Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
16
12%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
5
4%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
27
21%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
20
15%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
4%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
18
14%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
4%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
27
21%
Vet inte
5
4%

Antal röster : 130

Inläggav Mistermr » 2021-04-06 20:45:39

Telperion skrev:
Heliora skrev:Hur kommer det sig annars att pandemin inte minskar - utan snarare ökar - trots att vaccineringen ändå pågått i flera månader?

På grund av enkel matematik. Cirka en miljon svenskar har fått vaccin, men Sverige har mer än tio miljoner invånare. Det innebär alltså att det är mer än 90% chans för viruset att lyckas smitta någon som inte blivit vaccinerad, som i sin tur har över 90% chans att föra viruset vidare till någon som inte blivit vaccinerad, och så vidare. För att få någon riktig gruppimmunitet behöver vaccinationsnivån nå upp till 70-80% så att viruset inte har lika lätt att spridas mellan ovaccinerade, och det är en bra bit kvar dit än så länge.

Blir det inte 91% isf?
Dvs ANTAGET att siffrorna stämmer...
Ifall 1 miljon har vaccinerats, och "effektiviteten" är 90%, så är 100'000 av dessa inte "effektiva". Dvs 900'000 räknas som effektivt skyddade "mot ett allvarligt och kritiskt sjukdomsförlopp och behov av sjukhusvård". Vilket lämnar 9,1 miljoner över, 91%

Dessutom är en fråga vad som nuförtiden menas med ordet "immunitet", eller "vaccin effektivitet". Läser man noga så är de påstådda 90%'ens "effektivitet"...: "skydd mot ett allvarligt och kritiskt sjukdomsförlopp och behov av sjukhusvård". Är detta verkligen detsamma som "immunitet", definitionsmässigt? Hur många av dessa som hade klarat sig utan "allvarligt och kritiskt sjukdomsförlopp och behov av sjukhusvård" ifall de INTE tagit vaccin verkar tydligen helt ointressant. Ifall detta är vad som nuförtiden menas med "immunitet" eller "effektivitet" så är ju somliga redan immuna utan vare sig antikroppar eller vaccin. Märkligt hur ord kan ändra betydelse så där i dessa tider...

Jag vet inte var du fått dina siffror ifrån, med 70-80% vaccination för "gruppimmunitet"...
Men en fråga är: Hur kommer de fram till dessa siffror?

Ett exempel från Fauci:
"When polls said only about half of all Americans would take a vaccine, I was saying herd immunity would take 70 to 75%," Fauci said, according to the paper. "Then, when newer surveys said 60% or more would take it, I thought, ‘I can nudge this up a bit,’ so I went to 80, 85. He continued: "We have to have some humility here ... We really don’t know what the real number is. I think the real range is somewhere between 70 to 90%. But, I’m not going to say 90%."

"We really don’t KNOW what the real number is. I THINK the real range is somewhere between 70 to 90%"

Man bör nog ta vissa påståenden med en nypa salt nuförtiden, när det kommer till procent-tal och fråga sig vad som egentligen menas med "effektivitet"...
Mistermr
Ny medlem

Anslöt: 2020-08-27

Inläggav Mistermr » 2021-04-06 21:05:01

En till fråga: Bland de som blivit vaccinerade och hamnar på sjukhus eller dör pga vaccinet, räknas de fortfarande till de effektiva 90% ? som skyddats "mot ett allvarligt och kritiskt sjukdomsförlopp och behov av sjukhusvård" (underförstått pga Corona)?

Får väl anta att det är så det räknas, dvs om någon dör av vaccinet så dog de ju inte av Corona, så då var väl vaccinet "effektivt" skydd mot Corona, och de kan räknas till den procenten... Det skulle förvåna mig om så inte är fallet.

Somliga kanske tycker jag är löjlig, men då får ni väl tycka det. Och isf, vad sägs om en korv med 104% kött, plus kryddor? :roll:
Mistermr
Ny medlem

Inläggav Mistermr » 2021-04-06 21:13:20

Kan bli infekterad ändå

Han betonar att detta inte är detsamma som att de som fått vaccinet också får ett skydd mot infektionen sars-cov-2, som orsakar sjukdomen covid-19.

– Troligtvis begränsar vaccinet viruset i kroppen, men du kan alltså bli infekterad av viruset även om du inte blir sjuk i covid-19, förklarar Matti Sällberg.

Hans KI-kollega Ali Mirazami, professor i virologi och vaccinforskare, berättar att det är just skyddet mot sjukdomen covid-19 som de flesta fokuserar på sett till vaccinutvecklingen.

– Att stoppa infektionen i sig blir nog jättesvårt, säger han.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... r-BB1aS8ti

"Troligtvis begränsar vaccinet viruset i kroppen" låter ju övertygande...
Mistermr
Ny medlem

Inläggav Mistermr » 2021-04-06 22:01:51

Faller inte hela "solidaritets"-argumentet med tanke på citat ovan och nedan?

"Han betonar att detta inte är detsamma som att de som fått vaccinet också får ett skydd mot infektionen sars-cov-2, som orsakar sjukdomen covid-19... du kan alltså bli infekterad av viruset även om du inte blir sjuk i covid-19, förklarar Matti Sällberg."

Så VARFÖR borde jag och andra tvångsvaccineras mot vår vilja, menar ni? När vaccinet inte skyddar mot själva VIRUSET som är vad som sprids och orsakar sjukdom? Ifall vaccinet fungerar som tänkt och lindrar era SYMTOM av sjukdomen covid-19 (så att ni kanske inte ens vet att ni är smittbärare av sars-cov-2), på vilket sätt hjälper det någon annan än er själva isf? (Förutom att ni kanske minskar belastningen på sjukvården, vilket tydligen är avsikten med "vaccinet")

Och somliga tycker alltså att vi alla ska tvångsinjiceras med detta experiment, mot vår vilja, eller avskedas från vårdyrke ifall vi vägrar... Märkligt resonemang, milt uttryckt.

Jag har, som sagt, använt FFP3- och FFP2- masker i över ett år, trots alla idiotiska påståenden och disinformation som spridits, men jag har INTE pådyvlat någon annan att DE måste bära mask "av solidaritet", för det är DERAS personaliga VAL, och angår inte mig. Jag har tvärtom fått ta skit från såna som blint trodde på Tegnell i början, innan det hela togs på allvar. Och nu tycker folk att jag ska tvångsinjiceras. OK.

Varsågoda att, var och en, agera försökskanin för att mildra era eventuella symtom av covid, men lämna oss andra ifred som inte vill delta. Och fatta att solidaritet inte har med saken att göra. Vaccinet stoppar inte spridningen av sars-cov-2. Så hitta nåt annat att agera översittare och försöka läxa upp andra för. Nej, förresten, snälla gör inte det...
Mistermr
Ny medlem

Inläggav Alien » 2021-04-09 22:40:06

Hur ska man ta sig till vaccinationslokalen, som ofta ligger långt borta? Man kan ta buss förstås, men jag vill helst undvika bussen, särskilt som den går in till city och man måste byte buss där. Nej, vi ska cykla el gå, säger dottern. Vi får inte stupa före mållinjen! Cykel är inget alternativ, sedan mina glasögon gått sönder. Kan inte gå till optikern förrän den förbannade pandemin är över el jag åtminstone är vaccinerad.

Tittade på kartan. "Vi går dit, och ser hur lång tid det tar", säger jag hurtigt till maken.
Spoiler: visa
Det var bara att gå rakt fram till S-gatan, sedan svänga till höger och ta cykel/gångvägen till R-gatan. Så hur lätt som helst ut på gatan. Men jag hade inte räkna med att det var så oändliga avstånd i verkligheten.

Väl på S-gatan hittade vi inte gång/cykelvägen, däremot en gata som inte fanns med på kartan. Den verkade gå åt rätt håll. Men efter en bit förvandlades den till landsväg utan trottoar. På en sidan röda trähus, på andra sidan inhägnade ängar/betesmark. Vi hade kommit ut på landet! Maken vägrade fortsätta längs den smala och slingriga vägen. Tillbaka till S-gatan. Maken ville att vi skulle fråga någon mötande om vägen. Jag är motvillig, jag vill klara mig själv. Frågade iaf en dam med barnvagn, hon borde bo här. Nej, det gjorde hon inte, hon var bara där som barnvakt. Gick vidare, gatan kändes oändlig. De gator till höger som vi såg gick bara in och runt i bostadskvarteret. Äntligen hittade vi cykelvägen. Den var också oändligt lång.

Men till slut stod vi äntligen på R-gatan, nu skulle vi snart vara framme. Trodde jag. Men det stod inga nummer på lokalerna. Det var typ bara lagerlokaler och industriområde. Inga bostadshus och inga butiker. Jag var utmattade efter att ha gått en timme. Hittade en bänk på en busshållsplats. Men knappt hade vi satt oss förrän en buss närmade sig. Vi störtade upp, ville ju att den skulle stanna förgäves. Vi traskade vidare. Till slut kom vi till en gatukorsning. En grävmaskin dånade, massor av trafik och inget övergångsställe. Jag gick panik och sa "nu går vi hem", vi kommer aldrig att hitta dit. Frusna och uttröttade kom vi hem igen, efter en promenad på 2,5 timme.

Slutsats: Vi tar bussen dit! Det finns speciella tillfälliga bussar, vaccinationsbussar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2021-04-09 22:58:36

Kapitel 2. Jag ringde och tog reda på hur vaccinationsbussen gick.

Spoiler: visa
Vi hade passerat hållplatsen när vi var ute på vår "recogniseringstur". Det tog 20-25 min att gå dit. På hållplatsen fanns två bullhållplatser för två olika linjer men ingenstans såg jag vaccinationsbussens nummer. Som tur var stod en buss på hållplatsen. Störtade dit och ställda mig vid främre ingången. Föraren öppnade mittendörrarna. "Jag vill fråga en sak", ropade jag. Då öppnade hon framdörren och jag frågade var vaccinationsbussen gick. Den gick på andra sidan gatan. Hade inte ens sett att det fanns en hållplats på andra sidan gatan. Förr i tiden så vände bussen här så det behövdes ingen hållplats där, och jag lever kvar i det gamla. Vilken tur att vi kunde fråga henne. Annars hade vi stått på fel sida och totalt missat bussen.

Efter en lång och blåsig väntan kom äntligen vaccinationsbussen. Vi var de enda som klev på och inga andra passagerare fanns i bussen. I splendid isolation åkte vi i bussen. Efter en stund kom vi in på den slingriga landsvägen vi kommit fram till tidigare. Den tog bussen och snart var vi framme på R-gatan. När vi gick av sa föraren att vi skulle åka därifrån på samma hållplats. Han vände och åkte runt hela tiden samma väg. "Sväng till höger där framme", sa han. Vi gick en bit tills vi kom till en cykel/gångväg. Men vi hade aldrig vetat att vi skulle svängt av där, om inte han berättat det. Det finns ingen skylt alls. Inte om vaccination och inte om gatunummer. Det hade alltså varit omöjligt att hitta för en cyklist el gående.

Först vid slutet av gångvägen fanns en skylt. När vi kom dit frågade jag om jag också kunde bli vaccinerad tillsammans med maken. Nej, det gick inte. Ibland kommer inte folk fast de är kallade och då blir det en dos över. Men denna dag hade alla kommit. Han fick sin spruta (Pfizer) och sen fick vi sitta och vänta i 15 min för att se om han fick någon allergisk reaktion etc. Man fick inte gå tillbaka samma väg som man kommit utan gå ut genom en annan dörr.

Vi åkte tillbaka med samma chaufför och i samma splendid isolation. Var vi de enda passagerarna på hela dagen? Kändes lyxigt att ha hela bussen för sig själv, säkrare än taxi. Maken hade fått en ny tid, 4 veckor efter den första. Det blir samma vaccin då förstås, dvs Pfizer.
Alien
Moderator

Inläggav Richard » 2021-04-10 0:33:13

Idag har jag bokat tid. Får min första spruta den 22 april. Tar vilken jag än blir erbjuden men vill helst ha Pfizer eller Spunik.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav ufo » 2021-04-10 1:46:27

https://omni.se/ny-dom-vaccintvang-ar-inte-odemokratiskt/a/Ky4wb7
Ny dom: Vaccintvång är inte odemokratiskt

Det kan vara nödvändigt att i vissa fall införa obligatorisk vaccination i demokratiska länder, slår Europadomstolen fast i en ny dom.

Domen kan bli prejudicerande och kommer i ett rättsfall där en tjeckisk familj överklagat att deras barn tvingats ta vaccin. Enligt domstolen har tjeckiska myndigheter agerat med barnens bästa i åtanke.

Fallet tros även kunna bli vägledande om ett europeiskt land i framtiden skulle vilja göra vaccinering mot covid-19 obligatoriskt för sin befolkning.
Då finns det en öppning för ett kommande vaccinationstvång
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav notwoodstock » 2021-04-10 12:17:41

Jag har fått första injektionen. Pfeizer, hur det nu stavas.

Men det tog slut, när jag fick en infektion som stoppade. :-(
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Alien » 2021-04-10 13:05:40

notwoodstock skrev:Jag har fått första injektionen. Pfeizer, hur det nu stavas.

Men får du ingen andraspruta då?
Alien
Moderator

Inläggav Kidzi » 2021-04-10 19:26:13

Min mammas kompis hade fått benen fulla av blodproppar. Fastän hon tar blodförtunnande.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Alien » 2021-04-10 19:28:19

Har hon fått det efter sprutan? Fick hon Astra Zenecas vaccin?
Alien
Moderator

Inläggav Kidzi » 2021-04-10 20:15:32

Alien skrev:Har hon fått det efter sprutan? Fick hon Astra Zenecas vaccin?
Ja.
Kidzi

Inläggav slackern » 2021-04-10 20:24:52

Kidzi skrev:Min mammas kompis hade fått benen fulla av blodproppar. Fastän hon tar blodförtunnande.

Vad läskigt, jag beklagar om du känner henne eller jag förstår ju att din mamma påverkas utav det och i slutändan även dig.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2021-04-10 20:30:23

Jag antar kvinnan är över 65 år? Det är ju de som ska få Astra Zeneca, inte de yngre.

I andra länder går gränsen vid 60 el 55 år.
Alien
Moderator

Inläggav Kidzi » 2021-04-10 20:58:43

Hon ska ta sprutan iallafall men hon är nervös. Hennes andra kompis fick en reaktion som hon redde ut hemma, plötslig hög feber och yrsel. Kanske inte låter så farligt, men om man faller som äldre har man en hög risk att dö.

Ja, de är äldre, närmare 80.
Kidzi

Inläggav notwoodstock » 2021-04-11 7:55:39

Alien skrev:
notwoodstock skrev:Jag har fått första injektionen. Pfeizer, hur det nu stavas.

Men får du ingen andraspruta då?

Vaccinet slut.
notwoodstock

Inläggav Alien » 2021-04-11 11:00:18

Men det kommer väl nya leveranser av Pfizer?

Redan av första sprutan ska man ha fått ett visst skydd.
Alien
Moderator

Inläggav notwoodstock » 2021-04-11 11:16:50

Alien skrev:Men det kommer väl nya leveranser av Pfizer?

Redan av första sprutan ska man ha fått ett visst skydd.

Jo.

Utmärkt!
notwoodstock

Inläggav Mistermr » 2021-04-11 22:24:00

ufo skrev:https://omni.se/ny-dom-vaccintvang-ar-inte-odemokratiskt/a/Ky4wb7
Ny dom: Vaccintvång är inte odemokratiskt

Det kan vara nödvändigt att i vissa fall införa obligatorisk vaccination i demokratiska länder, slår Europadomstolen fast i en ny dom.

Domen kan bli prejudicerande och kommer i ett rättsfall där en tjeckisk familj överklagat att deras barn tvingats ta vaccin. Enligt domstolen har tjeckiska myndigheter agerat med barnens bästa i åtanke.

Fallet tros även kunna bli vägledande om ett europeiskt land i framtiden skulle vilja göra vaccinering mot covid-19 obligatoriskt för sin befolkning.
Då finns det en öppning för ett kommande vaccinationstvång

Över min döda kropp, bokstavligen.
Hur är det tänkt att det "vaccinationstvång" ska genomföras, rent konkret? Skulle någon försöka på mig så ska jag slå in nålen och knäcka den, innan de hinner spruta in någon skit. Kommer såklart förklara för personalen i fråga först, så de vet risken med att försöka. Ifall de har någon moral och respekt för läkareden av Hippokrates, så borde de inte utsätta en patient för fara.

Jag har ställt ett antal frågor i tidigare inlägg, men antar att ingen har några direkta svar på någon av de heller...

Jag upprepar några rader från artikeln jag redan länkat:

"KAN BLI INFEKTERAD ÄNDÅ

Han betonar att detta INTE är detsamma som att de som fått vaccinet också får ett skydd mot infektionen sars-cov-2, som orsakar sjukdomen covid-19.

Hans KI-kollega Ali Mirazami, professor i virologi och vaccinforskare, berättar att det är just skyddet mot sjukdomen covid-19 som de flesta fokuserar på sett till vaccinutvecklingen.

– Att stoppa infektionen i sig blir nog jättesvårt, säger han."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... r-BB1aS8ti

Med tanke på att "vaccinet" inte nödvändigtvis minskar smittspridning, och potentiellt till och med kan ha motsatt effekt på samhället, vilka är de påstådda skälen till vaccinationstvång? Eftersom vaccinen enbart skyddar specifik individ som vaccinerats mot "sjukdomen" covid-19, som ju är sekundär till själva infektionen av det faktiska viruset sars-cov-2, på vilket sätt vore vaccintvång legitimt? Att vaccinera MIG skyddar ju inte någon annan, utan enbart mig själv mot allvarligare symtom. Eftersom de enbart skyddar mot symtom NÄR man blir smittad av sars-cov-2, på den individ som tagit vaccinet, borde det väl vara upp till var och en? Ifall man är så rädd för covid-19 att man vill ta ev risker med experimentella mRNA-vaccin för att lindra symtom ifall att man eventuellt skulle bli smittad...

Ursäkta min rättframhet, men tycker på sätt och vis att de som tar dessa experimentella "vaccin" helt och hållet får skylla sig själva ifall de dör av blodproppar eller annat, eller blir permanent skadade, det är ju trots allt deras personliga val att göra. Och jag kämpar lika mycket för deras val som mitt eget. Men om vi INTE har VALmöjlighet, då har vi heller inte demokrati.

Och vilka långtids-biverkningar som kommer uppstå, återstår att se... Jag vill bara höja ett varningens finger, med tanke på hur mycket som gjorts fel och gått fel historiskt. Neurosedyn, lobotomier, tvångssteriliseringar, en del vaccin och annat. Experiment som har gått fel tidigare, och fått ödesdigra konsekvenser...
Mistermr
Ny medlem

Inläggav Mistermr » 2021-04-11 22:44:00

Kidzi skrev:Min mammas kompis hade fått benen fulla av blodproppar. Fastän hon tar blodförtunnande.

Ja, så kan det självklart gå... tråkigt såklart, men valet är ju fritt (än så länge)... och man får stå sitt kast. Jag tar hellre covid-19 tio gånger än en spruta med okända biverkningar. Covid-19 känner jag åtminstone till symtomen och riskerna med. Men med dessa "vaccin", vem vet?

Själv är jag överkänslig mot det mesta, allergisk mot i princip allt, så finns inte på kartan med vaccin för egen del. Men jag förstår och respekterar de som av rädsla väljer att bli injicerade med dessa experimentella vaccin. Deras kropp, deras val, deras öde. Men om någon t ex väljer att lägga sig på motorvägen av fri vilja, så är det svårt att tycka synd om individen i fråga när den sedan blir överkörd...
Mistermr
Ny medlem

Inläggav Mistermr » 2021-04-11 23:13:31

Furienna skrev:
Heliora skrev:
Alien skrev:Men vem vaccinerar sig för riskgruppernas skull el för att personalen går på knäna? Eller för att svårt sjuka cancerpatienter får vänta och riskerar att dö medan de väntar? Men borde man inte vaccineras för sin egen skull då?

Läser man här i tråden är det flera som tycker att man skall vaccinera sig för andras skull, inte för sin egen. Är man inte beredd att offra sig själv för andra är man visst självisk. Det läser man t ex i inlägget efter ditt. Furiennas. Trist med sådant skuldbeläggande.

Tycker du verkligen att vårdpersonal ska få välja att smitta ner sina patienter då?

Vaccinen skyddar INTE mot sars-cov-2, vilket är smittan som sprids, så ditt "argument" eller påstående är inget mer än rent nonsens.
Mistermr
Ny medlem

Inläggav Mistermr » 2021-04-11 23:26:24

Heliora skrev:Det är lite frireligiöst i era tankegångar om att vara beredd att offra sig för en större sak och kalla det solidaritet. Lite sekteristiskt.

Jag fick ju inget svar från Alien hur långt hennes solidaritet sträcker sig vad gäller att sätta sin hälsa på spel. Jag föreslog att du i solidaritetens tecken kunde anmäla dig till mänskliga medicinska försök, för att slippa låta djuren utnyttjas i djurförsök. Jag hoppas att både du, Paladinen och Furienna nappar på detta, annars blir era argument bara hyckleri och tomt prat. Ni borde väl vilja leva som ni lär.

Att ni står med i olika register över organdonationer tar jag redan för givet, i enlighet med er storslagna solidaritetskänsla.

Att en sjukvårdspersonal är ovaccinerad betyder inte per automatik att hen kommer smitta sina patienter. Först måste vederbörande själv bli sjuk innan hen ev kan smitta andra. Sen är det ju inte så att vaccinet är det saliggörande miraklet som gör att ingen längre blir sjuk. Hur kommer det sig annars att pandemin inte minskar - utan snarare ökar - trots att vaccineringen ändå pågått i flera månader?

Vaccinet är väldigt nytt och är fortfarande på experimentnivå. Det finns inga långvariga studier på vare sig dess effekt eller biverkningar. Utifrån den aspekten tycker jag man bör vara försiktig med att förespråka tvångsvaccinering. Det är toppen om så många vill vara först ut som försökskaniner för ett nytt vaccin, men man bör respektera de som vill avvakta och se hur effekten och biverkningarna ter sig. Var och en bör ha rätt att bestämma över sin egen kropp.

Med religiöst och sekteristiskt slog du huvudet på spiken. Eftersom dessa "vaccin" inte minskar smittspridningen, så faller deras "argument" att vaccinera sig för ANDRAS skull platt. De vet uppenbarligen inte vilken funktion och syfte vaccinen har. Och de har dessutom mage att vara nedlåtande mot alla som inte formar sig efter deras blinda tro. Sekterism i högsta grad alltså.

Denna video beskriver denna ytterst religiösa aspekt av blind tillit till vad som än pumpas ut i samhället som "rätt", "gott", "solidariskt" etc. Inget nytt, bara enkel gammal konformitet, som dessa "kultur-hjältar" uttrycker närmast religiöst, utan någon vidare insikt om vad de yttrar sig om.

https://www.youtube.com/watch?v=ARGczzoPASo
Mistermr
Ny medlem

Inläggav Mistermr » 2021-04-11 23:43:14

Paladinen skrev:
Heliora skrev:
Alien skrev:När det gäller sjukvårdspersonal tycker jag det borde vara tjänstefel att inte vaccinera sig

Jag baxnar av din kommentar. :shock: Gudskelov att du inte jobbar inom någon sjukvårdsstab. Din kommentar om förespråkande av tvång är lika farlig som pandemin i sig, fast farlig för demokratin. Fast du har ju förespråkat nedmontering av den medicinska självbestämmanderätten innan här också.

Jag fick inga svar på mina frågor om du hur gränslös din egen solidaritet är och hur långt du är beredd att offra dig själv och din egen hälsa för okända människor.

Vem är det som är ohumanistisk Och osolidarisk?
Tycker du på fullt allvar att vårdpersonal skall få jobba ovaccinerade och få tillgång till äldre och multisjuka och personer med nedsatt fattningsförmåga och riskera att smitta dessa grupper med covid ? Dom har inte bett om att få en sjuksköterska med eventuell covid ,genom att låta sjukpersonal icke vaccinera sig tar du bort dessa gruppers bestämmande rätt . Säg att Göte 96 år och senildement har lisa som jobbar hos sig i hemtjänsten Lisa väljer att inte vaccinera sig , Göte är dement han förstår inte att lisa inte är vaccinerad och kan inte åta åtgärder emot detta , lisa får covid och smittar Göte som dör.

Det är väll så egoistiskt och osolidariskt och ohumanistiskt det bara kan bli

FATTA att vaccinen inte skyddar mot SMITTAN, sars-cov-2, vilket är vad som sprids, utan ENBART skyddar mot SYMTOM av covid-19, som är ett SEKUNDÄRT sjukdomsförlopp till detta virus. Om "vaccinet" har god effekt på förmodat sätt, så kommer man troligen inte ens bli medveten om att man är SMITTBÄRARE av sars-cov-2, pga avsaknad av SYMTOM. Därmed ökar risken att man sprider SMITTAN (sars-cov-2) betydligt, UPPENBARLIGEN.

Du har uppenbarligen INTE den blekaste aning om det uttalade syftet med dessa "vaccin", och dess funktion, med tanke på ditt nedlåtande och dömande inlägg citerat ovan. Skrämmande att de som är minst insatta ropar högst och nedklankande ("egoistiskt, osolidariskt, ohumanistiskt") Inga av dessa 3 ord är tillämpbara i och med att vaccinen ENBART skyddar den VACCINERADE mot SYMTOM. Inte minskad smittspridningen, eller immunitet i ordets rätta bemärkelse.

"Tycker du på fullt allvar att vårdpersonal skall få jobba ovaccinerade och få tillgång till äldre och multisjuka och personer med nedsatt fattningsförmåga och riskera att smitta dessa grupper med covid?"
Så korkat att man baxnar. Vaccinet minskar INTE risken att föra smittan vidare. Vill du ta skiten för att minska ev symtom när du får det, så varsågod, ingen hindrar dig. Men släpp översitteriet och ta reda på hur saker ligger till INNAN du kastar domar omkring dig.
Mistermr
Ny medlem

Återgå till Aspergare och vården

Logga in