge de i bidrag till korrupta regeringar utomlands...

Det var en allvarlig influensa ganska många dog av den.
Den här pandemin är allvarligare.
Men vad som gör en pandemi allvarlig är inte bara hur många som dör utan också hur många överlevande som får sin hälsa permanent sänkt efteråt det verkar vara svårt att få diverse dödsnazister, Ayn Rand liberaler och hardcore betongsossar att förstå detta.
Om folk börjar isolera sig slutar vi naturligtvis dö av andra virus, så dödligheten måste vara extrem hög för att ge resultat på överdödligheten i stort som också är beroende på hur hård vintern är.
Vi har haft en jävligt mild vinter 2020.
Senast redigerad av Odal_ 2020-11-21 17:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Odal_

Inläggav nallen » 2020-11-21 17:21:45

Detta som faktiskt huvudsakligen är en fråga om åsikter och tyckande, till skillnad mot beräkningen av andelen narkolepsidrabbade barn och ungdomar till följd av svininfluense-vaccinationen :-)063

OT: jag blir så trött av postmodernism.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Odal_ » 2020-11-21 17:29:07

Vi hade också en ganska mild sommar har jag för mig.
Extremt varma somrar dödar också gamlingar.
Odal_

Inläggav Furienna » 2020-11-21 18:38:52

Absolut! (Jag har diabetes.)
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav MatthiasM » 2020-11-21 19:59:54

nallen skrev:

Detta som faktiskt huvudsakligen är en fråga om åsikter och tyckande, till skillnad mot beräkningen av andelen narkolepsidrabbade barn och ungdomar till följd av svininfluense-vaccinationen :-)063

Ja. Vad vill du ha sagt?
nallen skrev:OT: jag blir så trött av postmodernism.

Jag har inte sagt något i stil med "dina siffror är i linje med narrativ x" eller "det du kom fram till ligger inom ramen för x-diskursen." Jag har, som svar på ett vad jag fann vara ett "god dag yxskaft", sagt att "RapeRegs" tycker att jag borde ha räknat annorlunda. Det är allt. "RapeRegs" har säkert räknat rätt.
MatthiasM

Inläggav Odal_ » 2020-11-21 20:24:05

scussion These results indicate that COVID-19 is hazardous not only for the elderly but also for middle-aged adults, for whom the infection fatality rate is two orders of magnitude greater than the annualized risk of a fatal automobile accident and far more dangerous than seasonal influenza. Moreover, the overall IFR for COVID-19 should not be viewed as a fixed parameter but as intrinsically linked to the age-specific pattern of infections. Consequently, public health measures to mitigate infections in older adults could substantially decrease total deaths.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20160895v7
Då ska vi ha i åtanke att fatala bilolyckor är ganska ovanliga i sverige jämfört med andra länder.

Fast den här studien är ju inte gjord av en talanglös byråkrat som har gått en distanskurs inom ämnet på 4x den tänkta tiden.
Så varken svensk media,FHM eller den godtrogna befolkningen kommer ta intryck.
Odal_

Inläggav nallen » 2020-11-22 10:34:54

MatthiasM skrev:
nallen skrev:

Ja. Vad vill du ha sagt?

Att det är bakvänt att ägna sig åt tyckande i faktafrågor men överlåta tyckandet åt andra när det faktiskt rör sig om en åsiktsfråga.
nallen

Inläggav Marjatta » 2020-11-22 11:36:00

Alien skrev:Men att säga att man aldrig kommer att vaccinera sig tycker jag är oansvarigt. Det betyder att vi får leva med covid-19 även i framtiden.

Tron att vi kan vaccinera fram flockimmunitet så covid-19 blir ett minne blott är helt orealistisk. Vi kommer få leva med viruset i framtiden - precis som vi gör med andra virus som en gång skapade pandemier.

Endemisk covid-19 borde inte vara mycket värre att leva med än influensa. Frågan är hur lång tid det tar innan vi landar där. "Ryska snuvan" kom och gick i tio år innan den sjönk in i bakgrunden av säsongsbundna luftvägsinfektioner. Med vaccin kanske det förloppet kan förkortas en del. Framför allt borde vi kunna underlätta väsentligt för sjukvården. Hur mycket behöver vi minska vårdbehovet för covid, dels sjukhusvård i allmänhet dels IVA, för att det ska flyta någorlunda? Där kan vaccinering göra stor skillnad. Framför allt då vaccinering av riskgrupper. Halverad mängd covid-sjuka 80-plussare vore en stor vinst.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav Nalober » 2020-11-22 12:35:53

Jag röstade nja. Jag kan svara ja eftersom covid-19 är något som är både globalt och nära mig.
Nalober
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-04-14

Inläggav MatthiasM » 2020-11-22 12:57:24

nallen skrev:
MatthiasM skrev:Ja. Vad vill du ha sagt?

Att det är bakvänt att ägna sig åt tyckande i faktafrågor men överlåta tyckandet åt andra när det faktiskt rör sig om en åsiktsfråga.

Det rör sig om en åsiktsfråga där jag har avkrävts en konkret siffra. Den siffran har jag inte. "RapeRegs" verkar inte heller ha den. Har du? Har du något siffra på vilken risk (i form av eventuella biverkningar) som är den högsta i sammanhanget? Hur mycket lidande, i konkreta siffror, som vi får lov att ta?

Vad jag tycker är att jämför man med lidandet som Covid-19 och coronapandemin förorsakar, som är på en helt annan nivå än svininfluensan, så är en eventuell pandemrixskandal en liten risk i sammanhanget. Det är det närmsta jag kommer uppge en konkret siffra. Men jag kommer inte uppge ett tak. Jag vill inte höfta med siffror i ett sånt känsligt ämne. Du kommer inte höra mig offentligt "provprata" i stil med "ahmenasså, kanske 10 procent drabbade av en kronisk sjukdom är alltför mycket... eh... kanske 1 procent också är för mycket... eh... men kanske vi får ta 0,5 procent, även om det också är mycket... eh...eh..."
MatthiasM

Inläggav Chrilleb » 2020-11-22 13:08:02

Jag kommer troligen vaccinera mig mot covid-19. Följer rätt noga de program som berättar mera om dagsläget, både på tv, och på mobilen ,så jag är uppdaterad. En personal sa idag att kommer vi att kunna hälsa på varann som vi brukar innan coronan, kanske tar ett tag. Positivt i det hela är vaccinhistorien, bra bra ! Det forskas tydligen mycket just nu, och det låter ju bra. Ett nytt virus för Sverige att ta kamp mot, men jag är optimist, det här ska gå vägen. :-)154
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav nallen » 2020-11-22 13:35:17

MatthiasM skrev:Det rör sig om en åsiktsfråga där jag har avkrävts en konkret siffra.

Ja.

Det rörde sig utöver det också om en ren faktafråga avseende hur stor andel av barn och ungdomar i Sverige som vaccinerats i samband med svininfluensan och på grund av detta drabbades av narkolepsi.

MatthiasM skrev:Har du något siffra på vilken risk (i form av eventuella biverkningar) som är den högsta i sammanhanget?

Jag skiter i om det dör nån miljard så länge det inte påverkar mig.
nallen

Inläggav MatthiasM » 2020-11-22 17:13:31

nallen skrev:Jag skiter i om det dör nån miljard så länge det inte påverkar mig.

Jaru. Antingen ger man ett kvalificerat svar, avstår från svar pga en insikt om sina begränsningar eller så tramsar man till det.
MatthiasM

Inläggav nescio » 2020-11-22 19:23:32

Den bekvämaste lösningen för mig är att alla andra vaccinerar sig och därigenom utrotar viruset så att jag slipper vaccinera mig.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Återgå till Aspergare och vården

Logga in