Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
16
12%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
5
4%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
27
21%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
20
15%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
4%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
18
14%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
4%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
27
21%
Vet inte
5
4%

Antal röster : 130

Inläggav Timeless » 2021-03-24 9:27:59

Kidzi skrev:Jag är inte hågad att anstränga mig men tror jag haft covid så då bör jag väl kolla mig för antikroppar så jag bara behöver en spruta?

Jag börjar noja pga att jag alltid får de ovanligaste biverkningarna av medicin. Aldrig reagerat på influensavaccin. Men detta är ju annorlunda. Jag är inte allergisk så de kommer skita i att övervaka mig för min anafylaktiska chock eller närapå blev aldrig ordentligt dokumenterad pga att läkaren som löste mitt mysterium med en sak jag hamnade på sjukhus för 2002 skrev aldrig det i journalen, de behövde rummet och jag fick gå ut utan utskrivning. Det visade sig att de trodde nästan hela tiden att det var en infektion men sedan kom utslag så det visade sig att jag fått en svår allergisk reaktion mot en medicin. Det är typ det enda jag är allergisk mot utom en tillsats i generisk Voltaren och alla zolpidem som inte är Astra Zeneca. Så hur ska jag ens få dem att tro att jag haft detta?

I journalen står att det nog är allergi men sedan finns inget mer, ingen utskrivning ens. Och eftersom det är pappersjournal kanske t o m så har det inte överförts.

Jag vet inte ens vilken grupp jag kommer vaccineras i. De första som inte var på hem var på vårdcentral. Men efter det ska de vara på en arena och de kommer ha en personal bara som ska se till att alla mår bra och alla ska stå i kö. Kan ju inte ens stå mer än fem minuter så bara där går det åt helvete.

Är jag bara känslig för strul eller skapar jag strul? Det känns som allt som blev fel är jag som gjorde något.

De kommer att bevaka dig i 15 minuter efteråt. Har du LSS insatser? Så är du i grupp 2. Det är hela den här vaccinerings planeringen som är strul eller ja, rent kaos. Brev som skulle ha skickats ut i början av Mars. Grupper och åldersgrupper. Inte ens grupper eller åldersmässigt stämmer.
Timeless

Anslöt: 2021-02-05

Inläggav Chrilleb » 2021-03-24 9:40:09

Får andra vaccinsprutan om en vecka, sen fullgott skydd :)
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav slackern » 2021-03-24 10:46:26

Chrilleb skrev:Får andra vaccinsprutan om en vecka, sen fullgott skydd :)

Jag har hört att du måste vänta 2-3 veckor efter andra sprutan för att det ska vara 92% eller vad det är?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Verre » 2021-03-24 12:03:51

Har fått en dos (Phizers), men då jag fick biverkningar vågar jag inte ta den 2:a dosen.. :?
Verre

Anslöt: 2021-02-27

Inläggav Kidzi » 2021-03-24 19:31:41

Timeless skrev:De kommer att bevaka dig i 15 minuter efteråt. Har du LSS insatser? Så är du i grupp 2. Det är hela den här vaccinerings planeringen som är strul eller ja, rent kaos. Brev som skulle ha skickats ut i början av Mars. Grupper och åldersgrupper. Inte ens grupper eller åldersmässigt stämmer.

Om jag vaccinerar mig tar jag nog med min sköterskekompis. 15 minuter är fjantigt lite om man haft anafylaxis innan. Den kommer inte så fort oftast.

Jag missade att bli vaxxad i LSS-gruppen, den är klar här. Fick inte ens ett brev, bara ett SMS från boendestödjare, så de fick väl mitt brev.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Alien » 2021-03-24 19:37:41

Verre skrev:Har fått en dos (Phizers), men då jag fick biverkningar vågar jag inte ta den 2:a dosen.. :?

Vilka biverkningar då?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Chrilleb » 2021-03-24 21:16:04

@slackern

Jo, tack...det är så det är, du har rätt.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Timeless » 2021-03-25 9:41:43

Kidzi skrev:
Timeless skrev:De kommer att bevaka dig i 15 minuter efteråt. Har du LSS insatser? Så är du i grupp 2. Det är hela den här vaccinerings planeringen som är strul eller ja, rent kaos. Brev som skulle ha skickats ut i början av Mars. Grupper och åldersgrupper. Inte ens grupper eller åldersmässigt stämmer.

Om jag vaccinerar mig tar jag nog med min sköterskekompis. 15 minuter är fjantigt lite om man haft anafylaxis innan. Den kommer inte så fort oftast.

Jag missade att bli vaxxad i LSS-gruppen, den är klar här. Fick inte ens ett brev, bara ett SMS från boendestödjare, så de fick väl mitt brev.

Gör det du känner dig säkrast med :)

Det verkar som folk i LSS-gruppen blir vaccinerade här i Stockholm just nu. Alla utom jag typ. Vet flera som både är yngre och äldre än mig som redan har vaccinerats. Det finns ingen bokning eller brev. Tvivlar starkt på att jag kommer få ett brev. Ändå fick jag bekräftat att jag tillhör LSS-gruppen.
Timeless

Inläggav Flyktig » 2021-03-25 12:36:02

Jag ska inte. Jag är rädd för biverkningarna och jag vill inte offra min hälsa bara för att rädda politiskt korrekta människor.
Jag känner att neurotyper tror på allt, så snart politiker säger "hoppa" hoppar de. Det har aldrig varit så bra för mig att göra saker bara för att "alla" säger att du borde göra det. Jag ser också med naturens ögon, vi är för många människor och naturen kan förmodligen inte luras oavsett hur hårt vi försöker.
Flyktig

Anslöt: 2021-03-25

Inläggav slackern » 2021-03-25 14:48:17

Timeless skrev:
Kidzi skrev:

Det verkar som folk i LSS-gruppen blir vaccinerade här i Stockholm just nu. Alla utom jag typ. Vet flera som både är yngre och äldre än mig som redan har vaccinerats. Det finns ingen bokning eller brev. Tvivlar starkt på att jag kommer få ett brev. Ändå fick jag bekräftat att jag tillhör LSS-gruppen.

Jag har för mig att tanken är att du ska ha rätt så täta kontakter på VC så näta gång du är där så ska dom erbjuda dig vaccination, men för att vara säker skulle jag kolla upp 1177 om jag vore du.
slackern

Inläggav Kidzi » 2021-03-25 16:35:18

Alla ska få brev. Det är väl bara det att vi förståndshandikappade inte anses kan öppna brev så dessa skickas till LSS-tanter. De kan på allvar inte öppna brev. Eller arbeta.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Timeless » 2021-03-25 23:04:50

slackern skrev:
Timeless skrev:
Kidzi skrev:

Jag har för mig att tanken är att du ska ha rätt så täta kontakter på VC så näta gång du är där så ska dom erbjuda dig vaccination, men för att vara säker skulle jag kolla upp 1177 om jag vore du.

Tror inte det är så enkelt. Hur ska Vårdcentralen veta om man tillhör LSS eller inte? Det gör de inte. Allting är så misskött. :(

Kidzi skrev:Alla ska få brev. Det är väl bara det att vi förståndshandikappade inte anses kan öppna brev så dessa skickas till LSS-tanter. De kan på allvar inte öppna brev. Eller arbeta.

Tror du de bryr sig? De som arbetar på LSS har alla blivit vaccinerade. Inklusive de som arbetar på kommunen.
Om vi får våra vaccin eller inte bryr de sig inte om. Vi är för dyra med alla insatser helt enkelt. Myndigheterna tycker att vi kostar för mycket pengar.
Timeless

Inläggav Alien » 2021-03-27 15:16:58

Intet är som väntans tider...

1177 idag skrev:Just nu vaccineras:
Du som är född 1941 eller tidigare
Du som får dialys eller har genomgått en transplantation
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2021-03-28 3:56:22

Först stod det att Astra Zeneca nog inte borde ges till äldre, typ 65+. Nu är det tvärtom godkänt bara för äldre, 65+.

På torsdagen meddelade Folkhälsomyndigheten att Astra Zenecas vaccin kan börja användas för alla över 65 år. De allvarliga biverkningar som rapporterats är så ovanliga att nyttan av vaccinet är mycket högre än risken, enligt Anders Tegnells besked på presskonferensen.
https://unt.se/artikel/chefslakaren-jag ... n/rxk5v3yj

Ja, för äldre är ju risken att dö av covid-19 ofantligt mycket högre. Jag läste att typ 30 personer hade fått allvarliga biverkningar av Astra Zeneca, medan 20 miljoner doser hade givits i Europa.

UNT frågar Erik Sköldenberg, chefsläkare på Region Uppsala:

Hur ser du på risken för biverkningar?

– Jag skulle själv aldrig tveka att ta det här vaccinet om jag blev erbjuden det. Biverkningarna är utomordentligt ovanliga och jag kan inte se att det skulle få mig att tveka, säger Erik Sköldenberg.
Alien
Moderator

Inläggav ufo » 2021-03-28 23:26:43

Kahlokatt skrev:Fick tid 29 mars. Äntligen skall jag få mitt 5G-chip! :mrgreen:
Grattis.
Håller du oss uppdaterade ifall du får in några konstiga radiokanaler framöver? 8)
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav antonius » 2021-03-29 0:05:37

ufo skrev:
Kahlokatt skrev:Fick tid 29 mars. Äntligen skall jag få mitt 5G-chip! :mrgreen:
Grattis.
Håller du oss uppdaterade ifall du får in några konstiga radiokanaler framöver? 8)

morsan har blivit ny vaccad, och hon är lika korkad som vanligt, men inget brukar bita på henne, är av den gamla stammen, i guess... :-)003
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Timeless » 2021-03-29 7:39:07

Alien skrev:Intet är som väntans tider...

1177 idag skrev:Just nu vaccineras:
Du som är född 1941 eller tidigare
Du som får dialys eller har genomgått en transplantation

Vi har flyttats ner till fas 3 eller 4 nu. I stället för brev ska vi nu boka tid på 1177 eller ringa vårdcentralen när vår tid kommer. Brevet är som försvunnet.
Timeless

Inläggav Paladinen » 2021-03-29 8:22:55

Jag kommer att vaccineras i fas3. Personer 18+ med underliggande sjukdomar av olika slag så som diabetes ,svår astma , sjuklig fetma osv osv.

Har diabetes och astma.

Troligtvis kommer jag att få min första spruta i maj enligt vad som står på 1177
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Inläggav Kahlokatt » 2021-03-29 13:58:57

Färdigsprutad och klar. Jag tror jag får in Yle i armhålan.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav slackern » 2021-03-29 15:37:55

Paladinen skrev:Jag kommer att vaccineras i fas3. Personer 18+ med underliggande sjukdomar av olika slag så som diabetes ,svår astma , sjuklig fetma osv osv.

Har diabetes och astma.

Troligtvis kommer jag att få min första spruta i maj enligt vad som står på 1177

Samma här eller jag har inte astma men dock diabetes, men jag vet inte om jag får den i maj, här i Sthlm verkar vi få mindre tilldelade vaccin per capita än resten utav landet.
slackern

Inläggav Paladinen » 2021-03-29 15:52:40

slackern skrev:
Paladinen skrev:Jag kommer att vaccineras i fas3. Personer 18+ med underliggande sjukdomar av olika slag så som diabetes ,svår astma , sjuklig fetma osv osv.

Har diabetes och astma.

Samma här eller jag har inte astma men dock diabetes, men jag vet inte om jag får den i maj, här i Sthlm verkar vi få mindre tilldelade vaccin per capita än resten utav landet.

Jag bor i Västra-Götalandsregionen och vad jag såg senast på 1177 så hoppas dom komma igång med fas 3 i maj
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Inläggav Furienna » 2021-03-29 20:38:30

Flyktig skrev:Jag ska inte. Jag är rädd för biverkningarna.

Vad är det för biverkningar, som du tror är värre än Covid-19?

och jag vill inte offra min hälsa bara för att rädda politiskt korrekta människor.

Men herregud, det handlar ju om att framför allt skydda sjuka och gamla.
Och för all del dig själv, för det är så att du egentligen inte vet hur Covid-19 skulle påverka dig.

Jag känner att neurotyper tror på allt, så snart politiker säger "hoppa" hoppar de. Det har aldrig varit så bra för mig att göra saker bara för att "alla" säger att du borde göra det.

Tror du att jag är neurotyp, kanske?
Jag vet bara att vi alla måste ta vårt ansvar nu och inte bara vara motvals.

Jag ser också med naturens ögon, vi är för många människor och naturen kan förmodligen inte luras oavsett hur hårt vi försöker.

Man kan ju undra varför du är så rädd för vaccinet då.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav slackern » 2021-03-29 20:49:48

Furienna skrev:
Flyktig skrev:Jag ska inte. Jag är rädd för biverkningarna.

Vad är det för biverkningar, som du tror är värre än Covid-19?

och jag vill inte offra min hälsa bara för att rädda politiskt korrekta människor.

Men herregud, det handlar ju om att framför allt skydda sjuka och gamla.
Och för all del dig själv, för det är så att du egentligen inte vet hur Covid-19 skulle påverka dig.

Jag känner att neurotyper tror på allt, så snart politiker säger "hoppa" hoppar de. Det har aldrig varit så bra för mig att göra saker bara för att "alla" säger att du borde göra det.

Tror du att jag är neurotyp, kanske?
Jag vet bara att vi alla måste ta vårt ansvar nu och inte bara vara motvals.

Jag ser också med naturens ögon, vi är för många människor och naturen kan förmodligen inte luras oavsett hur hårt vi försöker.

Man kan ju undra varför du är så rädd för vaccinet då.

Jadu om man är runt 30 års ålder och dödligheten inte är särskilt hög när det kommer till Covid-19 så är nog inte Aztra-Zenikas variant med blodpropp särskilt lockande kanske därför dom inte ger den till personer under 65 år. Men vem vet dom kanske ger den till yngre personer senare.

Som det ser ut i dagsläget kommer jag att vaccinera mig men om dom tillåter Aztra-Zenikas till personer under 65 kommer jag nog att vara ytterst tveksam till att vaccinera mig.
slackern

Inläggav Alien » 2021-03-31 2:17:50

Efter påsk kommer Danmarks restauranger och kaféer att öppna igen för sittande gäster. Men man måste ha ett covid-19 pass, där det antingen står att man är vaccinerad el att man nyligen testats negativt.

Men ägarna är inte glada åt att behöva agera kontrollanter. Och de som ännu inte är vaccinerade kommer väl knappast vilja gå på flera tester bara för att kunna äta ut på lokal. Samma regler gäller för frisörer. Man talar om "coronafrisyr", alltså när folk försökt klippa sig själva. Jag för min del tror att det blir om möjligt ännu värre om jag ska försöka klippa mig själv.

Undrar om det kommer att ställas krav på coronapass här i Sverige också?
Alien
Moderator

Återgå till Aspergare och vården

Logga in