Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
16
12%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
5
4%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
27
21%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
20
15%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
4%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
18
14%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
4%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
27
21%
Vet inte
5
4%

Antal röster : 130

Inläggav Paladinen » 2021-03-31 5:29:16

Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Inläggav Alien » 2021-03-31 14:36:16

En orsak till varför man bör vaccinera sig: När sjukhusen fylls med covid-19 patienter så är det andra sjuka som får vänta.

UNT 29 MARS 2021 skrev:Akademiska sjukhuset rapporterar det högsta antalet covidpatienter på intensiv- och intermediärvårdsavdelningar på elva månader under måndagen.

– Vi har små marginaler och ännu plats att vårda några patienter till. Men det är ansträngt, säger Rafael Kawati, som är sektionschef på centralintensiven CIVA samt överläkare.

Nu ligger 22 patienter med covid på intensiv- och intermediärvårdsavdelningarna.
---
Det krävs därmed bara en handfull patienter till för att komma upp i samma siffror som rekordmätningen den 18 april i fjol. Då låg 26 patienter med covid på IVA.

– Vi räknar tyvärr med att få fler patienter inför helgerna som kommer och försöka skapa större marginaler. Men det är svårt och vår personal går redan på krislägesavtal.
https://unt.se/artikel/jn4q282l

Det är ju positivt att fler patienter överlever. Samtidigt betyder det fler som vårdas.

– Ingen har fått semester i påsk och vi kan inte planera några stora utbildningar eller kurser för personalen.

Men vem vaccinerar sig för riskgruppernas skull el för att personalen går på knäna? Eller för att svårt sjuka cancerpatienter får vänta och riskerar att dö medan de väntar? Men borde man inte vaccineras för sin egen skull då? Tror folk verkligen att unga människor vårdas på sjukhus för en förkylning?

Nu vårdas fler unga på intensiven. De äldsta har väl redan dött el vaccinerats el isolerar sig i hemmet.

svt skrev:I Uppsala har de nya virusmutationerna fått stor spridning, och bland iva-patienterna har man sett en ökning av unga personer. De nya virusvarianterna pekas ut som en möjlig orsak.

Trycket på vården i Uppsala är hårt, och de brittiska- och sydafrikanska varianterna av viruset dominerar bland de nya fallen. En tendens som nu märks i vården är att de patienter som behöver intensivvård blir allt yngre.

– Nu har vi en snittålder som ligger tio år yngre än vad vi har sett tidigare. Vi ser också 30- och 40-åringar och personer som har varit helt friska tidigare, säger Fredrik Sund, verksamhetschef på infektionskliniken på Akademiska sjukhuset.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... rovackande

Den brittiska varianten verkar inte bara vara mer smittsam utan också allvarligare. För att inte tala om den sydafrikanska varianten
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Furienna » 2021-03-31 16:07:52

Alien skrev:En orsak till varför man bör vaccinera sig: När sjukhusen fylls med covid-19 patienter så är det andra sjuka som får vänta.

UNT 29 MARS 2021 skrev:Akademiska sjukhuset rapporterar det högsta antalet covidpatienter på intensiv- och intermediärvårdsavdelningar på elva månader under måndagen.

– Vi har små marginaler och ännu plats att vårda några patienter till. Men det är ansträngt, säger Rafael Kawati, som är sektionschef på centralintensiven CIVA samt överläkare.

Nu ligger 22 patienter med covid på intensiv- och intermediärvårdsavdelningarna.
---
Det krävs därmed bara en handfull patienter till för att komma upp i samma siffror som rekordmätningen den 18 april i fjol. Då låg 26 patienter med covid på IVA.

– Vi räknar tyvärr med att få fler patienter inför helgerna som kommer och försöka skapa större marginaler. Men det är svårt och vår personal går redan på krislägesavtal.
https://unt.se/artikel/jn4q282l

Det är ju positivt att fler patienter överlever. Samtidigt betyder det fler som vårdas.

– Ingen har fått semester i påsk och vi kan inte planera några stora utbildningar eller kurser för personalen.

Men vem vaccinerar sig för riskgruppernas skull el för att personalen går på knäna? Eller för att svårt sjuka cancerpatienter får vänta och riskerar att dö medan de väntar? Men borde man inte vaccineras för sin egen skull då? Tror folk verkligen att unga människor vårdas på sjukhus för en förkylning?

Nu vårdas fler unga på intensiven. De äldsta har väl redan dött el vaccinerats el isolerar sig i hemmet.

svt skrev:I Uppsala har de nya virusmutationerna fått stor spridning, och bland iva-patienterna har man sett en ökning av unga personer. De nya virusvarianterna pekas ut som en möjlig orsak.

Trycket på vården i Uppsala är hårt, och de brittiska- och sydafrikanska varianterna av viruset dominerar bland de nya fallen. En tendens som nu märks i vården är att de patienter som behöver intensivvård blir allt yngre.

– Nu har vi en snittålder som ligger tio år yngre än vad vi har sett tidigare. Vi ser också 30- och 40-åringar och personer som har varit helt friska tidigare, säger Fredrik Sund, verksamhetschef på infektionskliniken på Akademiska sjukhuset.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... rovackande

Den brittiska varianten verkar inte bara vara mer smittsam utan också allvarligare. För att inte tala om den sydafrikanska varianten

Covid-19 har ju gett oss en bra bild av hur själviska människor kan vara.
Jag tycker att åtminstone de som jobbar inom vård och omsorg måste vaccinera sig.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Heliora » 2021-03-31 20:34:44

Alien skrev:Men vem vaccinerar sig för riskgruppernas skull el för att personalen går på knäna? Eller för att svårt sjuka cancerpatienter får vänta och riskerar att dö medan de väntar? Men borde man inte vaccineras för sin egen skull då?

Läser man här i tråden är det flera som tycker att man skall vaccinera sig för andras skull, inte för sin egen. Är man inte beredd att offra sig själv för andra är man visst självisk. Det läser man t ex i inlägget efter ditt. Furiennas. Trist med sådant skuldbeläggande.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Furienna » 2021-03-31 20:55:21

Heliora skrev:
Alien skrev:Men vem vaccinerar sig för riskgruppernas skull el för att personalen går på knäna? Eller för att svårt sjuka cancerpatienter får vänta och riskerar att dö medan de väntar? Men borde man inte vaccineras för sin egen skull då?

Läser man här i tråden är det flera som tycker att man skall vaccinera sig för andras skull, inte för sin egen. Är man inte beredd att offra sig själv för andra är man visst självisk. Det läser man t ex i inlägget efter ditt. Furiennas. Trist med sådant skuldbeläggande.

Tycker du verkligen att vårdpersonal ska få välja att smitta ner sina patienter då?
Furienna

Inläggav ufo » 2021-03-31 21:23:53

Vadå? Skall man vaccinera sig för ANDRAS skull?

Nu blev jag sugen att vägra skiten.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Heliora » 2021-03-31 21:52:30

Furienna skrev:
Heliora skrev:

Tycker du verkligen att vårdpersonal ska få välja att smitta ner sina patienter då?

Jag är för medicinsk valfrihet. Än så länge har vi det i Sverige, men kanske inte så länge till. Om du är beredd att offra ditt liv för andra, så fine. Det är DITT beslut. Men att skuldbelägga andra för att de vill ta egna beslut i frågan känns inte schysst. Varför är det så svårt att respektera andra människors valfrihet? När det väl kommer till kritan är nog även du dig själv närmast vad gäller beslut kring din egen hälsa.
Heliora

Inläggav Alien » 2021-03-31 22:22:18

ufo skrev:Vadå? Skall man vaccinera sig för ANDRAS skull?

Ja, det är det som kallas för solidaritet. Inget som du tycker man ska praktisera?

Dessutom, alla kan drabbas av en allvarlig sjukdom som sjukvården kanske inte har tid med pga alla covid-19 patienter. Sjuksköterskor och annan vårdpersonal kan bli utbrända och säga upp sig. "Intensivsköterskor kan inte klonas", som någon sade. Det drabbar alla som blir sjuka el har anhöriga som blir det.
Alien
Moderator

Inläggav ufo » 2021-03-31 22:47:13

Alien skrev:

Ja, det är det som kallas för solidaritet. Inget som du tycker man ska praktisera?

Dessutom, alla kan drabbas av en allvarlig sjukdom som sjukvården kanske inte har tid med pga alla covid-19 patienter. Sjuksköterskor och annan vårdpersonal kan bli utbrända och säga upp sig. "Intensivsköterskor kan inte klonas", som någon sade. Det drabbar alla som blir sjuka el har anhöriga som blir det.
Ingen skall ta vaccinet för min skull. Jag kommer inte tacka vederbörande, och ingen annan lär heller göra det.

Att skitviruset verkar mutera friskt med blandade allvarlighetsgrader och smittsamhet ungefär som ett djävla HIV-virus, är anledning att ta det för sin egen skull.
Blanda inte in solidaritet här.
ufo

Inläggav Heliora » 2021-03-31 23:00:52

Alien skrev:

Ja, det är det som kallas för solidaritet? Inget som du tycker man ska praktisera?

Jag tyckte du skrev nyss att du tyckte man skulle vaccinera sig för sin egen skull, inte för andras. Men du kanske bara var ironisk? Ironi kan vara svår att uppfatta på nätet.

Hur långt går din solidaritet? Har den några gränser? Om någon skulle be dig att offra ditt ben för en okänd människa skull så skulle du gladeligen låta dig amputeras i "solidaritetens tecken"? Kanske rentav offra ditt liv för okända människor för solidaritetens skull? Då är du en sann altruist om du är beredd att ge upp din egen hälsa för andra. Själv röstar jag för medicinsk valfrihet.

Du kan ju anmäla dig till att bli en mänsklig försökskanin inom läkemedelsindustrin med din fantastiskt uppoffrande solidariska inställning. Då slipper man använda djur.
Heliora

Inläggav Alien » 2021-03-31 23:06:16

Ju fler som vaccinerar sig, desto snabbare får vi den önskvärda flockimmuniteten.

De som inte hör till riskgruppen blir ändå sjuka och tar upp plats på sjukhuset.

När det gäller sjukvårdspersonal tycker jag det borde vara tjänstefel att inte vaccinera sig (om man inte lider av något som gör att man inte kan vaccinera sig).

Även om man inte tror att man dör av covid-19, är det så trevligt att ligga på intensiven, kanske i respirator? En del får mardrömmar av det. Kanske ligger PTSD bakom långtidscovid.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2021-03-31 23:15:08

Det är faktiskt 19 som röstat att de tänker vaccinera sig av solidaritet. Så det finns alltså vissa kvar, även om solidaritet är omodernt nuförtiden, man ska bara satsa på sig själv och göra saker för sig sin egen vinning.

Men visst, ni är trygga i att vara i majoritet. Många struntar i restriktionerna. Läste en journalist som skulle på tinderdejt. "Ska jag krama honom när vi träffas", funderade hon. "Ja, vi ska ju ändå ligga med varann sen." Folk festar och ligger med okända som om det inte fanns någon pandemi. Den drabbar inte dem, tror de. Ja, en del förnekar att det öht finns någon pandemi. Som de där som demonstrerade i Stockholm, Göteborg och Malmö mot alla restriktioner. Jäkla idioter, önskar att polisen kunnat sy in dem i finkan så de fick känna på riktiga restriktioner.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2021-04-01 0:56:53

Ska man aldrig känna skuld? Skuldbeläggande är visst en synd, däremot inte att som vårdpersonal riskera andras liv.

Kanske behöver vi vaccineras en gång om året iom att viruset muterar så det behövs nya modifierade vaccin.

Parallellt med att den brittiska mutationen har fått fäste i Uppsala län behöver nu yngre personer än tidigare sjukhusvård för covid-19. "Det här är i princip är att betrakta som ett nytt virus."
https://unt.se/artikel/reqp6p5r

Alla kan behöva vaccineras för sin egen skull, iaf om de är över 30 år:

De senaste veckorna har smittspridningen av de brittiska och sydafrikanska mutationerna av coronaviruset tagit fart på allvar i Uppsala län. Samtidigt syns en ökning av yngre personer som blir svårt sjuka och behöver intensivvård eller annan avancerad vård.

En allvarlig utveckling, säger Fredrik Sund, verksamhetschef på infektionskliniken på Akademiska sjukhuset.

– I dag har vi ett flertal patienter på sjukhuset som är mellan 30-40 år och som är svårt sjuka. Det är oproportionerligt många jämfört med tidigare, då vi haft någon enstaka i den åldern ibland. Vi ser även att en del av dem är fullt friska personer i grunden, utan riskfaktorer. Tidigare fanns det ofta en sjukdom i botten som kanske förklarade varför personer blev så sjuka.

Som tur är har många äldre blivit vaccinerade, annars hade det blivit fullt på sjukhuset. Men det går trögt med vaccineringen.
Alien
Moderator

Inläggav Heliora » 2021-04-01 7:42:09

Alien skrev:När det gäller sjukvårdspersonal tycker jag det borde vara tjänstefel att inte vaccinera sig

Jag baxnar av din kommentar. :shock: Gudskelov att du inte jobbar inom någon sjukvårdsstab. Din kommentar om förespråkande av tvång är lika farlig som pandemin i sig, fast farlig för demokratin. Fast du har ju förespråkat nedmontering av den medicinska självbestämmanderätten innan här också.

Jag fick inga svar på mina frågor om du hur gränslös din egen solidaritet är och hur långt du är beredd att offra dig själv och din egen hälsa för okända människor.
Heliora

Inläggav Paladinen » 2021-04-01 8:37:33

Heliora skrev:
Alien skrev:När det gäller sjukvårdspersonal tycker jag det borde vara tjänstefel att inte vaccinera sig

Jag baxnar av din kommentar. :shock: Gudskelov att du inte jobbar inom någon sjukvårdsstab. Din kommentar om förespråkande av tvång är lika farlig som pandemin i sig, fast farlig för demokratin. Fast du har ju förespråkat nedmontering av den medicinska självbestämmanderätten innan här också.

Jag fick inga svar på mina frågor om du hur gränslös din egen solidaritet är och hur långt du är beredd att offra dig själv och din egen hälsa för okända människor.

Vem är det som är ohumanistisk Och osolidarisk?
Tycker du på fullt allvar att vårdpersonal skall få jobba ovaccinerade och få tillgång till äldre och multisjuka och personer med nedsatt fattningsförmåga och riskera att smitta dessa grupper med covid ? Dom har inte bett om att få en sjuksköterska med eventuell covid ,genom att låta sjukpersonal icke vaccinera sig tar du bort dessa gruppers bestämmande rätt . Säg att Göte 96 år och senildement har lisa som jobbar hos sig i hemtjänsten Lisa väljer att inte vaccinera sig , Göte är dement han förstår inte att lisa inte är vaccinerad och kan inte åta åtgärder emot detta , lisa får covid och smittar Göte som dör.

Det är väll så egoistiskt och osolidariskt och ohumanistiskt det bara kan bli
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Inläggav Alien » 2021-04-01 13:52:02

Heliora skrev:

Man får inte vara påverkad av droger och alkohol på jobbet heller. Är det också ett tvång och farligt för demokratin?

De som hävdar rätten att få smitta äldre så de kan dö, är de demokratiska?

Har du noll förmåga att föreställa dig hur det vore att sitta på äldreboende el i eget hem med hemtjänst och inte kunna göra något för att inte bli smittad av personalen? Om du inte kan tänka dig själv i den situtionen, tänk dig att dina äldre anhöriga var det.

Såg nyligen i TV där en kvinna berättade om att hon blivit opererad och för sjuk för att ta hand om sin åldrige make. Han kom då in på ett korttidsboende och fick sitta i karantän först för att inte smitta de andra boende. Men då blev han själv smittad - av personalen. Han dog. Nu var hon frisk men maken var borta för alltid. Då fanns inte vaccinet så man kan inte klandra personalen. Men nu finns vaccinet och då klandrar jag den persanal som inte vaccinerar sig. Många som behövt flytta till äldreboende el få hemtjänst har avstått nu. De vet att de inte är trygga där.

På vilket sätt offrar de som vaccinerar sig sin hälsa? Risken att bli smittad är ofantligt mycket större än att drabbas av en sällsynt biverkan.
Alien
Moderator

Inläggav ufo » 2021-04-04 1:47:30

Vill förtydliga:
Jag är för vaccinering. Men att köra argumentet "för alla andras skull" är poänglöst och saknar värde.

Alien skrev:Alla kan behöva vaccineras för sin egen skull, iaf om de är över 30 år:
Ett mycket bättre argument.
ufo

Inläggav Furienna » 2021-04-04 11:29:06

Heliora skrev:
Furienna skrev:
Heliora skrev:

Jag är för medicinsk valfrihet. Än så länge har vi det i Sverige, men kanske inte så länge till. Om du är beredd att offra ditt liv för andra, så fine. Det är DITT beslut. Men att skuldbelägga andra för att de vill ta egna beslut i frågan känns inte schysst. Varför är det så svårt att respektera andra människors valfrihet? När det väl kommer till kritan är nog även du dig själv närmast vad gäller beslut kring din egen hälsa.

Den som tar hand om gamla och sjuka har ett ansvar för att inte smitta ner sina patienter.
Så nej, där blir det svårt att se att valfriheten ska få råda.
Furienna

Inläggav Heliora » 2021-04-04 17:08:36

Det är lite frireligiöst i era tankegångar om att vara beredd att offra sig för en större sak och kalla det solidaritet. Lite sekteristiskt.

Jag fick ju inget svar från Alien hur långt hennes solidaritet sträcker sig vad gäller att sätta sin hälsa på spel. Jag föreslog att du i solidaritetens tecken kunde anmäla dig till mänskliga medicinska försök, för att slippa låta djuren utnyttjas i djurförsök. Jag hoppas att både du, Paladinen och Furienna nappar på detta, annars blir era argument bara hyckleri och tomt prat. Ni borde väl vilja leva som ni lär.

Att ni står med i olika register över organdonationer tar jag redan för givet, i enlighet med er storslagna solidaritetskänsla.

Att en sjukvårdspersonal är ovaccinerad betyder inte per automatik att hen kommer smitta sina patienter. Först måste vederbörande själv bli sjuk innan hen ev kan smitta andra. Sen är det ju inte så att vaccinet är det saliggörande miraklet som gör att ingen längre blir sjuk. Hur kommer det sig annars att pandemin inte minskar - utan snarare ökar - trots att vaccineringen ändå pågått i flera månader?

Vaccinet är väldigt nytt och är fortfarande på experimentnivå. Det finns inga långvariga studier på vare sig dess effekt eller biverkningar. Utifrån den aspekten tycker jag man bör vara försiktig med att förespråka tvångsvaccinering. Det är toppen om så många vill vara först ut som försökskaniner för ett nytt vaccin, men man bör respektera de som vill avvakta och se hur effekten och biverkningarna ter sig. Var och en bör ha rätt att bestämma över sin egen kropp.
Heliora

Inläggav ufo » 2021-04-04 17:54:08

Heliora skrev:Att en sjukvårdspersonal är ovaccinerad betyder inte per automatik att hen kommer smitta sina patienter.
Att jobba inom vården är liksom vaccineringen FRIVILLIGT.
Jag har full förståelse för de regioner som vill avskeda dom som vägrar vaccinet.
ufo

Inläggav Telperion » 2021-04-04 18:12:18

Heliora skrev:Hur kommer det sig annars att pandemin inte minskar - utan snarare ökar - trots att vaccineringen ändå pågått i flera månader?

På grund av enkel matematik. Cirka en miljon svenskar har fått vaccin, men Sverige har mer än tio miljoner invånare. Det innebär alltså att det är mer än 90% chans för viruset att lyckas smitta någon som inte blivit vaccinerad, som i sin tur har över 90% chans att föra viruset vidare till någon som inte blivit vaccinerad, och så vidare. För att få någon riktig gruppimmunitet behöver vaccinationsnivån nå upp till 70-80% så att viruset inte har lika lätt att spridas mellan ovaccinerade, och det är en bra bit kvar dit än så länge.
Telperion

Anslöt: 2006-06-15

Inläggav Mistermr » 2021-04-06 13:53:08

Hörde Fauci säga i en intervju något som inte verkar särskilt allmänt känt. Nämligen att man inte blir immun mot Covid av vaccinet, och att det ej heller minskar smittspridningen. Syftet är att minska/mildra symtomen NÄR man får Corona, så att de blir lindriga om man ens märker av de alls. För att lätta belastningen på sjukvården och samhället, vilket ju låter godtagbart. Han uppmanade därför folk att fortsätta minimera smittspridningen på alla sätt som man hittills gjort i övrigt, och att INTE slappna av för att man fått en spruta, eftersom man FORTFARANDE kan sprida smittan vidare till andra, t ex folk i riskgrupper.

Så... Med tanke på att det i många butiker står "Välkommen in om du inte har symtom", så går ju tankarna till att väldigt många som ANTAR att man blivit immun av "vaccinet", ej får några märkbara symtom alls när de bär på Corona, dvs är helt ovetandes om att de är smittbärare, och dessutom "slappnar av" pga tron att man blivit immun... Och så för smittan vidare till människor i riskgrupper.

Finns det några konkreta, absoluta påståenden från vaccin-tillverkare att man faktiskt blir immun? Jag hittar mest texter som "antyder" och "antar" detta, och ordet immunitet används flitigt om och om igen vilket spär på uppfattningen att texten påstår att man blir immun. Men, som sagt, finns det något konkret och absolut?

mRNA "vaccin" är ju något nytt och tidigare oprövat som vaccin, då ingen mRNA drog eller vaccin någonsin hade godkänts förrän Corona 2020, enligt Wikipedia. Nu har det gjorts under "tillfälligt undantag", dvs kraven för tester och säkerhet har sänkts drastiskt jämfört med vanliga vaccin. Och ett vaccin som utvecklas och godkänns på mindre än ett år är ju tidigare ohört.

Jag undrar varför alla vaccin nu tvunget måste vara av den nya experimentella mRNA-typen? Varför görs inga "vanliga" Corona-vaccin med faktiskt virus, som ger faktiska antikroppar? Även om ej heller antikroppar verkar "garantera" immunitet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... ittad-igen

Att kroppen instrueras av mRNA't att tillverka celler med ett protein, som kroppens immunförsvar själv sedan ska attackera och utveckla antikroppar mot, låter som en auto-immun respons i mina öron, och verkar inte helt riskfritt. Hur vet man att kroppen inte attackerar sina egna celler när man får Corona efter att man tagit vaccinet?

Ett intressant dokument som nu aktualiserats är SPARS 2025-2028, en hypotetisk pandemi som stämmer mycket väl med vad vi hittills sett under Corona-pandemin, nära på pricken, fast 2025 istället för 2020. I detta nämns att vaccin-biverkningarna började komma först efter 6-12 månader, med död, missfall, hjärnskador osv. Efter 2 år uppmärksammas än fler biverkningar, som utvecklingsstörningar och annat, och det beskrivs vilka syndabockar från respektive myndigheter som får ta smällen och avgå. Eftersom vaccin-bolagen är friskrivna från ansvar, precis som i vårt fall med Corona. Det står mycket om vilka argument som kommer drivas mot vaccin, och från vilka samhällsgrupper, och medias och myndigheters respons, dvs hur de ska besvara diverse invändningar. Det blir intressant att följa hur väl det fortsätter att stämma med utvecklingen av Corona-pandemin framöver, de närmaste 2-3 åren.

I mångas öron kan detta låta som en "konspirations-teori", men är alltså inte. Finns att läsa och ladda ner här:
https://www.centerforhealthsecurity.org ... nario.html

Denna gamla artikel från newsweek innehåller också en del intressant och anmärkningsvärt angående forskningen som bedrevs i Wuhan-labet:
https://www.newsweek.com/dr-fauci-backe ... ch-1500741
Mistermr
Ny medlem

Anslöt: 2020-08-27

Inläggav Mistermr » 2021-04-06 14:36:57

Heliora skrev:Det är lite frireligiöst i era tankegångar om att vara beredd att offra sig för en större sak och kalla det solidaritet. Lite sekteristiskt.

Vaccinet är väldigt nytt och är fortfarande på experimentnivå. Det finns inga långvariga studier på vare sig dess effekt eller biverkningar. Utifrån den aspekten tycker jag man bör vara försiktig med att förespråka tvångsvaccinering. Det är toppen om så många vill vara först ut som försökskaniner för ett nytt vaccin, men man bör respektera de som vill avvakta och se hur effekten och biverkningarna ter sig. Var och en bör ha rätt att bestämma över sin egen kropp.

Instämmer helt. Jag skulle inte ta vaccinet under pistolhot, jag tar hellre kulan då, av principskäl. Min kropp, mitt val.

Inte för att jag INTE är solidarisk, jag anstränger mig för att skydda riskgrupperna, och är en av få som tog Corona på allvar innan allmänheten gjorde det, bl a pga utvecklingen i Italien som jag följde statistiskt dagligen, på kanalen Roylab stats på Youtube som kontinuerligt livesänt världs-statistiken sedan Jan 2020. Jag har använt FFP3 eller KN95-mask sedan i februari 2020, i offentliga inomhusmiljöer som butiker. Var fanns alla dessa predikande "solidariska" hjältar då? Kanske var det de som fällde kommenterarer när jag bar mask, "sprid inte panik" osv. Väl var att jag hade mask på, så de inte kunde se att jag skrattade åt de. Jag har inte haft någon anledning till panik pga Corona, annat än att människor tvunget skullat vägra hålla avstånd och liknande, tills tonen från Tegnell och media ändrades.

NU vet vi ju att Corona inte är så farlig som först befarades av somliga, men värre än vad vissa andra, t ex Tegnell, TRODDE. Jag anser att INNAN man faktiskt VET hur farligt något är finns ju all anledning att vidta försiktighet och åtgärder. Inte som Tegnell, hoppas att det ska försvinna och t ex säga i media "Viruset smittar inte heller via ytor eller föremål..." innan man har faktisk kunskap. Intressant hur informativ och transparent Nordkoreas media var i jämförelse med Sveriges, i februari 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=rI_MG3ZnDak&t=6s

Intressant med solidaritets-aspekten som nu predikas högt och dogmatiskt. I dokumentet SPARS 2025-2028, (den fiktiva pandemin som stämmer väl överens med verklighetens pandemi hittills,) bemöts den kritik som uppstår mot vaccin pga alla hemska biverkningar som blivit kända, med att högt och tydligt förklara vaccinets offer som "hjältar", som gav sina liv för en "större sak" av solidaritetsskäl. Så förvrids vaccin-kritik till "påhopp" på dessa "hjältar".

Slutligen, mitt resonemang för att ej ta "vaccinet" är att med Corona så VET jag åtminstone riskerna. Jag vet vilka näringsämnen som är viktiga för immunförsvarets krig mot virus, och tar dessa kosttillskott. Men de här experimentella vaccinen vet INGEN riskerna med, åtminstone på längre sikt. mRNA vaccin är en sorts genmanipulation, hade det varit ett vanligt vaccin hade man åtminstone kunnat väga riskerna mot fördelarna. Men riskerna med mRNA vaccin är det som sagt ingen som vet. Som att spela på lotto. Jag spelar aldrig på lotto, chansen att vinna är alltför låg.
Mistermr
Ny medlem

Inläggav Mistermr » 2021-04-06 16:30:47

Vad som för mig är än mer skrämmande än de okända riskerna med vaccinen, är att somliga tycker att alla borde tvångsinjiceras med experimentella substanser som man inte känner till riskerna med. För en "större sak" eller "samhällets bästa".

Får mig att direkt tänka på tidigare tvångssteriliseringar och tvångslobotomi av "sinnesslöa", "för samhällets bästa", och vilka som är orsaken till att sådana hemskheter har kunnat ske, och eventuellt kommer att ske framöver. Vidrigt.
Mistermr
Ny medlem

Återgå till Aspergare och vården

Logga in