Tänker ni vaccinera er mot covid-19? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kommer att låta vaccinera dig mot covid-19?

Ja (tillhör riskgrupp)
12
11%
Ja (jobbar inom sjukvård etc)
2
2%
Ja (ingen av dessa grupper men vill inte bli sjuk)
22
20%
Ja (ingen av dessa grupper men av solidaritet)
17
16%
Nej (tillhör ingen riskgrupp)
5
5%
Nej (rädd för biverkningar av nya vaccin)
16
15%
Nej (tror inte på covid-19)
2
2%
Nej (emot vaccinering generellt)
5
5%
Nja (avvaktar och ser hur det går)
24
22%
Vet inte
4
4%

Antal röster : 109

Inläggav Kidzi » 2021-02-09 20:58:34

slackern skrev:Du får väl inte ens vaccinera dig i fas 1?

Genom ett loophole så bor jag på LSS-boende. Fast inte i praktiken. Är det fas 2? OK men då är jag fas 2 då. Iallafall har de redan vaccinerat oss så nu är det för sent.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Alien » 2021-02-21 23:51:22

Vi har nu fyra varianter av coronaviruset i Sverige. De kinesiska (ursprungliga), det brittiska, det sydafrikanska och det brasilianska.

Hur påverkas vaccinets effektivitet mot de tre mutationerna?

UNT 2021-02-21 skrev:Det finns inga säkra studier för hur vaccin fungerar på den variant av coronaviruset som först upptäcktes i Brasilien.

– Men vad vi vet är att den brasilianska är väldigt lik den sydafrikanska, säger Ali Mirazimi, professor och vaccinforskare vid Karolinska institutet.

Mindre effektiva

På varianten som upptäcktes i Sydafrika har det gjorts tester. De flesta vacciner i dag fungerar fortfarande bra, men är mindre effektiva än vad de är mot andra virusvarianter.
https://unt.se/artikel/forskare-vaccine ... t/r4e64q0l

Den brittiska varianten misstänks vara mer smittosam än den ursprungliga men vaccinerna tros fungera lika bra på den.

När man blivit sjuk i covid-19 och sedan tillfrisknat så har man antikroppar i nio månader. Fungerar det likadant med vaccinen? Då skulle man behöva vaccineras igen var nionde månad. Samtidigt så är modifierade vacciner på gång som fungerar optimalt mot de sydafrikanska och brasilianska varianterna.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2021-02-22 0:09:47

Alien skrev:Vi har nu fyra varianter av coronaviruset i Sverige. De kinesiska (ursprungliga), det brittiska, det sydafrikanska och det brasilianska.

UNT 2021-02-21 skrev:Det finns inga säkra studier för hur vaccin fungerar på den variant av coronaviruset som först upptäcktes i Brasilien.

– Men vad vi vet är att den brasilianska är väldigt lik den sydafrikanska, säger Ali Mirazimi, professor och vaccinforskare vid Karolinska institutet.

Mindre effektiva

På varianten som upptäcktes i Sydafrika har det gjorts tester. De flesta vacciner i dag fungerar fortfarande bra, men är mindre effektiva än vad de är mot andra virusvarianter.

Den brittiska varianten misstänks vara mer smittosam än den ursprungliga men vaccinerna tros fungera lika bra på den.

När man blivit sjuk i covid-19 och sedan tillfrisknat så har man antikroppar i nio månader. Fungerar det likadant med vaccinen? Då skulle man behöva vaccineras igen var nionde månad. Samtidigt så är modifierade vacciner på gång som fungerar optimalt mot de sydafrikanska och brasilianska varianterna.

Det har pratats om att man kanske behöver ta en booster efter dom första 2 doserna sedan är det klart mer eller mindre, men jag tipsar dig Googla vaccin Covid-19 booster så kommer du att finna svaret.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav ufo » 2021-02-22 0:17:56

Självklart jag ställer mig sist i kön.

Vad är det värsta som kan hända? Jag har ju redan autism. :-)040
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav tvilling99 » 2021-02-22 13:27:16

Alien skrev:Vi har nu fyra varianter av coronaviruset i Sverige. De kinesiska (ursprungliga), det brittiska, det sydafrikanska och det brasilianska.

Mindre effektiva

Man vet att man har minst 9 månaders immunitet men man har kanske längre och ingen vet om alla har immunitet lika länge
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav darju » 2021-02-24 22:36:30

Om några år kanske. Skulle inte vara logiskt att vaccinera mig innan 99% av befolkningen har gjort det då jag inte umgås med folk förutom i en enda situation - mat handling. Något jag gör så tidigt som möjligt på helgen samt går till affären. Samt vet jag inte direkt om att säga "Tack, ha en bra dag" räknas som att umgås med folk.
darju

Anslöt: 2018-11-22

Inläggav Seiji » 2021-02-25 14:50:30

Kommer vaccinera mig huvudsakligen av solidaritet, såvida inte några mycket oroväckande bieffekter rapporteras in. Dock inget att tänka alltför mycket på då min vaccinering förmodligen inte kommer bli aktuell förrän till hösten.
Seiji

Anslöt: 2020-11-22

Inläggav Zia1985 » 2021-02-26 16:04:09

Blev erbjuden att ta vaccin idag. Tackade nej.
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Inläggav Kidzi » 2021-02-27 10:59:30

Vanlig influensa är inte heller att leka med. Men där har vi en annan kunskap. Och vi försöker gissa vilken mutation som kommer komma nästa halvår och skapa vaccin efter den. I många delar av västvärlden vaccinerar man friska vuxna, i Sverige vaccinerar vi riskgrupper och äldre. Utan vaccinationen skulle långt fler dö.

Och då och då kommer en extra dödlig form av influensa. Influensan är fortfarande vårt största hot.

Vad gäller covid så verkar det funnits flera former med olika smittsamhet och olika dödlighet. I början dog folk på gatorna i Wuhan. Vi vill helst inte ha en ännu dödligare form så att hindra spridning är viktigt. Färre smittade färre genetiska ändringar. Man ska inte glömma att detta är samma virus som vid de andra SARS-smittorna.

Och det handlar inte bara om dödlighet. Många blir ju sjuka för livet. Klarar man en flunsa brukar man bli frisk.

Om man släpper det helt fritt så får man en vansinnig situation som jag redan sett. Mina äldre släktingar har fått högklassig, dyr vård för annat. Men när det kom till covid så fick de ingen direkt vård för de ansågs för gamla. Snacka om slösigt att spendera massa pengar på dem och sedan inte ta hand om dem om de råkar få corona. Nu klarade de sig, men iallafall. Med mer smitta skulle vi få ge vård till äldre för allt annat än covid, vansinne.

Just nu har vi ett uppsving som beror på en ny variant. De som ligger på covidavdelningen på mitt sjukhus nu är väldigt sjuka. Det är inte hittepå. Kolla lite dokumentärer om covidvård.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Sylvestra » 2021-03-01 11:39:04

Hej!

85 dödsfall som resultat av vaccination enligt Läkemedelsverkets inrapporterade misstänkta biverkningar gällande coronavacciner
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coro ... navacciner

Ja, detta va((in är endast "nödgodkänt".

Hälsningar

Sylvestra
Sylvestra

Anslöt: 2017-09-23

Inläggav Alien » 2021-03-01 13:27:01

Moderator:

Konspirationsdiskussionen har flyttats till AoG.
Alien
Moderator

Inläggav Greys » 2021-03-01 13:44:32

Sylvestra skrev:Hej!

85 dödsfall som resultat av vaccination enligt Läkemedelsverkets inrapporterade misstänkta biverkningar gällande coronavacciner

Hälsningar

Sylvestra

Ja, vaccinet är inte helt ofarligt. Dock är det ju lite ohederligt att endast räkna dödstal gällande corona viruset. Majoriteten som får det dör ju inte, men rätt många får kvarstående skador; hjärtskador, lungskador, hjärnskador mm.

Jag kommer att ta vaccinet.
Greys

Anslöt: 2021-02-15

Inläggav Lynx-66 » 2021-03-01 14:42:58

Har de börjat vaccinera 70-plussare utan underliggande sjukdom i Sthlm?
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Inläggav Micke » 2021-03-01 15:07:07

Greys skrev:Ja, vaccinet är inte helt ofarligt. Dock är det ju lite ohederligt att endast räkna dödstal gällande corona viruset. Majoriteten som får det dör ju inte, men rätt många får kvarstående skador; hjärtskador, lungskador, hjärnskador mm.

Samtidigt så speglar ju dödstalen hur många som har dött med covid-19, och inte hur många som har dött på grund utav det.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Jicac » 2021-03-01 18:05:13

Micke skrev:Jag kommer nog inte att vaccinera mig. Jag har börjat tvivla på om det verkligen finns ett virus som ger covid-19 efter att ha lyssnat på följande intervju med David Icke:

https://freedomplatform.tv/the-coronavirus-conspiracy-how-covid-19-will-seize-your-rights-destroy-our-economy-david-icke/

Här förklarar han ingående hur man har lyckats med den här bluffen (om han har rätt), och hur allt ska handla om att införa en global diktatur i världen där vaccinet ska göra det möjligt för dom som håller i trådarna att kunna kontrollera oss.

Han menar att det är 5G-strålning som påverkar våran syreupptagning men att man skyller detta på viruset. På så vis kan man fortsätta att sätta upp 5G-master och samtidigt få folk att vaccinera sig, båda företeelserna i syfte att kunna kontrollera oss i framtiden.

Med detta följer att vaccinet inte kommer att hjälpa, och då är det ju lägligt att kunna peka på nya mutationer av viruset och erbjuda ytterligare doser.

Jag vet inte själv riktigt vad jag ska tro om allt detta, men det är ett intressant alternativt perspektiv på tillvaron som han delger oss i denna två och en halv timma långa intervju. Den är gjord för nästan ett år sedan, och han förutsåg här bl a det här med vaccinationspass.

Om man vill se på intervjun så bör man kanske passa på för man vet inte hur länge den får ligga kvar. (Man måste dock skriva in en e-mejladress.)

Prova att inte lyssna på folk som tror på rymdreptiler. Det är en bra början.

https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Icke
Jicac

Anslöt: 2020-10-01

Inläggav Sylvestra » 2021-03-01 20:15:51

Hej!

För egen del använder jag aldrig wikipedia som källa för mina påståenden. Därför att min lärare på komvux, inte godkände en sådan källhänvisning, därför att "vem som helst kan gå in och skriva på wikipedia".
Jag vill bara ge "konstruktiv kritik".

Mvh/Sylvestra
Sylvestra

Inläggav Micke » 2021-03-01 20:24:15

Jicac skrev:Prova att inte lyssna på folk som tror på rymdreptiler. Det är en bra början.

https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Icke

Jag är ytterst öppensinnad för tillfället. Men den här diskussionen förs i en annan tråd nu, inte här. :-)Happy
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Alien » 2021-03-01 20:25:22

Hälsningar

Sylvestra

Jag tänker inte rygga tillbaka i fasa från vaccineringen för att en del fått allvarliga biverkningar, inte ens för att en del dött. Vilka är det som dött, är det gamla människor med mycket dålig hälsa? De skulle säkert dött om de fått covid-19 också, fast just dessa borde man kanske inte vaccinera utan personalen där de bor i stället. Tyvärr väljer en del personal att inte vaccinerra sig. Men de gamla har inget val, t ex om de vill tas om hand av personal som vaccinerat sig.

Jag skulle snarare vilja se statistik på hur stor är risken att få covid-19 och hur stor risk har olika personer att dö av det? Eller få långtidscovid-19? Hur stor är risken att få allvarliga biverkningar och dö av vaccinet?
Alien
Moderator

Inläggav Jicac » 2021-03-01 21:21:42

För egen del använder jag aldrig wikipedia som källa för mina påståenden. Därför att min lärare på komvux, inte godkände en sådan källhänvisning, därför att "vem som helst kan gå in och skriva på wikipedia".

Mvh/Sylvestra

Jag tänker inte gräva i träsket med Ickes videos om rymdreptiler som styr jorden.
Jicac

Anslöt: 2020-10-01

Inläggav Sylvestra » 2021-03-01 21:37:55

Hej!

Jag anser att det är var och ens eget ansvar att informera sig om ev. risker med detta va((in.
Det viktiga för mig är att det är frivilligt att ta detta va((in.
Och att vi som väljer att inte va((inera oss, inte drabbas av någon form av sanktion pga. vårat val att inte låta oss va((ineras.

Jag respekterar att människor väljer att ta detta va((in, men jag rekommenderar Er att ta reda på så mycket som möjligt innan Ni bestämmer Er, från olika källor. Jag lämnar denna debatt nu.

Mvh/Sylvestra
Sylvestra

Inläggav Alien » 2021-03-02 1:12:53

Sylvestra skrev:För egen del använder jag aldrig wikipedia som källa för mina påståenden. Därför att min lärare på komvux, inte godkände en sådan källhänvisning, därför att "vem som helst kan gå in och skriva på wikipedia".

Det är att göra det lätt för sig att avfärda allt som står i wikipedia. Det brukar finnas hänvisningar till källor, som man kan kolla upp. Finns inga sådana är artikeln förstås mindre vederhäftig.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2021-03-03 18:23:30

Astra-Zenecas vaccin här fått dåligt rykte:

Oro för biverkningar och för att vaccinet ska ge dåligt skydd har fått många tyskar att tacka nej till Astra Zenecas vaccin. Nu försöker politiker och epidemiologer förbättra vaccinets rykte.
---
Från vaccinationscentraler runtom i landet kommer larm om att många inte vill ta emot vaccin från det svensk-brittiska bolaget. I staden Unterschleißheim, nära München i södra Tyskland, tackade fler än var femte person nej till vaccinet under en vecka i februari, skriver tidningen Merkur.
https://www.dn.se/varlden/tyskar-skepti ... problemet/

I Tyskland kan man tydligen välja och vraka? Dvs man tackar nej om man får tid på en vårdcentral där man vaccinerar med Astra-Zeneca.
Alien
Moderator

Inläggav Greys » 2021-03-03 21:13:54

Seligmanns studie baserad på data från ministeriet visar att de äldre över 65 år främst dör mellan de två vaccindoserna. Siffror pekar på att cirka 200 per 100.000 vaccinerade avlider, vilket kan jämföras med 4,91 per 100.000 som dör av Covid-19 utan vaccination, men Seligmann är särskilt oroad över att så många yngre än 65 år som avlider.
https://newsvoice.se/2021/03/israel-pfi ... 6FY49z9jeg
Greys

Anslöt: 2021-02-15

Återgå till Aspergare och vården

Logga in