Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
9
17%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
0
Inga röster
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
10
19%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
9
17%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
1
2%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
7
13%
Nej (tror inte på covid-19)
1
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
2
4%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
10
19%
Vet inte
3
6%

Antal röster : 52

Inläggav Quagmire » 2020-11-18 19:59:43

Vildsvin skrev:
Quagmire skrev:Första inlägget, yay! Vet dom varför mycket unga inte verkar få den mera allvarliga formen av covid-19? Jag är 20+ och tror att jag har viruset, och det är ganska jobbigt.

Man delar in virus i sådana som dödar sina värdceller och sådana som får dem att producera virus och i övrigt fortsätta fungera som vanligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Viral_shedding

Coronavirus hör till dem som beskrivs under "viral budding". De använder cellmembranet och får på sikt de infekterade cellerna att dö, men symptomen beror till största delen på immunförsvarets reaktion som varierar från minimal till att omgivande frisk vävnad förstörs. Ju äldre man är desto vanare vid vid virus är immunförsvaret och desto starkare reaktion.

Coronavirus fäster dessutom vid cellerna på ACE2, vars funktion är att omvandla blodtryckshöjande angiotensin II till blodtryckssänkande angiotensin 1-7. Äldre, feta och diabetessjuka människor har stelare blodkärl än yngre, smala icke-diabetiker så hos dem höjs blodtrycket mest när ACE2 blockeras. De löper högre risk att få proppar och (hjärn)blödning.

https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.120.016793

Tack för svar! Är det pga det höga blodtrycket man får proppar eller något annat? Jag är varken fet eller har bakomliggande sjukdomar, men blodtrycket har gått upp. Och jag hade förhöjd D-dimer (vilket tyder på hyperkoagulation.)
Quagmire

Anslöt: 2020-11-17

Inläggav MatthiasM » 2020-11-18 20:22:53

Marjatta skrev:Huruvida jag kommer vaccinera mig? Kanske. Vi är inte där än. Svårt att säga än. Putin-vaccinet aldrig i helvete men Modernas, Astra-Zenecas eller Pfizers - kanske.

Jag trodde ju verkligen att det i första hand bara skulle komma ifråga för riskgrupper och vårdpersonal. Antar att ett vaccin baserat på virusets gener istället för dess proteiner går så mycket fortare att tillverka att det ändrar ekvationen.

MatthiasM skrev:Hursomhelst, vilket jag varit inne på tidigare, är det vanskligt att se på risken för den individuella dödligheten i sitt beslut. Återigen: Det här gör man inte bara för risken att själv bli smittad. Man gör det för att inte andra ska bli smittade, för att vi ska så fort som möjligt kunna gå tillbaka till något så närt normalt, med en vård som inte går på knäna. Den är redan nu helt slutkörd. För att sektorer i samhället som är utsatta för en ekonomisk kollaps ska kunna börja fungera igen.

Ja.

Samtidigt anses det normalt strida mot medicinsk etik, att be människor ta risker för andra om deras egen nytta av behandlingen är noll eller minimal.(...)

Tack för ett mer nyanserat svar. Nu tror jag visserligen att många kommer gynnas av ett vaccin, men i princip är det ju som som du säger. Vad jag pekar på är det individuella ansvaret. Jag tycker inte heller det ska tvingas fram.

Ja, det ska också sägas att vi är i en relativt tidig fas. Det viktiga är vi får ett godkänt vaccin. Det är utifrån den premissen jag diskuterar. Sen finns det en risk för biverkningar med alla vaccin... Det finns överlag ofta en risk för biverkningar vid medicinsk behandling.

Marjatta skrev:
MatthiasM skrev:Ja, jag missade att avrunda till procent. Det går bra nu att tala till mig som den vuxna person jag är.

Om du lyckas förmå RR till det kommer jag applådera.

Hajar inte varför ni gräver ner eri detaljer kring Pandemrix (om det nu är så det heter och stavas). Om dessa nukleinsyre-baserade vacciner har allvarliga biverkningar kommer de förmodligen se helt annorlunda ut än vad vi hittills sett. Vi har isåf ingen aning om vad. Finns inget skäl att tro att barn särskilt drabbas.

Helt riktigt!

Angående varför jag tar upp det: Som sagt, för att jag vet att det kommer väga in när folk ska ta beslutet om att vaccinera sig. Sen har du alldeles rätt att det är en grov jämförelse. Det försökte jag också vara tydlig med.
MatthiasM

Anslöt: 2020-11-03

Inläggav Odal_ » 2020-11-18 23:43:57

Marjatta skrev:De fallen finns, Alien. Men de är väldigt, väldigt få. Större risk att sätta sig i en bil eller gå över gatan, bland de som är såpass unga och friska. Att använda honom som argument är anekdotisk bevisföring.

Man kan absolut välja att resonera så och göra sina egna val utifrån det. Vi gör det alla, hela tiden, fast det inte håller logiskt. Men försöker man övertyga mig med det i en sån här diskussion avvisar jag det blankt. Det går alldeles utmärkt att drabbas hårt även av andra sjukdomar som vanligen är relativt harmlösa. Vill du ha bättre argument måste du tyvärr ge dig in i statistikens förtrollande värld.

Dessa fall ökar med hur många som blir smittade.
Alla får ärr i lungorna av alla lunginflammationer.
Odal_

Anslöt: 2019-12-29

Inläggav Odal_ » 2020-11-19 6:52:29

Marjatta skrev:De fallen finns, Alien. Men de är väldigt, väldigt få. Större risk att sätta sig i en bil eller gå över gatan, bland de som är såpass unga och friska. Att använda honom som argument är anekdotisk bevisföring.

Man kan absolut välja att resonera så och göra sina egna val utifrån det. Vi gör det alla, hela tiden, fast det inte håller logiskt. Men försöker man övertyga mig med det i en sån här diskussion avvisar jag det blankt. Det går alldeles utmärkt att drabbas hårt även av andra sjukdomar som vanligen är relativt harmlösa. Vill du ha bättre argument måste du tyvärr ge dig in i statistikens förtrollande värld.

Totalt omkom 223 personer i trafiken under 2019.

Man kan säga att risken för att dö i covid är lite större.

Speciellt om man är i Aliens ålder.
Är oklar över den men jag approximerar att det är i det åldersintervallet att risken för covid19 är ofantligt mycket större än risken att dödas i trafiken.

Sedan kan vi tänka över att vi har en nollvision angående trafik döda och att vi har satsat ganska många miljarder på att minska denna ganska obetydliga siffra.

Som tur har vi ju väldigt få ECMO maskiner så risken att så många överlever en så pass svår covid 19 sjukdomsbild som brandmannen är ju ganska små de flesta kommer nog helt enkelt bara dö.
Odal_

Inläggav Odal_ » 2020-11-19 7:19:39

När det gäller trafik så är beredvillighetet att vidta tvångsåtgärder för att skydda befolkningen hos staten stor.
Följsamheten att använda skydd emot den hos befolkningen är stor jämfört med covid19.
Trots att det är obekvämt att ha säkerhetsbälte och det kan vara farligt om du virar säkerhetsbältet fjorton varv runt halsen istället för att använda bilbältet korrekt.
Lustigt hur annorlunda det kan vara! :-)Happy
Odal_

Inläggav RapeRegs » 2020-11-19 16:27:01

MatthiasM skrev:Du sa att jag antagit att alla som vaccinerades var barn och unga. Hur kom du fram till det när du ju faktiskt förstått hur jag räknat?

Du använde det totala antalet vaccinerade (5.3 miljoner) i nämnaren. I den gruppen ingår t.ex. pensionärer. Det som ska stå i nämnaren är det totala antalet barn och unga som vaccinerades. Sammantaget var den risknivå du angav tre storleksordningar fel.

MatthiasM skrev: Av dessa fick runt 350 barn narkolepsi, vilket givetvis är 350 för många, men man kan ju se lite till proportionerna om man anser att detta påverkar ens beslut inför kommande vaccin.

MatthiasM skrev:Man vaccinerar sig för att undvika att andra ska smittas, för att minska belastningen på vården och för att vi ska kunna leva normalt igen.

[...]

Sen får folk tycka jag är cynisk och jättehemsk och tro att jag är villig att offra barn för "den goda saken skull."

Du säger att man bör förstå risknivåerna och sätta det i relation till vad man vill uppnå när man ska ställning till en eventuell vaccination. Det håller jag med om.

Men Pandemrix är inte ett exempel på ett vaccin där proportionerna eller riskerna på något sätt är acceptabla. En nationell vaccinationskampanj får inte ske till vilket pris som helst. Det är viktigt att ha en diskussion om vilka befolkningsgrupper som ska stå för riskerna och hur mycket det får kosta i mänskligt lidande. I konkreta siffror.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav Odal_ » 2020-11-19 18:57:09

Nämnde jag att Tegnell gav oss pandemrix när han var chef på socialstyrelsen?
Odal_

Inläggav Vildsvin » 2020-11-20 12:34:16

Quagmire skrev: Är det pga det höga blodtrycket man får proppar eller något annat?

Högre blodtryck beror bland på att kärlen drar ihop sig. Om det redan finns förträngningar i kärlet så blir det kanske så litet att vävnaden det försörjer dör.

Förträngningar skapar också turbulens i blodet, vilket underlättar koagulation.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Marjatta » 2020-11-20 13:06:21

Quagmire, de menar i samband med covid? Misstänker starkt att man inte ännu vet, men det finns rätt mycket som påverkar blodets benägenhet att levra sig och därmed benägenheten att få proppar.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav Alien » 2020-11-20 13:24:22

Jag tycker det är viktigt att ställa riskerna mot varandra. Visst, risken är kanske låg att man blir så sjuk men den finns. Vilken är risken med att ta vaccinet? Biverkningarna. Vilka biverkningar har visat sig under tiden man tagit fram vaccinet? Trötthet och huvudvärk.

En annan risk är att man kanske inte blir så sjuk men i stället blir långtidssjuk.

Allt fler personer som har en misstänkt covid19-sjukdom vittnar om diffusa och långdragna symtom som kan vara i månader. En ny studie från Uppsala universitet har undersökt detta och den visar till exempel att vanliga symtom kan vara vätskeblåsor på fötter, stickande hud och långtidsfeber.
https://www.tv4.se/klipp/va/13283402/ha ... i-covid-19

De som arbetar kan inte arbeta (heltid) längre, samtidigt får de inte ersättning från försäkringskassan.

Här är ett exempel:
20-åriga HV-målvakten Anna Amholt har haft covid-19 i över 220 dagar. I dag får Amholt muskelvärk efter en promenad och nu är hon tveksam om hon någonsin kommer göra comeback i hockeykassen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/anna- ... vet-langre

Det senaste är att även barn kan bli långtidssjuka.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-20 15:05:02

Tänker att det någonstans kan komma att bli fler långtidssjuka av ett hastigt hopkokat vaccin än en av Covid19..
hej_på_dej_11

Anslöt: 2020-11-04

Inläggav Marjatta » 2020-11-20 15:17:07

Alien, folk blir långtidssjuka av annat också.

Menar inte att detta är bra argument för att låta bli att vaccinera sig. Menar bara att det blir skevt, när man tar upp covid covid covid och inga andra sjukdomar eller risker. Tillsammans med de evigt idisslare dödssiffrorna just i covid men inget annat blir resultatet ovärdig skräckpropaganda.

Uppgifterna om antalet med långtidscovid varierar. Om jag skär bort den grupp som har segdragna sviter av lång respiratorbehandling är de övriga förmodligen en kombination av tre grupper: de som verkligen har långtidscovid. De som har liknande symtom av helt andra virus. Och de som har diffusa symtom av alla möjliga skäl, och för ett år sedan kanske ansåg sig lida av långtidsborrelia. Den sistnämnda gruppen ska vi inte tala illa om. Att vara sjuk utan att läkarvetenskapen kan erbjuda en diagnos är ganska förfärligt.

hej_på_dej_11 skrev:Tänker att det någonstans kan komma att bli fler långtidssjuka av ett hastigt hopkokat vaccin än en av Covid19..

Det är ju det man inte vet. Går inte att ha någon uppfattning om, än.

Det medicinskt rimliga skulle vara att erbjuda vaccinet till riskgrupper och sen avvakta åtm. ett år.
Senast redigerad av Marjatta 2020-11-20 15:21:28, redigerad totalt 1 gång.
Marjatta

Inläggav Alien » 2020-11-20 15:18:42

Vad menar du med "hastigt hopkokat"? Alla vaccin har ju genomgått tester, där de testat flera tusen människor. Just för att det dels ska framgå hur effektiv vaccinet är, dels vilka biverkningar som finns. Det är ju inte som att företagen får hoppa över fas 1-, fas 2- och fas 3-studierna.
Alien
Moderator

Inläggav Marjatta » 2020-11-20 15:23:50

Kan någon hitta data åt Alien på hur mycket snabbare processen gått detta gång, vad i processen man förkortat? Spontant tänker jag att man aldrig någonsin pratat om massvaccinering efter studier på så få människor som nu men har inte koll på detaljerna.
Marjatta

Inläggav Alien » 2020-11-20 15:24:10

Jag tycker inte det är meningsfullt att jämföra med andra allvarliga sjukdomar som det inte går att vaccinera sig mot.

Det är just covid-19 som fått vissa länder att stänga ned och tvingar folk att leva i karantän. Vill man besöka ett visst land är det inte så kul att börja vistelsen med två veckors karantän. När karantänen är över så är det mesta ändå stängt.

Flockimmuniteten uppnår vi inte utan vaccin. Vi vill väl att allt ska bli som vanligt igen?
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-11-20 15:29:23

Det verkar som det är byråkratin som påskyndats:

DN 2020-10-01 skrev:Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, gav på torsdagen beskedet att dess kommitté för humanläkemedel utvärderar den första omgången av icke-kliniska data från laboratoriestudier om Astra Zenecas vaccin, som tas fram i samarbete med Oxfords universitet. Myndigheten kommer att fortsätta granska vaccinet tills den har tillräckligt med information för att fatta ett beslut.

”Det här betyder inte att ett beslut ännu kan fattas om vaccinets säkerhet och effektivitet, eftersom en hel del av bevisen fortfarande ska lämnas in till kommittén”, uppger EMA enligt Reuters.

När myndigheten är klar med sin granskning kommer myndigheten att lämna in sin rekommendation till EU-kommissionen som ska fatta det slutgiltiga avgörandet.

EMA:s huvuduppgift är att godkänna och granska läkemedel i EU. Vid akuta hälsokriser kan myndigheten använda sig av så kallade ”rullande granskningar” för att snabba på processen för lovande läkemedel och vaccin. Det innebär att de löpande granskar data i stället för att vänta tills all information finns tillgänglig i samband med en formell ansökan.
---
Enligt Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström, som deltar i förhandlingarna för att köpa in vaccin till EU, har Astra Zeneca redan skickat in data från fas 1 och 2-studierna, djurstudier, labbstudier och tillverkning, men data från fas 3-studien – som ännu inte är klar – återstår. Han menar att syftet är att snabba på processen.

– I det här läget är det onödigt att det ska ta längre tid än det behövs, men det handlar inte om att sänka kraven, säger han till DN.
https://www.dn.se/ekonomi/eu-snabbgrans ... dkannande/

Sedan dess är även fas 3-studien klar.
Alien
Moderator

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-20 17:40:35

Marjatta skrev:Det är ju det man inte vet. Går inte att ha någon uppfattning om, än.

Det medicinskt rimliga skulle vara att erbjuda vaccinet till riskgrupper och sen avvakta åtm. ett år.

Ja, exakt!

Att folk utanför riskgrupperna kastar sig över detta hade nog inte varit så omfattande såvida inte nyheterna rapporterar om det dagliga dödstalet som om det vore en julkalender. Detta har ju varit som en enda lång julafton för massmedia med mys i fåtöljen och allt. Samtidigt har 'vanlig' influensa minskat dramatiskt, har hört siffror om 90% mindre.. Har fått höra det på omvägar men aldrig i en nyhetssändning (har säkert nämnts nån gång dock)..

Jag kommer klart ihåg "Svininfluensan", där Tegnell verkligen insisterade på en massvaccination, men med facit i hand, var det så allvarlig sjukdom? Det är ju annorlunda nu i och med nedstängningen, men är det ekonomiska läget verkligen värt att riskera kroniska men för? ....folk som inte är i riskgrupper borde tänka en extra gång om det är värt det, åtminstone tills man vet mer... det är det enda jag säger...
hej_på_dej_11

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-20 17:44:47

Alien skrev:Vad menar du med "hastigt hopkokat"? Alla vaccin har ju genomgått tester, där de testat flera tusen människor. Just för att det dels ska framgå hur effektiv vaccinet är, dels vilka biverkningar som finns. Det är ju inte som att företagen får hoppa över fas 1-, fas 2- och fas 3-studierna.
Har alla läkemedelstester speglat utfallsbilden?
hej_på_dej_11

Inläggav MatthiasM » 2020-11-20 19:14:07

RapeRegs skrev:
MatthiasM skrev:Du sa att jag antagit att alla som vaccinerades var barn och unga. Hur kom du fram till det när du ju faktiskt förstått hur jag räknat?

Du använde det totala antalet vaccinerade (5.3 miljoner) i nämnaren. I den gruppen ingår t.ex. pensionärer. Det som ska stå i nämnaren är det totala antalet barn och unga som vaccinerades. Sammantaget var den risknivå du angav tre storleksordningar fel.

Du säger att jag har räknat med totala antalet vaccinerade, men det går ju i så fall emot att jag skulle ha antagit att bara barn och unga vaccinerades. Att du vill att jag skulle ha räknat annorlunda är en annan sak.

MatthiasM skrev: Av dessa fick runt 350 barn narkolepsi, vilket givetvis är 350 för många, men man kan ju se lite till proportionerna om man anser att detta påverkar ens beslut inför kommande vaccin.

MatthiasM skrev:Man vaccinerar sig för att undvika att andra ska smittas, för att minska belastningen på vården och för att vi ska kunna leva normalt igen.

[...]

Sen får folk tycka jag är cynisk och jättehemsk och tro att jag är villig att offra barn för "den goda saken skull."

RapeRegs skrev:Du säger att man bör förstå risknivåerna och sätta det i relation till vad man vill uppnå när man ska ställning till en eventuell vaccination. Det håller jag med om.

Men Pandemrix är inte ett exempel på ett vaccin där proportionerna eller riskerna på något sätt är acceptabla. En nationell vaccinationskampanj får inte ske till vilket pris som helst. Det är viktigt att ha en diskussion om vilka befolkningsgrupper som ska stå för riskerna och hur mycket det får kosta i mänskligt lidande. I konkreta siffror.

Det jag försöker förmedla är att även med en skandal som Pandemrix så låg de negativa effekterna på promillenivå. Inget mer än det. Vi har nu en sjukdom som är mycket värre än svininfluensan och drabbar samhället mycket hårdare, då får man också ta ställning till det.

Jag kommer inte nämna något antal på "hur många barn ska offras", för svaret är att inga barn ska offras. Jag kommer inte heller ge en siffra på vilken risk i siffror som är den acceptabla, för jag vette tusan om det finns något sådant tak. Det vore intressant att veta. Kan du ge ett svar i konkreta siffror? Vad skulle du svara på frågan "hur många barn ska vi offra?"
MatthiasM

Inläggav MatthiasM » 2020-11-20 19:19:43

hej_på_dej_11 skrev:Att folk utanför riskgrupperna kastar sig över detta hade nog inte varit så omfattande såvida inte nyheterna rapporterar om det dagliga dödstalet som om det vore en julkalender. Detta har ju varit som en enda lång julafton för massmedia med mys i fåtöljen och allt.

Även mediebranschen går på knäna. Är inte speciellt julmysigt att på underbemannade redaktioner ha det som en terrorbevakning varje dag.

hej_på_dej_11 skrev:Jag kommer klart ihåg "Svininfluensan", där Tegnell verkligen insisterade på en massvaccination, men med facit i hand, var det så allvarlig sjukdom? Det är ju annorlunda nu i och med nedstängningen, men är det ekonomiska läget verkligen värt att riskera kroniska men för? ....folk som inte är i riskgrupper borde tänka en extra gång om det är värt det, åtminstone tills man vet mer... det är det enda jag säger...

Fast Covid-19 är en mycket värre sjukdom än svininfluensan.
MatthiasM

Inläggav kullan » 2020-11-20 20:11:30

jag tänker absolut vaccinera mig. Både för att inte bli sjuk och av solidaritet till andra i befolkningen. Jag ser det som min plikt att göra det.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav RapeRegs » 2020-11-20 20:20:05

MatthiasM skrev:Du säger att jag har räknat med totala antalet vaccinerade, men det går ju i så fall emot att jag skulle ha antagit att bara barn och unga vaccinerades.

När du väljer att sätta antalet totalt vaccinerade i relation till ekvivalensklassen barn och unga som drabbas har du räknat fel. Det är inte så man räknar ut risken att någon i gruppen barn och och unga drabbas. Som grädde på moset har du missuppfattat vad procent betyder.

Det här är inte en flumbajsfråga, där allas ÅSIKTER är lika värda. Du har räknat fel, du har tänkt fel och du har kommit fram till ett svar som är flera storleksordningar off. Du har alltså ingen känsla för de statistiska nyckeltalens faktiska proportioner. Punkt.

Jag kommer inte nämna något antal på "hur många barn ska offras", för svaret är att inga barn ska offras. Jag kommer inte heller ge en siffra på vilken risk i siffror som är den acceptabla, för jag vette tusan om det finns något sådant tak.

Med tanke på att du inte har någon känsla för proportioner är det inte heller oväntat att du inte tycker att någon kostnad i mänskligt lidande vore för stor. Men jag tror det är lättare för människor att relatera till faktiskt antal drabbade än till statistiska nyckeltal. Om inte annat är vår diskussion ett exempel på hur lätt det är för någon att hamna flera tiopotenser fel utan att ens reflektera över det.

Jämför det med en vardaglig situation där vanliga människor _har_ en känsla för proportioner. T.ex. så här:

RapeRegs: Vad önskar sig Elsa i julkapp?
MatthiasM: Hon vill ha nya byxor, jeans tror jag.
RapeRegs: Vad har hon för storlek då, hur långa ska de vara?
MatthiasM: Ungefär 500m, typ en halv kilometer ungefär.
RapeRegs: Du måste skoja. Hennes ben kan ju inte vara en halv kilometer långa?
MatthiasM: Det är viktig att ha en känsla för proportioner!
RapeRegs: Men snälla, HENNES BEN KAN INTE MÄTAS I KM, NÅGOT HAR BLIVIT FEL!
MatthiasM: Äsch, du har en åsikt, jag har en annan.
RapeRegs: Men fattar du inte, flera hundra meter längre än Empire state Building?
RapeRegs: Typ lika långt som Abraj Al Bait?
MatthiasM: Det är viktig att ha en känsla för proportioner!

Abraj-Al-Bait-complex.jpg

Abraj-Al-Bait, ungefär lika stora som Elsas Jeans?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av RapeRegs 2020-11-20 20:34:26, redigerad totalt 1 gång.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav Marjatta » 2020-11-20 20:31:58

hej_på_dej_11 skrev:Jag kommer klart ihåg "Svininfluensan", där Tegnell verkligen insisterade på en massvaccination, men med facit i hand, var det så allvarlig sjukdom? Det är ju annorlunda nu i och med nedstängningen, men är det ekonomiska läget verkligen värt att riskera kroniska men för? ....folk som inte är i riskgrupper borde tänka en extra gång om det är värt det, åtminstone tills man vet mer... det är det enda jag säger...

Med facit i hand var inte svininfluensan så farlig, nej. Men det var lite svårt att veta då. Den drabbade barn, på ett sätt som inte covidden gör. Det ska man komma ihåg, när man jämför.

Även coronan utmålades i början som närmast omänskligt hemsk. Den var så mystisk, den betedde sig på obegripliga sätt ... minst hälften av de drabbade behövde om inte respirator så syrgas ... det fanns bilder av folk som fallit ner och låg döda/avsvimmade på gatorna ... och så dessa människor i rymdkostymer som gick omkring och sprutade desinfektionsmedel.

Vetenskapsradion "På djupet" om de snabbframtagna vaccinerna.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1619727
(Jag sa till mig själv att jag inte skulle leta info, blä. Nåja.)
Jag minns nu inte vad som gällde alla de tre aktuella vaccinerna, och vad som gäller bara vissa av dem. Men de är testade i ovanligt stora grupper sades det, inte tvärtom. Så där hade Alien mer rätt än jag.

Biverkningar brukar visa sig tidigt, påstås här. Inom två månader brukar man märka om det har påverkat immunförsvaret på något dåligt sätt. Antalet försökspersoner är normalt viktigare än tidsaspekten, enligt hrr Mirazimi & Bergström, och det är ju här stort. Däremot kan det ju finnas mycket ovanliga biverkningar. Det kommer man inte märka förrän man satt igång att vaccinera.

Visade sig narkolepsin så fort, inom de där två månaderna efter sprutan? Vet ej. Den fångade man iaf inte upp. Narkolepsi kunde man ibland få av själva influensaviruset, och Pandemrix (med risk för felstavning) hade väldigt mycket av just det protein som gav narkolepsi. (Om jag fattat och minns rätt.) Vad kan proteiner från detta spikprotein, löskopplat från resten av viruspartikeln, göra? Saker vi inte vet. Om det triggar MS är det inget som märks på två månader. Det tillhör förmodligen avdelningen "väldigt oväntade saker som aldrig går att förutse", som brukar sägas om narkolepsin.

Undrar hur andra länder gör. Köper alla in vaccin för hela befolkningen? I länder där människor som skadats av sjukvården får kraftiga skadestånd undrar jag om man törs. Skulle gärna veta.

Jag har hela tiden varit förskräckligt skeptisk till att det här med vaccin skulle ge särskilt mycket matnyttigt inom rimlig tidsrymd. Var jag för mycket pessimist? vilket jag är då och då. Jag svänger inte riktigt än ...

... skulle ändå vilja veta hur det gick till att det gick så fort. Vilka genvägar man tog. Man startade fas två innan fas ett var avslutad, osv. Att tillverka proteiner är tidsödande. Det steget har man slupit iom att man baserar vaccinet på genetiskt material. Men vad gör den stora skillnaden?
Marjatta

Inläggav Marjatta » 2020-11-20 20:39:03

Tack och lov behöver man inte bestämma sig nu. Innan det blir aktuellt att bestämma sig förväntar jag mig mer info.
Marjatta

Återgå till Aspergare och vården

Logga in